Elektronisko parakstu ieviesīs pakāpeniski
Elektronisko dokumentu likums, ko pieņēma iepriekšējā gadā, joprojām pilnībā nevar darboties, jo nav pieņemti Ministru kabineta noteikumi par elektronisko dokumentu izstrādāšanu, noformēšanu, glabāšanu un apriti. Pagājušo otrdien, 6. janvārī, valdības sēdē apsprieda Tieslietu ministrijas izstrādāto noteikumu projektu “Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām”. Elektronisko dokumentu likums paredzēja, ka jau no šā gada 1. janvāra pašvaldību un valsts iestādēm jābūt gatavām pieņemt dokumentus no uzņēmējiem un iedzīvotājiem arī elektroniskā veidā. Taču tas nav iespējams, jo līdz šim nav pieteicies neviens sertificēto pakalpojumu sniedzējs jeb institūcija, kas izsniegtu iedzīvotājiem drošus elektroniskos parakstus, – tādu domu valdības sēdē pauda tieslietu ministrs Aivars Aksenoks.
Ko paredz noteikumu projekts
Izstrādātais noteikumu projekts
paredz, ka fiziskai personai, izstrādājot un noformējot
elektronisko dokumentu, jānodrošina tas ar informāciju par
dokumenta parakstītāju – viņa vārdu, uzvārdu, e-pasta vai citu
adresi, uz kuru vēlams saņemt atbildi; informāciju par
elektroniskā dokumenta adresātu – iestādes pilnu nosaukumu un
elektroniskā dokumenta izstrādāšanas, izdošanas, pieņemšanas vai
parakstīšanas vietas nosaukumu. Turklāt katram e-dokumentam jābūt
ar drošu elektronisko parakstu un laika zīmogu.
Privāto tiesību juridiskai personai, izstrādājot un noformējot
elektronisko dokumentu, jānodrošina tas ar informāciju par
dokumenta autoru – nosaukumu, reģistrācijas numuru vai nodokļu
maksātāja reģistrācijas kodu, juridisko vai e-pasta adresi, uz
kuru vēlas saņemt atbildi; informāciju par elektroniskā dokumenta
adresātu – iestādes pilnu nosaukumu; dokumenta veida nosaukumu,
izņemot vēstulēm; dokumenta izstrādāšanas, izdošanas, pieņemšanas
vai parakstīšanas vietas nosaukumu; dokumenta parakstītāja vārdu,
uzvārdu un ieņemamo amatu, kā arī drošu elektronisko parakstu un
laika zīmogu.
Valsts un pašvaldību iestādēm, izstrādājot un noformējot
elektronisko dokumentu, jānodrošina tas ar informāciju par
dokumenta autoru – pilnu iestādes nosaukumu, juridisko adresi,
tālruņa numuru un oficiālo e-pasta adresi, kas norādīta iestādes
veidlapā vai mājaslapā; informāciju par elektroniskā dokumenta
adresātu – pilnu adresāta nosaukumu, vārdu un uzvārdu, e-pasta
adresi; dokumenta veida nosaukumu, izņemot vēstulēm; dokumenta
izstrādāšanas, izdošanas, pieņemšanas vai parakstīšanas vietas
nosaukumu; dokumenta parakstītāja vārdu, uzvārdu un ieņemamo
amatu, kā arī dokumenta sastādītāja vārdu, uzvārdu un ieņemamo
amatu, tālruņa numuru un e-pasta adresi. Turklāt vajadzīgs arī
drošs elektroniskais paraksts un laika zīmogs.
Ministru kabineta sēdē tieslietu ministrs A. Aksenoks norādīja,
ka likuma prasības ir pārāk stingras gan attiecībā uz sertificēto
pakalpojumu sniedzēju, gan arī uz e-dokumentu ieviešanu, jo to
apriti paredzēts ieviest uzreiz visās iestādēs un visās jomās.
Izskanēja doma, ka šis darbs varētu notikt pakāpeniski, uz
e-parakstiem atsevišķās nozarēs nevajadzētu attiecināt tik
stingras drošības prasības, kā to paredz likums. Kā piemēri tika
minēti dzīvesvietas deklarēšana, ikgada ienākumu deklarācijas
iesniegšana, arī pabalstu jautājumu risināšana ar valsts un
pašvaldību iestādēm. Informācijas sabiedrības biroja (ISB)
direktore Ina Gudele valdībai piedāvāja apspriest pakāpenisku
elektroniskā paraksta ieviešanas koncepciju, tāpēc jau izveidota
darba grupa, kas veiks pārrunas ar mūsu valsts un ārzemju
uzņēmējiem – bankām un telekomunikāciju firmām – par
sertifikācijas pakalpojumu sniegšanu. Elektroniskā paraksta
ieviešana saistīta ar personu identifikācijas karšu vienlaicīgu
ieviešanu, kas var radīt dažas problēmas. I. Gudele uzskata, ka
komercuzņēmumi ne visai uzticas valsts izsniegtajiem
elektroniskajiem parakstiem.
Valdības sēdē Ministru prezidents Einars Repše uzsvēra, ka ar
e-parakstu ieviešanu nevajadzētu kavēties. Jau pašlaik
elektronisko dokumentu aprite sekmīgi darbojas privātajās
struktūrās, piemēram, iedzīvotājiem sadarbojoties ar bankām.
Premjerministrs izteica vēlmi, lai ministri iepriekšējā gada
ienākumu deklarācijas Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā
šogad varētu iesniegt elektroniskā veidā.
Ko iesaka pagaidu risinājums
Piektdien, 9.janvārī, Informācijas
sabiedrības biroja vadītāja Ina Gudele preses konferencē
plašsaziņas līdzekļu pārstāvjiem skaidroja pašreizējo situāciju
saistībā ar elektroniskā paraksta ieviešanu Latvijā. Nesen
izveidotajā darba grupā, kuru vada I. Gudele un kurā ir pārstāvji
no Tieslietu un Iekšlietu ministrijas, Datu bāzes inspekcijas,
Valsts ieņēmumu dienesta (VID), kā arī no citām ministrijām,
meklēs risinājumus e-paraksta izmantošanai, kamēr pieteiksies
sertificēts pakalpojumu sniedzējs, kas nodrošinās likumdošanas
prasībām atbilstoša elektroniskā paraksta izsniegšanu. “Mēs
runāsim par e-paraksta ieviešanu ar uzņēmumiem, kas jau
izrādījuši zināmu interesi par e-paraksta izsniegšanu, un
informēsim sabiedrību par rezultātiem,” teica I. Gudele. Pašlaik
pieņemts pagaidu lēmums par nosacīti drošu e-parakstu
izsniegšanu, pakalpojumu sniedzējam nepiešķirot sertifikātu. Cik
ilgs būs šis pārejas periods, to darba grupas vadītāja atturējās
prognozēt.
Pašlaik četri sertifikācijas uzņēmumi ir gatavi sertificēt
pakalpojumu sniedzējus. No ekonomiski aktīvajiem iedzīvotājiem
aptuveni 40 procenti ir interneta lietotāji, visos lielajos
uzņēmumos ir datori, bet vidējos un mazos uzņēmumos to ir 60
procenti, tāpēc ir iespējas plašāk sākt izmantot nosacīti drošos
e-parakstus saziņā ne vien starp valsts iestādēm, pašvaldībām un
iedzīvotājiem, bet arī starp uzņēmumiem. I. Gudele atzina, ka
līdz šim nepietiekama uzmanība pievērsta sabiedrības informēšanai
un izglītošanai informācijas tehnoloģijas jomā, kur daudz var
palīdzēt masu saziņas līdzekļi. Īpaši svarīgi tas ir tādēļ, ka
Latvija šā gada maijā tiks uzņemta Eiropas Savienībā (ES), un tad
būs jāsāk personas identifikācijas karšu izsniegšana. Ja tiks
paredzēts, ka minētās kartes jāapvieno ar e-parakstu, šis
jautājums jāatrisina, vēlākais, līdz nākamajam gadam. ISB
vadītāja minēja piemērus no Igaunijas, ko uzskatām par zināmu
paraugu šajā jomā, bet arī tur nemaz tik bieži neizmanto
e-paraksta iespējas. Mūsu uzņēmumi nav ieinteresēti ieguldīt
investīcijas tehnoloģijās e-paraksta pakalpojumiem, jo nav droši,
ka tās atmaksāsies, turklāt zināms, ka e-paraksta izsniegšana
nebūs monopols. Tāpēc ir radies priekšlikums apvienot
identifikācijas karšu un e-paraksta projektus. Tas palielinātu
potenciālo lietotāju skaitu. Iedzīvotāju interese par e-paraksta
izmantošanu varētu pieaugt, ja palielinātos iespējas to lietot.
Pagaidām ar e-parakstu apstiprinātus dokumentus ir gatavs pieņemt
Uzņēmumu reģistrs, Valsts ieņēmumu dienests, Ceļu satiksmes
drošības direkcija un Latvijas Banka.
Uz žurnālistu jautājumiem par citu valstu pieredzi elektroniskā
paraksta ieviešanā I. Gudele atbildēja, ka sevišķi spilgtu
paraugu nav. Piemēram, Vācijā ir 22 pakalpojumu sniedzēji, kas
kopumā izsnieguši 25 000 parakstu, Nīderlandē – tikai viens,
Austrijā – divi, Itālijā to ir 14. Uz izskanējušo ieteikumu, vai
valsts nevarētu nodrošināt elektroniskā paraksta izsniegšanu, ISB
vadītāja atbildēja, ka tas nebūtu valsts uzdevums. Taču tāda
iespēja pieļaujama, ja tomēr nebūs pieteicies neviens privātais
pakalpojumu sniedzējs. Viņa uzsvēra, ka pārejas periods nebūs
mūžīgs, taču jārod iespēja izmantot e-parakstu, jo šis
pakalpojums ir svarīgs iedzīvotājiem un valstij, kā arī
pašvaldībām un citām institūcijām – savstarpēji operatīvi
sazināties, apmainīties dokumentiem. Tieši tāpēc gan
jaunizveidotajai darba grupai, gan citām ar informācijas
tehnoloģijas attīstību saistītajām institūcijām, gan arī
plašsaziņas līdzekļiem aktīvāk jāiesaistās informēšanā par šiem
jautājumiem un skaidrošanā sabiedrībai.
Rita Belousova, “LV”
Mūsu uzņēmumi nav ieinteresēti ieguldīt investīcijas tehnoloģijās e-paraksta pakalpojumiem, jo nav droši, ka tās atmaksāsies, turklāt zināms, ka e-paraksta izsniegšana nebūs monopols. Tāpēc ir radies priekšlikums apvienot identifikācijas karšu un e-paraksta projektus.
Sertifikācijas pakalpojumu shēma
E-paraksta lietošanas shēma