Cīkstas par zemāku nodokļu likmi
Pagājušajā gadā likums “Par pievienotās vērtības nodokli” tika grozīts vairākkārt. Sekojot Eiropas Savienības (ES) prasībām, Latvijā bija jāharmonizē pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmes. ES netiek pieļauta zemāka PVN pazeminātā likme kā 5%. Šī norma Latvijā izvērtās par nopietnu diskusiju avotu, jo sākotnēji PVN pazeminātā likme tika noteikta 9%. Šāds valdības solis tika plaši kritizēts. Pēc tam valdība nāca klajā ar paziņojumu, ka Finanšu ministrijas aprēķini liecina – PVN pazemināto likmi var noteikt arī 5% apmērā. Tā kā tuvojās gada nogale, jaunos grozījumus likumā par PVN pieņēma nekavējoties. Saskaņā ar pēdējiem grozījumiem pagaidām Latvijā piemēro divas PVN likmes – 9% un 18%, bet, sākot ar šā gada 1. maiju, – 5% un 18%. Tomēr riņķa dancis ap PVN likumu ar šiem grozījumiem vēl nebeidzās.
Reklāma medijos –
klupšanas akmens
zemākai likmei
Izrādījās, ka PVN pazeminātā likme
piemērojama tikai tiem masu informācijas līdzekļiem, kuros
reklāmas apjoms nepārsniedz 50%. Kā “Latvijas Vēstnesim”
skaidroja Finanšu ministrijas Nodokļu politikas departamenta
Netiešo nodokļu nodaļas vadītāja Solvita Āmare, šī norma
neattiecas uz tādiem laikrakstiem kā, piemēram, “Diena”, “Dienas
Bizness” utt. PVN 18% apmērā pamatā attiecināma uz tādiem
izdevumiem kā “SM – Reklama” u.c., kuri ir izteikti reklāmas
izdevumi. “Tas ir tikai godīgi, ja PVN pilnā apmērā ir jāmaksā
reklāmas izdevumiem. Pazeminātā likme tiek piemērota tikai tādām
precēm un pakalpojumiem, kas ir īpaši “jutīgi”. Turklāt atsevišķi
reklāmas izdevumi, piemēram, “Rīgas Santīms”, ir bezmaksas. Kādēļ
valstij šāda veida izdevumiem piedāvāt zemāku nodokli?” retoriski
jautā S. Āmare.
Savukārt Latvijas Preses izdevēju asociācijas viceprezidents
Arvils Ašeradens Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas
14. janvāra sēdē apšaubīja nepieciešamību noteikt ierobežojumus
presei, izņemot pornogrāfiska rakstura izdevumus, piemērojot
samazināto PVN likmi. Turklāt viņš norādīja arī uz likuma
neprecizitātēm. Pašreiz likumā nav strikti noteikts, vai minēto
normu var attiecināt arī uz elektroniskajiem plašsaziņas
līdzekļiem. Tāpat nav skaidri norādīts veids, kā mērīs reklāmas
apjomu, skaidro A. Ašeradens. Arī Saeimas Juridiskais birojs
apstiprinājis, ka tagadējā likuma redakcija pieļauj dažādas
interpretācijas, šāda situācija būtu jānovērš. Tādēļ Juridiskais
birojs ierosinājis likumā iestrādāt kritērijus, pēc kuriem varētu
precīzi noteikt, kam piemērojama samazinātā PVN likme.
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas sēdē nolēma, ka
Finanšu ministrijas un preses izdevēju domstarpības jārisina
savstarpēju pārrunu ceļā. Tāpēc Finanšu ministrijai un preses
izdevējiem jāsadarbojas, lai izstrādātu jaunus grozījumus likumā
par PVN.
Audioierakstiem netiks
piemērota
samazinātā likme
Līdz ar diskusiju par samazināto
PVN likmi izskanēja ierosinājums 5% PVN likmi piemērot arī
audioierakstiem un to piegādēm. Mūzikas ierakstu kompānijas
“Mikrofona ieraksti” direktore Elita Mīlgrāve “Latvijas
Vēstnesim” paskaidroja: “Ja grāmatām tiek piemērota pazeminātā
PVN likme, loģiski būtu tādu pašu likmi piemērot arī mūzikas
ierakstiem. Sanāk, ka dzejai grāmatā tiek piemērota zemāka PVN
likme nekā audioierakstā izdotai. Tas nav loģiski.”
Vakar, 15. janvārī, Saeimas sēdē noraidīja grozījumus likumā “Par
PVN”, kuros bija paredzēts audioierakstiem un to piegādēm noteikt
5% PVN likmi. Vairāku mūzikas ierakstu kompāniju pārstāvji par
šādu Saeimas lēmumu jau pauduši neizpratni un nožēlu. E. Mīlgrāve
“Latvijas Vēstnesim” apliecināja, ka mūzikas ierakstu kompānijas
turpinās cīnīties un pierādīt, ka arī audioierakstiem būtu
piemērojama pazemināta PVN likme. “Turklāt neviens mums nevar
paskaidrot, kāda ir atšķirība starp grāmatā drukātu dzeju un
dzeju audioierakstā. Mēs cīnīsimies gan Latvijā, gan Eiropas
līmenī. Turklāt jautājums par zemāku PVN likmi pašlaik ir ļoti
aktuāls arī Eiropas Padomē.”
Ilze Sedliņa, “LV”