Eksportēs un importēs arī pabalstus
ES pilsoņi ir sociāli aizsargāti arī ārpus savas dzimtenes
Viena no Eiropas Savienības (ES)
pamatbrīvībām ir brīva darbaspēka kustība tās teritorijā. Tā pēc
šā gada 1.maija attieksies arī uz Latvijas pilsoņiem, kas legāli
varēs strādāt ES dalībvalstīs, lai gan tās ir noteikušas pārejas
periodus, vēl pilnībā neatverot savu darba tirgu jaunajām
dalībvalstīm. Arī mums jārēķinās, ka Latvijas darba tirgus būs
pieejams visiem ES pilsoņiem. Brīva darbaspēka kustība nozīmē to,
ka, piemēram, Latvijas pilsonim, kurš dosies strādāt uz Franciju,
būs tādas pašas tiesības kā jebkuram Francijas pilsonim. Tās ir
arī tiesības saņemt tās valsts pabalstus, kurā cilvēks strādā,
saskaņā ar konkrētās valsts likumdošanu.
Par Latvijas pabalstu eksportu pēc iestājas ES “LV” pastāstīja
Labklājības ministrijas Sociālās apdrošināšanas departamenta
Pabalstu nodaļas vadītāja Ināra Baranovska un Sociālās
apdrošināšanas departamenta Starptautisko līgumu un attiecību
nodaļas vadītāja Ilona Pētersone.
I.Baranovska uzsvēra, ka Latvijā ir valsts un pašvaldību pabalsti
un eksports attieksies tikai uz valsts pabalstiem – valsts
sociālajiem pabalstiem (visi gan netiks eksportēti) un sociālās
apdrošināšanas pabalstiem. Latvijā ir 9 valsts sociālie pabalsti,
kas paredzēti invalīdiem, piemēram, transporta izdevumu
kompensēšanai cilvēkiem ar pārvietošanās grūtībām, veciem
cilvēkiem, un lielākā daļa valsts sociālo pabalstu ir paredzēti
ģimeņu ar bērniem atbalstam, arī aizbildņu un audžuģimenēm.
Lūgta vērtēt Latvijas pabalstu sistēmu, I.Baranovska atzina, ka
uz ES valstu fona mēs aptverto jomu ziņā izskatāmies samērā labi,
jo iedzīvotāji ar dažādiem pabalstiem ir atbalstīti visu mūžu un
palīdzību saņem visās krīzes situācijās. Pabalsti un to apjomi ir
katras ES dalībvalsts ziņā, vienīgi labi būtu, ja visi pabalsti
atbilstu starptautiskajiem minimālajiem sociālās drošības
standartiem. Latvijai pagaidām būtiskākais starptautiskais
saistošais dokuments sociālās drošības jomā ir Eiropas Sociālā
harta, kuras visus pantus gan Latvija nav ratificējusi, saprotot,
ka valsts ekonomiskā situācija neatļauj tos īstenot (ir gan arī
citas Eiropas valstis, kuras to pilnībā nav izdarījušas).
Latvijai būtu svarīgi ratificēt hartas 12.pantu, kurā paredzētas
tiesības uz sociālo drošību un noteikts, ka valsts sociālās
drošības sistēmai ir jāatbilst tiem minimālajiem standartiem, kas
minēti starptautiskajā Darba konvencijā Nr.102 un Eiropas
Sociālās drošības kodeksā, kuru 2003.gada 28. novembrī parakstīja
labklājības ministre Dagnija Staķe.
ES sociālās drošības koordinācijas mērķis ir cilvēku sociāli
aizsargāt visā tās teritorijā. Pabalstu eksportu (jeb iegūto
sociālo tiesību saglabāšanu) nosaka regula 1408/71, paredzot, ka
cilvēkam, sociālās apdrošināšanas iemaksu veicējam,
pārvietojoties ES teritorijā, līdzi seko uzkrātās iespējas saņemt
šādus pabalstus: vecuma pensijas, invaliditātes pensijas,
apgādnieka zaudējuma pensijas, atlīdzību sakarā ar nelaimes
gadījumiem darbā un arodslimībām, slimības un maternitātes
pabalstus, bezdarbnieku pabalstus, apbedīšanas pabalstus un
ģimenes pabalstus. Regulas mērķis ir nodrošināt, lai ES ietvaros
robežu šķērsojošie darba ņēmēji sociālās drošības ziņā nebūtu
sliktākā stāvoklī kā tie, kas paliek un strādā dzimtenē.
Tas nozīmē, ka Latvijas pilsonim, kurš savā darba mūžā (protams,
tikai pēc iestājas ES) būs strādājis vairākās ES dalībvalstīs,
uzkrātais darba stāžs tiks ņems vērā, nosakot tiesības saņemt
pensiju, kuru izmaksās tajā valstī, kurā pensionārs tobrīd
dzīvos.
Ja Latvijā strādās, piemēram, Spānijas pilsonis, kuram ir ģimene
ar bērniem Spānijā, viņš būs tiesīgs saņemt Latvijas valsts
maksātos ģimenes pabalstus (izņemot bērna piedzimšanas pabalstu,
kuru saņem tikai Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji). Tāpat, ja šis
Spānijas pilsonis, strādājot Latvijā, nomirst, Latvija viņa
apgādībā bijušajām personām Spānijā maksās apgādnieka zaudējuma
pensiju. Arī Latvijas pilsonis, kurš strādās kādā ES dalībvalstī,
saņems tās valsts likumdošanā noteiktos pabalstus. Regula arī
nosaka: ja, piemēram, Latvijas pilsonis ir noteiktus darba gadus
nostrādājis kādā dalībvalstī, tur zaudējis darbu un atgriežas
Latvijā, tad konkrētā dalībvalsts viņam trīs mēnešus maksā
bezdarbnieka pabalstu. Īsais bezdarbnieka pabalsta saņemšanas
periods un noteiktais darba stāžs, lai varētu pretendēt uz šo
pabalstu, ir noteikts tādēļ, lai izvairītos no sociālā
tūrisma.
Kā redzams, pabalstu eksports motivē veikt sociālās
apdrošināšanas iemaksas ne tikai dzimtenē, jo tās nepazūd, un
cilvēks ir tiesīgs saņemt atbalstu, piemēram, slimības pabalstu,
tajā dalībvalstī, kurā strādā.
Kā atzina I. Baranovska un I. Pētersone, liels darbaspēka
pieplūdums no citām ES dalībvalstīm Latvijā tuvākajos gados
netiek prognozēts. Tomēr, plānojot valsts budžetu, būtu jāparedz
papildu līdzekļi iespējamam pabalstu eksportam.
Rūta Kesnere, “LV”