Latvijas vēsture Eiropas kontekstā
Talantīgais romāņu filologs un vēsturnieks Arnolds
Spekke (1887–1972) bija vienīgais profesors Latvijas brīvvalsts
diplomātiskajā korpusā. Viņš septiņus gadus (1933–1940) pildīja
sūtņa pienākumus vienlaikus četrās valstīs – Itālijā, Bulgārijā,
Grieķijā un Albānijā. Pēc Latvijas okupācijas 1940. gadā un
pārstāvniecības likvidēšanas eksdiplomāts, protams, nedomāja
atgriezties sovetizētajā dzimtenē, bet, lai arī bija neapskaužami
kara laika apstākļi turpināja dzīvot Romā, strādājot maizes darbu
kā valodu skolotājs, žurnālists un bibliotekārs. Trimdinieks,
būdams īstens latviešu patriots, līdztekus tam uzrakstīja
Latvijas vēsturi itāļu valodā (cerot to izdot Romā), kuru,
pārtulkotu dzimtajā mēlē, M. Gopera apgāds 1948. gadā laida klajā
Stokholmā. 1951. un 1957. gadā grāmata iznāca arī angļu valodā,
bet nesen Rīgā atkal latviski. Var tikai uzteikt izdevniecību
“Jumava”, kas sadarbībā ar šī spožā latviešu intelektuāļa meitu
Viju Spekki atkal apgādājusi interesentus ar vērtīgu
lektīru.
Ievērojamais zviedru arheologs un vēsturnieks, Baltijas komitejas
priekšsēdētājs Birgers Nerans (1888–1971) A.Spekkes grāmatas
priekšvārdu sāk ar pamatotu konstatējumu: “Šis darbs ir pirmais
Latvijas vēstures plaša vēriena publicējums zinātniskā uztverē.
Turklāt trimdā, Zviedrijā.” Patiešām tā bija pirmā bezdelīga
latviešu trimdas vēstures literatūrā, kurai sekoja citi paša
A.Spekkes, A.Švābes, E.Dunsdorfa, Ā.Šildes un citu autoru
darbi.
Pats par sevi saprotams, ka A.Spekkes grāmatas ievads ir veltīts
Latvijas vēstures historiogrāfijai. A. Spekke visnotaļ kritiski
vērtē vācbaltiešu vēsturnieku pētījumus, norādot, ka tie,
atskaitot dažas G.Merķeļa publikācijas, attaisno viņu tautas
brāļu koloniālo politiku Latvijā. Daudzi monogrāfiskie pētījumi
ir ideoloģizēti un dogmatizēti.
Latviešu historiogrāfija sāka veidoties tautas atmodas laikā, bet
pirmos sistemātiskos pasākumus šajā laukā veica tikai 19. gs.
beigās un 20. gs. sākumā (J. Krodznieks, F. Roziņš, J. Asars, J.
Jansons-Brauns u.c.). 1908.–1909. gadā iznāca pirmā pilnīgā K.
Landera “Latvijas vēsture” trijos sējumos. Neatkarīgās Latvijas
gados latviešu zinātniekiem vajadzēja zināmā mērā apgriezt otrādi
vācbaltiešu rakstīto Livonijas vēsturi. Jaunā vēstures skola
izpaudās to problēmu “nacionālā iztulkošanā un izvērtēšanā, kas
attiecas uz mūsu pašu tautu”. To īpaši sekmēja Latvijas Vēstures
institūta nodibināšana 1936. gadā.
A. Spekke tajā pašā laikā bija spiests konstatēt, ka, viņam
dzīvojot tālu no dzimtenes, grāmatā bez pienācīgas dokumentācijas
palikuši tādi jautājumi kā hercoga Jēkaba agrārā politika, 1905.
gada revolūcija, Latvija 1939.–1941. gadā (“nodaļa, kas ir viena
no dramatiskākām mūsu zemes vēsturē”) un daži citi. To savos
komentāru rakstos, kopumā A. Spekkes grāmatu augstu vērtējot,
atzīmējuši arī izdevuma zinātniskie konsultanti prof. Dr. A.
Stranga un mag.hist. A. Šnē. Profesors arī pārmet autoram, ka
viņš nav apskatījis latviešu kolaboracionismu vācu okupācijas
laikā. Ļoti īsi, pat apoloģētiski, aplūkots 15. maija režīms. A.
Stranga vienlaikus uzsver, ka A. Spekkes grāmata ir “viena no
retajām visā Latvijas vēstures zinātnē, kurā naratīvi, vienā
sējumā ir apkopota Latvijas vēsture kopš vissenākajiem laikiem
līdz 1950. gadam”.
A. Spekkes pētījuma pamatā ir plaša vēstures avotu bāze, kuru
profesors radis ne tikai Latvijas, bet arī Itālijas, Vatikāna,
Polijas un citu valstu arhīvos. Viņš rūpīgi analizē, komentē un
vērtē dokumentus. Ja vajadzīgs, salīdzina un konfrontē tos. Daudz
jaunu arhivāliju ir ieviests zinātniskajā apritē.
Izdevuma autors Latvijas pagātnes izpēti cieši saista ar
teritorijas ģeopolitisko situāciju, uzsverot, ka “tāda ir dzīve
tautu un impēriju krustceļos”. Viņa vēstures procesu izpratnē un
skaidrojumā nenoliedzami dominē ģeopolitiskais faktors. Līdz ar
to liela uzmanība pievērsta notikumiem attiecīgajā laikā
kaimiņvalstīs, paralēli ieskicējot arī Eiropas vēstures norises.
Zinātnieks konsekventi apskata Latvijas vēsturi Vecās pasaaules
kontekstā. Par to jau liecina nodaļu (pavisam 18) nosaukumi,
piemēram, “Austrumu un Rietumu cīņa”, “Marseljēzas ieskaņa”,
“Latvijas brīvvalsts starptautiskā aspektā” u. tml. Grāmatas
noslēgums (pielikums) arī saucas “Eiropas kontinenta mazās tautas
kā seno civilizāciju pārstāves”.
Būdams pasaules pilsonis šā vārda labākajā nozīmē, A. Spekke
izdevuma nobeigumā raksta gluži mūsdienīgi un savā ziņā pat
pravietiski: “Pasaule attīstītās strauji, iet uz priekšu
neredzētā tempā; tehnika sāk pārspēt ģeogrāfiju, bet dzīves un
tās cīņu motorizēšana, kas ir viens no spilgtākiem cilvēka gara
atradumiem, sāk pieņemties tādā spēkā, kas draud jau ielauzties
pašā abstraktajā gara pasaulē, pakļaut to sev un materializēt.
Mēs dzīvojam galu galā visradikālāko cilvēces kultūras pārmaiņu
laikmetā. Daudz goda, maz prieka.”
A. Spekke ar savu pētījumu apliecināja pasaulei, ka Latvija,
tāpat kā jebkura cita zeme un tauta, ir pelnījusi brīvību, nevis
iznīcību un aizmirstību. Labi, ka viņa grāmatu tagad var izlasīt
katrs mūsu dzimtenes vēstures cienītājs.
Prof., Dr.habil.hist.
Rihards Treijs
Spekke A. Latvijas
vēsture: Latvju tautas likteņcīņas Eiropas krustceļos. —
Rīga:
Jumava, 2003. —
382 lpp.: il.