Dziļāk novados, dziļāk tautā
Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Kādreizējais Emiļa Melngaiļa Tautas
mākslas nams vairākkārt mainījis nosaukumu, un citāds kļuvis arī
tā darbības saturs. Tagad tā ir Valsts aģentūra “Tautas mākslas
centrs” (TMC), un tās uzdevums – īstenot valsts kultūrpolitiku
tautas mākslas jomā, praktiski nodrošināt šo procesu. Par
koncepciju, likumprojektu un normatīvo dokumentu izstrādāšanu
rūpējas Kultūras ministrijas Kultūrpolitikas departaments, kurā
izveidota Tautas
mākslas nodaļa un Reģionālās kultūrpolitikas nodaļa.
Par TMC tuvākajiem un tālākajiem
plāniem stāsta centra direktore Anna Jansone, ko pazīstam
kā pieredzējušu tautas mākslas speciālisti, Dziesmu svētku un
citu masu pasākumu režisori.
“Par direktori tiku apstiprināta 2003. gada 14.jūlijā – dienu pēc
Dziesmu svētkiem. Darba līgums noslēgts uz pieciem gadiem, tātad
līdz nākamajiem svētkiem. Tie atkal būs Dziesmu un deju svētki,
jo par kādreizējā nosaukuma atjaunošanu saņemti iesniegumi ar
vairāk nekā 5000 parakstu. Deju nozīmīgā vieta šajos svētkos nav
apšaubīta, bija tikai atsauce uz senākiem laikiem, un šķiet, ka
Dziesmu svētki ir kaut kas tik liels, ka šajā jēdzienā ietilpst
arī dejas. Bet tautas balss ir jāuzklausa. Turklāt tā šos svētkus
sauc arī Igaunijā un Lietuvā, un arī UNESCO lēmumā ir teikts –
atzīt Baltijas valstu Dziesmu un deju svētkus par pasaules
nemateriālās kultūras meistardarbu jeb šedevru.
Gatavošanās nākamajiem svētkiem sākās ar iepriekšējo svētku
norises rūpīgu izvērtēšanu. Uzklausījām kritiku, galvenokārt
iebildumus sakarā ar to, ka kopkorim bijis pārāk maz dziesmu no
tā sauktā zelta repertuāra un pietrūcis tradicionālo tautas deju.
Strādāja vairākas darba grupas, jo nebūtu produktīvi analizēt
svētkus vispār. Starp mums nav tāda ģēnija, kas varētu dot
profesionālu atzinumu par visiem 36 pasākumiem. Katru nozari
analizējām atsevišķi, un secinājumi ir apkopoti dokumentos.
Ar tiem tālāk strādāja
starptautiskā konference “Ceļš uz Dziesmu svētkiem”, kas 26. un
27.novembrī notika Rīgā. Piedalījās pārstāvji arī no abām
Baltijas kaimiņvalstīm un UNESCO Latvijas Nacionālas komisijas
komitejas. Vienojāmies par turpmāko sadarbību. Tā kā Latvija
atrodas vidū un mēs bijām tie, kas pieteica Baltijas valstu
Dziesmu un deju svētkus uzņemšanai kultūras šedevru sarakstā,
esam uzņēmušies sadarbības koordinēšanu. Februārī tiksies darba
grupas, bet novembrī Rīgā rīkosim kopīgu konferenci.
Dziesmu un deju svētki sākas ģimenē un skolā. Tāpēc tiek domāts,
kā pilnveidot izglītības programmas un mācību sistēmu, kurā
ietilpst dažādi kursi, semināri, divgadīgās folkloras un deju
skolas u.tml. Lai saglabātu un celtu svētku māksliniecisko
līmeni, tiek gādāts par kordiriģentu, horeogrāfu un deju
virsvadītāju tālākizglītību.
Tautas mākslas nodaļas izveidošana Kultūras ministrijā
neapšaubāmi ir priecīgs notikums, kas var tikai sekmēt attīstību.
Bēdīgi tas, ka no 23 Tautas mākslas centra darbiniekiem 10 ir
pārgājuši uz ministriju. Mums tagad steidzami šie robi
jāaizpilda. Esam izstrādājuši centra darbības stratēģiskās
līnijas un saņēmuši Kultūras ministrijas akceptu. Aizvadītajā
gadā TMC pārņēma Lielās folkloras gada balvas administrēšanu, kas
arī prasa ļoti nopietnu darbu gada garumā. Daudz jautājumu rodas
sakarā ar reģionālās attīstības reformu, īpaši saistībā ar
Dziesmu un deju svētkiem. Ja tiešām būs 102 novadi, tad kā
strādās koru virsdiriģenti un deju virsvadītāji. Rajoniem tie
parasti bija katram savs. Tagad tas nebūs iespējams. Katrā ziņā
jau tagad jādomā par šīs institūcijas nostiprināšanu. Cieša
sadarbība ar novadu kultūras darbiniekiem un pašvaldībām ir viens
no mūsu darbības stratēģiskajiem virzieniem.”
Aina Rozeniece,
Vēstures barguma gadi dzejnieces dvēseles atmiņu gaismā
Dzejniecei Olgai Lisovskai nesen apritēja 75 mūža gadi.
Jubileju daudzu dzejoļu grāmatu autore sagaidījusi ar pirmo
prozas darbu “Uz manu tālo atmiņu”, kam dots apakšvirsraksts
“Gandrīz dienasgrāmata”. Grāmatu izdevis apgāds “Nordik”.
Olga Lisovska ir dzimusi Jaunpiebalgā. Tur un vēlāk arī Rīgā
risinās piedzīvotie, pārdzīvotie un atmiņā saglabātie notikumi.
Laika posms no 30. gadu beigām līdz 1949. gada izvešanām mūsu
tautai ir strauju, dramatisku un traģisku pārmaiņu laiks. Topošā
dzejniece, ko grāmatā sauc par Aneti, visu to redz un izjūt, un
tas veido personību.
Olga Lisovska saka: “Grāmatā būtībā ietverta manas biogrāfijas
daļa. Es vēlreiz iegāju tajā iekšā, atmiņā izstaigāju bērnības
takas un izdzīvoju visu to laiku. Tur rakstīts par karu, par
pirmskara un pēckara gadiem, par latviešiem, krieviem un
vāciešiem, par mani, manām draudzenēm un draugiem. Dzejā es to
nebūtu varējusi izteikt. Es jau sen zināju, ka reiz tas būs
jāuzraksta prozā.”
Kā grāmatas atvēršanas svētkos teica Māra Svīre, šīs ir citādākas
bērnības atmiņas nekā, piemēram, Jāņa Jaunsudrabiņa “Baltajā
grāmatā” vai Annas Brigaderes Anneles triloģijā. Laiks vēlāks un
skarbāks. Un viscaur jūtams, ka to rakstījusi dzejniece. Apgāda
galvenā redaktore Ieva Janaite uzsvēra, ka Olga Lisovska ir ne
tikai jūtīga, bet arī drošsirdīga. Grāmata, kurā ir tik daudz
grūtuma, kuru nevar viegli lasīt, tomēr dod gaišumu.
Ievadā Liāna Miķelsone raksta: “Šī grāmata ir kā bērns, kā
lūgšana, kā dvēseles grēksūdze. Grāmatas lappuses ir pilnas ar
īstu jūtu ekstraktu, viss ir tik spilgts un patiess, laikam,
vispatiesākais, ko esmu lasījusi par tiem laikiem, kad mūsu zemē
bija pēdējais karš, kad mainījās vara pēc varas.”
Sarīkojumā piedalījās vēl divas grāmatas varones – Anna, ko
autore saukusi par Elīzu, un Ausma. Viņas atcerējās, ka Olgai
vienmēr bijusi romantiska pasaules izjūta, sapņi un ilgas visu
laiku nākušas līdz. Piebalgas jaunieši dzīvojuši skaisti, ar
jaunības dullumu un mīlestību – skaisto, briesmīgo un
neizprotamo. Bet grāmatā skaistums vienmēr ir kopā ar smeldzi.
“Mēs zinājām, ka iesim tālāk un tālāk,” teica Ausma.
Grāmata beidzas ar brīdi, kad Anete pirmoreiz ver Rakstnieku
savienības durvis ar metāla rokturi, kas veidots kā lauvas ķetna.
Olga Lisovska stāsta: “Es gribētu rakstīt atmiņu turpinājumu,
pastāstīt par dažiem saviem kolēģiem, par to, kā ienācu viņu
sabiedrībā, kādi viņi bija manās acīs toreiz. Bet nezinu, kas
iznāks, jo nav viegli rakstīt par dzīviem cilvēkiem. Kaut gan man
nav nekā negatīva, ko par viņiem sacīt.”
Jānis Rozenieks