Jāizstrādā rekonstrukcijas modelis robežpunktiem
Līdz nākamajai koordinācijas padomes sēdei Valsts ieņēmumu dienestam sadarbībā ar citām atbildīgajām institūcijām jāizstrādā robežšķērsošanas uzlabošanas plāns Valsts robežsardzes arhīva foto |
15. janvārī Terehovas robežkontroles punktā notika Latvijas valsts robežas drošības koordinācijas padomes izbraukuma sēde, kurā izskatīja jautājumus par robežšķērsošanas problēmu atrisināšanu uz Latvijas – Krievijas robežas un kravas autotransporta stāvlaukumu izveidošanas koordinēšanu.
Padome ir koleģiāla valsts
institūcija, kuras darbības mērķis ir koordinēt valsts pārvaldes
iestāžu darbību valsts robežas drošības politikas jomā. To
izveidoja pērn 23. septembrī. Padomi, kuras pirmā sēde notika
pērn 11.decembrī, vada Ministru prezidenta biedrs Ainārs Šlesers,
un tās sastāvā ir iekšlietu ministrs Māris Gulbis, finanšu
ministrs Valdis Dombrovskis, zemkopības ministrs Mārtiņš Roze,
Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs Juris Rekšņa, Ārlietu
ministrijas valsts sekretārs Māris Riekstiņš, Aizsardzības
ministrijas valsts sekretārs Edgars Rinkēvičs, Satiksmes
ministrijas valsts sekretārs Vigo Legzdiņš, Valsts ieņēmumu
dienesta (VID) ģenerāldirektors Kārlis Ketners, Pārtikas un
veterinārā dienesta direktors Vinets Veldre, Valsts robežsardzes
priekšnieks Gunārs Dāboliņš, VID Galvenās muitas pārvaldes
direktors Mārtiņš Tols, Valsts policijas priekšnieks Jānis
Zaščirinskis, Drošības policijas priekšnieks Jānis Reiniks un
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšnieks Vilnis
Jēkabsons.
Sākotnēji bija plānots, ka 15.janvāra izbraukuma sēdē, izskatot
jautājumus par robežšķērsošanas sakārtošanu un termināļu izveides
koordinēšanu, tiks demonstrēti Satiksmes ministrijas izstrādātie
tehnisko risinājumu priekšlikumi, kādā veidā Terehovas
robežkontroles punktā būtu jāizbūvē papildu josla un kravas
autotransporta stāvlaukumi, lai mazinātu transportlīdzekļu
rindas. Taču konstatēto nepilnību dēļ iepazīstināšana ar
priekšlikumiem atlikta – vispirms jāatrod risinājums, kā
robežšķērsošanas vietās novērst konstatētos trūkumus, kas lieki
sarežģī kravas autotransporta kustību. “Pašreizējā situācija nav
normāla – smagajam transportam, lai veiktu kravas kontroles
operācijas, robežkontroles teritorija jāšķērso vairākas reizes
turp un atpakaļ, mainot braukšanas virzienu par 180 grādiem,”
notiekošo raksturojis A.Šlesers, kurš pašreizējo situāciju
robežšķērsošanas vietās uz austrumu robežas novērtējis kā
neapmierinošu.
Konstatēto nepilnību priekšvēsture meklējama deviņdesmito gadu
vidū. Tolaik robežkontroles punktu kompleksu izbūve notika pēc
citiem principiem nekā pēdējos gados, turklāt, piemēram,
Terehovas robežkontroles punkta būvniecība noritēja vairākās
kārtās. Pirmā kārta noslēgusies 1997. gadā, pēc tam kompleksā
veikti dažādi uzlabojumi un tas papildināts ar jaunām ēkām,
skaidro VID Galvenās muitas pārvaldes sabiedrisko attiecību
speciāliste Marika Līdaka. Infrastruktūra paplašinājās, taču, pēc
šodienas izpratnes, tā nav perfekti noslīpēta un pilnībā
piemērota, lai robežšķērsošanas sistēmā kravas
transportlīdzekļiem nerastos neērtības.
Lai situāciju uzlabotu, sperts pirmais nozīmīgais solis nepilnību
noivēršanā. Proti, Latvijas valsts robežas drošības koordinācijas
padome uzdevusi VID sadarbībā ar vairākām atbildīgajām
institūcijām – robežsardzi, Sanitāro robežinspekciju, Ārlietu
ministriju un citām iestādēm – izstrādāt robežšķērsošanas
uzlabošanas plānu un robežpunktu rekonstrukcijas modeli, kas
jāprezentē nākamajā padomes sēdē marta vidū. M.Līdaka
apstiprināja, ka VID rekonstrukcijas modelis jāizstrādā četriem
robežkontroles punktiem – Terehovas, Grebņevas, Silenes un
Pāternieku – uz austrumu robežas, kas jau pēc dažiem mēnešiem
kļūs par Eiropas Savienības ārējo robežu.
Aktuāls arī termināļu jautājums – koordinācijas padome iecerējusi
aktivizēt valsts un privātuzņēmēju sadarbību, lai vienotos par
kravas autotransporta stāvlaukumu izveidošanas principiem. VID
uzdots veikt aprēķinus, cik šāda robežšķērsošanas problēmu
atrisināšana varētu izmaksāt. “Jāsaprot viens – ieguldītie
līdzekļi robežas sakārtošanā nav izdevumi, bet gan investīcijas,
kas visīsākajā laikā atmaksāsies valsts budžetā nodokļu ieņēmumu
veidā,” – tā A.Šlesers.
Ministru prezidenta biedrs arī norādījis, ka jāpanāk tāda
robežšķērsošanas sistēma, lai iespējami mazāk tiktu kavēta legālo
pārvadātāju uzņēmējdarbība, tajā pašā laikā nepieļaujot
narkotiku, kontrabandas cigarešu, alkohola, degvielas un citu
nelegālas izcelsmes preču iekļūšanu Latvijā vai zagtu automašīnu
transportēšanu pāri Latvijas robežai: “Sakārtota infrastruktūra
un loģiska robežšķērsošanas sistēma samazinās kontrabandas
iespējas. Nodokļi nedrīkst iet garām valsts kasei.”
Ilze Apine, “LV”