Ministru kabinetā
— Ministru kabineta 13. janvāra sēdē A1, A24
Pieņemts rīkojums “Par Latvijas
Republikas izvirzīto kandidātu Eiropas Komisijas locekļa
amatam”.
Sandra Kalniete apstiprināta par Latvijas Republikas kandidāti
Eiropas Komisijas locekļa amatam.
Ārlietu ministrijai uzdots iesniegt Eiropas Savienības Padomes
ģenerālsekretāram paziņojumu par Latvijas Republikas kandidātu
līdz 2004.gada 31.janvārim.
Akceptēts likumprojekts “Likums par lauksaimniecību un lauku
attīstību”.
Latvijas Republikas iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) oficiālajā
dokumentu sadaļā “Lauksaimniecība” deklarēts, ka Latvija ir
gatava pilnībā pārņemt visu acquis communautaire un
uzņemties dalībvalsts saistības ES Kopējās lauksaimniecības
politikas jomā (KLP) līdz ar iestāšanās brīdi ES. Arī saskaņā ar
sadaļā “Zivsaimniecība” panāktajiem sarunu rezultātiem Latvija ir
uzņēmusies dalībvalsts saistības ieviest tirgus organizēšanas
principus atbilstoši Kopējai zivsaimniecības politikai (KZP) līdz
iestāšanās brīdim ES. Zemkopības ministrija ir harmonizējusi
lielāko daļu nacionālās likumdošanas atbilstoši ES tiesību
aktiem, tādējādi nodrošinot KLP un KZP mehānismu pārņemšanu. Lai
nodrošinātu pilnīgu KLP un KZP pārņemšanu un administrēšanu līdz
un pēc iestājas ES, ir nepieciešams jauns likums.
Spēkā esošajā Lauksaimniecības likumā ir atrunāta daļa no
galvenajiem koptirgus organizācijas mehānismiem (tirgus
intervence, piena ražošanas kvotas, ražotāju grupas, informācijas
vākšana par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības
apjomiem, imports un eksports), kā arī nacionālās
lauksaimniecības politikas jautājumi.
Lauku attīstības un zivsaimniecības jautājumi pašreizējā
Lauksaimniecības likumā netika regulēti. Līdz ar to, pārņemot ES
strukturālo politiku un lauku attīstību, ir nepieciešams
nacionālajā likumdošanā atrunāt normas, kas nodrošinātu ES
strukturālās politikas, lauku attīstības un zivsaimniecības
produktu kopējā tirgus pārņemšanu un administrēšanu. Līdz ar
jaunā likuma spēkā stāšanos tiktu nodrošināta visa acquis
communautaire pārņemšana, kā arī Latvija uzņemtos dalībvalsts
saistības ES Kopējās lauksaimniecības politikas jomā līdz ar
iestāšanās brīdi ES, ko pašreiz spēkā esošais Lauksaimniecības
likums nenodrošina pilnībā.
Bez galvenā Lauksaimniecības likuma pašreiz spēkā ir viens
nozares likums – likums “Par cukuru”. Likums “Par cukuru” nosaka
Latvijā ražotā cukura iekšējā tirgus ekonomisko un tiesisko
aizsardzību, nodrošinot Latvijas iedzīvotājus ar Latvijā ražoto
cukuru, kā arī aizsargā Latvijas cukurbiešu audzētājus un rada
vienādus ekonomiskos nosacījumus visiem cukura ražotājiem. Tā kā
likums “Par cukuru” atbilst Kopējās lauksaimniecības politikas
vadlīnijām, izņemot tā 1.pantu, likums būs spēkā arī pēc iestājas
ES. Lai novērstu likuma neatbilstību KLP, likumā paredzēts veikt
grozījumus.
Likumprojekts “Likums par lauksaimniecību un lauku attīstību”
nodrošinās lauksaimniecības kā vienas no tautsaimniecības
pamatnozarēm attīstību un noteiks ilglaicīgu lauksaimniecības un
lauku attīstības politiku saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo
aktu prasībām un Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Likumprojekts paredz pilnībā pārņemt ES KLP un KZP mehānismus un
nosaka, ka Lauksaimniecības un lauku attīstības politika tiks
realizēta saskaņā ar ES KLP un KZP pamatnostādnēm, ievērojot
reģionu un nozaru īpatnības.
Pieņemti “Noteikumi par augļu un dārzeņu ražotāju grupu
atzīšanas kritērijiem, atzīšanas kārtību un darbības
kontroli”.
Noteikumu mērķis ir organizēt Latvijas augļu
un dārzeņu tirgu saskaņā ar Eiropas Savienības Augļu un dārzeņu
kopīgā tirgus organizācijas politiku. Eiropas Savienībā tiek
paredzēts finansiāls atbalsts augļu un dārzeņu produkcijas
audzētājiem, kas apvienojušies ražotāju grupās. Līdz ar to
Latvijā jāveidojas sākotnēji atzītām un atzītām ražotāju grupām,
kuru biedriem būs iespējams saņemt finansiālu atbalstu no
valsts.
Ražotāju grupu veidošanās Latvijā veicinās koordinēta augļu un
dārzeņu produkcijas tirgus (audzētājs – uzglabā
tājs – tirgotājs – patērētājs) attīstību, jo
to darbības pamatprincipi balstās uz produkcijas plānošanu un
piemērošanu pieprasījumam, īpaši saistībā ar tās kvantitāti un
kvalitāti, kā arī produkcijas izmaksu samazināšanu un cenu
stabilizēšanu, videi draudzīgu produktu ražošanu, saglabājot
vides kvalitāti un bioloģisko daudzveidību.
Noteikumi nosaka kritērijus augļu un dārzeņu sektora ražotāju
grupu sākotnējai atzīšanai un atzīšanai, atzīšanas kārtību un
darbības kontroles kārtību, kā arī uztic šīs funkcijas veikt
Lauku atbalsta dienestam.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 2002.gada
28.maija noteikumos Nr.203 “Gaļas un gaļas produktu marķēšanas
noteikumi””.
Grozījumi noteikumos izstrādāti,
pamatojoties uz Pārtikas aprites uzraudzības likuma 13.panta
trešo daļu. Grozījumi nepieciešami tādēļ, ka jāpilnveido gaļas un
gaļas produktu marķēšanas sistēma, jo iepriekšējā kārtība,
sevišķi par liellopu gaļas un gaļas produktu marķēšanu, nav
bijusi pietiekami precīza un izsekojama.
Govju sūkļveida encefalopātijas krīze radījusi nestabilitāti
liellopu gaļas un liellopu gaļas produktu tirgū, tāpēc grozījumi
ir saistīti arī ar nepieciešamību saglabāt un stiprināt
patērētāju uzticību šiem produktiem. To veicinās pilnīgāka gaļas
un gaļas produktu marķēšanas sistēma, kura radīs iespēju
maksimāli ātri un precīzi iegūt informāciju, kur ir dzimuši,
nobaroti un nokauti tie dzīvnieki, no kuriem gaļa iegūta.
Marķēšanas mērķis ir nodrošināt maksimālu izsekojamību liellopu
gaļas tirdzniecībā.
Noteikumos ir ietvertas normas, kuras noteiktas vairākās Eiropas
Savienības direktīvās un regulās. Noteikumos pēc Eiropas
Parlamenta un Padomes regulas precizēts jēdziens “liellopu gaļa”,
izmantojot harmonizēto preču kodēšanas sistēmas skaidrojumu.
Trušu un putnu liemeņus, ja tie
nav iepakoti pa vairākiem kopā vienā iepakojumā, drīkst marķēt
individuāli (vai nu zīmogojot liemeni, vai ap liemeņa kāju
piestiprinot gredzenveida etiķeti).
Norādīts mājās kautu putnu un trušu marķēšanas veids, kā arī
konkrēts burtu un ciparu lielums svaigas putnu un trušu gaļas un
blakusproduktu veselības marķējumā.
Noteikumos teikts, ka atsevišķos gadījumos attiecīgo informāciju
patērētājiem sniedz rakstiskā un redzamā formā tirdzniecības
vietā.
Ir noteiktas speciālas prasības maltas gaļas marķēšanai.
Uzņēmumi, kuriem piešķirts pārejas periods, marķē gaļu un gaļas
produktu ar atšķirīgas formas veselības marķējumu (apaļu)
atbilstoši šajos noteikumos noteiktajām prasībām.
Akceptēts likumprojekts “Grozījums likumā “Par ietekmes uz
vidi novērtējumu””.
Likums “Par ietekmes uz vidi
novērtējumu” paredz, ka ietekmes uz vidi novērtējuma procesa
laikā var tikt pieņemti trīs lēmumi, kuri pēc būtības ir
administratīvie akti. Tā kā pašreiz likums deleģē attiecīgo
lēmumu pieņemšanas kārtību un termiņus noteikt Ministru kabinetam
ar noteikumiem, bet pēc Administratīvā procesa likuma (APL) spēkā
stāšanās (01.02.2004.) citādus termiņus var paredzēt tikai ar
likumu, tad noteikumos ietverto termiņu regulējums ir jāparedz
likumā. Rezultātā, nemainot ietekmes uz vidi novērtējuma procesa
regulējumu pēc būtības, kā arī attiecībā uz termiņiem,
izstrādātie grozījumi nodrošinās ietekmes uz vidi novērtējuma
procesa regulējumu juridisku saskaņošanu ar administratīvā
procesa regulējumu.
Pieņemti noteikumi “Kārtība,
kādā akreditē personu, kas vēlas veikt sistēmu auditu valsts un
pašvaldību institūciju personas datu apstrādes
sistēmās”.
Noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz Fizisko
personu datu aizsardzības likumu, kas nosaka nepieciešamību
akreditēt personas, kas vēlas veikt sistēmu auditu valsts un
pašvaldību institūciju personas datu apstrādes sistēmās Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā.
Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikts, ka valsts un
pašvaldību institūcijas katru gadu iesniedz Datu valsts
inspekcijai personas datu apstrādes sistēmu iekšējā audita
atzinumu (arī sistēmas riska analīzi) un pārskatu par
informācijas drošības jomā veiktajiem pasākumiem.
Noteikumi nosaka kārtību, kādā personas, kas vēlas veikt personas
datu apstrādes sistēmu auditus valsts un pašvaldību institūciju
personas datu apstrādes sistēmās, akreditējas Datu valsts
inspekcijā.
Minētie akreditētie sistēmu auditori sagatavos personas datu
apstrādes sistēmu audita atzinumus, kas jāiesniedz katru gadu
Datu valsts inspekcijā valsts un pašvaldību institūcijām saskaņā
ar Fizisko personu datu aizsardzības likumu un noteikumu par
personas datu apstrādes sistēmas aizsardzības obligātām tehniskām
un organizatoriskām prasībām.
Akceptēts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par
aviāciju””.
Grozījumi likumā novērsīs neskaidrības
likuma 70., 71., 74., 76. un 77.pantā, izmeklēšanas komisijas
izveidošanas vietā paredzot, ka aviācijas nelaimes gadījuma
izmeklēšanai satiksmes ministrs (vai satiksmes ministrs un
aizsardzības ministrs pēc savstarpējas vienošanās) var pieaicināt
papildu speciālistus, kas veic izmeklēšanu kopā ar Satiksmes
ministrijas Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas
nodaļu.
Pieņemti noteikumi “Bēgļu lietu apelācijas padomes
nolikums”, kuri nosaka, ka Bēgļu lietu apelācijas padome ir
Tieslietu ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes
iestāde. Padome nodrošina patvēruma meklētāju, bēgļu un
personu, kurām piešķirts alternatīvais statuss, tiesību
aizsardzību, izskatot viņu lietas Latvijas Republikā.
Padomei ir noteiktas šādas funkcijas: izskatīt sūdzības par
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Bēgļu lietu departamenta
lēmumiem, izvērtēt atkārtotos personu pieteikumus un pieņemt
attiecīgus lēmumus; iecelt neatkarīgu pilnvarotu pārstāvi
nepilngadīgai personai, kura Latvijā ir bez vecāku pavadības un
vēlas iesniegt pieteikumu, līdzko padomei tiek paziņots par šādu
personu.
Padomei noteikti šādi uzdevumi: tā vāc informāciju par patvēruma
meklētāju, bēgļu un personu, kurām piešķirts alternatīvais
statuss, izcelsmes vai mītnes zemēm; sniedz Tieslietu ministrijai
priekšlikumus par patvēruma politiku, kā arī par nepieciešamo
normatīvo aktu izstrādi; pārstāv Latviju starptautiskajās
organizācijās, forumos un sanāksmēs jautājumos, kas saistīti ar
patvēruma meklētājiem, bēgļiem un personām, kurām piešķirts
alternatīvais statuss.
Padomes sastāvā ir pieci padomes locekļi, to vada padomes
priekšsēdētājs, kurš ir padomes loceklis. Padomes darbu nodrošina
birojs, kurš pilda padomes sekretariāta un grāmatvedības
funkcijas, vāc padomes funkciju izpildei nepieciešamo
informāciju un sagatavo nepieciešamo dokumentu un lēmumu
projektus.
Pieņemti noteikumi “Grozījumi Ministru kabineta 1999.gada
13.jūlija noteikumos Nr.251 “Atsevišķu Alkohola aprites likuma
normu piemērošanas kārtība””.
Lai uzlabotu legālā
alkohola aprites uzraudzību, nodrošinot iespēju alkohola aprites
pārskatu kopsavilkumu datus veidot atbilstoši likumā “Par akcīzes
nodokli alkoholiskajiem dzērieniem” un likumā “Par akcīzes
nodokli”, ar kura spēkā stāšanos zaudēs spēku likums “Par akcīzes
nodokli alkoholiskajiem dzērieniem”, paredzētajām alkoholisko
dzērienu grupām, kā arī lai varētu izpildīt Eiropas Savienības
prasības par alkoholisko dzērienu apjomu deklarēšanu Eiropas
Komisijā, kas Latvijai būs saistošas ar iestāšanās brīdi Eiropas
Savienībā, izstrādāti grozījumi noteikumos.
Ar grozījumu Alkohola aprites likumā tika izslēgta likuma 6.panta
ceturtā daļa, kura noteica, ka alkohola ražošanas uzņēmumi
reģistrē Valsts ieņēmumu dienestā alkohola ražošanas izejvielu,
arī graudu, iepirkuma līgumus un Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā sniedz pārskatus par līgumu izpildi, ir mainīts noteikumu
izdošanas pamatojums.
Saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” Pārejas
noteikumiem un Ministru kabineta rīkojumu “Par Akcizēto preču
pārvaldes tiesību un saistību nodošanu Valsts ieņēmumu dienestam”
Valsts ieņēmumu dienests ir Akcizēto preču pārvaldes tiesību un
saistību pārņēmējs, vārdi “Akcizēto preču pārvalde” aizstāti ar
vārdiem “Valsts ieņēmumu dienests”.
No 2003.gada 1.jūlija stingrās uzskaites preču pavadzīmju-rēķinu
izgatavošanas un uzskaites kārtību reglamentē Ministru kabineta
2003.gada 25.jūnija noteikumi Nr.339 “Noteikumi par stingrās
uzskaites preču pavadzīmēm-rēķiniem”, noteikumu projektā spēku
zaudējušā normatīvā akta nosaukums ir aizstāts ar šobrīd spēkā
esošā normatīvā akta nosaukumu.
Pieņemti noteikumi “Kārtība, kādā pievienotās vērtības
nodoklis piemērojams ārvalstu finanšu palīdzības sūtījumiem,
preču piegādēm un pakalpojumiem”.
Ārvalstu finanšu palīdzības sūtījumu, preču piegāžu un
pakalpojumu nodokļu atbrīvojumu noformēšanas kārtība ir noteikta
Ministru kabineta 2001.gada 19.jūnija noteikumos Nr.265 “Kārtība,
kādā pievienotās vērtības nodoklis un muitas maksājumi
piemērojami dāvinājumiem – ārvalstu finansu palīdzības
sūtījumiem, preču piegādēm un pakalpojumiem”. Noteikumi izdoti
saskaņā ar likumu “Par pievienotās vērtības nodokli” un likumu
“Par muitas nodokli (tarifiem)”.
Likums “Par muitas nodokli (tarifiem)” zaudējis spēku ar
2003.gada 1.septembri līdz ar 2003.gada 12.jūnija likuma “Par
muitas nodokli” spēkā stāšanos. Tā kā viens no likumiem, kas
paredzēja pilnvarojumu Ministru kabinetam šādus noteikumus izdot,
ir zaudējis spēku, nepieciešams izdot jaunus noteikumus.
Ņemot vērā to, ka likums “Par muitas nodokli” neparedz
pilnvarojumu Ministru kabinetam, Finanšu ministrija ir
izstrādājusi noteikumus, kas nosaka pievienotās vērtības nodokļa,
nevis muitas maksājumu piemērošanas kārtību.
Saskaņā ar 2003.gada 30.oktobrī Saeimā pieņemto likumu “Par
akcīzes nodokli”, kas stāsies spēkā ar īpašu likumu, par akcīzes
precēm nav uzskatāmi vieglie automobiļi un motocikli. Tādējādi
noteikumu noslēguma jautājumos paredzēts, ka noteikumos minētais
izņēmums attiecībā uz vieglajiem automobiļiem un motocikliem ir
spēkā līdz 2004.gada 30.aprīlim.
Pieņemti noteikumi “Vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumu noteikumi”, kuri nosaka
vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma un detālplānojuma
sastāvdaļas, to sagatavošanas, sabiedriskās apspriešanas, spēkā
stāšanās, likumības izvērtēšanas, ievērošanas pārraudzības un
darbības apturēšanas kārtību, kā arī vietējās pašvaldības
teritorijas plānojuma grozīšanas kārtību.
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir teritorijas
plānojums visai vietējās pašvaldības administratīvajai
teritorijai, kurā attēlota šīs teritorijas pašreizējā izmantošana
un noteikta tās plānotā (atļautā) izmantošana un izmantošanas
aprobežojumi.
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma grozījumi ir vietējās
pašvaldības administratīvās teritorijas daļas plānotās (atļautās)
izmantošanas un izmantošanas aprobežojumu izmaiņas.
Detālplānojums ir teritorijas plānojums vietējās pašvaldības
administratīvās teritorijas daļai, ko izstrādā: saskaņā ar
vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, detalizējot vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā noteiktās teritorijas daļas
plānoto (atļauto) izmantošanu un izmantošanas aprobežojumus; kā
vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma grozījumus, nosakot
šai teritorijas daļai jaunu teritorijas plānoto (atļauto)
izmantošanu, jaunas un detalizētas prasības plānotai (atļautai)
izmantošanai un izmantošanas aprobežojumiem.
Par vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma un detālplānojumu
sagatavošanu ir atbildīgs vietējās pašvaldības domes (padomes)
priekšsēdētājs.
Vietējā pašvaldība nosūta Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijai lēmumus, kas attiecas uz vietējās pašvaldības
teritorijas plānojuma, tā grozījumu un detālplānojumu izstrādi,
septiņu dienu laikā pēc to pieņemšanas.
Pieņemts rīkojums “Par kandidatūru apstiprināšanu Eiropas
Kopienu tiesas tiesneša un Pirmās instances tiesas tiesneša
amatiem”.
Valdība apstiprināja Egila Levita kandidatūru Eiropas Kopienu
tiesas tiesneša amatam un Ingrīdas Labuckas kandidatūru Pirmās
instances tiesas tiesneša amatam.
Ārlietu ministrijai uzdots paziņot Eiropas Padomes
Ģenerālsekretariātam par Latvijas Republikas izvirzītajām
kandidatūrām Eiropas Kopienu tiesas tiesneša un Pirmās instances
tiesas tiesneša amatiem.
Izskatīta koncepcija “Par nepieciešamo rīcību trūkumu
novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā”.
Valdība atbalstīja šādus
koncepcijas “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts
pensiju politikas īstenošanā” risinājuma variantus:
• no 2004.gada 1.oktobra veikt paaugstinātu pensiju indeksāciju
pensijām, kuru apmērs nepārsniedz 105 latus;
• no 2005.gada 1.janvāra atbilstoši sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem noteikt piemaksu pie
pensijas par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz
1996.gada 1.janvārim, ievērojot, lai pensija kopā ar piemaksu
2005.gadā nepārsniegtu 80 latu. Turpmāk šo ierobežojumu pārskatīt
katru gadu;
• no 2005.gada 1.janvāra atcelt obligātās sociālās apdrošināšanas
iemaksu objekta maksimālā apmēra ierobežojumu un noteikt no
valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem finansējamo
sociālās apdrošināšanas pakalpojumu maksimālo apmēru.
Labklājības ministrija noteikta par atbildīgo institūciju
koncepcijas īstenošanā.
Labklājības ministrijai uzdots: sagatavot un noteiktā
kārtībā līdz 2004.gada 1.jūlijam iesniegt Ministru kabinetā
tiesību aktu projektus par grozījumiem tiesību aktos, kas
nepieciešami minēto pasākumu īstenošanai. Atbilstoši risinājuma
variantiem uzdots sagatavot priekšlikumus pensiju apmēra
palielināšanai no 2005.gada 1.janvāra un iesniegt tos Finanšu
ministrijā 2005.gada valsts budžeta projekta sastādīšanai.
Labklājības ministrijai uzdots kopīgi ar Finanšu ministriju
izstrādāt un noteiktā kārtībā līdz 2004.gada 1.jūlijam iesniegt
Ministru kabinetā koncepciju par pakāpenisku valsts sociālās
apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumu segšanu un procentu
maksājumu par valsts sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu
aizņēmumiem kompensāciju.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments