Ceļavējš uz turību – lauku tūrisms
1. Mums ir iespējas
Pašreizējo stāvokli lauku tūrismā raksturo viesu un brīvdienu māju skaits 2003.gadā, tas apkopots pēc kataloga “Atpūta laukos” LATVIJA, LIETUVA, EESTI, 2003.
Novadi |
“Lauku ceļotāja” apsekotās mājas |
Citas naktsmītnes |
Kopā |
Vidzeme |
92 |
171 |
263 |
Kurzeme |
69 |
112 |
181 |
Zemgale |
16 |
20 |
36 |
Latgale |
20 |
78 |
98 |
Pavisam Latvijā |
197 |
381 |
578 |
Saimniecībās, kas nodarbojas ar lauku tūrismu, gultasvietu skaits jau pārsniedz četrus tūkstošus (2002.gadā – 3790). Pēc lauku tūrisma asociācijas “Lauku ceļotājs” datiem, pašmāju ceļotāju ir ap 80% no kopējās tūrisma plūsmas, pārējie 20% – ārvalstu viesi. Asociācijas veiktā aptauja apliecina, ka 85–90% aptaujāto atpūtnieku uzturas laukos vienu divas diennaktis un
Vide un daba ir lielākie lauku tūrisma resursi, un, lai šīs dabas vērtības tiktu saglabātas arī nākotnē un nestu lauku iedzīvotājiem peļņu, jāsaimnieko ilgtspējīgi un taupīgi Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
tikai pārējie – vairākas diennaktis vai ilgāk par nedēļu. Lauku saimniecības apmeklētāju vecums bija šāds: līdz 18 gadiem – 1%, 18 – 25 gadus veci – 36%, 26 – 45 gadi – 54%, pārējie – 46 gadi un vecāki. Latvijas apstākļos visizplatītākais, raksturīgākais lauku tūrisma piedāvājums ir “nakšņošana un brokastis”, kā arī viesu mājas jeb kotedžas.
Iemesli lauku tūrisma veicināšanai
Tas ir papildu peļņas un skaidras
naudas avots, lai kompensētu ienākumu samazināšanos no
tradicionālās lauksaimniecības.
Tā ir iespēja racionāli izmantot brīvās dzīvojamās telpas, zemi,
kas nav piemērota lauksaimnieciskajai ražošanai, vai arī ainavu,
ko citiem mērķiem nav lietderīgi likt lietā.
Bez tam var sapost dažādas neizmantotas saimniecības ēkas un
pielāgot tās atpūtnieku vajadzībām – naktsmītnēm, atpūtai,
sportam. Līdz ar to tiek sakārtots īpašums un pieaug tā
vērtība.
Tas sekmē papildu lauksaimniecības produkcijas ražošanu, lai
varētu atpūtniekus pabarot, pēc kā – pilnas pansijas
nodrošinājuma – pieprasījums pieaug.
Turklāt viesu uzņemšana ir laba izdevība cilvēkiem, kas atguvuši
savus īpašumus un pārcēlušies dzīvot no pilsētas uz laukiem, bet
nejūt aicinājumu nodarboties ar lauksaimniecisko ražošanu.
Vienlaikus tā ir iespēja lauku saimniecību ļaudīm, kuru dzīves
veids dažādu apstākļu dēļ ir stipri vien noslēgts, satikties ar
dažādu arodu un dzīves stilu cilvēkiem, arvien jūtot
nepieciešamību turēt kārtībā savu māju un sētu.
Uzņēmējiem lauku tūrisma attīstību atvieglo arī sabiedriskās
organizācijas – Latvijas lauku tūrisma asociācijas “Lauku
ceļotājs” – mērķtiecīgā darbība (apvieno lauku tūrisma uzņēmējus
– zemnieku saimniecību, lauku, ciematu un brīvdienu māju
īpašniekus, kā arī citas lauku tūrisma attīstībā Latvijā
ieinteresētās personas), apkopojot informāciju un veidojot datu
bāzi par lauku tūrisma iespējām Latvijā, rīkojot informatīvos
pasākumus un sniedzot konsultācijas, izdodot plašu mācību
materiālu par tūrisma attīstību laukos, piešķirot kvalitātes
zīmes “Atpūta laukos” lauku tūrisma saimniecībām. Mārketinga
līdzekļi savākti vienkopus – internets, datu bāze, katalogs.
Investīciju projektu sagatavošanā kvalificētu darbu iegulda arī
lauku konsultāciju centru darbinieki.
Tūrisma attīstība ir viens no stabilākajiem saimnieciskajiem
procesiem laukos, tā tirgu regulē pieaugošais pieprasījums. Pat
sliktie laika apstākļi pieprasījumu ietekmē minimāli, jo cilvēki
vienalga grib atpūsties, it sevišķi nedēļas nogalēs. Arī pēc
iestāšanās Eiropas Savienībā (ES) nekādas būtiskas pārmaiņas
lauku tūrisma uzņēmumiem nebūs jāveic. Latvijas valsts un “Lauku
ceļotāja” viesu un brīvdienu māju kritēriji nodrošina atbilstību
arī ES valstīs pieņemtajai kvalitātei.
Priekšnoteikumi viesu uzņemšanai
Vissekmīgākie un drošākie
kapitālieguldījumi tūrisma attīstībā ir tajās lauku saimniecībās,
kurās blakus tūrisma pakalpojumu sniegšanai ir arī attīstīta
lauksaimniecība.
Tas palielina nodarbinātību un rada papildu ieņēmumus pavasara,
rudens un ziemas mēnešos, kā arī tajās dienās vasaras periodā,
kad nav tūristu. Daudzi saimnieki uzskata, ka lauku tūrisms būs
pelnošs un konkurētspējīgs sevišķi tad, kad saimniecībā
vienlaikus nodarbosies arī ar lopkopību. Tas palētinās ēdināšanu
un nodrošinās cienasta labu kvalitāti, kā arī aizpildīs tukšos
mēnešus ar saimniecisko darbību (piena un gaļas ražošana un
realizācija), kad tūristi neatbrauc.
Nevajadzētu gan lolot ilūzijas, ka viesu uzņemšana laukos
daudziem var kļūt par pamatnodarbošanos. Jo mums nav tādas
infrastruktūras, lai tūristi kuplā skaitā plūstu šurp
nepārtraukti, arī viesu uzņemšanas sezona ir pārāk īsa. Tomēr
atzinību pelna tie uzņēmīgie cilvēki, kas savās lauku
saimniecībās spējuši saglabāt latviskumu un var parādīt to
ciemiņiem.
Daļa pašu ražotās lauksaimniecības produkcijas var tikt izmantota
tūristu ēdināšanai, arī pasniedzot pusdienas un vakariņas. Tie
būs papildu ieņēmumi par papildu pakalpojumiem, arī pasniegto
ēdienu pašizmaksa vairumā gadījumu būs zemāka un kvalitāte
augstāka. Daudziem tūristiem ir svarīgi, kur un kā attiecīgais
produkts ir audzēts un iegūts. Viņi ir gatavi maksāt papildus par
to, ka produkts ražots tīrā, sakārtotā, dabiskā vidē, tas ir
garšīgs un veselīgs. Jādod iespēja tūristiem arī nopirkt šo
veselībai vērtīgo pārtiku līdzņemšanai.
Tikai valsts veterinārajiem dienestiem jānoteic un jānodrošina
saprātīgas sanitārās prasības ēdienu gatavošanā un virtuves
iekārtojumā (vispirms no pašu lauku saimniecībā iegūtās
produkcijas) bez nepamatotiem pārspīlējumiem. Ja arī šobrīd kādi
šo dienestu vadītāji atsaucas uz ES prasībām, regulām, tad
turpmāk ar to stingru ieviešanu tomēr jābūt uzmanīgiem. Jādomā,
ka ēdināšanas kultūras standartizācijas process var negūt cerēto
atsaucību. Par to liecina globālās kompānijas “McDonalds” pēdējo
gadu saimnieciskās neveiksmes – tā beidzot domā pārorientēties,
nākotnē piedāvājot patērētājiem veselīgāku un svaigāku
pārtiku.
Vienlaikus jāizvairās no riskantiem risinājumiem. Liktenīga var
būt nevērība pret jau konkurējošiem objektiem tuvējā apkaimē,
nerēķināšanās ar ceļotāju skaita svārstībām (iespējamie
nelabvēlīgie klimatiskie apstākļi u.c.), kontrolējošo institūciju
prasību neievērošana (sanitārās un higiēnas normas, vides
aizsardzības ierobežojumi u.c.). Jāatceras, ka brīvo laiku lauku
tūrisma objektos galvenokārt pavada tā sauktais vidusslānis, kura
īpatsvars Latvijā pagaidām veidojas lēni. Jāielāgo perspektīvās
tūrisma teritorijas un pakāpenība, kur lauku tūrisma izplatība
varētu gūt paplašinājumu no ienesīguma viedokļa.
Papildu iezīmes pievilcībai
Latvijā, atšķirībā no citām
Eiropas valstīm, vēl ir saglabājusies tīra un neskarta daba.
Ārvalstu tūristiem patīk mūsu dabiskie meži ar to dzīvniekiem,
viņi ļoti augstu vērtē mūsu tīros ūdeņus un neskartās balto
smilšu pludmales jūras piekrastē. Vide un daba ir lielākie lauku
tūrisma resursi, un, lai šīs dabas vērtības tiktu saglabātas arī
nākotnē un nestu lauku iedzīvotājiem peļņu, jāsaimnieko
ilgtspējīgi un taupīgi. Tāpat pievilcīgas ir ekotūrisma
attīstības iespējas un tūrisma attīstība piekrastes un
aizsargājamās teritorijās, izmantojot bioloģisko un lauku ainavas
daudzveidību.
Tāpēc ir mērķtiecīgi iegūt arī vides kvalitātes zīmi “Zaļais
sertifikāts”. To izveidojusi Latvijas lauku tūrisma asociācija
“Lauku ceļotājs”, un to ieguvušas jau desmitiem saimniecību. Šī
kvalitātes zīme raksturo lauku tūrisma mītnes, kurās var
atpūsties tīrā, sakoptā, veselīgā lauku vidē, atjaunot spēkus,
veselību un dzīvesprieku, neatsakoties no ērtībām; nakšņot no
dabīgiem, cilvēka veselībai nekaitīgiem materiāliem celtās un
iekārtotās ēkās; baudīt aromātiskus, garšīgus, svaigus lauku
ēdienus no bioloģiski sertificētiem produktiem; stiprināt
veselību īstā lauku pirtī; aplūkot tradicionālu lauku
saimniecību, iepazīt tajā mītošos mājdzīvniekus un iegādāties
tajā ražotu produkciju. Daudzi ceļotāji atpūšoties vēlas uzlabot
arī veselību un pašsajūtu, vairoties no lielām ļaužu masām.
Pašiem tūristiem (it sevišķi kopā ar bērniem) ir interesanti
uzturēties šādā saimniecībā, vērojot mājdzīvniekus, lauku darbus
un lauksaimniecības produkcijas sagatavošanu – pārstrādi uz
vietas tūristu paēdināšanai un tiešai realizācijai pašiem
tūristiem.
Dr. habil oec. Arnis Kalniņš