Valsts pārvaldei jāatbilst iedzīvotāju vajadzībām
Baiba Pētersone, Valsts kancelejas Politikas koordinēšanas departamenta direktores vietniece, – “Latvijas Vēstnesim”
Baiba Pētersone Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Mūsu valstī ir atsevišķu
profesiju un amatu pārstāvji, kam sabiedrība neuzticas. Pēdējā
laikā diemžēl tie ir ārsti un jau tradicionāli arī ierēdņi. Kur
meklējamas saknes neuzticībai pret ierēdņiem, cik tā ir pamatota
un cik sakņojas padomju laika stereotipos?
– Šī
neuzticība pamatā tomēr nav saistāma ar padomju laikiem. Domāju,
tā nāk no vilšanās Atmodas ideālos, no nesaskaņas starp to, ko
cilvēki vēlējās ieraudzīt atjaunotajā Latvijas valstī, un to, ko
redz tagad. Sabiedrībā par ierēdni uzskata jebkuru pārvaldes
darbinieku, arī pašvaldības darbiniekus, ar kuriem cilvēki
visbiežāk saskaras. Tā kā pašvaldības darbinieks nav ierēdnis, uz
viņu neattiecas Valsts civildienesta likuma prasības, nav nekādu
kontroles mehānismu un bieži viņa darbs tik tiešām ir tāds, kāds
ir. Un cilvēki pašvaldību sniegto pakalpojumu kvalitāti
identificē ar ierēdniecības darbu. Padomju laika mantojums ir
neproporcionālas attiecības starp valsti un pilsoni, kam
jāmainās. Jāmainās cilvēku pārliecībai, ka valsts ir varenāka un
tai vairāk tiesību nekā pilsonim. Administratīvā procesa likums,
kas stāsies spēkā no šī gada 1. februāra, nodrošina to, ka
pilsonis var iesūdzēt valsti tiesā, un tas reizēm pat jādara. Ja
šādu tiesas procesu nebūs, tad nebūs arī tiesiskas valsts.
Pilsoņi nedrīkst ļaut valstij darboties prettiesiski.
Sabiedrībai ir tiesības līdzdarboties valsts pārvaldē
– Viens no Valsts kancelejas
uzdevumiem – veicināt sabiedrības uzticēšanos Valsts pārvaldei.
Kā, jūsuprāt, to iespējams panākt? Vai reizēm politiķi
nekonfrontē sevi ar “ļaunajiem” ierēdņiem, kas it kā kavē viņu
labo nodomu īstenošanu?
– Ierēdniecības un politiķu
savstarpējās attiecības, vainas meklēšana ir viena no mūžīgajām
politikas pretrunām. Vienmēr visvienkāršākais ir vainu un
atbildību no sevis novelt. Nodalot pirmos no otrajiem, kvalitāti
nodrošināt nav iespējams. Tikai uzlabojot valsts pārvaldes darbu,
iespējams panākt iedzīvotāju uzticēšanos. Tas ir daudzu uzdevumu
kopums. Viens no tiem – veidot valsts pārvaldes iestāžu sistēmu
tā, lai funkcijas nedublētos un būtu nodrošinātas ar attiecīgiem
cilvēkresursiem. Domstarpības, kas rodas starp valsts iestādēm,
nav jārisina tiesā, tās jārisina valsts pārvaldes iekšienē
hierarhiskā pārsūdzības kārtībā. Būtiska ir valsts politikas
plānošana, kas paredz arī dialogu ar sabiedrību, to, kā tiek
pieņemti iedzīvotājiem būtiski lēmumi. Lai pārvarētu varas un
sabiedrības atsvešinātību, ir jādod iespēja ikvienam, kas to
vēlas, sekot līdzi lēmumu pieņemšanas procesam, paust savu
viedokli. Viens no Valsts kancelejas uzdevumiem – nodrošināt, lai
iedzīvotājiem, nevalstiskām organizācijām būtu skaidrs mehānisms,
kā iespējams iesaistīties darba grupās, piedalīties
sabiedriskajās apspriešanās.
– Vai šobrīd pietiekami nodrošinātas šīs pilsoniskās
līdzdalības iespējas?
– Tās ir nodrošinātas no
procedūras viedokļa. 2002. gadā izstrādājām jaunus Ministru
kabineta noteikumus, kas ir tagadējais Kārtības rullis. Tajā
iestrādāta sabiedrības līdzdalība, piemēram, iespēja nevalstiskām
organizācijām piedalīties Valsts sekretāru sanāksmē un sniegt
savus atzinumus par politikas dokumentu un tiesību aktu
projektiem. Tāpat nevalstiskās organizācijas var apmeklēt
valdības sēdes. Normatīvo aktu struktūrā paredzētas atsevišķas
sadaļas par to, vai notikušas konsultācijas ar sociālajiem
partneriem, kāds to viedoklis, vai tas ņemts vērā. Taču ne visas
problēmas ir atrisinātas, piemēram, iedzīvotājam no darba brīvajā
laikā iepazīties ar visiem politikas dokumentiem gandrīz nav
iespējams, lai gan tie visi pieejami internetā. Vēl ir
pilnveidojams ministriju darbs ar sabiedrību, tas, kā ministriju
pārstāvji cilvēkus iepazīstina ar savu darbu, plānoto politiku.
Manā skatījumā, diemžēl neapmierinošs ir plašsaziņas līdzekļu
darbs, skaidrojot vai neskaidrojot valsts pārvaldes darbu. Bieži
žurnālistu darbs ir tendenciozs un neprofesionāls, pārņemot
Rietumu masu mediju praksi, ka laba ziņa nav ziņa.
Valsts budžets — ar skatu nākotnē
– Bez sabiedrības līdzdalības
nodrošināšanas kādi vēl ir būtiskākie risināmie
jautājumi?
– Latvijai nepieciešama valsts budžeta
plānošanas reforma. Mēs neesam spējuši pāriet pēc būtības uz
vidēja termiņa plānošanu. Valsts budžets vēl joprojām nav
saistīts ar ministriju plānotajām politikas programmām. Visās
ministrijās un valsts aģentūrās jāievieš stratēģiskā
plānošana.
– Kas ir atbildīgs par stratēģiskā plāna ieviešanu?
–
Par sistēmas ieviešanu atbildīgs Valsts kancelejas Politikas
koordinācijas departaments. Mēs veidojam struktūru, to, kam jābūt
šajos stratēģiskajos plānos, sniedzam metodisko palīdzību
ministrijām.
– Vai 2005. gada valsts budžets jau būs saistīts ar ministriju
plānoto?
– Nē, nebūs. Ir noslēdzies pilotprojekts
Zemkopības ministrijā, kurai izstrādāts stratēģiskais plāns, un
aktīvi pie tā tiek strādāts Ekonomikas un Finanšu ministrijā. Bet
pārstrukturēšanas process nenotiek tik ātri. Taču pozitīvi, ir
tas, ka par plāniem aizvien lielāku interesi izrāda pašas
ministrijas. Stratēģiskais plāns nozīmē, ka ministrijas
atbilstoši savam mandātam izstrādā politikas programmas, pārskata
valsts programmas, izlemj, kādām budžeta pozīcijām atbildīs katra
programma. Tāpat tiek izstrādāti katras programmas vidējā termiņa
rezultāti un rādītāji, pēc kuriem varēs novērtēt, vai tie
sasniegti. Stratēģiskajā plānā ir divas daļas: pirmajā –
pasākumi, kam finansējums nodrošināts, otrajā – nozares
attīstībai nepieciešamais, ko var realizēt tikai tad, ja tiek
piešķirts papildu finansējums. Izstrādājot stratēģiskos plānus,
noteikti ir jāizvērtē, vai ministrijai ir nepieciešamais
personāls savu funkciju veikšanai. Ir ministrijas, kurās
vērojamas šīs kapacitātes problēmas.
– Kuras tās ir?
– Tās ir ministrijas ar viszemāko
darba samaksu – Tieslietu un Kultūras ministrija. Te arī
iezīmējas nākamais uzdevums, pie kura jāstrādā – personāla
politika valsts pārvaldē un darba samaksa. Atalgojuma ziņā
starpība starp valsts un privāto sektoru nedrīkst pārsniegt 20
procentus, mums tā ir pat līdz 70 procentiem. Vislielākā
atšķirība no privātā sektora algām ministrijās ir tieši
pamatpersonālam – vecākajiem referentiem.
Politiķi un profesionālas, politiski neitrālas ierēdniecības izveide
– Daļa sabiedrības ir
pārliecināta, ka ierēdņu ir daudz par daudz, savukārt ministriju
speciālisti apgalvo, ka ierēdņu par maz.
– Es domāju, ka
ierēdņu trūkst. Taču lielākā problēma ir darbinieku kvalitātē,
nevis kvantitātē.
– Kā jūs vērtējat ierēdņu rotācijas principu?
– Es
neesmu rotācijas piekritēja. Nevar tā “maisīties” pa valsts
pārvaldi un cilvēku, kurš labi strādā, aizstāt ar kādu citu tikai
tādēļ, ka pienācis rotācijas laiks. Turklāt civildienests ir
pārāk mazs, mums nav tik daudz cilvēku, no kuriem izvēlēties.
Personāla apmācībā tiek ieguldīts laiks un līdzekļi, katrs
vadītājs veido savu komandu. Ieviešot formālu rotāciju, zūd
motivācija investēt darbiniekos. Problēma ir arī tā, ka
kvalitatīvs ierēdnis neapmierinošas rotācijas gadījumā bez
grūtībām sev atradīs darbu ārpus civildienesta. Mēs nevaram tā
svaidīties ar cilvēkiem.
– Civildienesta likumā ir teikts, ka ierēdniecībai ir jābūt
lojālai un politiski neitrālai. Vai pēdējā laikā civildienests
nav zaudējis šo neitralitāti?
– Kopumā kopš Latvijas
neatkarības atgūšanas politiķi nav spējuši nodrošināt pilnīgu
ierēdniecības politisko neitralitāti. Tas ir politiskās kultūras
trūkums, arī neizpratne par to, ka tikai profesionāli spējīgs
personāls var nodrošināt politisko mērķu sasniegšanu.
Rūta Kesnere, “LV”