Tiesības palikt dzīvam
Mārtiņš Šics, Latvijas Katastrofu medicīnas centra direktors
Latvijas Katastrofu medicīnas centra direktors Mārtiņš Šics Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Latvija joprojām ieņem līderpozīcijas Eiropā ceļu satiksmes negadījumu upuru skaita ziņā. Latvijā baisi daudz cilvēku arī pērn guva vardarbīga un cita rakstura traumas, tajā skaitā – alkohola reibumā. Latvijā slēdza slimnīcas, medicīnas un labklājības nozares stagnēja, bet iedzīvotāji pie ārsta negāja līdz pēdējam, jo taupīja naudu. Rīgā gatavojas būvēt jaunus naftas termināļus, bet valsts teritoriju arī blīvi apdzīvotās pilsētās šķērsoja vilcienu sastāvi ar bīstamām ķīmiskajām vielām. Tātad arī pērn vidējais Latvijas iedzīvotājs bijis krietni apdraudēts gan no sevis paša, gan citiem. Par to, cik šajos apstākļos trauslā cilvēka dzīvība var cerēt uz ātru un kvalitatīvu palīdzību, stāsta Latvijas Katastrofu medicīnas centra (KMC) direktors Mārtiņš Šics.
– Kāds bijis aizvadītais gads
katastrofu medicīnā Latvijā?
– Bijis gan intensīvs darbs, gan arī dīkstāve attīstības
ziņā.
Diemžēl tika atlikti arī tie plāni, kas jau bija akceptēti
realizēšanai 2003. gadam. Tagad ceram uz Eiropas Savienības (ES)
struktūrfondu naudām, bet tas nebūs tik drīz. Taču paguvām
ieviest atbilstoši ES rekomendācijām jauno Neatliekamās
palīdzības transporta standartu. Automašīnas ir labi ieraugāmā
“eirodzeltenā” krāsā, tā ir luminiscējoša un ar retrorefleksiju,
labi saredzama naktī un dienā, miglā un lietū. Šāds krāsojums nāk
par labu drošībai. Neatliekamās palīdzības mašīnas satiksmes
negadījumos cieš deviņas reizes biežāk nekā citi
transportlīdzekļi, jo vienmēr traucas uz riska robežas. Gandrīz
katru gadu iet bojā kāds neatliekamās palīdzības darbinieks, pērn
smagi cieta trīs ārsti. Labi pamanāma krāsa par trešdaļu samazina
iespēju ciest katastrofā.
– Vai šādu mašīnu skaits ir pietiekams?
– Mēs skaitām nodokļu maksātāju naudu, tāpēc vecās mašīnas
nepārkrāsosim, drīzāk uzlabosim to aprīkojumu. Pērn Latvijā
ienāca 25–30 mašīnas ar jauno krāsojumu, galvenokārt KMC,
Daugavpilī, arī Jelgavā, Jēkabpilī, Rēzeknē, Siguldā, Jūrmalā.
Tie gan ir tikai 11–12 % no nepieciešamā skaita, bet piecos gados
paredzēts šo sistēmu sakārtot rotējošā pašfinansējošā režīmā. Ar
šo gadu, pateicoties Iekšlietu ministrijai un operatīvo dienestu
sadarbībai, no ceļiem noņemtas glābšanas dienestus imitējošas
mašīnas, apsardzes firmas vairs neskraida ar sirēnām un zilajām
gaismām uz jumtiem. Līdz ar to ceļu satiksmē parādījusies lielāka
cieņa pret neatliekamās palīdzības autotransportu. Cilvēki
saprot, ka arī viņu tuvinieku nelaimēs glābējiem jābūt klāt
maksimāli ātri.
Pēdējos četros piecos gados pieaug neatliekamās palīdzības
izsaukumu skaits, jo daudzas nelielas ārstniecības iestādes
slēgtas, cilvēku maksātspēja zema. Līdzdalības maksājumi ierobežo
pieejamību profilaktiskām apskatēm, tuberkulozes pārbaudēm.
Cilvēkiem ir jāmaksā, griežoties pēc palīdzības. Latvieši vispār
– un laucinieki jo sevišķi – ir taupīgi un ļoti pacietīgi un, ja
vēl ir jāmaksā, negriežas pie ārstiem līdz pēdējam, netraucē
viņus naktī. Tāpēc nonākam pie smagiem, neizmeklētiem
slimniekiem. Iestādes taupa uz personāla skaitu, izmeklējumiem.
Partija “Jaunais laiks” nāca ar solījumiem uzlabot veselības
aprūpi, tagad būtu laiks tos pildīt. Runa ir par 7% no iekšzemes
kopprodukta, ko saņem medicīna attīstītajās zemēs.
– Latvijā tas svārstījies ap 3%.
– Var būt, ka tas
tagad sasniedz 4% vai vairāk, ieskaitot tajos kosmētikas
pakalpojumus, pumpiņu spiešanu, grumbu līdzināšanu – visu, ko
dara mediķi. Tur ieskaita pat aptiekā pārdodamos šampūnus ar kādu
medicīnisku iedarbību. 7% būtu tas līmenis, kas atbilstu mūsu
iespējām un vēlmēm, turklāt nepieļautu nekādu izšķērdību. Pasaulē
ir dažādi aprūpes modeļi. Dārgākais ir ASV, kas medicīnai ziedo
12–13% iekšzemes kopprodukta, Skandināvijas valstīs 9–10 %,
Lielbritānijā 7–8 %, bet tur šis modelis ir ļoti ekonomisks un
valstiski regulēts, taču līdzīgi varētu būt arī Latvijā. Ja mēs
gribētu ASV modeli, tam vajadzētu apmēram divus valsts budžetus,
tātad miljardus.
– Kāds ir iespējamo avāriju risks Latvijā? Daugavas grīvā
gatavojas būvēt naftas termināļus, ir arī citi riski.
–
Neesmu vērtējis katastrofu risku šiem projektiem. Tomēr jāatzīst,
ka Ventspils no vietas, kas bija visbīstamākā, desmit gadu laikā
ir kļuvusi par vietu, kur viss bīstamais glabājas, bet neapdraud
cilvēkus. Reizēm jauni termināļi ir mazāk bīstami par vecu
kolhoza naftas bāzi ar sarūsējušām cisternām. Avārijas vienmēr ir
bijušas un būs. Arī patlaban mums uz galvas var uzkrist kosmosa
kuģa atlūza, bet šāda iespēja ir ārkārtīgi maza.
– Pirms pāris gadiem jūs minējāt, ka vislielākās avāriju
iespējas ir Jelgavā. Vai kaut kas ir mainījies?
– Tur
cauri pilsētai iet vilcienu sastāvi ar bīstamām ķīmiskajām
vielām. Situācija tuvosies atrisinājumam, kad tiks uzbūvēts
dzelzceļa apvedceļš. Jelgava ir saņēmusi trīs par valsts
līdzekļiem iegādātas ātrās palīdzības mašīnas, pilsētas dome
iekārtoja labas autogarāžas. Tādējādi uzlabojušās iespējas sniegt
palīdzību avāriju gadījumos. Jelgavā būs arī reģionālais vadības
centrs gadījumam, ja Rīgā kas notiktu. Tas risinātu problēmas
Zemgalē, pavērtu iespējas pilnvērtīgāk sadarboties ar
Lietuvu.
– Latvijā viens no lielākajiem riskiem joprojām ir iekļūšana
autoavārijā. Kāda situācija šajā jomā ir pašlaik?
– Pērn ceļu negadījumos cieta vairāk nekā 5000 cilvēku, bojā gāja
vairāk nekā 600. Mēs joprojām esam līderi Eiropā un pasaulē
satiksmes negadījumos bojāgājušo ziņā, rēķinot uz noteiktu
iedzīvotāju skaitu. Augsti ir arī neizglābšanas rādītāji. Tiesa,
Rīgā neatliekamās palīdzības dienests ir ļoti labi organizēts un
izveidojusies efektīva sadarbība ar Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienestu (VUGD), kura darbinieki bieži vien cietušos no
sasistajām mašīnām tik tiešām izgriež. Tādējādi no 100
cietušajiem bojā iet tikai 4,5–4,6, kas ir labs pasaules līmeņa
rādītājs. Diemžēl Rīgas dienests ir pārslogots, 18–19 izsaukumu
dienā ir par daudz, un cilvēki no labi apmācītā personāla sāk
atstāt darbu. Sliktāk ir laukos, kur izglābj 14 – 15 cietušos no
100, jo līdz notikuma vietai reizēm jābrauc 40–50 minūtes,
mašīnas ir slikti aprīkotas un VUGD daļas reti izvietotas.
Ministru kabineta noteikumi ir tādi: pilsētā mums izsaukuma vietā
jāierodas 15 minūtēs 75% gadījumu, laukos – 25 minūtēs, un tur to
izpildīt ir grūti. Ārzemēs šis laiks ir 9 – 10 minūtes, bet tas
arī maksā dārgi. Taču, ja parēķina, cik maksā cilvēka
dzīvība…
– Cilvēka dzīvības naudisko izteiksmi jeb summu, kuru valsts
zaudē, ejot bojā cilvēkam, aprēķina daudzās valstīs. 90.gadu
sākumā Latvijā šī vērtība tika lēsta ap 130 000 latu. Kāds šis
skaitlis ir pašlaik?
– Šos aprēķinus veikusi Ceļu satiksmes direkcija kopā ar Rīgas
Tehnisko universitāti un ekonomistiem. Ja satiksmes negadījumā
iet bojā cilvēks darbspējīgā vecumā, tas valstij ir 200 000 latu
zaudējums. Parēķināsim. Ja viens glābēju punkts dežūrē 24 stundas
un trīs gadu laikā izglābj vienu darbspējīgu cilvēku, punkta
uzturēšana ir atmaksājusies. KMC gadā izglābj simtiem cilvēku. Ja
mūsu un VUGD plāni īstenosies un pieaugs cietušo savlaicīga
sasniedzamība, mēs kopā varēsim izglābt vēl kādus 100 cilvēkus
gadā, 1000 cilvēkus desmit gados...
– Autovadītājiem tagad pieejamas ceļu kartes, kurās atzīmēti
sevišķi bīstamie krustojumi. Ja gada laikā vienā šādā vietā iet
bojā vairāki cilvēki, bet krustojuma drošāka pārbūve izmaksā 100
vai 200 tūkstošus latu, tad šie izdevumi būtībā tiek atgūti ar
uzviju.
– Tieši tā. Manuprāt, mūsu valstī trūkst
institūcijas, kas domātu par stratēģiju kādus piecus gadus uz
priekšu – kuras nozares attīstīsies, kur ir vērts ieguldīt
līdzekļus, kādas ir kopsakarības. Tie minētie 100 izglābtie
cilvēki taču var mazināt invaliditātes pensionāru skaitu, valstij
nebūs jāaudzina bāreņi utt.
– Cik pietiekami paši iedzīvotāji ir apmācīti pirmās
palīdzības sniegšanā sev un citiem?
– Paaugstināta riska profesijas –
autovadītāji, policisti, elektriķi – ir apmācītas. Diemžēl ar
gadiem tas piemirstas, apmācību tikko beigušie palīdzēt prot
labāk. Piemēram, Zviedrijā pat namamātes iziet šo kursu. Mēs
sastrādājamies ar Izglītības un zinātnes ministriju, lai mācītu
pirmo palīdzību skolās. Grūtāk ir sagatavot skolotājus, jo šai
apmācībai ir speciāla programma un metodika. Sadzīves traumu
risks gan skolās, gan mājās ir pietiekami augsts. Traģiskākās ir
vardarbīgās nāves un pašnāvības, saindēšanās un noslīkšanas.
Katru gadu tā iet bojā vēl 600 – 700 cilvēku. Tas saistīts ar
sociālajiem apstākļiem, ar attieksmi pret līdzcilvēkiem, spēka
pārsvaru pār dialogu. To savukārt sekmē uzvarētāju psiholoģija,
kas nāk līdzi no pagātnes, vardarbība filmās un dzīvē.
– Trūkst bijības pret dzīvību?
– Jā, dominē saukļi:
izdzīvo spēcīgākais, uzvarētājus netiesā. Tas viss mudina lietot
spēku. Ir arī pārgalvība, neuzmanība, jauniešu nenodarbinātība…
Es neatbalstu totalitārismu, bet priecājos, ka islāma valstīs ir
nāvessods par narkotiku lietošanu, ir neiedomājami pacelt roku
pret sievieti vai zagt. Diemžēl dažās no šīm valstīm plaukst
terorisms – ļoti antihumāna parādība. Mazai valstij ar to grūti
tikt galā, tāpēc ir radītas starptautiskas integrētas glābšanas
sistēmas. Arī mēs gatavojamies aprūpēt ķīmiskos un citos
uzbrukumos cietušos, organizējam operatīvo brigādi, piedalāmies
starptautiskās mācībās. Mūsu darbības sadaļa būs līdzdalība
uzbrukuma seku likvidēšanā.
– Kā ir ar vispārējo civilās aizsardzības nodrošinājumu
iedzīvotājiem? Padomju laikā tāds pastāvēja.
– Nevar
izveidot speciālu dienestu tikai šiem ārkārtas gadījumiem.
Palīdzība šais situācijās tiks balstīta uz ikdienā strādājošiem
dienestiem, to funkciju izvēršanu, smagāku darba režīmu. Ir
jādomā par rezervēm. Šodien brauc kādas 40 ātrās palīdzības
mašīnas un rezervē stāv trīs četras. Bet uz katrām četrām
brigādēm vajag vienu rezerves mašīnu. Ja Latvijā ir 200 brigādes,
tad nepieciešamas vēl 50 mašīnas, kurās vajadzības brīdī sēstos
tie, kuri nav dežūrās. Protams, jādomā vēl par segām, medikamentu
rezervēm, degvielu. Ir paredzēts izveidot 10 labi ekipētas
galvenās slimnīcas, kurām būtu kopēja vadība ar mūsu dienestu
sadarbībai krīzes situācijās.
– Kāds pašlaik ir aviācijas, helikopteru nodrošinājums
katastrofu medicīnas vajadzībām?
– Tie ir vajadzīgi, lai
ātri aizvestu cietušos uz atbilstošu hospitāli. Bet helikopteri
nelido vētrā, miglā un katrs maksā trīs miljonus latu,
ekspluatācijā tie ir dārgi un dienā veic piecas septiņas
glābšanas operācijas. Ja Latvijā pašlaik trūkst 30 – 40 mašīnu,
kas var braukt jebkuros laika apstākļos un dienā katra apkalpot
10 – 15 izsaukumu, ja par viena helikoptera cenu var nopirkt 20
šādas mašīnas, tad pirkt helikopterus šodien nozīmē ēst ikdienā
ar zelta karoti. Taču, ja mums patiešām vajag helikopteru,
bruņotie spēki mums nekad to neatsaka. Esam veduši mūsu cietušos
pilsoņus no ārzemēm, un šai sakarā gribam izbraucējiem atgādināt,
lai viņi noteikti slēdz apdrošināšanas līgumus. Citādi nelaimes
gadījumā viņu atgriešanos mājās likumdošana negarantē.
Uzturēšanās vācu klīnikā var maksāt pat 1000 markas dienā. Ir
bijuši gadījumi, kad mūsu pilsoņus kremē un apglabā svešumā, jo
Latvijas sūtniecība nespēj samaksāt par nogādāšanu dzimtenē. Galu
galā desmit dienu ekskursijai ārzemēs apdrošināšana maksā tikai
piecus, deviņus latus. Kā palīdzēt šādā nelaimē nokļuvušiem, to
esam pārrunājuši gan ar ārlietu ministri, gan ar Labklājības
ministriju. Maijā stāsies spēkā ES norma par obligāto veselības
apdrošināšanu, izbraucot no mītnes valsts. Pērn gada laikā no
ārzemēm esam evakuējuši kādus 10 – 20 slimus cilvēkus. Šais
gadījumos mums ļoti palīdz robežsardze, ātri izvadot cauri
robežpunktam un sarunājot arī ar pretējās puses kolēģiem.
– Kāda ir politiķu un izpildvaras izpratne par neatliekamās
palīdzības problēmām un stāvokli praktiskajā medicīnā?
– Neatliekamās palīdzības lietās un ES struktūrfondu pieejā mūs
atbalsta, un gaidītā praktiskā izpratne ir. Es izjūtu, ka atzīts
ir arī mans darbs. Nevēlos sevi kaut kā izcelt, taču par to
liecina kaut vai fakts, ka mani nupat iecēla par Triju Zvaigžņu
ordeņa virsnieku, un tas nozīmē daudz.
Nevienam no mums nebūs vajadzības ne pēc naudas, pat ne pēc
saglabātām augu un dzīvnieku sugām, ja zaudēsim dzīvību. Cilvēka
dzīvība ir pamatvērtība, īpašākā no īpašākajām. Ja esmu izglābts
un palicis dzīvs, es varu rēķināties ar visu – ar ģimeni, darbu,
līdzekļiem. Ēst slimnīcā restorāna ēdienus – tas ir mūsu izvēles
jautājums, bet tiesības palikt dzīvam – to lai mums garantē
valsts, jo tā ir mūsu pamattiesība. Valsts pastāv cilvēka
labā.
Guntars Laganovskis “LV”,