Finansu ministrs:
— par dīzeļdegvielas akcīzes samazināšanu
Piektdien, 9.jūnijā, finansu ministrs Gundars Bērziņš ir parakstījis un iesniedzis Ministru kabinetā grozījumus likumā par akcīzes nodokli naftas produktiem, kas paredz līdz 2003.gada 1.janvārim nepalielināt akcīzes nodokli benzīnam un jau no 2000.gada 1.jūlija par 3 santīmiem litrā jeb par 25% samazināt akcīzes nodokli dīzeļdegvielai.
Lēmums par dīzeļdegvielas akzīces samazināšanu pieņemts, analizējot nodokļu ieņēmumus, patēriņa dinamiku un ekonomikas attīstības tendences, konsultējoties ar ekonomistiem un uzņēmējiem, veicot sīkus makroekonomiskos aprēķinus. Lēmumu ietekmējuši trīs galvenie faktori.
1. Integrācija Eiropas Savienībā
Latvija precīzi izpildīs savu apņemšanos harmonizēt degvielas akcīzes nodokļa likmes ar ES līdz 2003.gadam. Ņemot vērā eiro kursa ievērojamo kritumu, Latvijā jau tagad ir pat nedaudz pārsniegtas ES minimālās akcīzes likmes benzīnam.
2. Tautsaimniecības konkurētspēja
Pašlaik Latvijā dīzeļdegvielas akcīze ir par 85,7% lielāka nekā Lietuvā un par 41,3% lielāka nekā Igaunijā, tādēļ Latvijas konkurētspēja tiek mazināta salīdzinājumā ar pārējām Baltijas valstīm. Aptuveni 35% dīzeļdegvielas tiek iegādāts kaimiņvalstīs, galvenokārt Lietuvā. Lietuva un Igaunija jau paziņojušas, ka degvielas akcīzes palielinājums tuvākajā laikā netiks pieļauts.
Latvijā, samazinot akcīzes nodokli par 3 santīmiem, sagaidāms dīzeļdegvielas cenas kritums par 3–3,5 santīmiem litrā. Ekonomikas ministrijas aprēķini, par galveno nozares konkurētspējas rādītāju pieņemot nozares vidējās peļņas (pēcnodokļu) lielumu, liecina, ka vidējais peļņas pieaugums pēc dīzeļdegvielas akcijas krituma Latvijas tautsaimniecībā būs 1,2%, bet dažās nozarēs, kā mežsaimniecībā, pat 35%, iegūstošajā rūpniecībā — 13,3%, transportā un sakaros — 3,5%. Nosakot peļņas lielumu, izmantoti nacionālo kontu un energoresursu patēriņa bilances dati.
3. Fiskālais aspekts
Optimāla nodokļa likme nodrošina apliekamās bāzes palielināšanos, tādējādi pieaug nodokļa ieņēmumi. Likmes samazinājumu pilnībā kompensēs prognozētais iekšzemes dīzeļdegvielas patēriņa pieaugums par 15% un citu nodokļu ieņēmumu pieaugums, ko nodrošinās ekonomikas attīstība.
"Es aicināšu valdību ļoti strauji izšķirties par degvielas akcīzes nodokļa izmaiņām un ceru, ka šis jautājums tiks izskatīts jau 13.jūnija Ministru kabineta sēdē. Ir jānovērš visas neskaidrības un jāpieņem konkrēti lēmumi valsts attīstības labā. Ceru, ka arī Saeima, izprotot šī soļa nozīmību, pieņems grozījumus likumā par degvielas akcīzi steidzamības kārtībā jau pirms brīvdienām, lai dīzeļdegvielas akcīzes samazinājums varētu stāties spēkā ar šā gada 1.jūliju. Esmu pārliecināts, ka nodokļa samazinājuma pozitīvo ietekmi uz tautsaimniecību izpratīs arī opozīcijas deputāti un strādās vienoti un konstruktīvi kopā ar pozīciju," uzskata G.Bērziņš.
— par Latvijas Televīzijas finansēm
Piektdien, 9.jūnijā, finansu ministrs Gundars Bērziņš apmeklēja Latvijas Televīziju un tikās ar LTV vadību, lai apspriestu televīzijas finansiālo situāciju. Vizīte notika pēc finansu ministra iniciatīvas, jo G.Bērziņš ar izpratni izturas pret Latvijas Televīzijas finansu jautājumiem.
Tikšanās laikā G.Bērziņš ar LTV ģenerāldirektoru Rolandu Tjarvi un finansu direktoru Edgaru Brēmeru pārrunāja televīzijas finansiālo situāciju un iespējamos īstermiņa risinājumus, nedaudz pievēršoties arī ilgtermiņa finansu jautājumiem.
Kopā ar finansu ministru Latvijas Televīzijā viesojās arī Nacionālās radio un televīzijas padomes pārstāvji.
G.Bērziņš vizīti LTV atzina par veiksmīgu un norādīja, ka Finansu ministrijas sadarbība ar LTV turpināsies. Ministrs apskatīja arī visu LTV ēku.
Kā zināms, finansu ministrs 26.maijā parakstīja atļauju Latvijas Televīzijai atvērt 250 000 latu lielu kredītlīniju, lai varētu segt iepriekšējās saistības. Ministrs, no finansiālā viedokļa izvērtējis iespējamos LTV saistību dzēšanas variantus, kredītlīnijas atvēršanu atzina par izdevīgāko un nolēma sniegt atļauju tās atvēršanai.
Finansu ministrijas preses dienests