Nodokļu samazināšana jāturpina
Valdis Dombrovskis, finanšu ministrs, – “Latvijas Vēstnesim”
Finanšu ministrs Valdis Dombrovskis Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
– Pērn tika pazeminātas vairāku
nodokļu likmes, piemēram, uzņēmumu ienākuma nodoklis – līdz 19
procentiem, sociālās apdrošināšanas nodoklis – līdz 33
procentiem. Vai arī šogad Finanšu ministrija (FM) plāno iet
nodokļu samazināšanas ceļu?
– Pagājušā gada beigās tika
atcelts arī iepriekšējās valdības lēmums ieviest 9 procentu
samazināto pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi, to aizstājot
ar 5 procentu samazināto PVN likmi, tas ir, minimālo likmi, kuru
nosaka Eiropas Savienības (ES) direktīvas (iepriekšējā valdība
bija noteikusi ES direktīvās paredzēto maksimālo likmi). Šogad FM
turpinās uzņēmumu ienākuma nodokļa samazināšanu no 19 līdz 15
procentiem, kā arī veiks nepieciešamos aprēķinus attiecībā uz
iespējamajiem neapliekamā minimuma palielināšanas scenārijiem,
sākot ar 2005.gadu. Scenāriji varētu būt vairāki: neapliekamā
minimuma palielināšana, tā piemērošana tikai par apgādībā esošām
personām vai neapliekamā minimuma likvidēšana, tā vietā
ievērojami palielinot atvieglojumu par apgādībā esošām personām.
Ļoti svarīgi būs šo jautājumu saskaņot ar Latvijas Pašvaldību
savienību, jo šajā gadījumā tiks dalīta pašvaldību nauda. Kā
zināms, 71,6 procenti no iedzīvotāju ienākuma nodokļa nonāk
pašvaldību budžetos.
– Tātad neapliekamā minimuma paaugstināšanu varam gaidīt ne
agrāk kā 2005.gadā?
– Tā mēs prognozējam. Neapliekamais
minimums nav palielināts jau daudzus gadus – lai cik paradoksāli
tas būtu, pēdējo reizi neapliekamais minimums tika mainīts Andra
Šķēles valdības laikā, turklāt samazināšanas virzienā. Toreiz tas
tika pazemināts no 22,5 līdz 21 latam.
– Iepriekšējās valdības lēmumu par 9 procentu PVN likmes
piemērošanu vairākām sociāli svarīgām preču un pakalpojumu grupām
FM atcēla ne tikai tādēļ, lai iepriecinātu Latvijas iedzīvotājus
Ziemassvētkos, bet arī tāpēc, ka šis lēmums bijis nepamatots.
Kādi ir jūsu argumenti?
– Pēc Valsts prezidentes lūguma
mēs padziļināti analizējām jautājumu par iespēju piemērot 5
procentu PVN samazināto likmi. Bet runa bija tikai par
medikamentiem. Te gan jāteic, ka FM vienmēr ir iebildusi pret
divām samazinātajām PVN likmēm, tādēļ mēs analizējām iespēju
samazināt PVN likmi līdz 5 procentiem visām ar samazināmo likmi
apliekamajām preču un pakalpojumu kategorijām. Kā zināms, 9
procentu likmes autors ir iepriekšējais finanšu ministrs Gundars
Bērziņš. Šis jautājums tika izskatīts arī iepriekšējā valdībā, un
par to Saeimā balsoja iepriekšējā koalīcija.
Pēc mūsu jaunākajām aplēsēm, reāli budžeta ieņēmumi samazināsies
diezgan ievērojami – vairāk nekā par 7 miljoniem latu. Taču
2004.gadam FM jau bija paredzējusi 9 procentu PVN likmes
kompensācijas Izglītības un zinātnes ministrijai un Veselības
ministrijai medikamentu un grāmatu cenu pieauguma dēļ. Tā kā 9
procentu PVN likme netiks ieviesta, šīs kompensācijas nebūs
jāmaksā, un radās iespēja attiecīgi samazināt gan šo ministriju
ieņēmumus, gan to izdevumus. 2004.gadā samazinātās PVN likmes
ietekme uz budžeta bilanci ir ievērojami mazāka, un to mēs
koriģēsim arī ar budžeta grozījumiem, lai nepieļautu budžeta
deficīta palielināšanos.
PVN samazinātās likmes sakarā vairākkārt ir izskanējis viedoklis,
ka arī mūzikas ierakstiem būtu jānosaka 5 procentu PVN samazinātā
likme. PVN likmes Eiropas Savienībā stingri regulē 6.direktīva.
Tajā ietvertajā speciālajā preču un pakalpojumu sarakstā, tā
dēvētajā H pielikumā, minētas tās preču un pakalpojumu
kategorijas, kurām drīkst piemērot PVN samazināto likmi. Nevis
obligāti jāpiemēro (ir valstis, kurās vispār nav PVN samazinātās
likmes), bet drīkst piemērot. Mūzikas ierakstu kompaktdisku šajā
sarakstā nav. Tādējādi mēs pat pie labākās gribas nevaram uz tiem
attiecināt šo likmi.
– Finanšu ministrija ir deklarējusi, ka pēc iestāšanās Eiropas
Savienībā Latvijā tiks nodrošināti vieni no zemākajiem nodokļiem
Eiropā. Vai tomēr nebūs tā, ka pēc iestāšanās ES nodokļu slogs
valstī pieaugs? Kuras, jūsuprāt, ir tās pozīcijas, kurās vispirms
būtu jārēķinās ar pieaugumu?
– Nodokļu slogs kopumā
tiešām saglabāsies vienā no zemākajiem līmeņiem salīdzinājumā ar
pārējām ES valstīm. Piemēram, ar 15 procentu uzņēmumu ienākuma
nodokli atpaliksim tikai no Īrijas, kur tas ir 12,5
procenti.
Tomēr daži nodokļi palielināsies, piemēram, akcīzes nodoklis
alkoholiskajiem dzērieniem, lai gan šai ziņā jau tagad esam
sasnieguši ES minimālo līmeni. Pakāpeniski pieaugs arī akcīzes
nodoklis tabakas izstrādājumiem, mainīsies akcīzes nodokļa
struktūra alum. Pašlaik Latvijā ir spēkā pakāpienveida likme, kas
ar 1.maiju tiks mainīta uz lineāro likmi. Akcīzes nodoklis
pieaugs arī degvielai, piemēram, ar 1.janvāri jau sākās
pakāpeniska likmes palielināšana dīzeļdegvielai.
Jāatzīst, ka akcīzes likme degvielai un citiem energoresursiem
patiesībā būtu jāpalielina vēl straujāk. Taču FM jau bija veikusi
visus sagatavošanās darbus, kad Eiropas Savienībā tika nodota
izskatīšanai jauna direktīva par enerģijas aplikšanu ar
nodokļiem, kas paredz aplikt energonesējus ar ievērojami
lielākiem nodokļiem, nekā to paredz pašreizējā direktīva.
Savukārt vecā direktīva, saskaņā ar kuru mums būtu jāpalielina
akcīzes nodoklis degvielai, ar 1.janvāri zaudēja spēku, bet par
jauno direktīvu Latvija iestāšanās sarunās nav runājusi, tātad
nav uzņēmusies saistības to noteiktā laikā ieviest. Latvija,
līdzīgi kā daudzas citas valstis, ir pieprasījusi pārejas periodu
šīs direktīvas ieviešanai. Tagad Eiropas Komisija analizē mūsu
sagatavotos priekšlikumus pārejas periodam.
– Nav noslēpums, ka Latvijas iekšzemes kopproduktā samērā
liels īpatsvars ir ēnu ekonomikai, kas, pēc dažādiem datiem,
sasniedz 17 līdz 40 procentu. Kas tiek darīts fiktīvo uzņēmumu
skaita un nelegālās nodarbinātības samazināšanai un nodokļu
ieņēmumu palielināšanai?
– Šai ziņā tiek veikti plaši
pasākumi. Mēs strādājam trīs galvenajos virzienos, izvēršot cīņu
pret aplokšņu algām, kontrabandu un PVN krāpšanu. Ir izdarīti
vairāki grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” un likumā
“Par pievienotās vērtības nodokli”, kas ierobežo iespēju
nodarboties ar PVN krāpšanu un ļauj Valsts ieņēmumu dienestam
(VID) pārliecināties par uzņēmēja, kurš vēlas reģistrēties kā PVN
maksātājs, spēju veikt uzņēmējdarbību. Šis pasākums ir vērsts
tieši uz cīņu pret fiktīvajām firmām, jo tās, kā zināms, bieži
tiek reģistrētas uz personu bez noteiktas dzīvesvietas vārda, kā
arī izmantojot zagtas vai nozaudētas pases. Pateicoties
minētajiem likumu grozījumiem, VID var pārliecināties, vai
konkrētā persona ir spējīga veikt uzņēmējdarbību, bet tas
savukārt samazina iespējas dibināt fiktīvus uzņēmumus.
Runājot par PVN atmaksu, jāatzīmē, ka FM ir ierobežojusi laiku,
kurā jāveic audits, lai pārbaudītu PVN atmaksas pieprasījuma
pamatotību. Visbiežāk izmantotā PVN krāpšanas shēma ir nepamatota
prasība atmaksāt PVN par it kā samaksātiem pakalpojumiem kaut
kādiem uzņēmumiem, kuri galarezultātā izrādās fiktīvi vai nav
nomaksājuši PVN u.tml. Agrāk audita laiks bija neierobežots, bet
tagad tas jāveic trijos mēnešos, kuru laikā jāpieņem
lēmums.
Cīņa pret kontrabandu pirmām kārtām skar akcīzes preces. FM ne
vien pastiprinājusi kontroles pasākumus, bet arī veikusi izmaiņas
atsevišķos normatīvajos aktos, piemēram, “Naftas produktu
(degvielas) aprites noteikumos”, ierobežojot degvielas
vairumtirgotāju ķēdes, kurās bieži vien parādījās nezināmas
izcelsmes degviela. Un rezultāti ir redzami. Gan akcīzes nodokļa,
gan PVN ieņēmumi pērn ir ievērojami pieauguši.
Izskaužot aplokšņu algas, sākotnēji nācās pārliecināt VID, ka tā
ir sasāpējusi problēma, kura steidzami jāatrisina. Darbu esam
izvērsuši trīs virzienos. Pirmo vēlos minēt Finanšu policijas un
nodokļu inspektoru darbību, pārbaudot iespējamos nelegālās
nodarbinātības un aplokšņu algu izmaksas gadījumus. Otrs darba
virziens ir saistīts ar sabiedrības informēšanu par negatīvajām
sekām, ko atstāj aplokšņu algu maksāšana, bet trešais virziens ir
darbs ar uzņēmējiem, viņu brīdināšana, nosūtot vēstules tiem
uzņēmējiem, kuri pēc riska analīzes nepamatoti zemu vidējo algu
dēļ tiek iekļauti riska grupā. Daļa uzņēmēju pēc šādu vēstuļu
saņemšanas vidējās algas palielina, bet tajos uzņēmumos, kuros
tās netiek paaugstinātas, FM veic kontroles pasākumus. Mūsu
mērķis ir nevis sodīt uzņēmējus, bet panākt, lai viņi izprastu
aplokšņu algu maksāšanas negatīvos aspektus un legalizētu savu
darbību. Finanšu policijā darbojas arī uzticības tālrunis, pa
kuru iedzīvotāji var informēt par aplokšņu algu izmaksām un
dažādiem citiem finanšu pārkāpumiem. Daudzos gadījumos saņemtā
informācija arī apstiprinās.
– Gada laikā – no 2002.gada novembra līdz 2003.gada oktobrim –
nodokļos ieņemts par 14 procentiem vairāk nekā tajā pašā laika
posmā pirms gada. Vai tas ļauj apgalvot, ka esat gandarīts par
VID darbību?
– Kopumā uzlabojums ir acīm redzams, jo 14
procentu pieaugums nodrošināts, neraugoties uz nodokļu likmju
samazināšanu. Ir veikta straujākā nodokļu likmju samazināšana
pēdējos gados. Nodokļu ieņēmumu pieaugums ievērojami pārsniedz
ekonomikas izaugsmes tempus, un tas tiešām liecina par VID darba
uzlabošanos, par ko varētu izteikt atzinību VID ģenerāldirektoram
K.Ketneram un visam VID kolektīvam, bet darāmā vēl aizvien ir
ļoti daudz. Ieņēmumu dienests nemitīgi pilnveido kontroles un
citas darba metodes, savukārt kontrabandisti un PVN krāpnieki
pilnveido savas darbības shēmas, tādēļ cīņa ar nodokļu
nemaksātājiem ir mūžīga, un pilnīgi apmierināti nevaram būt
nekad.
– Pašlaik Latvijas ekonomikā vērojams straujš pieaugums. Cik
ilgi tas, jūsuprāt, saglabāsies, un kam būtu jāpievērš īpaša
uzmanība, lai to noturētu šādā līmenī un varbūt pat vēl
paaugstinātu?
– Finanšu ministrija prognozē, ka strauja
ekonomiskā izaugsme turpināsies arī šogad, paredzot 6,1 procenta
IKP pieaugumu. Lai saglabātu šo straujo izaugsmi, jāturpina uz
nodokļu sloga samazināšanu vērstā politika, ko arī darām.
Jānodrošina arī sekmīga ES struktūrfondu līdzekļu apguve.
Salīdzinot ar valsts budžetu, šie līdzekļi it kā nav lieli – 625
miljoni eiro trīs gadu laikā (valsts budžets ir aptuveni 2
miljardi latu gada laikā), tomēr tie pārsvarā ir investīciju
projekti, kas uzskatāmi par izaugsmi veicinošu faktoru. Jāpanāk
veiksmīga iekļaušanās visā ES kopējā tirgū – tas ir valdības un
mūsu visu valsts uzņēmēju kopīgs uzdevums.
– Tieši uz ko šogad tiks likts uzsvars, ņemot vērā, ka Latvija
ar 1.maiju kļūs pilntiesīga ES dalībvalsts?
– Vispirms
jāteic, ka jau šā gada valsts budžets lielā mērā tika izstrādāts
ar domu, ka Latvija kļūs par ES dalībvalsti. Tajā paredzēti lieli
līdzekļi gan Eiropas Komisijas administratīvās kapacitātes
stiprināšanai, gan ES struktūrfondu līdzfinansējumam, gan veselai
virknei pasākumu dažādās nozarēs, lai panāktu Latvijas atbilstību
ES normām. Finanšu ministrijai darāmā ir ļoti daudz – te var
minēt gan ES struktūrfondu apguvi, gan nodokļu un muitas
administrācijas sekmīgu iekļaušanos kopējā administrēšanas
sistēmā, līdz 1.maijam nodrošinot IT savietojamību, gan iepirkumu
likumu pielāgošanu ES prasībām utt.
– Kā jūs kopumā raksturotu aizvadīto gadu, kurš bija arī
pirmais gads, kopš esat finanšu ministra amatā?
– Ir
veiktas dažas veiksmīgas iestrādes nodokļu iekasēšanas
uzlabošanā, ir izdevies sekmīgi pabeigt sarunas ar ES par
Latvijas Attīstības plānu. Protams, ir bijis daudz darba saistībā
ar valsts budžetu, jo pērn Finanšu ministrijai nācās izstrādāt
divus valsts budžetus – gan 2003.gada valsts budžetu, kurš tika
pieņemts Saeimā pagājušā gada februārī, gan 2004.gada valsts
budžetu un vēl divus budžeta grozījumus. Daudz ir strādāts,
sakārtojot normatīvo bāzi, nodokļu likumus, lai tie atbilstu ES
prasībām, kā arī veicot jau minētos grozījumus likumos “Par
nodokļiem un nodevām” un “Par pievienotās vērtības nodokli”, kas
ļāvuši uzlabot nodokļu administrēšanu. Kopumā esmu gandarīts par
paveikto.
Gita Kronberga, “LV”