Latvijas muita kontrolēs ES ārējo robežu
Valsts ieņēmumu dienesta Galvenās muitas pārvaldes direktors Mārtiņš Tols ir pārliecināts, ka 1.maijā muita būs gatava strādāt atbilstoši ES prasībām Foto: Boriss Koļesņikovs, A.F.I. |
Šā gada 1.maijā Latvijas robeža ar Krieviju un Baltkrieviju, kā arī lidosta, ostas un pieņemšanas-nodošanas dzelzceļa stacijas kļūs par Eiropas Savienības (ES) ārējo robežu. No 15 robežkontroles punktiem, kuri atrodas uz Latvijas sauszemes robežas un kuros pašlaik tiek veikta ar autotransportu pārvadāto preču deklarēšana un muitas kontrole, šīs funkcijas turpinās veikt vairs tikai pieci. No pašreizējiem 44 kā ES ārējie muitas kontroles punkti saglabāsies vairs tikai 23. Latvijas un Igaunijas robeža, tāpat kā robeža ar Lietuvu, kļūs par ES dalībvalstu iekšējo robežu, uz kuras robežsardze turpinās kontrolēt personu plūsmu, bet muitas procedūru noformēšana un pastāvīga muitas kontrole tur netiks veikta. Neraugoties uz daudzajiem jaunajiem uzdevumiem, kas līdz ar dalību ES tiek izvirzīti Latvijas muitai, kā arī atbildot uz Eiropas Komisijas ikgadējā ziņojumā izteikto kritiku par muitas vēl nepadarītajiem darbiem, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Galvenās muitas pārvaldes (GMP) direktors Mārtiņš Tols sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” nepieļauj kompromisus – Latvijas muitai 2004.gada 1.maijā ir jābūt gatavai strādāt atbilstoši ES prasībām, un tā būs spējīga to darīt.
Muitai jauni uzdevumi
Latvijai, kļūstot par ES
dalībvalsti, ir jāspēj īstenot daudz jaunu muitas funkciju. Savas
kompetences ietvaros muitai būs jānodrošina ES Kopējās
lauksaimniecības politikas administrēšana – lauksaimniecības
produktu importa un eksporta režīma kontrole un attiecīgo
maksājumu iekasēšana. Tā kā par noteiktu lauksaimniecības
produktu eksportu uz valstīm, kas nav ES dalībvalstis, ražotājam
tiek maksātas eksporta kompensācijas, muitai būs jānodrošina visi
nepieciešamie pasākumi, lai pārliecinātos, ka eksports faktiski
ir noticis un ka nav veiktas nelikumīgas vai kļūdainas darbības,
kas varētu nodarīt kaitējumu ES budžetam.
Joprojām muita iekasēs arī tradicionālos muitas maksājumus, bet
daļa no tiem tiks pārskaitīti Eiropas Komisijas kontos. Kā
norādīja M.Tols, jauninājums ir tas, ka visi muitas maksājumi un
to noformēšana būs jāveic precīzi pēc ES noteiktajiem
aprēķināšanas un iekasēšanas parametriem, kā arī stingri nāksies
ievērot naudas pārskaitīšanas grafikus.
Latvijas muitai būs jānodrošina arī datorizētās tranzīta
kontroles un integrētās tarifu vadības sistēmas darbība.
Centralizēta datorizētā tranzīta kontroles sistēma ļauj sekot
līdzi konkrētā valstī uzsāktai tranzīta procedūrai līdz tās
noslēgumam, elektroniski nodrošinot arī atgriezenisko
informācijas plūsmu. Ar integrētās tarifu vadības sistēmas
palīdzību visas ES valstis nepārtraukti var saņemt aktualizētu
informāciju par precēm piemērojamiem muitas tarifiem. “Lai
Latvija spētu nodrošināt gan jau pieminēto maksājumu shēmu, gan
abu datorizēto sistēmu darbību, mūsu informācijas sistēmām jābūt
savietojamām ar citu ES dalībvalstu datorizētajām muitas
sistēmām. Turklāt šīs sistēmas obligāti jāievieš līdz 1.maijam,
atkāpes nav iespējamas,” uzsvēra M.Tols.
Vairāki papildu pasākumi Latvijas muitai jāveic līdz ar muitas
lomas transformāciju pašā ES. Tur muita no nodokļu un citu
maksājumu iekasēšanas institūcijas pārtop iestādē, kuras darbība
vērsta galvenokārt uz sabiedrības aizsardzību. Šīs funkcijas
aktualizācija lielā mērā saistīta ar starptautiskā terorisma
draudiem. “Nav noslēpums, ka kontrabanda ir starptautiskā
terorisma finansējuma avots. Lai pastiprinātu sabiedrības
aizsardzību, muitai ciešāk jāsadarbojas ar robežsardzi un
policiju,” skaidroja M.Tols.
Viss vēl nav padarīts
Tas, ka šobrīd Latvijas muita vēl
nav gatava veikt visus uzdevumus, ko tai izvirza ES, ir fakts –
neslēpa GMP priekšnieks. “Un šobrīd ne es, ne kāds cits nevar
izvērtēt, cik lielā mērā muita ir gatava jauno funkciju veikšanai
– par piecdesmit vai septiņdesmit procentiem. Taču mums ir
konkrēti plāni darbu veikšanai, kurus cenšamies realizēt – gan
domājot par datorsistēmu savietojamību un muitas lomas maiņu, gan
arī par iekšējo robežu un tur izvietoto resursu reorganizāciju
par labu Latvijas austrumu robežai un iekšzemes muitas kontroles
punktiem,” informēja M.Tols.
Neraugoties uz dažādiem šķēršļiem, darbs muitas sakārtošanā
virzās uz priekšu strauji – ja, piemēram, informācijas
tehnoloģiju savietošanā uzdevumu izpilde gada pirmajā pusē
aizkavējās par diviem trim mēnešiem, tad tagad kavēšanās ir par
pāris nedēļām.
To, kā rit darbi Latvijas muitā, pastāvīgi uzrauga arī Eiropas
Komisija. Briseles ierēdņi veic pārbaudes mūsu valstī, savukārt
Latvijas muitas speciālisti dodas uz Briseli ar ziņojumiem par
paveikto. Nepārtraukti lietas kursā ir valdība, Finanšu
ministrijas un Valsts ieņēmumu dienesta vadošās amatpersonas. Kā
informēja M.Tols, lielāko daļu darbu paredzēts pabeigt nākamā
gada martā. Aprīlis ir plānots kā izmēģinājumu mēnesis, kurā būs
laiks konstatēt un novērst atsevišķus trūkumus, muitai strādājot
jaunā režīmā. 2004.gada 1.maijā Latvijas muita sāks darbu kā
pilnvērtīga un atbildīga ES prasībām atbilstoša institūcija.
Muitas punktu mazāk, darbinieku – tikpat
Tā kā uz ES iekšējām robežām muitas pārbaudes notiks tikai izlases veidā, balstoties uz stingru un mērķtiecīgu riska analīzi, muitnieki gluži fiziski būs jāpārvieto uz Latvijas austrumu robežā un iekšzemē izvietotajiem muitas kontroles punktiem. M.Tols atzina, ka cilvēkresursu faktors muitā līdz ar Latvijas dalību ES ir kļuvis aktuāls – daudziem muitniekiem būs jāmaina sava darba profils, daudziem jādomā par iespējām pārcelties uz citu dzīves un darba vietu. Dokumentu noformēšanas apjoms samazināsies par aptuveni 70 procentiem, bet pieaugs fiziskās kontroles apjoms, tiks palielināts pēcmuitošanas pārbaužu skaits, vēl lielāka uzmanība pievērsta muitas noteikumu pārkāpumu novēršanai. Paredzams, ka muitas rīcībā nonāks arī jauns tehniskais aprīkojums, ar ko būs jāiemācās strādāt. Tālab šobrīd un turpmākajos mēnešos ļoti lielu uzmanību muita pievērsīs darbinieku apmācībai. Kaut gan muitas kontroles punktu skaits samazināsies un muitas uzdevumi mainīsies, darbiniekiem atlaišana nedraud, ja vien viņi būs gatavi pārkvalificēties un nepieciešamības gadījumā strādāt citā muitas struktūrvienībā, uzsvēra M.Tols.
Robežas šķērsošana kļūs vienkāršāka
Latvijas muitai no nākamā gada
1.maija darbs kļūs sarežģītāks un paplašināsies veicamo uzdevumu
loks, bet uzņēmējiem robežas šķērsošana kļūs krietni vienkāršāka.
“Uz ES dalībvalstu iekšējām robežām transports tiks apturēts
tikai pasu kontrolei un tehnisko dokumentu pārbaudei. Ne muitas,
ne sanitārās robežinspekcijas pārbaudes uz iekšējām robežām
pastāvīgi veiktas netiks. Kontrole būs orientēta tikai uz
iespējamiem kontrabandas objektiem. Savukārt privātpersonām
normatīvie dokumenti paredz dažādus ierobežojumus personiskam
patēriņam paredzēto preču, piemēram, alkoholisko dzērienu,
cigarešu, smaržu, pārvadāšanā. Bez dokumentiem, kas apliecina
nodokļu nomaksu, preču daudzumu, kurš pārsniedz noteiktos
ierobežojumus, pārvadāt nedrīkstēs,” skaidroja M.Tols.
M.Tols arī apliecināja, ka vienkāršotā ES iekšējo robežu
šķērsošana nesarežģīs un nepaildzinās muitas procedūras uz ārējām
robežām. “Kopējais muitas formalitāšu skaits nepalielināsies.
Nedaudz sarežģītāki kļūs vienīgi lauksaimniecības preču aprites
noteikumi, kas ir saistīti ar ES kopējās lauksaimniecības
politikas nostādnēm,” informēja M.Tols.
Atvieglotajai robežu šķērsošanai ES iekšienē gan ir arī savas
ēnas puses. Galvenās muitas pārvaldes direktors nenoliedza, ka
varētu pieaugt muitas noteikumu pārkāpumu skaits. “Zviedrijas,
Somijas un Austrijas pieredze liecina, ka nelegālo preču plūsma
šajās valstīs pēc iestāšanās ES ievērojami palielinājusies. Bet
tāpēc jau pastāv muita un citi tiesībaizsardzības dienesti, kuri
sadarbojas gan vietējā, gan starptautiskā mērogā.”
Liena Pilsētniece, “LV”