Rakstnieks un viņa brāļi
Rakstnieks Roalds Dobrovenskis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Roalds Dobrovenskis, Krievijā dzimis rakstnieks, jau gadsimta ceturksni dzīvo Latvijā. Sociāli aktīvs un ieinteresēts valstī notiekošajos procesos arī plašākā kontekstā, ir Valsts valodas komisijas loceklis. Sarunā par mūsu sabiedrībā šodien notiekošo, pieminot latviešiem būtiskas lietas, viņš gandrīz vienmēr saka “mēs”, “mums”, “mūsu”.
– Jūs kā reti kurš redzat mūsu
sabiedrību no abām pusēm: orientējaties gan tās krievvalodīgajā,
gan latviskajā telpā. Ko, jūsuprāt, Latvijas sabiedrībai nesīs
šis gads, kad valsts stājas gan Eiropas Savienībā, gan
NATO?
– Man šķiet, ka mūs nākotnē gaida pārmaiņas, kuras
ne sabiedrība, ne katrs atsevišķi vēl pilnībā neapzināmies. Tādu
pārmaiņu nav bijis ļoti sen, un šķiet, ka tas mainīs pilnīgi
visu, varbūt gan ne uzreiz. Mani uztrauc tas, ka mums nav
stratēģiskas domāšanas ne “augšas”, ne citos slāņos. Mēs lāpām
caurumus, dzīvojam šodienai un ļoti maz domājam par nākotni, par
to, kā mēs sastapsim šīs pārmaiņas. Pat latvieši vēl pilnībā
nesaprot, ka nāks pilnīgi jauna atbildība par savu tautu, savu
valodu. Tāda kopīga sistēma, kopīga darbība Eiropas mērogā gribot
negribot nozīmē daudz kā nonivelēšanu, pielīdzināšanu vispārējiem
standartiem. Tas ir neizbēgami. Un ir jāsāk domāt, kā to
nepieļaut, jo tā ir mūsu atbildība visu paaudžu priekšā – to, kas
bija, un to, kas būs. Nebūs viegli, un savu identitāti saglabāt
var tikai ar kultūras, zinātnes un izglītības palīdzību. Tas, ka
kultūra un zinātne pie mums visu laiku ir tādā lūdzēja, pat ubaga
loma, visbīstamāk ir nevis kultūrai un zinātnei, bet gan valstij,
es pat teiktu – nācijai. Ir vajadzīgs jauns pagrieziens domāšanā
un plānos.
Otrais – attiecības starp latviešiem un nelatviešiem. Vai Latvija
ir nacionāla valsts? Jā. Vai Latvija ir daudznacionāla valsts?
Jā. Un es teiktu, ka nelatviešiem ir sava atbildība pret valsti,
bet latviešiem tā ir lielāka, viņi atbild par visiem. No latviešu
nācijas nākotnes viedokļa ir svarīgi atrast tādu attiecību
variantu, kurš būtu labs visiem. Un šo sadalījumu – viņi ir
slikti, bet mēs labi – ir pēdējais laiks izbeigt abām pusēm.
Nesen es biju Krievu drāmas teātrī un klausījos, kā Ieva
Akuratere dzied krievu romances. Man ļoti gribas ticēt, ka tā ir
zīme. Ieva ir Latvijas neatkarības un latviskuma iemiesojums, un
tas, ka viņa šo soli spērusi, ir simboliski un ļoti svarīgi. Viņa
pateica, ka tautība nav sociāla diagnoze.
Mūsu atšķirības ir realitāte. Bet latviešiem jāzina, ka krievu
kultūras turpinājums un eksistēšana šeit Latvijā nav nekāds
drauds latviešu tautai. Draudi ir, ja nav nekādas kultūras un
valodas, kad cilvēki ir bez sejas un atbildības.
– Kā jūs šajā kontekstā vērtējat integrācijas
procesu?
– Tas ir vairāk pasludināts, nekā eksistē. Arī
te vajadzīgs pagrieziens vispirms jau apziņā. Šī intervija ir
domāta latviešiem, bet es gribētu, lai arī katrs polis vai krievs
saprastu, ka šī zeme nekad nebūs citāda un ar citādu tautu un
tāpēc jāmeklē saprašanās un draudzība savā starpā.
– Vai nedaudz vairāk par 50% latviešu vispār var integrēt
gandrīz tikpat cittautiešu?
– 20. gadsimta sākumā
Latvijas teritorijā bija 64% latviešu, un tas netraucēja izveidot
savu valsti. Tagad, cik zinu, viņu ir 58%, latviešu skaits
turpina augt. Bet tāpat kā toreiz tā ir un būs multinacionāla
valsts, un arī kultūrai jābūt tādai. Tas nav drauds, bet gan
bagātība.
– Tātad, pareizi vadot procesus, iespējams izbēgt no
divkopienu valsts veidošanas?
– Tieši tā. Visas cerības
es lieku uz jauniem cilvēkiem, kuriem jau tagad ir vieglāk
sarunāties un saprasties. Mana vecuma ļaudīs ir daudz kas
saglabājies no veciem pārpratumiem un pārestībām. Pašreizējām
domstarpībām Eiropas Savienībā (ES) nav nākotnes, un nevaram arī
gaidīt, ka viss pats no sevis nokārtosies.
– Kā jūs vērtējat ažiotāžu, kas pašreiz radusies saistībā ar
mazākumtautību skolu pāreju uz mācībām pamatā latviešu
valodā?
– Es arī Valsts valodas komisijā kolēģiem teicu,
ka tomēr jāuzklausa arī otra puse. Šai sakarībā man ļoti patīk
igauņi, kas patiešām visur ir mums priekšā. Ekonomikā, izglītībā
un citur. Par šo pašu reformu viņi pateica: darīsim to mazdrusciņ
vēlāk. Problēmas ir tās pašas: skolotāji nav tai gatavi. Arī
vecāki un bērni. Talantīgam bērnam nebūtu grūti mācīties fiziku
vai ķīmiju latviešu valodā. Bet no talantiem vien neviena
sabiedrība nesastāv, un būs daudz, pat tūkstošiem bērnu, kuri
nevarēs apgūt šīs zināšanas citā valodā, pagaidām nevarēs. Tiem
bērniem, kas tagad no bērnudārza vai no pirmās klases sāk runāt
latviski, šādu problēmu nebūs. To man teica arī kādas Jelgavas
skolas direktors: dodiet mums vēl trīs četrus gadus. Es
nepiekrītu tiem, kas saka – tur nav nekādu grūtību, tikai
politiskas spekulācijas. Daudzi vecāki un bērni ir satraukti un
baidās no šīs reformas.
– Ir vēl kāds jautājums, šķiet, gan pacelts tīri politisku
motīvu dēļ: visiem pedagogiem jābūt pilsoņiem.
– Tas ir
jauns profesiju aizliegums, – pilnīgas muļķības, jo ES mēs iesim
pilnīgi pretējā virzienā. Tas tikai rada lieku spriedzi
sabiedrībā, tāpat kā tie nacionālboļševiki ar ministrijas durvju
dedzināšanu. Vai viņi ar to palīdzēja skolu problēmu risināšanai?
Nedomāju vis.
– Nopietna problēma ir divu informācijas telpu pastāvēšana
Latvijā, prese un citi plašsaziņas līdzekļi dažādi atspoguļo un
interpretē notikumus. Tas ir kā ķīlis starp sabiedrības daļām.
Kāpēc tā ir izveidojies?
– Prese tomēr atspoguļo to, kas
notiek dzīvē. Ņemsim par piemēru to pašu valodas reformu:
nevajadzētu būt tā, ka latviešu valoda ir saistīta ar kaut kādām
soda naudām, ar nepatikšanām, uzspiešanu. Vajag meklēt līdzekļus,
lai tā būtu pievilcīga un prestiža lieta. Tas ir pilnīgi
iespējams. Bet šo ceļu vajag iet no abām pusēm. Es tomēr teiktu,
ka no latviešu puses vajadzētu mazāk ksenofobijas vispār un
rusofobijas jo sevišķi. Kādu laiku to varēja dzirdēt pat no
valdības un parlamentāriešiem. To visu dzird un lasa Krievijā, un
tā mēs daudz ko zaudējam, arī ekonomiski. Latvijai ir grandiozas
priekšrocības, tai skaitā ģeogrāfiskais stāvoklis, ne mazāk
nozīmīgs par derīgajiem izrakteņiem. Mums vajadzētu meklēt
saprašanos ar kaimiņu, kurš mums vienmēr būs līdzās.
– Vai jums nešķiet, ka bieži vien Krievijas negatīvie
izteikumi un nevēlēšanās sadarboties valdību līmenī ir politiski
motivēti un nereti arī nekonstruktīvi?
– Tieši tā, tur
notiek tas pats. Bet mēs redzam tikai to, ko dara viņi, un
neredzam to, ko darām paši. Esam daudz darījuši, lai attiecības
būtu sliktas. Manuprāt, vienmēr ir labāk, ja mūsu vaina ir mazāka
nekā otras strīda puses vaina. Laikam šai ziņā esam diezgan
vienlīdzīgi.
– Latvijā pazīstamākais jūsu darbs, šķiet, ir “Rainis un viņa
brāļi”. Kāpēc savulaik izvēlējāties tieši Raini?
–
Sakumā rakstīju romānus par krievu komponistiem Musorgski un
Borodinu. Rīgā šīs grāmatas iznāca attiecīgi 95 000 un 60 000
lielā metienā, ko visu izpirka. Pēc tam man bija pienākums dot
kaut ko zemei, kas mani laipni pieņēmusi, un biogrāfiski romāni
man ir tuvi. Pārliecinājos, ka Rainis ir cilvēks, kurš visvairāk
darījis, lai būtu tāda nācija – latvieši.
– Rainis savos darbos, īpaši dramaturģijā, ir izcēlis tādas
cilvēciskas vērtības kā pašaizliedzība, piedošana, upurēšanās
citu cilvēku labā. Vai šodienas sabiedrībā, ko mēdz saukt arī par
patērētāju sabiedrību, šīs vērtības vairs ir aktuālas?
–
Tas ir sarežģīti. Man šķiet, ja kādam piedod, viņš ir vainīgs.
Taču šis apzīmējums jālieto piesardzīgi, jo sevišķi tad, ja to
attiecinām uz tautām. Ir, kas saka: ļaunajā Oktobra revolūcijā
vainīgi latvieši. Citur vainīgi krievi vai ķīnieši. Taču tā nav,
visur piedalījušās dažādas tautas un bijuši dažādi apstākļi. Par
citam vērtībām… Esmu kristietis un domāju, ka tādu ir daudz, un
šīs vērtības, 2000 gadu vecas, joprojām ir spēkā. Galvenais ir
nemeklēt vainu citos. Cilvēks nav ne ļauns, ne labs, viņš ir
lauks, kurā cīnās labais ar ļauno. Ir tādi svētie kā māte Terēze
un Asīzes Francisks, bet vairākums nespēj tādi būt. Jāskatās uz
sevi, ko tu pats vari izdarīt labuma labā, un tad varbūt arī cits
rīkosies tāpat.
Par patērētājiem. Mēs nevaram no ES paņemt tikai labo un visu
slikto atstāt viņiem. Biežāk jādomā, kādēļ mēs esam nākuši šai
pasaulē. Nevar būt, ka tikai tādēļ, lai paēstu, padzertu un
brauktu lepnā mašīnā. Kad nomira Imanuels Kants, viņam piederēja
tikai pāris uzvalku un kreklu, bet viņš bija bagātākais cilvēks
pasaulē -- visdziļāk domāja, visasāk redzēja, vispirmāk atklāja.
Jādomā taču par dzīves jēgu, tātad arī par garīgumu, piedošanu,
mīlestību.
– Vai jūs redzat kādas
vērtības, kas svarīgas mūsdienu sabiedrībai kopumā?
–
Kristietība, bet ne tikai tā. Mēs visi esam cilvēki, tas ir mūsu
kopsaucējs, un mums ir kopīgas rūpes un mērķi. Ticiet man, ES
latvieši, ukraiņi, krievi jutīsies savā starpā tuvāki nekā ar
iebraucējiem. Un iebraucēji būs, kad labklājība augs. Starp citu,
man liekas, ka Repšes kunga Jaungada runu daudzi nepareizi
saprata: viņš nezīmēja tādu idillisku gleznu, ka tagad visiem
būtu jādodas uz laukiem. Viņš runāja par to, ka zemi vajag
vienmērīgi apdzīvot, un tas ir stratēģiski pareizi. Cilvēks var
dzīvot laukos un vadīt lielu firmu, strādāt ar datoru. Protams,
tam visam nepieciešama infrastruktūra. Starp citu, piemēram, ASV
cilvēki tā dzīvo.
Gribu uzsvērt, ka mums ļoti vajadzīgs vēl viens grandiozs
pagrieziens – pievēršanās sociālajiem jautājumiem. Līdz šim visi
solījumi šajā ziņā bija lēta demagoģija pirms vēlēšanām. Neviena
valdība to patiešām nav likusi pirmajā vietā. Rezultātā mēs būsim
visnabadzīgākie starp jaunajām Eiropas valstīm. Katrā zemē jau ir
ubagi, margināli, kas negrib strādāt un iekļauties sabiedrībā.
Bet pie mums 60% ir ļoti nabadzīgi un nebūt ne margināli. Vienā
pašā Rīgā 40 000 iedzīvotāju ar bailēm gaida izlikšanu, kad
namsaimnieks pacels īres maksu, jo viņi vienkārši nespēs
samaksāt. Lietuvā un Igaunijā tā nav, arī Maskavā ne. Maskavā
visi pensionāri brauc visos transportlīdzekļos par velti. Man
jautās: kur tam ņemt līdzekļus? Atvainojiet, tas ir prioritātes
jautājums. Biju Portugālē, Lisabonā. Par ES naudu tur ir izvērsta
grandioza dzīvokļu celtniecība, bet ar tautas labklājību joprojām
lielas problēmas; kaimiņzemē Spānijā, kā izskatās, tieši par
cilvēkiem rūpējas vairāk, un tas ir cits pagrieziens. Latvijā ir
vajadzīga nacionāla mēroga “prāta vētra”, kurā jāiesaista visi,
sākot no vecāko klašu skolēniem līdz akadēmiķiem. Ir jāizstrādā
modelis, pēc kura tautas labklājība, normāla dzīve būtu izdevīga
arī valstij.
– Vai “Jaunais laiks” jums šai ziņā nevieš cerību?
–
Pagaidām šeit vairāk runāts, nekā darīts, bet ir pirmie soļi
vajadzīgajā virzienā. Palīdzība mātēm ar bērniem, mazāko pensiju
palielināšana... Pašreiz starpība starp cilvēka pensiju, kurš
godīgi nostrādājis 30 – 40 gadus, un augstākajām algām ir simtiem
reižu liela, tā nav nekur. Ja mēs uzņemsim šo sociālo virzienu,
ES mūs sapratīs. Un šo jautājumu risināšanā mums ir jāsauc
atpakaļ inteliģence, kas ir nobīdīta un arī nogājusi malā.
– Vai zinātnes un kultūras loma valstī ir
mazinājusies?
– Es tā neteiktu. Neviena ideja nerodas
ārpus zinātnes un kultūras. Bet tas, ka tam piešķirtas viszemākās
vietas prioritāšu vidū… Jāsaprot, ka mūsu mazā valsts nespēj
ieņemt kaut cik ievērojamu vietu ES fiziski, bet tā to spēj
garīgi, ar zinātni, ar kultūru, ar gudru specializāciju.
– Pašlaik visvairāk pirktās grāmatas ir dažādi padomi un
sabiedrībā pazīstamu cilvēku biogrāfijas. Kāpēc?
– Tas
ir normāli. Padomi ir vajadzīgi jebkurā nozarē. Biogrāfiski
romāni ir interesanti tāpēc, ka neviens izdomājums nespēj pārspēt
īsto dzīvi. Kļūst arvien grūtāk izdomāt ko jaunu. Savukārt
detektīvi – tie ir atpūtai, izklaidei.
– Kādreiz uzskatīja, ka literatūra iespaido sabiedrisko
domu.
– Tas tā bija, bet toreiz bija cita situācija.
Varu gan teikt, ka latviešu valodu ir izglābusi latviešu
literatūra un teātris. Toreiz, kad dzeju krājumus izdeva 30 000
eksemplāros un momentā izpirka, valoda bija briesmās un meklēja
izeju. Tagad valoda ir daudz drošākā stāvoklī. Padomju laika
literārus darbus lasīja īstas dzīvošanas vietā, jo nebija gandrīz
nekādu izvēles iespēju. Tagad dzīve ir pilnīgāka un literatūra
tajā ieņem mazāku vietu. Cita lieta, ka īsta literatūra, īsta
māksla nav domāta visiem. To dod visiem, bet ne visi to ņem
pretī.
– Vai grāmata nezaudēs savu lomu šajā televīzijas un interneta
laikmetā?
– Nē, televīzija taču neizspieda kino.
Internetā ir pieejama literatūra, un tā tiek lasīta. Galvenais,
lai būtu viss pieejams. Par to runāja Repše – lai arī laukos būtu
pieejama informācija. Un katrs paņems to, ko viņš gribēs un būs
spējīgs ņemt. Plauktos grāmatu kļūs mazāk, bet literatūras loma
joprojām būs liela: tā ir teātra un kino pamatā, arī mūzika ir
cieši saistīta ar to – operas, pat popmūzika neiztiek bez
tekstiem.
– Vai Nacionālā bibliotēka jāceļ?
– Esmu par to, jo
tā būs gan kultūras centrs, gan simbols. Varbūt bija labāki
risinājumi, bet arī šis ir labs.
– Jūs strādājat pie apjomīga romāna par dāņu princi Magnusu,
mazpazīstamu potenciālajam lasītajam. Kāpēc šāda
izvēle?
– Esmu jau stāstījis, ka manas mammas senčos
bija Magnusi; bet tas tikai pamodināja interesi. Šis princis bija
pirmais un vienīgais Livonijas karalis. Vācu materiālus šai
grāmatai trīs gadus, arī internetā. Latvijas vēsture
neaprobežojas tikai ar 20 gadiem pirms kara: viss, kas ir bijis
ar šo zemi, ar tās visām paaudzēm, ir Latvijas biogrāfija, un
vēsturiskā atmiņa nav lieka greznība – tā katrai zemei ir
vajadzīga kā ēst.
Guntars Laganovskis, “LV”