Mājokļu monitorings – valsts politikas veidošanai un ikvienam iedzīvotājam
Pēdējos septiņos gados mājokļu jomā mūsu valstī notikušas izšķirošas pārmaiņas: pamatos mainījies dzīvokļu īpašuma veids – gandrīz 90 procentu pašvaldības un valsts īpašumā esošo dzīvokļu piedāvāti privatizācijai, bet 77,3 procenti no tiem jau privatizēti. Pamatvilcienos dzīvojamo māju privatizācijas procesu var uzskatīt par pabeigtu, tādēļ šā procesa īstenotājas un vadītājas – Centrālās dzīvojamo māju privatizācijas komisijas – tiesības un pienākumi pakāpeniski tiek nodoti valsts aģentūrai “Mājokļu aģentūra” (MA).
Jāveicina dzīvojamā fonda
kvalitatīva apsaimniekošana
MA uzdevums ir īstenot vienotu valsts politiku mājokļu jomā,
nodrošinot iedzīvotājiem plašākas mājokļu pieejamības un izvēles
iespējas. Kā stāsta MA Mājokļu monitoringa departamenta direktore
Andra Zaimiņa, viens no galvenajiem uzdevumiem ir mērķtiecīgi
virzīt pašvaldību darbību privatizētā dzīvojamā fonda uzturēšanā,
veicinot tā apsaimniekošanu, analizējot energoresursu patēriņu
daudzdzīvokļu namos un metodiski vadot energoefektivitātes
paaugstināšanas procesu. Ņemot vērā energoresursu diezgan straujo
sadārdzināšanos, šis jautājums kļūst īpaši aktuāls.
Lai īstenotu mājokļu politiku valsts mērogā, skaidri jāapzina
situācija mājokļu sektorā privatizācijas un denacionalizācijas
procesa noslēgumposmā. Salīdzinājumā ar Eiropas Savienības
valstīm, kur gadu desmitiem īstenota konsekventa mājokļu
politika, kur pastāv mājokļu indikatori – regulārs datu
apkopojums par dzīvojamo platību vienam iedzīvotājam, par tās
kvalitāti, energoresursu patēriņu un izmaksām, kur izveidojies
līdzsvarots dzīvokļu tirgus un valsts galvenās rūpes ir
nodrošināt ar pajumti sociāli nelabvēlīgās iedzīvotāju grupas,
Latvijā situācija ir daudz sarežģītāka.
Kādēļ nepieciešams mājokļu monitorings
No sociālisma laika mantojumā esam
saņēmuši nekvalitatīvi būvētas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas,
kuru uzturēšanā netika un joprojām netiek ieguldīts pietiekami
līdzekļu. Šo dzīvojamo māju saglabāšanu apdraud arī dzīvokļu
īpašnieku pasivitāte māju pārvaldīšanā, viņu nevēlēšanās un
ierobežotās finansiālās iespējas piedalīties kopīpašumā esošo
platību apsaimniekošanā. Savukārt dzīvojamo māju
denacionalizācija radījusi problēmas ar dzīvojamās platības
nodrošināšanu šo māju īrniekiem. Pašvaldību dzīvojamais fonds
privatizācijas procesa dēļ sarucis tiktāl, ka tās vairs nespēj
pildīt likumā “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu
risināšanā” noteiktos pienākumus. Valstī būtībā nenotiek jaunu
lētu dzīvokļu celtniecība, un nelīdzsvarotā tirgus piedāvājuma
dēļ dzīvokļu cenas arī vecās un nekvalitatīvās mājās kļuvušas
nesamērīgi augstas.
Tādēļ kopš pagājušā gada aprīļa mērķtiecīgi tiek veidots mājokļu
monitorings jeb mājokļa sektora novērošanas, prognozes un
analīzes sistēma. “Mūsu mērķis ir izveidot vienotu informācijas
sistēmu, kurā tiek uzkrāti dati ne vien par mājokli objektu
līmenī, bet arī par dažādiem procesiem vispār: renovāciju, jaunu
dzīvojamo māju būvniecību, mājokļa īpašuma formām, pašvaldību
politiku un valsts subsīdijām mājokļa jomā,” stāsta
A.Zaimiņa.
Pašlaik tiek veidota monitoringa programma, apakšprogrammas un
rīcības plāns. Monitoringa izstrāde paredzēta septiņos posmos,
kuru laikā notiks mājokļu skaita un kvalitātes apsekošana un
mājokļu sektora procesu izpēte. Līdz 2005. gadam paredzēts
izstrādāt pamatsistēmu, bet līdz 2008. gadam jau tiks īstenota
automatizēta datu apmaiņa ar pašvaldībām un to iestādēm.
Viens no svarīgākajiem šā gada uzdevumiem ir izveidot
pilotprojektu, kurā paredzēts izstrādāt interaktīvo portālu, kas
ļaus iegūt pamatdatus no Centrālās statistikas pārvaldes, Valsts
zemes dienesta un dzīvokļu īpašnieku kooperatīvajām sabiedrībām
(DzĪKS). Lai raksturotu mājokļu sektoru, tiks izstrādāta mājokļu
indikatoru kopa, kurā būs uzrādīts gan dzīvojamās platības
lielums vienam cilvēkam, gan dzīvokļu skaits vienā
mājsaimniecībā. Šie dati ļaus spriest par māju tehnisko
stāvokli.
Precīzas informācijas nozīme
Tā kā nepieciešama iespējami
precīza māju tehniskā stāvokļa novērtēšana, ir svarīgi, lai
tehniskās ekspertīzes atzinumi par ēku renovāciju nonāktu MA
Mājokļu monitoringa departamentā un šie dati tiktu ievadīti tā
datu bāzē. Eksperimentālais projekts palīdzēs arī noteikt, kuri
dati mājokļu monitoringa informācijas sistēmā ir svarīgāki un
kuri – mazāk svarīgi.
Galveno oficiālo statistisko informāciju valstī apkopo Centrālā
statistikas pārvalde. Tās informācijas avoti ir pašvaldības un
valsts dzīvojamo māju apsaimniekošanas uzņēmumi, savukārt ziņas
par mājām, to platību un skaitu dod Valsts zemes dienests. Datu
avoti ir ļoti dažādi, un ļoti svarīgi, cik precīzu informāciju
tās devēji sniedz, uzsver A.Zaimiņa. “Ja mēs, piemēram, kādai
iestādei – pašvaldībai vai būvvaldei – jautājam par avārijas
stāvoklī esošām mājām un jaunbūvēm, atbilde pirmām kārtām
atkarīga no tā, cik apzinīgs ir darbinieks, kas gatavo šo
atbildi. Šajā ziņā esam atkarīgi arī no pašvaldības vēlības:
sankcijas par neprecīzu datu sniegšanu nevienā normatīvajā
dokumentā vismaz pagaidām nav paredzētas”, saka Mājokļu
monitoringa departamenta vadītāja.
Līdz šim mazāk zināmi ir dati tieši par namu apsaimniekošanas
specifiku. Tādēļ sagatavota anketa par mājas patēriņa rādītājiem
(cik siltuma un ūdens tiek patērēts, cik daudz ir atkritumu, cik
mājas iedzīvotājiem par to ir jāmaksā utt.), kas izsūtīta DzĪKS.
Šobrīd datu bāzē jau ievadītas ziņas par aptuveni 300 mājām. Pēc
šīs informācijas un ziņas reizi gadā atjaunojot, skaidri būs
redzams, kā mainās patēriņš, ja attiecīgajam namam tiek veikts
remonts.
Lai arī apsekota tiek tikai neliela daļa namu, atlase notika
mērķtiecīgi: izraudzītās sērijveida daudzdzīvokļu mājas pārstāv
dažādas sērijas, turklāt tās atrodas ne vien Rīgā, bet arī valsts
reģionos. Paraugprojekts ar sērijveida namiem tiek īstenots
tādēļ, ka tiem ir tipiski defekti, kas jānovērš, – jāsiltina gala
sienas vai jumta pārsegums. Pēc A.Zaimiņas domām, šī sadarbība ir
izdevīga arī pašām DzĪKS, jo tās sabiedrības, kas Mājokļu
aģentūrai sniegušas informāciju, pēc savstarpējas vienošanās
varēs saņemt no MA paplašinātu informāciju, bet aktīvākajām simt
DzĪKS būs iespēja piedalīties valsts subsidētos energoaudita
izmēģinājuma projektos. Audita rezultāti tiks publicēti
internetā, un tie būs pieejami visiem Latvijas iedzīvotājiem. Bet
MA mērķis ir iegūt un publiskot vidējos rādītājus attiecībā uz
namiem, kur veikts remonts energoefektivitātes uzlabošanai.
Mājokļu monitoringa sistēmas izveide ļaus iegūt visaptverošu
informāciju par mājokļu sektoru Latvijā un būs pamats mūsu valsts
mājokļu politikas izveidei, ir pārliecināta A.Zaimiņa. Turklāt
šīs informācijas sistēmas ietvaros interneta portālā paredzēts
sniegt informāciju par mājokļu hipotekārās kreditēšanas iespējām
un tās izmantošanas efektivitāti, par starptautiskiem projektiem
mājokļu apsaimniekošanā un jau veiksmīgi īstenotu projektu
pieredzi gan pašvaldību, gan apsaimniekošanas sabiedrību līmenī.
Tiks publicēta informācija par apsaimniekošanas sabiedrībām un to
darbības rezultātiem, par vidējām cenām dažādiem remontu veidiem
tipveida mājās. Piemēram, jebkurš iedzīvotājs mājokļu monitoringa
interneta portālā varēs uzzināt, cik aptuveni maksā jauna jumta
uzlikšana viņa 103.sērijas namam un kā tas izdarāms.
Gita Kronberga, “LV”
Standarta daudzdzīvokļu māja – 5 stāvi, 30 dzīvokļi
Enerģijas patēriņš pirms renovācijas un soli pa solim īstenojot energoefektivitātes projektus, kWh/m2
Pirms un pēc
renovācijas
DzĪKS “Mucenieku 30” Kuldīgā
103.sērijas ēka: 60 dzīvokļi, platība 3050 m2