Mans Dao, mans ceļš
Pēc četru gadu darba nobeigumam tuvojas Induļa Rankas versija komunisma un fašisma upuru piemiņai. Tā ir trīs metrus augsta skulptūra melnā granītā, kam tēlnieks devis nosaukumu MMM – Mans Mocekļu Monuments. Skulptūras saturs atklāts ar grafiski veidotu krustu zīmējumu uz speciāli sagatavota pulēta romba spoguļa Radītāja rokās Foto: no mākslinieka ģimenes albuma |
Mēs joprojām dzīvojam cietsirdīgā, karu un terora ietekmētā pasaulē. Tikai iedziļinoties vēsturē un folklorā, sākam apjaust ieilgušo atsvešinātību no mūsu autentiskā mantojuma, no nevardarbīgas, uz dabu centrētas kultūras. Apzinoties šo skaudro patiesību, mākslinieku, kultūras menedžeru un ideologu tiešs uzdevums tagad jaunās Eiropas rītausmā būtu patiesi iedziļināties vēstures procesos un atmodināt, celt gaismā to pozitīvo, nevardarbīgas radošas enerģijas pilno pagājības slāni, kas guļ pasaules un arī Vecās Eiropas dažādās joslās, atgriezt kultūru tuvāk Zemei, kas ir tās barotāja, skolotāja un iedvesmotāja. Jāpanāk lūzums pašreizējā ideoloģijā, kur par vērtības mērauklu izvirzīts mantības un egoisma kults. To mēs varam, ja ar Spīdolas vairogu iesaistāmies nevardarbīgā skaistuma cīņā.
Tautas dziesmu biezoknī
Pašam nemanot, ir pagājis gandrīz
pusgadsimta, kopš esmu pievērsies mākslinieciskas dabas apcerei
par folkloras tēmām. Jau kā Latvijas Mākslas akadēmijas students
daudz zīmēju un krāsās skicēju tautas pagātnes ainas un
ticējumus. Sākumā ļoti labs ceļvedis un palīgs bija senie
kalendāri ar ierašu un gadskārtu reģistriem un dīvainiem,
trāpīgiem tautisko izdarību formulējumiem. Pamazām atklāju, ka
tam vislabāk atbilda formas, kas veidotas kokā, metāla ciļņos
vai, vēl labāk, cirstas akmenī, ietvertas kādā noteiktā ciklā un
izkārtotas brīvā dabā. Toreiz es mērķēju uz manai darbnīcai tuvo
Mārupītes krastmalu Rīgas dienvidu nomalē. Mana literārā gaume
diezgan noteikti ievirzījās poētiskā gultnē. Drīz vien uzgāju
mūsu krāšņo tautasdziesmu biezokni un reizē atklāju arī citu
tuvāku un tālāku tautu kultūras bagātības. Man izveidojās
internacionāls domāšanas veids, saglabājot dziļu savas zemes
patriotismu.
Papētot savus arhīvus, redzu, ka bieži vien gada laikā radušās
vairākas palielas akmens skulptūras. Es steidzos. Tautai grimstot
arvien dziļāk bezpersoniskajā padomju cilvēka statusā, ar saviem
darbiem, kas nāca no dziļākas atklāsmes un tapa ar vislielāko
pašatdevi, gribēju modināt un apliecināt savu tautu, dot kopējā
Atmodas bangojumā savu, cik vien iespējams lielāku artavu.
Uz Dainu tēva piemiņas takas
Laimīgi nāca piedāvājums radīt
Turaidas pilskalna gleznainajos pauguros un nogāzēs Dainu tēva
Krišjāņa Barona piemiņas taku. Šis muzeja direktores Annas
Jurkānes uzaicinājums izrādījās liktenīgs. Darbu gūzma ieguva
noteiktu ievirzi. Jau krietni sen mans draugs folkloras pētnieks
Kārlis Arājs man sarunās bija atklājis, ka gandrīz visas dainas
savā pirmsākumā veidotas kā buramvārdi. Tas mani ļoti patīkami
pārsteidza, lika palauzīt galvu. Bet tas, ka folklora iet roku
rokā ar mitoloģiju, jau pat aklajam redzams. Mitoloģija ir
kultūras arheoloģija. Tajā saglabājušās aizvēsturisko laiku
lauskas. Latviešu zinātnieka Haralda Biezā, slavenās lietuvietes
Marijas Gimbutienes un citu autoru pētījumi baltu un senās
Eiropas tautu reliģijās salīdzina sakritības pirmskristietības
dievību un Dieva izpratnē.
“Viņi, nepazīdami [kristiešu] Dievu, dieviskoja visu pasauli,
mēnesi un zvaigznes, pērkonu, putnus un četrkājainos dzīvniekus,
pat krupjus. Viņiem bija arī svētbirzis, svētie lauki un ūdeņi.”
Tā liecina Dasburgu Pēteris 1326. gada Prūsijas hronikā. Dievību
simbolisma galvenā tēma ir dzimšanas un miršanas mistērija un
dzīvības atjaunošanās uz Zemes un Kosmosā. Senajās mākslās tas ir
manifestēts kā dinamiskas un cikliskas kustības, virpuļojošas un
vijīgas spirāles, čūskas – plīvojošas un gredzenos virpuļotas, kā
apļi, sirpji, ragi, dīgsti, vasas un dzinumi. Kā grāmatā “Senās
Eiropas dievības” raksta Marija Gimbutiene, “priekšvēsturiskās
Eiropas dievības manifestē sevi kā vesela karaļvalsts”.
Indulis Ranka Foto: Arnis Blumbers, “LV” |
Savpati un vienoti pasaules kultūrā
Mūsu pirmskristietības laiku
duālais Dieviņš, kas šifrēts kā Ubadziņš, ir paralēla un tomēr
unikāla personība pasaules kultūrā, kas mani neprātīgi
sajūsminājusi. No tās kaut daļu esmu mēģinājis ietvert Dziesmu
tēva skulptūrā Turaidas Dainu kalnā. Lielās Mātes vaibstus esmu
iešifrējis Saules dainām veltītos motīvos un zīmēs. Laikā, kad
norisinājās galvenais Dainu kalna ansambļa komponēšanas un
izveides darbs, daļu no šīm tēmām izvērsu un īstenoju, intuitīvi
meklēdams un sev atklādams mūsu folkloras elementu, sevišķi
ornamentikas, pārsteidzošo radniecību ar Amerikas indiāņu, kā arī
Tālo Austrumu sinto un citu kultūru simboliem.
Kopš Latvija atkal ir neatkarīga, studiju braucienos un simpoziju
kopdarbos ar norvēģu, vācu, japāņu un citu tautību tēlniekiem
esmu guvis reālu apliecinājumu savai pārliecībai, ka folklora,
mitoloģija un reliģija ir vienots pasaules tautu kultūras pamats.
Arī manos jaunākajos darbos atspoguļojas pasaules vienotības
doma, kas sakņojas gan manā pieredzē, gan tajā, ko dzīves gājumā
esmu sapratis un apguvis. Savam draugam norvēģu arhitektam
Ulrikam Hellumam un viņa mājai esmu veltījis skulptūru “Baltais
Trollis”. Divarpus metrus augstais un deviņas tonnas smagais
labradora akmens veidojums nobrieda un izauga smagā darbā
Norvēģijas labradora lauztuvēs netālu no Larvikas, domājot par
tām daudzajām niansēm, kas sakausēdamās veido nāciju un tautu ar
gadsimtiem bagātu vēsturi un mūžsenu atmiņu.
Pagājušajā rudenī pabeidzu pieminekli latviešu pasaku krājējam,
folkloristam un sinologam Pēterim Šmitam. Tā izveidošanu
ierosināja profesora pēcteči un mūsu Zinātņu akadēmija, Folkloras
krātuve un Latvijas Universitāte, finansēja Valsts kultūrkapitāla
fonds. Bijušā LU profesora, Tālo Austrumu Vladivostokas
universitātes rektora un ķīniešu valodas profesora neikdienišķās
personības šķautnes esmu izteicies ar divām laika zīmēm –
latviešu ornamentu Aka un ķīniešu filozofisko Dao
hieroglifu.
Pirms pāris gadiem piedalījos starptautiskā konkursā un tiku
aicināts pārstāvēt Latviju Cilvēces Monumenta piramīdā, ko veidos
193 nāciju mākslinieki. Katram autoram uz piecām smilšakmens
bloka plaknēm jāatveido savai zemei zīmīgi vēsturiski,
folkloristiski, mitoloģiski, reliģiski un kultūras simboli un
vaibsti. Pagaidām kopdarba izpilde organizatorisku un tehnisku
grūtību dēļ atlikta, taču ceru, ka tuvākajos gados tā īstenosies.
Līdzdalība šajā visu nāciju kopdarbā būtu labs vainagojums manām
aktivitātēm folkloras tēmu risināšanā.
Indulis Ranka