No zinību avota — visu mūžu
Ar Zelmāra Lancmaņa vārdu sastapos pirms gadsimta ceturkšņa, kad veidojās Gaujas Nacionālais parks un es meklēju materiālus par to nacionālo parku, kas trīsdesmitajos gados pastāvēja Gaujas senlejā starp Siguldu, Turaidu un Krimuldu. Tā laika presē ar Lancmaņa (arī Līdumnieka) parakstu publicēti daudzi raksti par aizsargājamiem dabas objektiem un kultūras pieminekļiem. Grāmatā “Siguldas un apkārtnes vadonis” (Rīga, 1924) Z.Lancmanis minējis arī “ekskursantu baušļus”, kas lielā mērā sakrīt ar 1974.gada 18.jūnijā pieņemto Gaujas Nacionālā parka iekšējās kārtības noteikumu 10.punktu. Lielākā atšķirība tā, ka Lancmanis nav iebildis pret “visāda veida radioaparatūru, magnetofonu un televizoru” lietošanu dabā.
Triju Zvaigžņu ordeņa kavalieris Zelmārs Lancmanis (1883– 1935) Foto: no Nacionālās bibliotēkas Reto grāmatu un rokrakstu nodaļas fondiem |
Zelmārs Lancmanis dzimis
Jaungulbenē deviņu bērnu ģimenē. Tēvs Ansis bija krodzinieks.
Zēns trīs gadus mācījās Liezēres draudzes skolā, tad vēl divus
Jaungulbenes ministrijas skolā. Četrpadsmit gadu vecumā sāka
strādāt par “bodes zelli” Smiltenē, vēlāk Rīgā un 1900. gadā
kļuva par dzelzceļa kantoristu. Pašmācībā sagatavojās
mājskolotāja eksāmenam un ieguva mājskolotāja tiesības vēsturē.
1904. gada rudenī viņš sāka strādāt par palīgskolotāju Pēterupes
draudzes skolā. Tālākās pedagoga gaitas viņu aizveda uz Meņģeles
pagastskolu, Augusta Dombrovska atbalstīto proģimnāziju Mīlgrāvī
un M.Beķeres proģimnāziju Pļaviņās.
Zelmārs Lancmanis bija atzīts un audzēkņu cienīts skolotājs,
dedzīgs dabzinātņu popularizētājs. Šajā jomā viņš darbojās arvien
aizrautīgāk un mūža otrajā pusē varbūt pat ar lielāku pašatdevi
nekā tiešajā skolotāja darbā.
Toreiz, pagājušā gadsimta sākumā, vēl nepazina tādu jēdzienu kā
mūžizglītība, taču Lancmanis tiešām mācījās visu mūžu. 1907. un
1908.gada vasarā viņš mācījās pedagoģiskajos kursos Pēterburgā
(tur arī iepazinās ar savu nākamo sievu Mariju Švarci) un
1909.gadā apmeklēja Latviešu skolotāju biedrības vasaras kursus.
Meņģelē skolotāja gada alga bija 200 rubļu, par to daļēji tika
uzturēti arī vecāki. Marijas Švarces māte nav bijusi apmierināta
ar meitas izvēli, jo nākamo znotu neuzskatīja par materiāli
pietiekami nodrošinātu. Marijas vēstulē mātei ir rindas: “...Tu
turi Zelmaru par nabagu, bet es viņu skaitu par bagātu, bagātāku
par sevi un to, kas tūkstošus pelna. Man nauda, manta, ja viņa
nav savienojama ar cilvēka dvēseles bagātību, – riebj.”
1911.gada pavasarī skolotājs kārtoja matemātikas un dabas zinību
skolotāja pārbaudījumus un atvēra Lejasciemā savu proreālskolu.
Naudu inventāra iegādei bija aizdevusi dzīvesbiedres pedagoģisko
kursu pasniedzēja no Krievijas galvaspilsētas. Lielu daļu mācību
līdzekļu viņš gatavoja pats. Uzkrātajā pieredzē viņš labprāt
dalījās – 1913.gadā Skolu muzeja biedrības organizētajos pirmajos
mācību līdzekļu gatavošanas kursos Lazdonā, kas pulcināja vairāk
nekā 70 klausītāju, viņš vadīja bioloģijas nodaļu. 1914.gadā
lejasciemietis piedalījās Krievijas pedagogu kongresā Pēterburgā
un gribēja arī studēt augstskolā. Pasaules karš pārtrauca
Lancmaņa proreālskolas darbu Lejasciemā. Zelmārs atrada ierēdņa
vietu un reizē mācījās Dokučajeva Augsnes komitejas Augstākajos
ģeogrāfijas kursos.
Pēc atgriešanās Rīgā Z.Lanc-manis sāk strādāt dzelzceļu iestādē,
bet no 1919.gada janvāra līdz mūža beigām bija Rīgas 6.
(Strazdumuižas) pamatskolas pārzinis. Reizē skolotājs vadīja
ģeogrāfijas un dabas zinību kursus kolēģiem, piedalījās mācību
grāmatu sagatavošanā. Pedagogs uzskatīja: skolēnam zināšanas
jāiegūst paša aktīvas darbošanās, domāšanas un spriešanas
rezultātā, skolotājs tikai virza un sekmē skolēnu apzinīgo mācību
procesu. Dabas zinību apguvē viņš uzsvēra mācību ekskursiju
nozīmi. Divdesmitajos gados tūristus dažkārt tā arī sauca par
lancmaniešiem. 1928.gada novembrī viņu par nopelniem tēvzemes
labā apbalvoja ar Triju Zvaigžņu ordeni.
Varbūt lielākais skolotāja
veikums, par kuru nespeciālisti zina mazāk, ir ieguldījums
Latvijas ģeoloģijā. Saldūdens kaļķi pētīti kopā ar Eiženu
Rozenšteinu, devona māli – ar Jūliju Eiduku.
Kad Zelmāram Lancmanim bija jau 43 gadi, viņš 1926. gadā rakstīja
Latvijas Universitātes rektoram: “Dažādu apstākļu pēc man nav
bijis iespējams noslēgt savu izglītību. Strādājot jau dažus gadus
vienā dabas zinātņu nozarē kontaktā ar dažiem Universitātes
zinātniekiem, radās vēlēšanās iegūt augstskolas izglītību.
Manos gados un apstākļos grūti nosēsties uz skolas sola, lai
noapaļotu vidusskolas izglītību. Esmu ieguvis mājskolotāja
tiesības, kā arī 2 ½ gada apmeklējis Pēterpils augstākos
ģeogrāfijas kursus. Ļoti lūgtu uzņemt mani izņēmuma veidā par
pilntiesīgu studentu bez noslēgtas vidusskolas izglītības.”
Studijas viņš tiešām uzsāka, taču tās, tāpat citus darbus,
pārtrauca slimība un nāve.
Nacionālās bibliotēkas Rokrakstu nodaļā kopā ar citiem skolotāja
atraitnes nodotajiem dokumentiem saglabāta aptauja, ko 1910. gadā
Lancmanis veicis Vecmīlgrāvī. Vairāk nekā 50 skolēnu vecumā no 10
līdz 14 gadiem atbildējuši uz tādiem jautājumiem kā – ko tu
darītu, ja kāds uzdāvinātu 5 rubļus, ko tev patīk darīt ziemā,
pavasarī, vasarā, kādi ziedi tev patīk, vai tev patīk mācīties un
kādus mācību priekšmetus, par ko tu domā kļūt, un ko par to domā
vecāki?
Bērni nosaukuši gan mīļākās puķes, gan tīkamākos mācību
priekšmetus un nākamās profesijas iespējas. Trīs mīlgrāvieši bija
vēlējušies kļūt par jūrniekiem, divas meitenes – par ķeizarienēm.
41 procents aptaujāto par sev piemērotāko atzinuši skolotāja
profesiju, 11 procenti – šuvēja un 9 procenti – tirgotāja
profesiju.
Kāds zēns rakstījis tā: “Es vēl tagad esmu par jaunu un
nesaprātīgu, tādēļ es tieši nevaru pateikt, kura būtu tā labākā.
Man tagad patīk tāpat vācu, kā krievu valoda. Bet angļu valoda
būtu visderīgākā nākotnē.” Astoņdesmitajos gados mēģināju atrast
kādreiz Mīlgrāvī aptaujāto pēdas, lai noskaidrotu kādreizējo
izvēļu piepildījumu, taču neveicās kādu atrast. Kaut ko vairāk
esmu uzzinājis tikai par meitenīti, kas savulaik rakstīja: “Es
ļoti gribu būt par skolotāju, bet mani vecāki atkal grib par
mūzikas skolotāju, jo man uz to ir talants.” Viņas klavierspēli
bija uzteicis blakus skolai “Ziemeļblāzmā” dzīvojošais Krišjānis
Barons. Vēlāk viņa bija ierēdne Dzelzceļu virsvaldē, un pēc Otrā
pasaules kara strādāja Valsts (Nacionālajā) bibliotēkā.
Indulis Zvirgzdiņš
Zelmārs Lancmanis atstājis gaišas
pēdas savu līdzgaitnieku un skolēnu sirdīs.
Jānis Greste, viens no tuvākajiem draugiem: “Dažiem
cilvēkiem ir nelāga paraša klāstīt citiem savas likstas,
sūdzēties par citu pārestībām vai arī žēloties par laika trūkumu
un darba smagumu. Lancmanis nekad nesūdzējās, nežēlojās, lai kā
arī gāja.
Viņam bija pareiza taktika, viņš nestrīdējās, nepūlējās pierādīt,
necēla nemieru, bet laipni klausījās un smaidīja un – turpināja
iesākto.
Priekšā tik daudz steidzamu darbu, bet tik maz darītāju, un
diennaktī tikai 24 stundas! Tādēļ vienā lietā Lancmanis nekad
nebija pierunājams: pasēdēt draugu sabiedrībā “vienu pusstundiņu”
un atpūtināt smadzenes. Lancmanim patīkams darbs arī bija atpūta,
jo viesībās viņš vairāk nogura nekā grants dobē.”
A.Sviklis, kādreizējais skolnieks: “Atceros Lancmaņa
vārdus, kurus viņš mēdza teikt, skolu atlaižot: “Mīļie bērni,
nekaunaties no darba, kaut arī tas visvienkāršākais būtu,
cenšaties paveikt visu paši ar saviem spēkiem, jo darbs jūs
neapkaunos, bet godā cels.””