• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Par "Laumas" prasmi iet līdzi laikam. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.10.2003., Nr. 139 https://www.vestnesis.lv/ta/id/79671

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Par morālās pensijas nozīmīgumu

Vēl šajā numurā

08.10.2003., Nr. 139

RĪKI
Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

Par “Laumas” prasmi iet līdzi laikam

Milzīgajā kompleksā tagad ražo modernu un kvalitatīvu sieviešu veļu, kuru iecienījušas pircējas ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā un Krievijā. Tā ir “Lauma”. Šeit veļu neražo no gataviem materiāliem, bet paši rada gan veļas dizainu, gan tam nepieciešamos materiālus, sākot no lentēm, mežģīnēm un adījumiem līdz smalkiem izšuvumiem. «Tas nav normāls stāvoklis — mēs konkurējam paši ar sevi. Mūsu materiālus veļai pērk, piemēram, cits Latvijas veļas ražotājs “New Rosme”. Līdz ar to mūsu materiāli tirgū konkurē ar mūsu saražoto veļu. Daži to dēvē par konkurenci, taču mēs uzskatām, ka ar citiem veļas ražotājiem esam atraduši kopēju valodu,» īpatnējo “Laumas” situāciju Dienai raksturo tās viceprezidents Viktors Aišpurs.

Cenšoties saglabāt Padomju Savienībā lielāko sieviešu veļas materiālu ražotni, “Lauma” deviņdesmitajos gados, pateicoties iepriekšējiem kontaktiem, atrada pircējus Krievijā, Baltkrievijā, Ukrainā un citās NVS valstīs, taču ar to nepietika. Tāpēc “Lauma” sākusi pati izmantot savus materiālus un šūt veļu. Tagad materiāli ir aptuveni 63% “Laumas”produkcijas, aptuveni 30% ir gatavā veļa un 7% — mājas tekstils (galdauti un aizkari). Saražotos materiālus “Lauma” joprojām visvairāk eksportē uz Austrumiem — aptuveni 45% nonāk Krievijā un Baltkrievijā, 35% Baltijas tirgū, bet uz Rietumiem eksportē tikai nedaudz vairāk par 5%. Savukārt gatavo veļu vairāk pārdod Eiropā, kur nonāk 45% no Liepājā saražotās produkcijas, Baltijā realizē 15%, 30% — Krievijā, Baltkrievijā un Ukrainā.

Sākumā Rietumu partneriem nav bijis ticības “Laumas”spējām ražot kvalitatīvu veļu, un, kā atzīst V.Aišpurs, tas bija pamatoti. «Mūsu ārzemju partneri, kuriem šuvām veļu pēc sava dizaina un no saviem materiāliem, paziņoja — ja gribat ar mums strādāt, jums jāpanāk tāda kvalitāte, kādu mēs vēlamies, nevis tādu, kā patlaban varat piedāvāt,» viņš atceras “Laumas”izaugsmes sākumu. Uzņēmums nomainījis izejvielu piegādātājus, sācis iepirkt kvalitatīvākus diegus un ķīmiskās vielas materiālu krāsošanai no Rietumu ražotājiem un pakāpeniski nomainījis arī ražošanas iekārtas. Tagad “Laumai” piešķirts sertifikāts, kas apliecina veļas nekaitīgumu cilvēka veselībai. Šis sertifikāts ir viens no galvenajiem priekšnoteikumiem veļas eksportam uz Eiropu. Šogad iegūti arī ISO vides un kvalitatīvās vadības sertifikāti. “Laumas” viceprezidents atzīst, ka līdz ar kvalitāti cēlusies arī produkcijas cena, un tagad “Laumas”veļa nav lēta — tā ir ekskluzīvāka un salīdzinoši dārga ne tikai Latvijā, bet arī Eiropas veikalos. “Lauma” joprojām investē modernās iekārtās un darbinieku apmācībā. Piemēram, tehnoloģijām katru gadu tiek atvēlēts aptuveni miljons latu, bet pērn ieguldīti 2,8 miljoni latu.

Gan pārstrukturējot ražošanu, gan arī Krievijas krīzes dēļ “Laumas” darbinieku skaits sarucis no gandrīz 4000 līdz aptuveni 1300 cilvēkiem, tomēr dizaineru komandā tagad strādā trīsreiz vairāk speciālistu. Veļas dizainu izstrādā deviņi, materiālu noformējuma vadlīnijas izdomā astoņi cilvēki. “Laumas”dizaineri mācījušies ārzemēs, arī uz Liepāju konsultēt vietējos speciālistus tiek aicināti ārzemju kolēģi. “Lauma” apmāca ne tikai dizainerus, bet arī darbiniekus, kas strādā ar jauno tehniku. Jaunām tendencēm uzņēmums seko, arī regulāri apmeklējot izstādes Francijā, Lielbritānijā, Krievijā un citur. Tur tiek atrasti arī sadarbības partneri. Eiropā “Laumas” ražoto veļu galvenokārt iegādājas lielie veikalu tīkli, kas tirgo to ar savu preču zīmi. Veikalu tīklos nonāk aptuveni 75% eksporta produkcijas, 25% izplata aģenti. Krievijas tirgū situācija ir atšķirīga — tur veikaliem iegādāties veļu no Latvijas uzņēmuma nav izdevīgi muitas procedūru dēļ, tāpēc Krievijā galvenie partneri ir vairumtirgotāji.

“DIENAS” pielikums “LIETIŠĶĀ  DIENA”; pēc J. Sizovas raksta “No diega līdz ekskluzīvai veļai”

 

Oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!