• Atvērt paplašināto meklēšanu
  • Aizvērt paplašināto meklēšanu
Pievienot parametrus
Dokumenta numurs
Pievienot parametrus
publicēts
pieņemts
stājies spēkā
Pievienot parametrus
Aizvērt paplašināto meklēšanu
RĪKI

Publikācijas atsauce

ATSAUCĒ IETVERT:
Lai nauda partiju kasēs būtu godīga. Publicēts oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", 8.10.2003., Nr. 139 https://www.vestnesis.lv/ta/id/79682

Paraksts pārbaudīts

NĀKAMAIS

Lai pārstāvētu valsts finansiālās intereses

Vēl šajā numurā

08.10.2003., Nr. 139

RĪKI
Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā. Piedāvājam lejuplādēt digitalizētā laidiena saturu (no Latvijas Nacionālās bibliotēkas krājuma).

Lai nauda partiju kasēs būtu godīga

Par partiju finansēšanas sistēmas pilnveidošanu un sakārtošanu

KNAB1.JPG (12796 bytes) KNAB2.JPG (16913 bytes)
Foto: A.F.I.
Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka vietnieks Alvis Vilks; Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijas priekšsēdētājs Ainārs Latkovskis

Vakar, 7.oktobrī, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijas sēdē sniedza informāciju par paveikto politisko partiju un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē, kā arī norādīja uz pastāvošajām problēmām. Vienlaikus KNAB informēja komisijas deputātus par izstrādātajiem priekšlikumiem, kas būtu grozāms Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā, Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā.

 

KNAB veic pārbaudes

Kā Saeimas komisijas deputātus informēja KNAB priekšnieka vietnieks Alvis Vilks, birojs izvērtējis 60 ikgadējās politisko organizāciju finansiālās darbības deklarācijas. Šo pārbaužu rezultātā izteikti 29 brīdinājumi par deklarācijas neiesniegšanu un 45 brīdinājumi par deklarāciju precizēšanu. Tiesā iesniegti 11 prasības pieteikumi par politiskās organizācijas darbības apturēšanu, no kuriem trijos gadījumos prasības atsauktas, trijos gadījumos politisko organizāciju darbība jau apturēta. KNAB iesniedzis arī trīs prasības tieslietu ministram pārtraukt partiju darbību. KNAB pārbaudījis arī 18 partiju grāmatvedības datu atspoguļojumu finanšu deklarācijās. 12 gadījumos konstatēti grāmatvedības noteikumu pārkāpumi, par ko informēts Valsts ieņēmumu dienests (VID), un divos gadījumos partijas jau sauktas pie administratīvās atbildības. Veicot grāmatvedības datu pārbaudes, sešos gadījumos KNAB konstatējis Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumus un sastādījis par to četrus administratīvos protokolus. Viens administratīvais protokols sastādīts arī par neprecizitātēm partijas finanšu deklarācijas sastādīšanā, pavisam neprecizitātes konstatētas un uzdots novērst pārkāpumus trijos gadījumos.

KNAB kompetencē ietilpst arī partiju un politisko organizāciju saņemto ziedojumu patiesuma un likumības pārbaudes. Pavisam KNAB saņemti un piereģistrēti 308 ziedojumu saraksti par 2002. un 2003.gadu. Analizējot ziedojumu sarakstus, KNAB radušās šaubas par 470 ziedotāju — gan fizisku, gan juridisku personu — ienākumu atbilstību norādītajiem ziedojumiem, tāpēc šie ziedotāji aicināti ierasties KNAB un sniegt paskaidrojumus. Pēc paskaidrojumu pieņemšanas un citas informācijas izvērtēšanas KNAB pieprasījis VID veikt 74 ziedotāju ienākumu pārbaudes. VID uzsācis 40 ziedotāju ienākumu auditus, 14 gadījumos atteikts sākt pārbaudes, par 20 gadījumiem vēl nav saņemtas atbildes.

 

KNAB piedāvā mainīt likumus

Veicot politisko organizāciju finansēšanas noteikumu izpildes kontroli, KNAB konstatējis dažādas normatīvo aktu nepilnības, kas pieļauj gan slēptos ziedojumus, gan neaizsargā partijas no ļaunprātīgiem un provokatīviem ziedotājiem, gan arī ierobežo KNAB tiesības veikt pilnvērtīgas partiju finansiālās darbības pārbaudes un efektīvi cīnīties ar pārkāpējiem. Lai novērstu šos trūkumus, KNAB piedāvā veikt grozījumus Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā, Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Krimināllikumā.

Plāno sašaurināt ziedotāju loku

Informējot par KNAB rosinātajām izmaiņām Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likumā, KNAB priekšnieka vietnieks A.Vilks norādīja, ka grozījumi vērsti galvenokārt uz ziedotāju loka sašaurināšanu, partiju un ziedotāju atbildības noteikšanu, kā arī KNAB tiesību un kompetenču paplašināšanu, veicot pārbaudes funkcijas.

KNAB piedāvā no ziedotāju loka izslēgt juridiskas personas un ierosina arī fiziskām personām atļaut ziedot tikai tādus finanšu līdzekļus vai mantu, kas deklarēti VID un par kuriem ir nomaksāti nodokļi. Gadījumos, kad fiziska persona ziedo naudu vai mantu par summu, kas pārsniedz VID deklarētos ienākumus, KNAB piedāvā prezumēt, ka šāds ziedojums ir pretlikumīgs. Nelikumīgi ziedotos līdzekļus KNAB piedāvā atmaksāt nevis Finanšu ministrijai, kas šo naudu sadala Saeimā pārstāvētajām politiskajām partijām, bet gan pārskaitīt valsts budžetā. Vienlaikus KNAB ierosina, ka biedra nauda un iestāšanās nauda viena kalendārā gada laikā nedrīkst pārsniegt vienas minimālās mēnešalgas apmēru — tas, pēc KNAB uzskata, novērsīs slēptu ziedojumu ieplūšanu partijas kasēs biedra naudu aizsegā.

 

Par pārkāpumiem — administratīvā un kriminālatbildība

Reizē ar grozījumiem partiju finansēšanas noteikumos KNAB piedāvā noteikt konkrētu administratīvo un arī kriminālatbildību par šo noteikumu pārkāpumiem.

Par ikgadējās finansiālās darbības deklarācijas, priekšvēlēšanu perioda vai vēlēšanu izdevumu deklarācijas aizpildīšanas un iesniegšanas kārtības neievērošanu, kā arī par nepatiesu ziņu sniegšanu vai saņemto ziedojumu publiskošanas noteikumu neievērošanu KNAB ierosina saukt politisko organizāciju pie administratīvās atbildības un sodīt ar naudas sodu no 250 līdz 500 latiem. Ja pārkāpums izdarīts atkārtoti gada laikā, piemērojams naudas sods no 500 līdz 5000 latiem.

Par ziedojuma summas ierobežojuma neievērošanu un anonīma ziedojuma pieņemšanu, kā arī par noteikta lieluma ziedojumu pieņemšanu bez pārskaitījuma un par aizņēmumu ņemšanu vai aizdevumu, galvojumu un garantiju došanu partijai, pēc KNAB ierosinājuma, piemērojams administratīvais sods — naudas sods no 500 līdz 5000 latiem — ar vai bez administratīvā pārkāpuma priekšmeta konfiskācijas. Ja šāda veida pārkāpums izdarīts atkārtoti gada laikā, piemērojams naudas sods no 1000 līdz 10 000 latiem, konfiscējot administratīvā pārkāpuma priekšmetus.

Par partijas finansēšanu, izmantojot starpnieku, KNAB piedāvā piemērot administratīvo atbildību, uzliekot naudas sodu no 100 līdz 200 latiem personai, kura izmantojusi starpnieku, vai starpniekam. Gadījumos, kad starpnieks labprātīgi atzīst pārkāpumu un paziņo par notikušo, KNAB rosina starpnieku atbrīvot no administratīvās atbildības.

Ja politiskās organizācijas finansēšana, izmantojot starpnieku, notikusi atkārtoti gada laikā, kā arī par atkārtotu starpniecību KNAB ierosina piemērot kriminālatbildību — piespiedu darbu vai naudas sodu no 10 līdz 50 minimālajām mēnešalgām. Par tādām pašam darbībām, kas veiktas lielā apmērā, jānosaka sods ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz diviem gadiem, piespiedu darbs vai naudas sods 100 līdz 200 minimālo mēnešalgu apjomā. KNAB aicina kriminālatbildību nepiemērot gadījumos, kad starpnieks pēc noziedzīgo darbību izdarīšanas labprātīgi paziņo par notikušo.

 

Par priekšlikumiem lems darba grupa

Uzklausījusi KNAB ziņojumu par paveikto partiju finansēšanas noteikumu kontrolē un par ierosinājumiem normatīvo aktu izmaiņām, Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisija pieņēma lēmumu šos priekšlikumus izskatīt darba grupā, kas komisijas sastāvā jau strādā pie politisko organizāciju finansēšanas noteikumu uzlabošanas. Komisijas sēdē izskanēja viedoklis, ka visi priekšlikumi finansēšanas kārtības izmaiņām būtu dalāmi divās daļās — tādos, kuri ir tikai juridiski tehniskas dabas un kurus būtu iespējams iestrādāt normatīvajos aktos nekavējoties, un ierosinājumos, kas ir politiski jutīgi un prasa ilgstošas diskusijas un vienošanās.

Liena Pilsētniece, “LV” iekšlietu redaktore

Tiesību aktu un oficiālo paziņojumu oficiālā publikācija pieejama laikraksta "Latvijas Vēstnesis" drukas versijā.

ATSAUKSMĒM

ATSAUKSMĒM

Lūdzu ievadiet atsauksmes tekstu!