Ministru kabineta noteikumi Nr.727
Rīgā 2003.gada 16.decembrī (prot. Nr.64, 4.§)
Kārtība, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai un veic maksājumus
Izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu
I. Vispārīgie jautājumi
1. Noteikumi nosaka kārtību, kādā valsts budžetā plāno līdzekļus Eiropas Savienības struktūrfondu (turpmāk — struktūrfondi) līdzfinansēto projektu īstenošanai, kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes (turpmāk — ministrija) sagatavo valsts budžeta līdzekļu pieprasījumus struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai kārtējā gada valsts budžetam un valsts budžeta ilgtermiņa saistībām, kā arī maksājumu veikšanas kārtību.
2. Valsts budžetā plāno līdzekļus struktūrfondu līdzfinansēto projektu Eiropas Savienības līdzfinansējumam un valsts budžeta finansējumam.
3. Valsts budžeta finansējums ir valsts budžeta līdzekļi, kurus saskaņā ar Eiropas Komisijas noteiktajām prasībām novirza struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai vai faktiski veikto izdevumu atmaksai.
4. Eiropas Savienības līdzfinansējums ir struktūrfondu līdzekļi, kurus saskaņā ar Eiropas Komisijas noteiktajām prasībām novirza struktūrfondu līdzfinansēto projektu ietvaros faktiski veikto izdevumu atmaksai starpposma maksājumu vai noslēguma maksājuma veidā.
5. Valsts budžeta pirmsfinansējums ir valsts budžeta līdzekļi, kurus pirms struktūrfondu līdzekļu saņemšanas no Eiropas Komisijas pārskaita kā Eiropas Savienības līdzfinansējumu palīdzības saņēmējam struktūrfondu līdzfinansēto projektu ietvaros faktiski veikto izdevumu atmaksai.
II. Eiropas Savienības līdzfinansējuma plānošana
6. Eiropas Savienības līdzfinansējumu plāno atsevišķā valsts budžeta programmā vai apakšprogrammā (turpmāk — programma) tās ministrijas budžetā, kuras padotībā vai pārziņā ir attiecīgā starpniekinstitūcija, par attiecīgās starpniekinstitūcijas administrējamo struktūrfondu finansējumu (turpmāk — struktūrfondu līdzekļi) kopumā.
7. Starpniekinstitūcija plāno valsts budžeta ilgtermiņa saistības par attiecīgā gada Eiropas Savienības līdzfinansējumu (struktūrfondu piešķirto finansējumu) pilnā apjomā saskaņā ar Vienotā programmdokumenta finanšu plānu.
8. Starpniekinstitūcija, slēdzot līgumus ar palīdzības saņēmējiem, ņem vērā apstiprināto šo noteikumu 7.punktā minēto valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu.
9. Starpniekinstitūcija sagatavo valsts budžeta ieņēmumu prognozi par attiecīgo struktūrfondu. Ieņēmumu prognozi sagatavo atbilstoši Eiropas Komisijas noteiktajai maksājumu kārtībai.
III. Valsts budžeta finansējuma un valsts budžeta pirmsfinansējuma plānošana
10. Valsts budžeta finansējumu projektiem plāno ministrijas budžetā atsevišķā programmā katram struktūrfondam.
11. Ministrija plāno dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem pašvaldībām (valsts budžeta finansējumam atbilstoši apstiprinātajai valsts budžeta dotācijas proporcijai) Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu īstenošanai, lai nodrošinātu attiecīgo līdzekļu plānošanu tās ministrijas budžetā, kuras padotībā vai pārziņā ir attiecīgā starpniekinstitūcija, atsevišķā valsts budžeta programmā par tās administrējamo valsts budžeta finansējumu kopumā.
12. Pašvaldības, īstenojot struktūrfondu līdzfinansētos projektus, saņem valsts budžeta pirmsfinansējumu.
13. Pašvaldība struktūrfondu līdzfinansēto projektu var īstenot par pašvaldības līdzekļiem, nepieprasot valsts budžeta finansējumu un/vai valsts budžeta pirmsfinansējumu.
14. Ja ministrijai pamatotu un objektīvu iemeslu dēļ nav iespēju plānot projektu īstenošanai paredzētos valsts budžeta līdzekļus atsevišķā valsts budžeta programmā, tā norāda, kuras programmas ietvaros attiecīgo projektu īsteno.
15. Finanšu ministrija, pamatojoties uz ministriju un starpniekinstitūciju sniegto informāciju par struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanu, valsts budžeta līdzekļus pirmsfinansējumam plāno atsevišķā programmā, lai pirms struktūrfondu līdzekļu saņemšanas no Eiropas Komisijas Valsts kase kā maksājumu iestāde varētu nodrošināt struktūrfondu līdzfinansēto projektu ietvaros faktiski veikto izdevumu atmaksu par Eiropas Savienības līdzfinansējuma daļu.
16. Likumprojektā par valsts budžetu kārtējam gadam tiek plānota Finanšu ministrijas budžeta programma “Finansējums Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
IV. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavošana
17. Valsts budžeta līdzekļu (Eiropas Savienības līdzfinansējuma un valsts budžeta finansējuma) pieprasījumus sagatavo un valsts budžeta ilgtermiņa saistības plāno atbilstoši likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam izstrādes grafikam un valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu izstrādāšanas instrukcijai, kā arī Finanšu ministrijas norādījumiem un izstrādātajām veidlapām.
18. Ministrija ir atbildīga par valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu iesniegšanu Finanšu ministrijā. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu sagatavo, pamatojoties uz starpniekinstitūciju un palīdzības saņēmēju sniegto informāciju.
19. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu izstrādā atbilstoši Vienotajā programmdokumentā un programmas papildinājumā paredzētajām prioritātēm, pasākumiem un aktivitātēm, kā arī struktūrfondu finansējuma sadalījumam pa gadiem.
20. Ministrija valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu Eiropas Savienības līdzfinansējumam un valsts budžeta finansējumam sagatavo atbilstoši Finanšu ministrijas norādījumiem un izstrādātajām veidlapām. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumā iekļauj šo noteikumu 21. un 22.punktā minēto informāciju.
21. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumā Eiropas Savienības līdzfinansējumam ministrija, kuras padotībā vai pārziņā atrodas starpniekinstitūcija, iekļauj šādu informāciju:
21.1. struktūrfonda piešķirtā finansējuma apmērs attiecīgajā gadā;
21.2. prognozētais naudas plūsmas plāns (izdevumu prognozes) par fondu kopumā, arī attiecīgajā gadā un turpmākajos gados nepieciešamie līdzekļi;
21.3. informācija par plānoto līdzekļu izlietojumu — nacionālajām programmām, grantu shēmām un atklāto konkursu projektiem nepieciešamie līdzekļi.
22. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumā valsts budžeta finansējumam ministrija iekļauj šādu informāciju:
22.1. projekts vai aktivitāte, kurai nepieciešams valsts budžeta finansējums;
22.2. projekta vai aktivitātes (vai grantu shēmas, atklātā konkursa, nacionālās programmas) finanšu plāns;
22.3. projekta vai aktivitātes naudas plūsmas prognozes;
22.4. apmērs, kādā projektu vai aktivitāti finansē esošo budžeta līdzekļu ietvaros, un papildus nepieciešamais finansējuma apmērs.
23. Valsts budžeta līdzekļu pieprasījumā ministrija sniedz informāciju par visiem projekta vai aktivitātes finansēšanas avotiem — Eiropas Savienības līdzfinansējumu, valsts budžeta finansējumu, pašvaldību finansējumu un privāto līdzfinansējumu.
24. Ministrija, gatavojot valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu valsts budžeta finansējumam, ievēro nosacījumu, ka esošā finansējuma ietvaros pirmām kārtām nodrošināms finansējums struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai.
25. Finanšu ministrija atbilstoši savai kompetencei izvērtē ministrijas iesniegto informāciju, ņemot vērā uzraudzības komitejas un vadības komiteju informāciju. Pieprasījumus par papildu finansējumu projektu īstenošanai izskata Ministru kabinets kopā ar likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam vai grozījumiem valsts budžeta likumā.
26. Finanšu ministrija iekļauj Ministru kabineta apstiprināto finansējumu projektu īstenošanai kopējā valsts budžeta līdzekļu pieprasījumā kārtējam gadam atbilstoši valsts budžeta līdzekļu pieprasījumu izstrādāšanas instrukcijai.
V. Maksājumu veikšanas kārtība
27. Pēc valsts budžeta likuma kārtējam gadam pieņemšanas ministrija sagatavo programmas finansēšanas plānu atbilstoši apstiprinātajam valsts budžeta finansējuma apmēram. Ja nepieciešams, ministrija izstrādā atsevišķu finansēšanas plānu katram pasākumam, aktivitātei vai projektam.
28. Pēc valsts budžeta likuma kārtējam gadam pieņemšanas starpniekinstitūcija sagatavo programmas finansēšanas plānu atbilstoši apstiprinātajam Eiropas Savienības līdzfinansējuma apjomam un valsts budžeta finansējumam — dotācijām no vispārējiem ieņēmumiem pašvaldībām Eiropas Savienības līdzfinansēto projektu īstenošanai. Ja nepieciešams, starpniekinstitūcija izstrādā atsevišķu finansēšanas plānu katram pasākumam, aktivitātei vai projektam.
29. Pēc projekta saskaņošanas vadības komitejā starpniekinstitūcija un palīdzības saņēmējs, noslēdzot līgumu, vienojas par struktūrfondu līdzekļu atmaksas pieprasījumu (turpmāk — struktūrfondu pieprasījumu) iesniegšanas kārtību:
29.1. viens noslēguma maksājums pēc pilnīgas projekta īstenošanas;
29.2. vairāki starpposma maksājumi projekta ietvaros, ko veic pēc projekta atsevišķa posma pabeigšanas, ja projekta posms ir veiksmīgi īstenots un pēc tā īstenošanas ir radusies auditējama vērtība.
30. Ja palīdzības saņēmējs ir ministrija (valsts budžeta iestāde):
30.1. tā maksājumus darba izpildītājiem veic no līdzekļiem, kas paredzēti ministrijas budžetā kā valsts budžeta finansējums projekta īstenošanai. Ministrija sagatavo maksājumu uzdevumu, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodus atbilstoši Finanšu ministrijas rīkojumam par budžeta izdevumu ekonomisko klasifikāciju, un iesniedz to Valsts kasē;
30.2. struktūrfondu pieprasījumu par Eiropas Savienības līdzfinansējuma daļu iesniedz starpniekinstitūcijai šo noteikumu 29.punktā minētajā līgumā noteiktajos termiņos un kārtībā;
30.3. starpniekinstitūcija izskata iesniegto struktūrfonda pieprasījumu, sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu līdzekļu pārskaitīšanu ministrijai, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, un iesniedz to Valsts kasē. Ja ministrija ir saņēmusi no valsts budžeta papildu finansējumu projekta īstenošanai, starpniekinstitūcija sagatavo maksājuma uzdevumu par līdzekļu pārskaitīšanu valsts budžeta ieņēmumos veikto izdevumu atjaunošanai.
31. Ja palīdzības saņēmējs ir pašvaldība:
31.1. tā maksājumus darbu izpildītājam veic no pašvaldības līdzekļiem;
31.2. struktūrfondu pieprasījumu par Eiropas Savienības līdzfinansējuma daļas un valsts budžeta dotācijas pārskaitīšanu iesniedz starpniekinstitūcijā šo noteikumu 29.punktā minētajā līgumā noteiktajos termiņos un kārtībā;
31.3. starpniekinstitūcija izskata iesniegto struktūrfondu un/vai valsts budžeta dotācijas pieprasījumu, sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu un/vai dotācijas pašvaldībai pārskaitīšanu palīdzības saņēmējam, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, un iesniedz to Valsts kasē;
31.4. kura projektu īsteno par pašvaldības līdzekļiem, nepieprasot valsts budžeta finansējumu un valsts budžeta pirmsfinansējumu, starpniekinstitūcija izskata iesniegto struktūrfondu pieprasījumu un pēc līdzekļu saņemšanas no Eiropas Komisijas sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu līdzekļu pārskaitīšanu palīdzības saņēmējam, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, un iesniedz to Valsts kasē.
32. Ja ir cits palīdzības saņēmējs, kas nav minēts šo noteikumu 30. un 31.punktā:
32.1. maksājumus darbu izpildītājam veic no palīdzības saņēmēja līdzekļiem;
32.2. struktūrfondu pieprasījumu par Eiropas Savienības līdzfinansējuma daļu iesniedz starpniekinstitūcijā šo noteikumu 29.punktā minētajā līgumā noteiktajos termiņos un kārtībā;
32.3. starpniekinstitūcija izskata iesniegto struktūrfondu pieprasījumu un pēc līdzekļu saņemšanas no Eiropas Komisijas sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu līdzekļu pārskaitīšanu palīdzības saņēmējam, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, un iesniedz to Valsts kasē;
32.4. un tas ir grantu shēmas apsaimniekotājs, starpniekinstitūcija izskata iesniegto struktūrfondu pieprasījumu, sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu līdzekļu pārskaitīšanu palīdzības saņēmējam, norādot budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodu, un iesniedz to Valsts kasē.
33. 60 darbdienu laikā pēc palīdzības saņēmēju struktūrfondu pieprasījuma saņemšanas (ja netiek veikti precizējumi un pieprasīta papildu informācija, kā arī maksājuma veikšana nav saistīta ar šo noteikumu 31.4. un 32.3.apakšpunktā minēto līdzekļu saņemšanu no Eiropas Komisijas) starpniekinstitūcija izskata to, sagatavo maksājuma uzdevumu par struktūrfondu līdzekļu pārskaitīšanu, iesniedz to Valsts kasē un Valsts kase veic maksājumu.
34. Valsts kase maksājumus veic, pamatojoties uz maksājuma uzdevumu, kurā norādīts pārskaitījuma mērķis un budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kods un kas iesniegts saskaņā ar līgumu starp Valsts kasi kā maksājumu iestādi un starpniekinstitūciju.
35. Nākamajā dienā pēc izmaiņām konta apgrozījumā Valsts kase sagatavo konta izrakstu par Eiropas Savienības līdzfinansējumu un/vai par valsts budžeta finansējumu struktūrfondu līdzfinansēto projektu īstenošanai un izsniedz to starpniekinstitūcijai un/vai ministrijai.
36. Reizi mēnesī, nākamajā darbdienā pēc pārskata mēneša pēdējās darbdienas dokumentu apstrādes, Valsts kase sagatavo starpniekinstitūcijas vai ministrijas konta kopsavilkuma pārskatu par veiktajiem kases izdevumiem, norādot kases izdevumus budžeta izdevumu ekonomiskās klasifikācijas pilnā apmērā, un izsniedz to starpniekinstitūcijai vai ministrijai apstiprināšanai.
37. Ja starpniekinstitūcija vai ministrija konstatē neprecizitātes Valsts kases sagatavotajos konta izrakstos un/vai kopsavilkumos, tā rakstiski informē par neprecizitātēm Valsts kasi. Valsts kase izvērtē neprecizitātes un, ja nepieciešams, veic attiecīgus labojumus un noformē memoriālo orderi. Precizētos konta izrakstus un/vai kopsavilkumus nosūta attiecīgi starpniekinstitūcijai vai ministrijai apstiprināšanai.
38. Ja starpniekinstitūcijai vai ministrijai nav iebildumu, tā piecu darbdienu laikā vienu apstiprināto kopsavilkuma eksemplāru iesniedz Valsts kasē.
39. No Eiropas Komisijas saņemtos struktūrfondu līdzekļus ieskaita valsts budžeta ieņēmumos.
40. Pēc sekmīgas projekta īstenošanas un līdzekļu saņemšanas no Eiropas Savienības Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par iespēju palielināt apropriācijas ministrijai struktūrfondu līdzfinansēto pasākumu īstenošanai.
VI. Noslēguma jautājumi
41. Likumā “Par valsts budžetu 2004.gadam” Finanšu ministrijas budžeta programmā “Finansējums Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” paredzētos līdzekļus sadala šādā kārtībā:
41.1. Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par finansējuma sadalījumu Eiropas Savienības fondu finansētajiem projektiem un pasākumiem, ņemot vērā Vienoto programmdokumentu un informāciju, kas saņemta no ministrijām, uzraudzības komitejas un vadības komitejām;
41.2. atbilstoši Ministru kabineta lēmumam ar finanšu ministra rīkojumu palielina valsts budžeta apropriāciju tām institūcijām, kurām paredzēts finansējums Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
42. Noteikumu 41.punkts stājas spēkā ar 2004.gada 1.janvāri.
Ministru prezidents E.Repše
Finanšu ministrs V.Dombrovskis