Ceļavējš uz turību – lauku tūrisms
2. Katrs meklē savu recepti
Laukos visnotaļ nepieciešama tūrisma sezonas pagarināšana. Atbilstoši apstākļiem ir iespējas ziemas periodā atrast papildu nodarbes – medību organizēšana, zemledus makšķernieku izmitināšana, sniega tīrīšana Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Pētījuma sākumu lasiet 14.janvāra “LV” Nr.6, B daļā, B6.lpp.
Dažādu saimniecisko nodarbju sajūgums
Tā kā tradicionālā tūrisma sezona
Latvijā ir visai īsa un viesu uzņemšana lauciniekiem lielākoties
nebūs pamatnodarbošanās, nepieciešams, lai lauku tūrisma objekta
apsaimniekotājs vienlaikus no tūrisma brīvajā sezonā būtu
nodrošināts ar darbu un atbilstošu ienākumu vai nu pašu
saimniecībā, vai kādā citā tautsaimniecības sektorā. Tā būtu
pamatprasība, ieguldot lauku tūrisma attīstībā pašu uzkrātos vai
aizņemtos līdzekļus. Ne vienmēr varēs pelnīties tikai ar tūrismu,
to noteic laika apstākļi – mums ir īsas vasaras un arī īstas
ziemas nav.
Saimnieciskā pieredze liecina, ka būtiska stabilitāte investīciju
atdevei lauku tūrismā ir tajās saimniecībās, kur vismaz viens
ģimenes loceklis strādā labi atalgotā un pastāvīgā darbā kādā
tuvējās apkārtnes privātajā uzņēmumā vai arī ir nodarbināts
pašvaldības vai valsts iestādē. Lauku tūrismā sekmes gūst arī
pietiekami labi materiāli nodrošināti vecuma pensionāri. Šāds
stabils saimniekošanas modelis samērā izplatīts ir daudzās
Eiropas Savienības (ES) valstīs.
Laukos visnotaļ nepieciešama tūrisma sezonas pagarināšana. Tas
var palētināt šo uzņēmējdarbību un sekmēt investīciju
atmaksāšanos. Atbilstoši apstākļiem ir iespējas ziemas periodā
atrast papildu nodarbes – medību organizēšana pašmāju medniekiem
un ārvalstniekiem, sniega tīrīšana no ceļiem un grants
kliedēšana, kurināmā sagāde gada vajadzībām, neliela koksnes
pārstrāde, iekštelpu rekonstrukcija un paplašināšana,
amatniecība, saimniekošanas plānu un projektu sagatavošana un
virzīšana gan par pašu līdzekļiem, gan piesaistot līdzfinansējumu
no ES fondiem un nacionālā atbalsta kredītlīnijām.
Stabilitāti tūrisma pakalpojumu sniegšanā var gūt, ja saimniecība
blakus tūrismam un lauksaimniecībai nodarbojas vēl ar
mežizstrādi, kokmateriālu apstrādi un lietkoksnes daļēju
ieguldīšanu kā investīcijām savas tūrisma saimniecības
attīstībā.
Piemēram, Somijā 95 procenti lauku saimniecību vienlaikus
nodarbojas arī ar mežizstrādi. Taču bez šīm divām nozarēm netiek
noniecināti arī citi uzņēmējdarbības veidi. Lauku saimniecības
visvairāk pelna ar dažādiem pakalpojumiem (mašīnu iznomāšanu,
transporta piedāvājumu, ceļu tīrīšanu u.c.). Otrs populārākais
alternatīvās saimniekošanas veids ir saistīts ar enerģijas
ražošanu (skaidu un skaidu brikešu, biodegvielas, kūdras u.c.
ieguve). Trešā lielākā grupa pelnās ar tūrismu un atpūtas
pasākumu organizēšanu. Salīdzinoši mazāk saimniecību pievērsušās
lauksaimniecības produkcijas pārstrādei, kokmateriāliem,
amatniecībai un tirdzniecībai.
Nopietna nodarbe var būt arī Latvijas mednieku un ārvalstu
mednieku apkalpošana. Katra pavadītā diena ārzemniekam izmaksā
vidēji 70 latu. Tā kā viesmednieki visbiežāk uz Latviju brauc uz
5–7 dienām un ceļš, piemēram, no Vācijas uz Latviju un atpakaļ
izmaksā aptuveni 250–300 latu, kopumā vienam viesmedniekam
medības izmaksā 2000–2500 latu, turklāt lielākā daļa šīs naudas
paliek Latvijā. Taču mūsu valstī vēlama saskaņotāka medību
koordinācija. Piemēram, Igaunijā tas viss notiek krietni
mērķtiecīgāk, tāpēc kaimiņos viesmednieku ir daudzkārt vairāk
nekā pie mums.
Autoceļi un ieceļošanas elastīgums
Būtisks tūrisma (kā vietējo, tā
ārvalstu tūristu) attīstības priekšnoteikums – labi attīstīta
kopējā transporta infrastruktūra. Pagaidām lauku rajonos ir daudz
sliktu ceļu, nepietiekami attīstīti telekomunikāciju pakalpojumi,
trūkst tūrisma informācijas zīmju. Lai attīstītu lauku tūrismu,
mērķtiecīgi jāsakārto lauku autoceļi.
Vajadzētu sākt ar trūkstošo posmu noasfaltēšanu, lai ar tāda
veida autoceļiem apļveidīgi un nepārtraukti aptvertu visas
nomaļāko rajonu teritorijas. šim nolūkam nepieciešamā finansējuma
palielinājums var būt divējāds. Pirmkārt, palielinot līdzekļus no
valsts budžeta, jo akcīzes nodokļa maksa par naftas produktiem
nepārtraukti pieaug. Otrkārt, piesaistot vietējo autoceļu
rekonstrukcijas darbos arī Eiropas Savienības strukturālo fondu
līdzekļus (līdzīgi kā Via Baltica autoceļa
sakārtošanā).
Savukārt pašvaldībām vispirms jāsekmē labāku ceļu iekārtošana uz
tūrisma objektiem un pie aktīviem uzņēmējiem. Ir nepievilcīgi, ja
līdz augstas klases lauku tūrisma uzņēmumiem jābrauc cauri
pagastiem, kur ir neizbraucami ceļi.
Arī pašām tūrisma saimniecībām un pašvaldībām vairāk jāsagatavo
projekti savu pievedceļu noasfaltēšanai līdz valsts nozīmes un
rajona nozīmes jau noasfaltētajiem autoceļiem, izmantojot SAPARD
un ES fondu finansiālo atbalstu.
Jāveicina Hanzas autoceļa izbūve, lai sekmētu lielāku autotūristu
pieplūdumu no Vācijas un citām Rietumeiropas valstīm. Jādomā arī
par kempinga laukumu ierīkošanu (vāciešiem patīk ceļot ar
kempinga vagoniņiem). Hanzas autoceļš ietu no Sanktpēterburgas
cauri Tartu pilsētai un pievienotos Vidzemes šosejai Alūksnes
rajona teritorijā, tālāk virzoties gar Rīgu un Jelgavu, cauri
Elejai uz Šauļiem un Tauraģi, tālāk ritot cauri Kaļiņingradas
apgabalam pa Polijas ziemeļu daļu (šķērsojot Baltijas jūras
piekrastes rajonus) uz Vāciju (tajā skaitā uz Hamburgu). Tas
būtiski varētu paplašināt kempingu tīklu ar laukumiem teltīm,
karavānām – dzīvojamām piekabēm un atpūtas mājiņām, parasti ūdeņu
tuvumā, jo šādu tūrisma veidu ir visai iecienījuši Vācijas un
citu Rietumeiropas valstu iedzīvotāji.
Pagaidām ārvalstu tūristu ērtībām sekmīgi attīstīts vienīgi
diezgan dārgais aviācijas transports. Nepietiekami tiek
nodrošināta tūristu ierašanās pa jūru un dzelzceļu. Krietni
aizkavēta ir pasažieru jūras transporta attīstība. Latvijai nav
tiešas dzelzceļa satiksmes ar Viduseiropu un Rietumeiropu.
Vienlaikus jāliberalizē robežšķērsošanas politika ar Krieviju,
jāvienkāršo vīzu iegūšana lauku tūrisma objektu (vispirms
Latgales reģionā) apmeklētājiem no Sanktpēterburgas un vispār no
Neatkarīgo Valstu Savienības (NVS) valstīm. Diemžēl Latvijas
valdība, atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, nav īpaši sekmējusi
kvalitatīvu tūrisma uzņēmējdarbību ar Krieviju. Lietuvu apmeklē
sešas reizes vairāk krievu ceļotāju un Igauniju – pusotru reizi
vairāk nekā Latviju. Laikietilpīga ir robežu šķērsošana un
sarežģītas tūrisma formalitātes NVS valstu pilsoņiem, nav
vienotas Baltijas valstu vīzu telpas. Pasaules pieredze liecina,
ka valstīs, kur tiek ieviesta iebraukšanas ierobežošana un ir
sarežģīta ārzemnieku atrašanās noteikumu politika, ievērojami
samazinās tūrisma nozares ienākumi.
Nopietna uzmanība jāpievērš lauku tūrisma pakalpojumu cenām. Tās
Latvijā daudzviet jau pārsniedz Eiropas līmeni, salīdzinot
līdzīgu pakalpojumu tarifus. Piemēram, par gultu un brokastīm
personai Latvijā jāšķiras no 9,5 latiem, Vācijā – no 9,25, bet
Austrijā – tikai no 8,85 latiem. Savukārt uzturēšanās brīvdienu
viesu namā Rietumeiropā ir gandrīz uz pusi lētāka – attiecīgi
10,60 un 5,35 un 6,60 lati.
“Lauku ceļotāja” katalogā 2003.gadam norādītās cenas liecina, ka
tās pakāpeniski vēl pieaug – gan par nakšņošanu un brokastīm
vienai personai, gan par atsevišķu brīvdienu māju īri. Te zināma
ietekme ir arī tam, ka Latvijā vispār preču un pakalpojumu cenas
ir augstākas salīdzinājumā ar Lietuvu un Igauniju. To vairākkārt
apliecinājuši “Financial Times” un citu biznesa laikrakstu
apsekojumi.
Jūnijā, jūlijā un augustā, t.i., trijos mēnešos, tiek uzņemti 68
procenti no kopējā tūristu skaita. Ja tam pamatā ir objektīvi
nosacījumi (nepastāvīgie un neprognozējamie Latvijas laika
apstākļi un citi iemesli), tad būtu lietderīgi tūrisma
pakalpojumu sniedzējiem dažādot savu saimniecisko darbību,
domājot par darba laika racionālu izmantošanu arī gada pārējos
deviņos mēnešos. Jo vairāk jāņem vērā, ka galvenie lauku tūrisma
pakalpojumu saņēmēji tomēr ir Latvijas iedzīvotāji (ap 80
procentu) ar visai zemu pirktspēju. Arī tas ir viens no
iemesliem, kāpēc tik īss ir viena tūrista apmeklēto dienu skaits
lauku tūrisma objektā (tikai 1–2 dienas), nevis kaut puse no
atvaļinājuma laika.
Dr. habil oec. Arnis Kalniņš