Par “karsto telefonu” lauku ļaudīm
Piecos mēnešos, kopš darbojas Zemkopības ministrijas Lauku atbalsta dienesta (LAD) “karstais telefons”, sniegti vairāki simti padomu un konsultāciju lauku ļaudīm. Pašlaik visi telefona zvani un zvanītāji tiek reģistrēti, un plānots, ka jau tuvākajā laikā būs iespējams informēt LAD vadību arī anonīmi.
“Par “karstā telefona” ideju runājām jau krietni pirms 1. jūlija, kad tas sāka darboties,” stāsta Lauku atbalsta dienesta direktore Irina Pilvere, “un tagad varam jau apkopot pirmos rezultātus. Visus jautājumus reģistrējam un pēc to apkopošanas plānojam tos izmantot, lai sagatavotu informatīvos materiālus lauku iedzīvotājiem un uzņēmējiem gan par Eiropas Savienības finansējuma saņemšanu, gan vispārējo lauku reģionu attīstību. Šie jautājumi mums sniedz skaidru ieskatu problemātikā, kas lauciniekiem nav skaidra un kas būtu jāskaidro īpaši.”
Zemkopības ministrs Mārtiņš Roze savukārt ir pārliecināts, ka Lauku atbalsta dienestā būtu ieviešams arī “anonīmais telefons”, proti, netiktu reģistrēts zvanītāja vārds: “Nav noslēpums, ka sabiedrības īpaša uzmanība tiek veltīta, piemēram, SAPARD finansējuma saņemšanai vai pārtikas drošībai, bet nereti ir tā, ka par iespējamiem pārkāpumiem ir ļoti grūti paziņot augstākstāvošām institūcijām — kā tad tu pēcāk dzīvosi pagastā, kur cits citu labi pazīst, tostarp ir arī kāds noteikumu pārkāpējs un cilvēks, kas gribētu šos pārkāpumus novērst,” savās pārdomās dalās zemkopības ministrs, “tādēļ anonīmais telefons ļautu mums reaģēt uz ziņojumiem un sākt iespējamo pārkāpumu pārbaudes lietas.”
Anonīmā telefona ieviešana ļautu novērst gan nelikumības topošo Eiropas strukturālo fondu, subsīdiju, atbalsta programmu un citu finansējuma veidu saņemšanā. Pagaidām “karstais telefons” vairāk domāts laucinieku informēšanai. Andra Ancāne, Lauku atbalsta dienesta Administratīvā departamenta Personāla un lietvedības daļas vadītāja vietniece, kas tieši atbild uz “karstajā telefonā” izskanējušajiem jautājumiem, skaidro: “Visvairāk jautājumu lauciniekiem rodas tad, kad bijusi kāda publiska, piemēram, zemkopības ministra vai citu ministrijas speciālistu, uzstāšanās masu medijos, kā arī tad, ja žurnālisti pievērš pastiprinātu uzmanību kādam lauku reģioniem svarīgam jautājumam. Daudzus interesē visas nianses, kas saistītas ar SAPARD finansējumu, pēdējā laikā arvien vairāk parādās jautājumi par atbalstu lauku ļaudīm pēc iestāšanās Eiropas Savienībā. Protams, neiztiek arī bez vietējām problēmām — intervence labības tirgū, maksājumi lietavās cietušajiem sējumiem, iespēja saņemt informāciju...”
“Līdz iestājai Eiropas Savienībā mums vēl jāpaspēj izdarīt ļoti daudz gan normatīvo dokumentu, gan uzskaites sistēmas, gan citu nepieciešamo “birokrātisko” lietu sakārtošanā, kas ļaus mums vispār saņemt ES finansējumu,” ir bažīga LAD direktore Irina Pilvere, “tādēļ lauku ļaužu informētībai būs liela nozīme. Spriežot pēc “karstajā telefonā” izskanējušajiem jautājumiem, darāmā vēl ir ļoti daudz. Un tas liek secināt, ka bez šī telefona jārada arī cita veida atgriezeniskā saikne ar cilvēkiem, kas būs Eiropas maksājumu saņēmēji — zemnieki, reģionu uzņēmēji, pārstrādātāji, vienkārši lauku iedzīvotāji”. LAD vadītāja aicina lauku iedzīvotājus nekautrēties un par katru neskaidro jautājumu zvanīt uz “karsto telefonu”: “Tas ļaus mums precīzāk noteikt neskaidro jautājumu loku un izveidot precīzāku informēšanas sistēmu, lai lauku iedzīvotājiem nepaietu garām tik nepieciešamais finansējums.”
“Karstā telefona” numurs —7095000.
Zemkopības ministrijas Lauku atbalsta dienesta Sabiedrisko attiecību sektors