Kā no skaidrām debesim – klēpjdators
Vecgada pēdējā laikrakstā jau ziņojām, ka uz 1.decembrī izdotā “LV” projektizlaiduma aptaujas anketu atbildēja 1039 lasītāji. Visas iesūtītās anketas Ziemsvētku priekšvakarā piedalījās izlozē. Par galvenās balvas – klēpjdatora P4 – īpašnieku kļuva transportnozares uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Vilnis Urbanovičs. Vakar “LV” aptaujas galvenā balva nonāca īpašnieka rokās. Pēc svinīgā mirkļa iemūžināšanas fotofilmā lūdzām jaunā klēpjdatora laimētāju atbildēt uz dažiem jautājumiem.
Klēpjdators tā vien prasās klēpī. No kreisās – “LV” galvenais redaktors Oskars Gerts un datora īpašnieks Vilnis Urbanovičs Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
– Vispirms mazliet
iepazīstiniet ar sevi: kādā transporta nozarē jūs
darbojaties?
– Strādāju valsts akciju sabiedrībā
“Centrālā reģiona ceļi”, kas nodarbojas ar autoceļu uzturēšanu un
būvniecību. Strādājošo skaits nepārsniedz četrus simtus, gada
apgrozījums atkarībā no pasūtījumu lieluma, ko varam iegūt
izsolēs, svārstās no četriem līdz sešiem miljoniem latu. Būtībā
mēs esam sevi atpelnoša organizācija, kas neizmanto valsts
budžeta līdzekļus, bet turpina attīstīties, liekot lietā iekšējās
rezerves un pašu peļņu.
Man ir 50 gadi. Savulaik studēju Rīgas Politehniskā institūta
Celtniecības fakultātē, esmu sertificēts būvinženieris. Bet
aizvadītajā gadā pabeidzu arī maģistrantūras studijas ekonomikā
Eiropas integrācijas institūtā Rīgas Stradiņa universitātē.
Mācoties un strādājot pie diplomdarba, man lieti noderēja
“Latvijas Vēstneša” publikācijas. Bet tā “Latvijas Vēstnesi”
pārskatu ik reizi, kad iznāk jauna avīze. Patiesībā ik laikrakstā
ir daudz kas aktuāls, par ko var izlasīt no pirmavotiem un tūdaļ
pēc lēmumu pieņemšanas. Daļa likumprojektu, kuru izstrādāšanā
esam iesaistīti, ir zināmi iepriekš, bet ir arī lēmumi, kas
pārsteidz kā zibens no skaidrām debesīm. Tādi, piemēram, bija
Ministru kabineta noteikumi Nr.412. Šis dokuments par atalgojuma
sistēmu pamatā ir domāts budžeta iestādēm, bet nezin kāpēc tika
attiecināts arī uz mums. Manuprāt, valsts iestādēm, kas strādā
tirgus apstākļos, šīs prasības ir mazliet šķērsām. Bet tāda ir
dzīve.
– Vai cerējāt gūt balvu šajā aptaujā?
– Pat
nepamanīju, ka tiek solītas balvas. Neesmu azartisks cilvēks. Šī
ir pirmā reize, kad ko laimēju.
– Jūs minējāt, ka braucēji ceļu uzturētājus un būvētājus
biežāk atceras līdz ar sniegu ziemas sākumā un pavasarī, kad
jālabo ceļa bedrītes. Kādas problēmas vēl jums neliek
mieru?
– Problēmas tās pašas, kas nodarbināja jau Seno
Romu un antīko pasauli, – ceļu stāvoklis. Latvijā tas šobrīd ir
diezgan bēdīgs. Vienīgā cerība paliek Eiropas Savienības
atbalsts, jo valstī mēs neatradīsim pietiekami naudas, lai
savestu ceļus pienācīgā kārtībā. Ar ceļu lietotāju nodokļiem,
nodevām un nomaksām vien tas nebūs pa spēkam, lai būtu normāla
ceļu uzturēšanas sistēma un darbotos mūsdienīgs ceļu uzturēšanas
dienests.
Protams, mēs to visi lēnām varam sakārtot un kārtojam, te es
domāju nodokļu iekasēšanas politiku un ievākto līdzekļu
izlietojumu ceļiem, bet jau šobrīd ceļu uzturēšanai pietrūkst
vismaz divu trešdaļu no nepieciešamā finansējuma. Un arī pašā
nozarē kopumā ceļu būvniecības un remonta deficīts, manuprāt,
šobrīd jau ir 400 miljoni latu vai pat vēl vairāk. Latvijā tādas
naudas nav, lai šo deficītu segtu. Jo nodokļos mēs acīmredzot
vairāk par 90 līdz 100 miljoniem nespējam savākt.
Turklāt relatīvi progresīva metode bija tā, ka pats lietotājs
maksāja par ceļu uzturēšanu, to nodrošināja Valsts autoceļu
fonds. Jaunā valdība tā darbību uzskatīja par nelietderīgu vai
neveiksmīgu. Šķiet, daļēji šādu lēmumu ietekmēja arī dažu Eiropas
Savienības ierēdņu norādes. Kaut gan iznāk diezgan īpatnēji: kad
1996. gadā šis fonds tika izveidots, Ziemeļvalstīs un arī
Rietumeiropā šādu metodi uzskatīja par vienu no progresīvākajām
Austrumeiropā. Diemžēl šis fonds ir likvidēts. Acīmredzot nauda
ceļu uzturēšanai un būvēšanai nāks pa tiešo no valsts budžeta.
Atceros arī tādu laiku iepriekšējo valdību laikā, kad reizēm pat
nebija naudas degvielai, lai ceļu kaisāmās mašīnas varētu doties
darbā. Es ļoti ceru, ka tas neatkārtosies.
– Jūsu vadītais uzņēmums būvē arī meža ceļus. Nācies dzirdēt
mežinieku spriedumus, ka Latvijā tas nenotiekot saprātīgi. Tā
vietā, lai novadītu sānis kādu avotu, izdrenētu caurteku, visur
tiek izrakta dziļa nākamā ceļa pamatgultne, ko pilda ar šķembām,
smiltīm un citu materiālu. Skandināvijā ceļu būvē esot cita
filozofija. Kā domājat jūs?
– Mēs nedrīkstam rīkoties
citādi, nekā to ir iecerējis darbu pasūtītājs, kas vēlas, lai
galaiznākums atbilstu noteiktiem tehniskiem normatīviem. Pirmais
nopietnais kritērijs ir slodze, kāda ceļam jāiztur. Un slodzes
izturību nekādi nevar nodrošināt, ja ceļa klātnei tiek lietoti
neatbilstoši materiāli. Pārmērīgas slodzes ietekmi mēs redzam gan
uz asfaltētajiem, gan grants ceļiem, kur parādās gareniska un
šķērsvirziena horizontālas risas. Otra lieta – var jau būt, ka
šīs atvieglotās konstrukcijas īstermiņā sevi attaisno, tomēr
ceļinieki vadās no pasūtītāja prasībām un autoceļa tīkla
būvnoteikumiem. Te vēl varētu runāt par daudzām fizikālām lietām
– sasaltspēju, ūdensuzsūcamību, porainību, putekļainību, māla
daļu klātbūtni un daudz ko citu. Doma, ka jābūvē lēti, ātri un
daudz savulaik bija aizgūta no Krievijas, iznākums ir redzams uz
Latvijas ceļiem. Lietuvieši darīja citādi – būvēja lēnām un
dārgi. Un tāpēc viņi mums šodien ar savu ceļu stāvokli ir
priekšā.
– Ko jūsu vadītais uzņēmums iecerējis paveikt
šogad?
– Ir paredzēta saprātīga attīstība, nostiprinot
un papildinot ražošanas spēkus. Domājam par aizņēmumu, jo mums
nav tik lielas naudas, lai iegādātos septiņas jaunas ziemas
dienesta automašīnas. Ceram, ka šis solis mums atmaksāsies.
Izsolē iegūtās mūsu tiesības autoceļu uzturēšanā centrālajā
reģionā ir spēkā līdz 2007. gada 1. septembrim. Gribam
piedalīties līdzīgā konkursā arī pēc tam vai nu centrālajā
reģionā, vai kur citur, te mūs mazliet kavē pašreizējās
neskaidrības administratīvajā reformā. Nu bet līdz 2007. gadam
centīsimies uzaudzēt muskuļus.
Andris Sproģis,
“LV”
andris.sprogis@vestnesis.lv