Kad dziļi krūtīs ieskanas sudraba zvaniņš
Profesors Daumants
Gailis šo grāmatu sāka rakstīt septiņdesmitajos gados un rakstīja
līdz pat aiziešanai mūžībā 1991. gadā. Tika pabeigts pirmās daļas
manuskripts, kurā autors centies kopā ar lasītāju “izzināt
patiesas, dziļi saturīgas, organiskas kordiriģenta daiļrades
pamatu pamatus, tās vadošos principus un paņēmienus”. Otrā daļa,
kurā bija iecerēts turpināt sarunu par daiļrades principiem un
tehniskajiem paņēmieniem, “aptverot skaņdarba ieceres, kora
mēģinājuma un koncerta procesus un to elementus”, palika tikai
uzmetumos, piezīmēs, skicēs.
Ar Latvijas Kultūras ministrijas un Valsts Kultūrkapitāla fonda
atbalstu apgāds “Nordik” laidis klajā “Sarunu” pirmo daļu.
Maestro Imants Kokars ceļavārdos grāmatai Daumantu Gaili raksturo
kā dziesmas dvēseles un emocionālā piepildījuma mūžīgo meklētāju
un augstu novērtē viņa prasmi interesantā sarunu formā dalīties
savā bagātajā pieredzē un paust pārliecību, ka mākslinieka
raksturs, griba, iztēle, visa viņa garīgā pasaule ir būtiski
dziesmas tēla nesēji. Dēli Viesturs Gailis un Aivars Gailis
priekšvārdā izteikuši apņēmību apkopot un sagatavot izdošanai arī
otro daļu.
Uzrunājot jaunos kordiriģentus, autors grāmatas ievadā piesaka
“vienu vienīgu, toties visai nozīmīgu un aktuālu jautājumu loku –
par kordiriģenta meistarību”, jo “takts atsišana ir tikai viena
no diriģēšanas mākslas sastāvdaļām”. Viena no deviņām sarunām ir
par krievu režisora Konstantina Staņislavska izkopto daiļrades
sistēmu. Ar to saistīta visa grāmatas pamatideja, jo arī Daumants
Gailis bija pārliecināts tā sauktās pārdzīvojuma mākslas principu
sekotājs. Pamatojoties uz savā dzīves gājumā gūto māksliniecisko
pieredzi un daudzu spilgtu mākslas personību atziņām par mākslas
procesiem, autors risina sarunas par tādiem tematiem kā talants
un meistarība, daiļrades ievirzes, pārdzīvojuma māksla, iztēle,
priekšstatu gleznas, muzikāli vārdiskā iedarbība u.tml.
“Radošais darbs viegls un ērts šķiet tikai tad, ja to darām kā
sen pazīstamu un ierastu amatu, bet, līdzko vēlamies
tuvoties lielai un dziļai mākslai, daiļrade kļūst
neiedomājami grūta un darbietilpīga,” atgādina Meistars. “Kas
tikai diriģentam ir jāiespēj! Caur dziesmas tēliem viņam jāprot
ar savu žestu palīdzību – sitot, cērtot, velkot, raujot, grūžot,
sviežot, šūpojot, glāstot, pieceļot, izlīdzinot – iedvesmot
koristus un klausītājus, pamudināt, lūgt, mierināt, aicināt,
vilināt, brīdināt.”
Citējot R.Rolāna, K.Paustovska, A.Sent-Ekziperī un I.Ziedoņa,
I.Repina un V.Stasova, H.Karajana un daudzu citu mūziķu,
rakstnieku un mākslinieku atziņas, atsaucoties uz Leonīda
Vīgnera, Arvīda Jansona, Teodora Kalniņa un citu amata brāļu
paraugu, Daumants Gailis sasaista kopā dažādus mākslinieciskās
jaunrades veidus un izceļ mākslinieka personības īpašo vietu
daiļrades procesā. Jo, kā atzinis F.Šaļapins, “ceļš uz pilnību ir
tikpat tāls kā ceļš uz zvaigznēm – tas mērāms ar tādiem
attālumiem, kas cilvēka prātam nav aptverami”.
Meistars raksta arī par radošas laimes mirkļiem, kad izdodas
sasniegt mākslinieciskā priekšnesuma pilnību un dziļumu. Un kā
paša piedzīvotu brīnumu atceras Jāņa Zālīša un Raiņa miniatūras
“Kad nakts” skanējumu kora “Juventus” izpildījumā 1977.gada
Dziesmu svētku skatē: “Grūti aprakstīt, kādu dziesmas tēlu
apskaidrotību un emocionālo dziļumu toreiz pārdzīvojām. Šāds
maģisks dvēseles spēks, līdzīgi brīnumam, toreiz satvēra mūs
visus un turēja savā varā līdz pat priekšnesuma beigām.” Autors
atgādina, ka šo neaizmirstamo pieskārienu dziesmas dvēselei
toreiz presē atspoguļoja “Juventus” dziedātāja Inga Muižniece,
nosaucot to par mākslas dzimšanas brīdi: “Viss bija neparasti –
kā burvis vēzienam roku pacēla mūsu Maestro, un dziesma, kas
mēģinājumos tika mācīta un slīpēta, pēkšņi ieskanējās... Dzejas
vārdi kļuva par visu mūsu 83 dziedātāju domām, ilgām un laimes
alkas, par kurām rakstīja komponists, par mūsu izjūtām.”
Kad pēc daudziem gadiem kā toreizējā LATINFORM korespondente
runāju ar Dziesmu svētku virsdiriģentu Daumantu Gaili un kopīgi
atcerējāmies šos dziesmu karus ar neiedomājami sakaitēto
sāncensības atmosfēru, ko gluži kā zibens spēriens pēkšņi
izlādēja šī tik trauslā un gaiši smeldzīgā miniatūra, Maestro
teica vārdus, kas toreiz intervijā neiederējās, bet varētu labi
piederēties šai grāmatai, par kuras ieceri un tapšanu autors
toreiz tika dedzīgi stāstījis. Vaicāts par savām sajūtām toreiz
kora priekšā, Daumants Gailis sacīja: “Bija brīdis, kad es dziļi
krūtīs jutu ieskanamies sudraba zvaniņu. To laikam sauc par
svētlaimi.” Vai vēl kādreiz piedzīvoti tādi svētlaimes brīži?
Nezinu, kā vēlāk, bet toreiz Maestro minēja vēl tikai vienu
reizi, kad “skanējis sudraba zvaniņš”. Tas noticis kādā koru
konkursā Lietuvā. Es to zvaniņu jutu skanam Meistara pēdējos
Dziesmu svētkos 1990. gadā, kad lielais kopkoris viņa vadībā
dziedāja “Tumša nakte, zaļa zāle”.
Aina Rozeniece, “LV”