Viņš zināja, ko grib, kā grib un kāpēc grib
Grāmatas vāks un Gunāra Pieša autogrāfs no titullapas |
Popularitāti iemantojušas latviešu
filmu programmas, kam ik mēneša otrajā un trešajā ceturtdienā
tiek atvēlēta kinoteātra “Rīga” Jaunā zāle. Vakar, 15.janvārī,
skatītājus aicināja Lielā zāle, jo šī bija kinorežisora Gunāra
Pieša lielā diena.
No mākslas filmu pūra tika parādīta 1981. gadā uzņemtā filma
“Laikmetu griežos”, viena no tām, kuras titros rakstīts:
scenārija autors un režisors Gunārs Piesis. Kā literāro pamatu
izmantojot Andreja Upīša romānus “Pirmā nakts” un “Kunga pātaga”,
viņš šo filmu veidoja kopā ar operatoru Mārtiņu Kleinu un
mākslinieci Ievu Romānovu. Jaunajai māksliniecei tā bija tikai
otrā filma, un viņa šo sadarbību ar ļoti prasīgo un jau
pieredzējušo režisoru labi atceras: “Vēsturisko materiālu
studējām nopietni, izrakām bibliotēkās grāmatu kalnus, meklējām
filmēšanas vietas – sētas muižas. Šī vietu meklēšana man bija
Latvijas iepazīšana. Braukājām nedēļām ilgi gan pa Latviju, gan
Igauniju. Pēc šī brauciena mēs uztaisījām katalogu – uz lielām
kartona lapām salīmējām redzēto vietu, piļu un muižu attēlus. Tas
bija liels un labs darbs. Gunārs visu centās izdarīt
enciklopēdiski, visam piegāja ļoti nopietni.”
“Latvijas kino leģenda” tā ir apgāda “Antēra” iedibinātā sērija,
un tajā neapšaubāmi iederas arī stāsts par Gunāru Piesi. Vakar
svinīgi tika atvērta tikko no spiestuves saņemtā grāmata
“Talantīgs. Interesants. Kašķīgs”. To sarakstījusi žurnāliste
Dzidra Sondore, kuru ar grāmatas varoni vieno bērnu dienas
latviešu bēgļu nometnē Kstiņinas sādžā.
“Mēs ar Gunāru nepiederējām pie bagāto ģimenēm, kas saņēma tā
saucamo specpajoku – papildus pārtikas devu. Gunārs dzīvoja vienā
istabiņā ar saviem vecvecākiem un mātes māsu. Es – ar tēvu un
māti.(..) Reiz, ejot uz skolu, Gunārs sāka prātot – uz kuru pusi
varētu būt Slobodska, kur trimdas gadus pavadīja Rainis un
Aspazija. Mēs pārējie – otrās un trešās klases skolēni – labi ja
zinājām, ka ir tāds Rainis, un varējām noskaitīt kādu dzejolīti,
ko Latvijā bijām mācījušies. (..) Ar mācībām sākumā gāja grūti,
nezinājām krievu valodu, juka krievu un latviešu burti. Taču
liels bija prieks, ka varējām uzrakstīt cits citam zīmīti
latviešu valodā, ko ne skolotāja, ne citi skolēni nesaprata.
Katrā klasē bija ne vairāk par diviem trim latviešiem.”
Ceļavārdus grāmatai Vija Artmane raksta: “Man sāp, ka reizēm
neizpratu viņu un pat iedomāties nevarēju viņa personīgās dzīves
vientulību. Cik mēs savā aizņemtībā esam neuzmanīgi pret
citiem.”
Autore centusies tikties ar cilvēkiem, kas pazinuši Gunāru vaigā,
kopā ar viņu strādājuši un piedalījušies viņa izcilo mākslas
darbu radīšanā. Diemžēl laikabiedru atmiņas no gadu atstatuma ne
vienmēr ir pietiekami spilgtas un konkrētas, tāpēc grāmatas
tapšanas gaitā izmantoti raksti no grāmatām, žurnāliem un
avīzēm.
Grāmata nav tikai par Gunāru Piesi un viņa darbu kinomākslā. Tā
ir arī par viņa līdzcilvēkiem, par laikmetu, kurā šai
neparastajai personībai bija jādzīvo un jāstrādā.
Aina Rozeniece, “LV”