Valsts sekretāru 2004. gada 15. janvāra sanāksmē
Nobeigums. Sākums — “LV” Nr.8, 16.01.2004.
Satiksmes ministrija
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā koncepcijas projektu “Par valsts pamatbudžetā
iekļaujamā valsts speciālā budžeta valsts autoceļu fonda līdzekļu
pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību”.
Koncepcija izstrādāta, lai īstenotu Ministru kabineta pieņemto
lēmumu par to, ka: nozares ministra kompetencē ir noteikt
līdzekļu sadalījumu un lēmumu pieņemšanas kārtību; ministrijām,
kuru padotībā ir speciālie budžeti, iesniegt Ministru kabinetā
koncepciju par valsts pamatbudžetā iekļauto speciālo budžetu
līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību.
Satiksmes ministrija izstrādājusi koncepciju par 2004.gadā valsts
pamatbudžetā iekļaujamā valsts speciālā budžeta valsts autoceļu
fonda līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu pieņemšanas kārtību, kurā
paredzēts ievērot līdzekļu izlietošanas pārskatāmības un
caurspīdīguma principus. Koncepcija paredz, ka jāizstrādā
Satiksmes ministrijas normatīvie akti, kas noteiktu autoceļu
finansēšanai piešķirto līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu
pieņemšanas kārtību.
Satiksmes ministrijas normatīvajā aktā, kas noteiks autoceļu
finansēšanai piešķirto līdzekļu pārvaldīšanas un lēmumu
pieņemšanas kārtību, nepieciešams noteikt, ka: valsts autoceļu
finansēšanai piešķirtie līdzekļi lietojami saskaņā ar Satiksmes
ministrijas apstiprinātām valsts autoceļu uzturēšanas un
attīstības programmām; valsts autoceļu finansēšanai piešķirto
līdzekļu izlietojums izskatāms Valsts autoceļu finanšu
konsultatīvajā padomē, kuras sastāvu un nolikumu apstiprina
satiksmes ministrs. Paredzēts noteikt, ka sabiedrība regulāri
tiek informēta par valsts autoceļu finansēšanai piešķirto
līdzekļu izlietojumu.
Daļu no Satiksmes ministrijai piešķirtajiem autoceļu finansēšanai
paredzētajiem līdzekļiem Satiksmes ministrija vai tās pilnvarota
institūcija kā mērķdotāciju pašvaldību autoceļu un ielu
finansēšanai ieskaita pašvaldību autoceļu un ielu fondos. Šīs
daļas lielumu nosaka satiksmes ministrs. Kārtību, kādā pašvaldību
autoceļu un ielu finansēšanai paredzētā mērķdotācija ieskaitāma
pašvaldību autoceļu un ielu fondos, nosaka satiksmes ministrs,
saskaņojot ar Latvijas Pašvaldību savienību. Satiksmes ministrija
kontrolē pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas izlietošanas
likumību, lietderību un pareizību. Konstatējot pārkāpumus
pašvaldībām piešķirtās mērķdotācijas izlietošanā, Satiksmes
ministrija līdz pārkāpuma novēršanai aiztur turpmāko
mērķdotācijas daļas izmaksu. Pašvaldības Satiksmes ministrijas
noteiktajā kārtībā atskaitās par piešķirtās mērķdotācijas
izlietošanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu ministrijā,
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību
savienībā, Valsts kontrolē, Valsts kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektus:
“Noteikumi par atlīdzības izmaksāšanas kārtību un apmēru
lieciniekam, tulkam un ekspertam administratīvajā procesā un
civilprocesā tiesā un par atbildētāja meklēšanu civilprocesā”;
“Noteikumi par izmaksājamās atlīdzības kārtību un apmēru fiziskās
personas pārstāvim sarežģītā administratīvajā
lietā”.
Noteikumu projekts “Noteikumi par atlīdzības
izmaksāšanas kārtību un apmēru lieciniekam, tulkam un ekspertam
administratīvajā procesā un civilprocesā tiesā un par atbildētāja
meklēšanu civilprocesā” paredz liecinieka, tulka un eksperta
atlīdzības saņemšanas procedūru administratīvajā procesā un
civilprocesā tiesā, kā arī saņemamās atlīdzības apmēru noteikt
atbilstoši kvalifikācijas prasībām, darba sarežģītībai un laikam,
kas nepieciešams darba veikšanai. Papildu noteikumi paredz
kārtību, kādā izmaksājama atlīdzība par atbildētāja meklēšanu
civilprocesā. Paredzēts noteikt, ka lieciniekam, tulkam un
ekspertam atlīdzina šādus izdevumus: ceļa izdevumus par braucienu
no dzīvesvietas līdz vietai, uz kuru tiesa ir izsaukusi, un
atpakaļ šādā apmērā: atbilstoši kopējās lietošanas
transportlīdzekļu (dzelzceļa transporta, ūdenstransporta un
autotransporta) tarifiem (izdevumus, kas saistīti ar gaisa
transportlīdzekļu izmantošanu, atlīdzina ar speciālu tiesas
atļauju); atbilstoši degvielas patēriņam – 10 litri degvielas uz
100 kilometriem, kā arī naktsmītnes izdevumus un dienas naudu, ja
lieciniekam, tulkam vai ekspertam vietā, uz kuru tiesa izsauc,
jāuzturas ilgāk par vienu diennakti, nosakot, ka minētos
izdevumus atlīdzina atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada
28.maija noteikumiem Nr.219 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar
komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie
izdevumi”. Lieciniekam, tulkam vai ekspertam, kurš nestrādā
algotu darbu, ir tiesības saņemt atlīdzību par tiesas uzdevumā
veikto darbu. Atlīdzības apmēru aprēķina un izmaksā Tiesu
administrācija pēc minimālās stundas tarifa likmes, ņemot vērā
tiesā patērēto laiku un darba sarežģītību.
Noteikumu projekts “Noteikumi par izmaksājamās atlīdzības kārtību
un apmēru fiziskās personas pārstāvim sarežģītā administratīvajā
lietā” izstrādāts atbilstoši Administratīvā procesa likumā
ietvertajam deleģējumam, proti, Ministru kabinetam ir jānosaka
atlīdzības apmērs un izmaksas kārtība fiziskās personas pārstāvim
sarežģītās administratīvajās lietās pēc iestādes vai tiesas
lēmuma. Paredzēts noteikt, ka par personas pārstāvja darbu
administratīvajā lietā tiesā izmaksā atlīdzību 3 latus par vienu
darba stundu, bet ne vairāk kā 20 latu par pilnu darba dienu.
Atlīdzību aprēķina un izmaksā Tiesu administrācija. Par personas
pārstāvja darbu administratīvajā lietā iestādē izmaksā atlīdzību
3 latu apmērā par vienu darba stundu, bet ne vairāk kā 15 latu
par pilnu darba dienu. Atlīdzību izmaksā iestāde no tai
piešķirtiem valsts budžeta līdzekļiem. Ja par personas pārstāvi
sarežģītā administratīvajā lietā iestādē vai tiesā piedalās
advokāts, apmaksu veic atbilstoši zvērinātu advokātu
taksēm.
Paredzēts noteikt, ka abi noteikumi stājas spēkā ar 2004.gada
1.februāri.
Projekti nodoti saskaņošanai Finanšu, Ārlietu, Iekšlietu,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības,
Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Ģenerālprokuratūrā, bezpeļņas organizācijā SIA
“Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS”, Valsts kancelejā.
Zemkopības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Noteikumi par aizliegtajiem augu aizsardzības
līdzekļiem”.
Pašreiz spēkā ir Ministru kabineta
2000.gada 21.marta noteikumi Nr.107 “Noteikumi par aizliegtajiem
augu aizsardzības līdzekļiem”.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteikumus saskaņotu ar
Eiropas Kopienas likumdošanā noteiktajām prasībām attiecībā uz
aizliegtajiem augu aizsardzības līdzekļiem un lai papildinātu
esošo normatīvo regulējumu, precizējot gan terminu “aizliegtie
augu aizsardzības līdzekļi”, gan paredzot izņēmumus attiecībā uz
to izplatīšanu un lietošanu. Projektā iekļautas Augu aizsardzības
likumā noteiktās normas par aizliegto augu aizsardzības līdzekļu
lietošanu augu aizsardzības pasākumu veikšanai neatliekamas
nepieciešamības gadījumos, kā arī būtiskas Eiropas Kopienas
normatīvo aktu prasības, kas paredz procedūras aizliegto augu
aizsardzības līdzekļu izplatīšanai un lietošanai izņēmuma
gadījumos.
Noteikumu projektā paredzētās izmaiņas attieksies uz visām augu
aizsardzības līdzekļu apritē iesaistītajām personām.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības,
Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības
integrācijas lietās sekretariātā, Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Cukura nozares likums”.
Pašlaik Latvijā cukuru ražo divas cukurfabrikas: akciju
sabiedrība “Jelgavas cukurfabrika” un akciju sabiedrība “Liepājas
cukurfabrika”. Valsts noteiktā cukura ražošanas kvota 2003.gadam
ir 62 000 t A kvotas cukura un 4 000 t B kvotas cukura.
Cukurbietes audzē apmēram 400 saimniecībās ap 15 000 ha lielā
platībā.
Latvijas cukura iekšējo tirgu un cukura nozari šobrīd regulē un
aizsargā likums “Par cukuru”. 2004.gada 1.maijā likums zaudēs
spēku, jo tas daļēji pārņem Eiropas Savienības cukura nozares
regulu prasības. Lai nodrošinātu cukura nozares politikas
administrēšanu pēc iestājas Eiropas Savienībā, nepieciešams jauns
likums. Jaunais cukura nozares likums noteiks nacionālo
likumdošanu un dalībvalstu izvēli cukura nozarē, kuras nav
paredzētas likumprojektā par lauksaimniecību un lauku attīstību,
saglabājot likumā noteikto cukurbiešu piegādes pamatapjoma
sadales mehānismu, cukurbiešu audzētāju reģistra uzturēšanas
kārtību un informācijas apmaiņas kārtību.
Spēkā esošais likums nosaka
Latvijā ražotā cukura iekšējā tirgus ekonomisko un tiesisko
aizsardzību, nodrošinot Latvijas iedzīvotājus ar Latvijā ražoto
cukuru, kā arī aizsargā Latvijas cukurbiešu audzētājus un rada
vienādus ekonomiskos nosacījumus visiem cukura ražotājiem. Likums
paredz arī cukurbiešu audzētāju reģistru un katram cukurbiešu
audzētājam aprēķināto cukurbiešu piegādes pamatapjomu. Ar šā gada
1.janvāri cukurbiešu audzētāju reģistru uztur sabiedriskā
organizācija “Latvijas Cukurbiešu audzētāju asociācija”, kuras
sastāvā esošajiem biedriem pieder ap 65 % cukurbiešu piegādes
pamatapjoma.
Likumprojekts “Cukura nozares likums” paredz noteikt: vispārējo
nozares terminu definējumus; tirgus intervences pasākumu
administrēšanu; cukura ražošanas kvotu, cukurbiešu piegādes
pamatapjomu un cukurbiešu audzētāju reģistra administrēšanu;
nozaru vienošanās līguma un cukurbiešu piegādes līguma slēgšanas
kārtību; informācijas apmaiņas kārtību.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Valsts kancelejā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments