Savā tautā. Sāpēs, sapņos, dzīvībā
Kā aizvadītā gada spilgtākais notikums daudziem atmiņā palikuši Dziesmu svētki un nerimstošie aplausi pēc Pētera Vaska un Andreja Eglīša dziesmas “Man sen vairs savu sāpju nav, tik visas tautas”... Gaiss vēl virmoja atmodinātā dzejas vārda spēkā un maigumā, klausītāji piecēlās kājās, pretim stāvēja lielais dziedātāju pulks, un sirmais dzejnieks patiesi atradās savas tautas vidū.
Pirms 50 gadiem
Aizgājušais gadu simts tiešām pārmainījis cilvēces vaigu līdz nepazīšanai, kā to savās pārdomās uz 1950. gada sliekšņa paredzēja Andrejs Eglītis. Bet cik pārsteidzoši pazīstama ir tā dvēseles balss, kādā dzejnieks mūs uzrunā savā brieduma gadu dzejā un publicistikā! Tā palīdzēja tuvināt Trešo atmodu, ko Latvijas dievnamos iezvanīja kopā ar Lūciju Garūtu radītā kantāte “Dievs, Tava zeme deg!”. Pēc piecdesmit trīs atšķirtības gadiem atgriezies mājās, Andrejs Eglītis ar gaišu skatu un atvērtu sirdi dzīvo līdzi tēvzemes dienām un nedienām, dzīvo savā tautā. Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Tas bija pagājušā gadu simta vidū, kad Andrejs Eglītis pēc desmit Latvijas apspiestības gadiem aicināja tautiešus kļūt patiesiem brīvības karotājiem un neatlaidīgāk vēstīt pasaulei par tautas postu, kaut “šis ceļš prasa uzupurēšanos un nesola pūliņu atmērīšanu vērtībās”. Viņa dumpīgais gars mudināja domāt pārdrošāk un tālāk – par savu neatkarīgu valsti un tautas brīvību. “Mēs esam ceļā uz Latviju!” – nebeidza atgādināt dzejnieks. Un brīdināja, ka svarīgāk par visu ir nosargāt tautas garīgās robežas: “Nedz nami mūs saturēs kopā, bet nacionālās kultūras gars ar jauniem zelta asnu dzinumiem; lai tas mūs ved pāri slieksnim – augstajam gadu simta izšķiršanās slieksnim; tam pāri pārkāpt ar savas tautas brīvību – lūk, kāds milzu uzdevums, kas jau sniedzas citās audzēs ar tālu laiku jaunas renesanses dvašu. Nenokausim garu, kas ir visbriesmīgākā pašiznīcināšanās savas tautas priekšā, neaiziesim no mātes valodas, kas līdzināms savas tautas pazemošanai (..)”
Mainīgais un nemainīgais
Aizgājušais gadu simts tiešām pārmainījis cilvēces vaigu līdz nepazīšanai, kā to savās pārdomās uz 1950. gada sliekšņa paredzēja Andrejs Eglītis. Bet cik pārsteidzoši pazīstama ir tā dvēseles balss, kādā dzejnieks mūs uzrunā savā brieduma gadu dzejā un publicistikā! Tā palīdzēja tuvināt Trešo atmodu, ko Latvijas dievnamos iezvanīja kopā ar Lūciju Garūtu radītā kantāte “Dievs,
Tava zeme deg!”. Pēc piecdesmit trīs atšķirtības gadiem atgriezies mājās, Andrejs Eglītis ar gaišu skatu un atvērtu sirdi dzīvo līdzi tēvzemes dienām un nedienām, dzīvo savā tautā.
Arvien vēl dzīves vidū
Andrejs Eglītis ar savu artavu līdzēja Brīvības piemineklim atgūt pirmatnējo diženumu, ar dzejas vārdu stiprināja latviešu karavīru piemiņas vietu Lestenē un Kalpaka dienās uzrunāja pulkveža dzimtās puses jaunatni. Cik vien spēki un veselība ļāvusi, viņš ticies ar jaunajiem karavīriem, studentiem un skolēniem. Lielāko daļu savas bibliotēkas un arī vairākas gleznas dzejnieks atdāvinājis skolām un muzejiem. Plauktos palikuši lielākoties paša darbu pirmizdevumi un nemitīgi klāt nāk dāvinātās latviešu rakstnieku jaunās grāmatas. Starp viņa dārgumiem ir kāda ķeburaina eikalipta sakne no Kanāriju salām un vairākas citas piemiņas lietiņas no pasaules ceļojumiem, Jura Soikana meitas Ilzes darināta māla vāzīte, divas sveces, ko viņi ar dzīvesbiedri Andu iegādājušies Nācaretē un kas parasti tiek iedegtas Ziemsvētku vakarā,vairāk nekā 120 gadu veca Bībele, ko dāvinājusi Zanderu dzimta, kur tā glabāta piecās paaudzēs,bērnu zīmējumi un rakstaini cimdi no Latvijas malu malām.
Kantāte “Dievs, Tava zeme deg!” skanējusi Japānā un īpaši šim notikumam izveidotais koris dziedājis skaidrā latviešu valodā! Šo ziņu visi plašsaziņas līdzekļi vēstīja tieši Ziemsvētkos.
Pēc 53 atšķirtības gadiem dzejnieks 1998.gada 13.augustā atgriežas mājās Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Triju Zvaigžņu
ordeņa virsnieki Elza Radziņa un Andrejs Eglītis dzejas
sarīkojumā “Latvijas Vēstneša” zālē |
Dzejniekam vairākas dienas zvanīja apsveicēji, stāstīja par klausītāju un arī izpildītāju milzīgo saviļņojumu. Andrejs Eglītis nebija pārsteigts: “Lūcijas Garūtas mūzika nevienu neatstāj vienaldzīgu, viņai piemīt liels spēks. Grūti tikai iedomāties, kā japāņi varēja iemācīties tekstu latviešu valodā un kā viņi to uztvēra. Varbūt palīdzēja tuvība tautas dziesmai.” Savulaik mācītāji dzejniekam pārmetuši, ka viņš baznīcā ienesis tautas dziesmu. Uz to Kārlis Skalbe atteicis, ka mūsu tautas dziesmām piemīt tādas pašas vērtības kā Dieva dziesmām. Andreju Eglīti tautas dziesma ir pavadījusi visu mūžu: “Dzeja ir manas dvēseles valoda, un tautas dziesma – manas dvēseles barība.”
Dzeja, kas rada dziesmai
Jau sākot ar Jāni Ivanovu, kas ietērpis dziesmā vairākus sava novadnieka jaunības gadu dzejoļus, it visu paaudžu komponisti pievērsušies Andreja Eglīša dzejai. Pauls Dambis to līdz ar tautas dziesmu un Bībeles citējumiem izmantojis garīgās mūzikas skaņdarbā. Jau minējām Pētera Vaska komponēto “Savā tautā” šīsvasaras Dziesmu svētkos. Visvairāk dziesmu ar Andreja Eglīša dzeju sacerējusi Ilze Arne. Pirmajos Dziesmu svētkos , kuros līdz ar Latvijas koriem piedalījās trimdas latviešu kolektīvi,lielais kopkoris dziedāja šim notikumam īsti piemēroto dziesmu “Zem viena Jāņu vainaga”,skolēni savos dziesmu svētkos izdziedāja dzejnieka kvēlo Kurzemes cietoksnī sacerēto dzeju “Turiet savu zemi ciet!”, bet pagājušajos Ziemeļu un Baltijas valstu Dziesmu svētkos apvienotā kora sniegumā skanēja “Roka roku rokā tur”. Kā skaidrojama tāda dzejas muzikalitāte? Dzejnieks atzīstas, ka mūziku viņš dziļi izjūt un dzejoļi pa lielākai daļai dzimst līdz ar kādu meldiju. Teodors Reiters atklājis, ka viņam ir absolūtā dzirde, un aicinājis savā korī. Ļoti muzikāls bijis vecākais brālis Jānis. Dienesta laikā pulka orķestrī pūtis pirmo korneti, savos ļaudīs ilgus gadus spēlējis visos godos. Pirmais pasaules karš viņiem bija atņēmis tēvu, un mātei vienai nebija pa spēkam dēlus izskolot. Andrejs aizbrauca uz Rīgu un sīvi cīnījās par savu izglītību, pa dienu pelnīdams maizi, bet vakaros un nakts stundās mācīdamies. Jānim padevās visi lauku darbi, viņš bija labs strādnieks un ar milzīgu neatlaidību sapelnīja tik daudz naudas, ka varēja nopirkt nelielu zemes gabaliņu Aiviekstes krastā. Kad ienāca krievi, kalpa zēnam tika atņemta iekoptā zemīte un viss, ko bija izdevies iekrāt.
Gadu mijā iznāca Andreja Eglīša Rakstu trešais sējums, kas aptver piecdesmitos gadus. Te ir dzejoļu krājumi “Nesaule” un “Otranto”, publicistika un vēstules. Piecdesmitie gadi ir laiks, kad, dzejnieka vārdiem runājot, apspiestie pie Baltijas jūras sāk zaudēt ticību vārdiem un līdzjūtības apliecinājumiem no brīvo nāciju puses. “Nesaule” atbalso laikmeta traģiku un tautas postu, pauž trimdinieku neapslāpējamās ilgas pēc dzimtenes. Ceļu uz mājām dzejnieks posa arī ar savu pašaizliedzīgo darbību 1947.gadā nodibinātajā Latviešu nacionālajā fondā. Vācot tā darbībai nepieciešamos līdzekļus, dzejnieks uzrunāja tautiešus visās pasaules malās. Uz tālo Austrāliju viņš devās ar kuģi “Otranto”. Tas devis nosaukumu viņa dzejoļu grāmatai, kas tapusi 30 ceļojuma dienās. Rakstus sešos sējumos izdod apgāds “Valters un Rapa”. Sastādītāja – Dzidra Vārdaune. |
Tēvs novēlējis ilgu mūžu
Dzejnieks ir pārliecināts, ka
lielā daļā latviešu tautas dzīvo veselīgs nacionālais kodols. Un
labs ir jaunatnes nacionālais kodols. To viņš redzējis
izpaužamies Rīgas 800 gadu jubilejas svinībās un aizvadītajos
Dziesmu svētkos, kuru vadības grožus savās rokās turējusi
jaunatne.
Kā liecina daudzās pateicības vēstules, kas publicētas Latviešu
nacionālā fonda biļetenā, tas vēl arvien spēj sniegt kaut nelielu
atbalstu trūcīgām daudzbērnu ģimenēm un palīdzēt jauniešiem iegūt
augstāko izglītību. Banku augstskolas 5.kursa students Andis
Tīrums, kam fonda piešķirtais pabalsts savā laikā palīdzējis sākt
studijas, tagad ievēlēts fonda padomē. Andrejs Eglītis joprojām
tiek godāts par fonda dvēseli, un viņš priecājas, ka tā vadību
pamazām pārņem Latvija.
Ziemsvētkos dzejnieks cienāja ar ļaudoniešu atvestajiem labumiem
un nenoguris slavēja savu dzimto pusi: “Latvija ir manas mājas,
te es vienmēr esmu gribējis būt. Bet vēl dziļāk jau manī dzīvo
Ļaudona. Tur ir mana draudze, kaut baznīca, kur esmu kristīts un
iesvētīts, jau sen drupās. Tur kapsētā guļ mana māte un tagad arī
brālis. Tikai tēva nav, viņu paņēma karš.” Kas tad ļaudoniešiem
labāks nekā citiem? “Viss ir labāks! Lielākie strīdi jau vienmēr
bijuši ar saikaviešiem, kas mums kaimiņos. Reiz strīdējušies, kam
alus stiprāks. Saikavieši jau aizlielījušies tiktāl, ka gandrīz
uzvarējuši, bet tad ļaudonieši teikuši: kad mūsu alu uzlej
sivēnam uz astes, tas sāk kviekt. Kas vēl mums labāks? Sūdu
talkas! Tagad es nezinu, bet manos puikas gados vēl bija dziļās
kūtis, ko kaisīja ar egļu skujām. Kad mēsli bija jāved uz lauka,
kaimiņi gāja no sētas sētā palīgos. Tas bija grūts darbs, bet
meitas visu dienu dziedāja. Vakarā visi gāja Aiviekstē mazgāties
un tīri gāja mājās. Es domāju, ka nekur citur tik brīnišķīgas
talkas nebija.” Vēl dzejnieks atceras, kā viņš desmit gadu vecumā
kādās kāzās palīdzējis ļaudoniešu panāksniekiem apdziedāt
vedējus, kas bijuši no cita pagasta. Piegājis savējiem tuvu klāt
un teicis priekšā vārdus, ko pats turpat uz vietas sacerējis. Tik
labi iejuties tautasdziesmu ritmos un apdziedāšanās noskaņā, ka
pantiņi biruši kā no pārpilnības raga, līdz pretinieki sākuši
saukt, lai tak to puiku vedot prom.
Ar Brīvības pieminekli Andrejs Eglītis sasveicinās ik reizi, kad dodas savās rīta pastaigās. Ar bērniem viņš ātri atrod kopēju valodu |
Brīnišķīgu pieminekli mātei Andrejs Eglītis uzcēlis savā dzejā, kurā māte iedzīvināta kā garīgas tīrības, uzticības un mīlestības jūtu nesēja. Arī Dievmātes tēlam, ko sastopam “Nesaules” lappusēs, ir dzejnieka mātes vaibsti. Ar tēvu dzejniekam saistās tikai viens atmiņu mirklis: “Viņš bija uz brīdi atlaists mājās mūs apraudzīt. Pāri upei jau gaidīja šķūtnieks, mēs cēlāmies pāri ar laivu. Viņā krastā es pēkšņi izkritu no laivas un iegāzos ar galvu ūdenī. Tēvs mani ar drošu roku izcēla no ūdens un nopurināja. Viņa acīs nebija baiļu, un viņš man bezbēdīgi uzsauca: “Nenoslīksi! Tu ilgi dzīvosi, dēls!” Tā nu es dzīvoju, paklausu tēva novēlējumam.”
Aina Rozeniece, “LV”