Kā nosargāt savu tirgu Eiropas Savienībā
Pagājušajā nedēļā izskatīšanai Saeimā tika iesniegts likumprojekts par īpašiem aizsardzības pasākumiem pret cūkgaļas importu no Polijas. Pēc iestāšanās ES par šiem jautājumiem vairs nevarēs lemt nacionālā līmenī. Iekšējā tirgus aizsardzība būs Savienības kompetences jautājums Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Līdz ar Latvijas pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) jautājumi, kas saistīti ar tirdzniecības sarunām, līgumiem, tirgus aizsardzību u.tml., tiks lemti ne nacionālā – Latvijas –, bet gan pārnacionālā – Eiropas – līmenī. ES šo jautājumu lemšana uzticēta Eiropas Komisijai. Līdz šim visai bieži plašsaziņas līdzekļos parādījušās ziņas par aizsardzības pasākumiem, kurus piemēro vai arī grib piemērot kādas valsts ražotājiem, kas savas preces pārdod par dempinga cenām. Arī pagājušajā nedēļā Zaļo un Zemnieku savienības frakcija nodeva Saeimai izskatīšanai komisijās likumprojektu par īpašiem aizsardzības pasākumiem attiecībā uz cūkgaļas importu no Polijas. Līdz ar Latvijas pievienošanos ES gaidāmas izmaiņas iekšējā tirgus aizsardzības pasākumu piemērošanā. Tāpēc “Latvijas Vēstnesis” skaidro, kāda ir pašreizējā kārtība iekšējā tirgus aizsardzības pasākumu piemērošanā un kāda tā būs spēkā pēc iestāšanās ES.
Kā pašlaik aizsargājam savu tirgu
Vēl līdz šā gada 1. maijam iekšējā
tirgus aizsardzība atrodas mūsu valsts pārziņā. Obligāto pasākumu
piemērošanu administrē Valsts iekšējā tirgus aizsardzības birojs.
Tā kompetencē ir pieņemt vietējo ražotāju iesniegumus un veikt
pārbaudes. Pašlaik Latvijas likumdošanā iestrādāti trīs iekšējā
tirgus aizsardzības instrumenti – antidempings, pretsubsīdiju
pasākumi, kā arī aizsardzības pasākumi pret importu pieaugošos
apjomos.
Antidempinga pasākumu mērķis ir vērsties pret importu par
dempinga cenām, un to regulē Antidempinga likums. (Dempings ir
preces eksports uz Latviju par cenu, kas zemāka par šīs preces
normālo vērtību parastajā tirdzniecības apritē
eksportētājvalstī.) Ekonomikas ministrijas mājaslapā pieejamā
informācija liecina, ka dempings ir visbiežāk sastopamā negodīgas
konkurences forma starptautiskajā tirdzniecībā.
Kompensācijas jeb pretsubsīdiju pasākumu mērķis ir vērsties pret
subsīdijām, kuras ārvalstu valdības piešķir saviem ražotājiem un
kuras kropļo tirgu gadījumos, ja šo subsīdiju dēļ tiek
samazinātas ražošanas izmaksas vai eksporta cenas uz Latviju.
Pretsubsīdiju pasākumu piemērošanu regulē likums “Par aizsardzību
pret subsidēto importu”.
Aizsardzības pasākumu mērķis ir ierobežot strauji pieaugušo
noteiktas preces importa plūsmu, kas nodara zaudējumus preces
ražotājiem importētājvalstī. To piemērošanu regulē likums “Par
aizsardzību pret subsidēto importu”.
Pašreizējā iekšējā tirgus aizsardzības likumdošana zaudēs spēku,
kad Latvija iestāsies ES. Tad jēdziens “vienotais tirgus” būs
jāattiecina uz visu Savienību, līdz ar to vairs nebūs iespējams
aizsargāt tikai Latvijas tirgu vien. Visa ES ir vienots tirgus,
līdz ar to arī nav iespējams pasargāt no kādas nelabvēlīgas
ietekmes tikai atsevišķas dalībvalstis. Tirgus aizsardzības
pasākumi var tikt ieviesti tikai attiecībā uz visu ES.
Kā turpmāk aizsargāsim savu tirgu ES
Galvenais, kas mainīsies pēc
iestājas ES, būs kompetenču sadale – līdz šim par šiem
jautājumiem lēma Latvijā, pēc 1. maija lems Briselē. Savienībā
darbojas tā sauktā tirdzniecības jautājumu darba grupa, kas
nodarbojas ar tirgus aizsardzības jautājumiem, skaidro Ārlietu
ministrijas Ārējo ekonomisko attiecību departamenta direktore
Maija Manika (skat. – “Eiropas Vēstis” Nr. 30, 05.09.2003. –
red.).
Kā sarunā ar “Latvijas Vēstnesi” norādīja Valsts iekšējā tirgus
aizsardzības biroja direktore Astrīda Tjuša, pēc iestāšanās ES
ražotāji ar iesniegumiem, piemēram, par precēm, kas tirgū tiek
realizētas par dempinga cenām, varēs vērsties Eiropas Komisijā.
Lai Eiropas Komisija uzsāktu pārbaudi, jābūt norādītiem ne tikai
faktiem par dempingu, bet arī jāizpilda kritērijs, ka dempings
nodara zaudējumus lielākajai daļai konkrētās produkcijas ražotāju
visā ES.
Tomēr A.Tjuša norāda, ka pastāv arī izņēmumi. Lūgumu uzsākt
pārbaudi par tirgus aizsardzības pasākumiem var pieteikt arī tā
sauktie reģionālie ražotāji vai uzņēmums, kurš ir vienīgais kādas
preces ražotājs ES. Piemēram, ja Latvijā būtu uzņēmējs, kas
vienīgais visā Savienībā ražotu tējas paliktnīšus un no Ķīnas
tiktu eksportēti tējas paliktnīši par dempinga cenām, cietušais
uzņēmējs varētu lūgt sākt antidempinga pārbaudi. Šādā gadījumā
konkrētais uzņēmējs arī pārstāvētu lielāko daļu Eiropas ražotāju.
Tāpat iespējams, ka uzņēmējs ražo produkciju, kuru lielākoties
realizē konkrētajā reģionā, un produkts par dempinga cenām
iespaido tieši konkrēto ražotāju, skaidro A.Tjuša. Piemēram, ja
tējas paliktnīšus ražo vairākos Savienības reģionos, bet Latvijas
tējas paliktnīšu ražotājs nodrošina tieši kāda konkrēta reģiona
iedzīvotājus (piemēram, Baltijas valstis) ar tējas paliktnīšiem,
tātad, ja konkrētā produkta imports no Ķīnas par dempinga cenām
koncentrējas šajā vienā reģionā un skar šajā reģionā esošos
ražotājus, tad šā reģiona ražotājiem ir tiesības vērsties
Komisijā ar lūgumu uzsākt pārbaudes.
Jaunā kārtība pēc iestāšanās ES nozīmē, ka Latvijas uzņēmējiem
būs nepieciešamas spēcīgas un informētas vietējās asociācijas, kā
arī aktīva to sadarbība ar citām Latvijas asociācijām un
iestādēm. Tāpat aktīvi būs jāiesaistās dažādu Eiropas mēroga
asociāciju darbībā, lai kopīgiem spēkiem varētu cīnīties pret
dempinga precēm, kas ievestas no ārpus ES esošajām valstīm.
Būsim līdzvērtīgās pozīcijās
M.Manika norāda, ka līdz šim lielākoties iebildumi par tirgus kropļošanu ar lētākām precēm adresēti lauksaimniekiem no Lietuvas. ES lauksaimniecība ir viena no vislabāk aizsargātajām nozarēm – tiek maksātas iekšējās subsīdijas, ir augsta ievedmuita lauksaimniecības produkcijai no trešajām valstīm, eksporta subsīdijas, kā arī veikti citi pasākumi. Eiropas zemnieki jūtas gana labi aizsargāti pret ārpus ES esošo valstu lauksaimniecības produkcijas ienākšanu tirgū. Savukārt Savienības ietvaros visi zemnieki saņem vienlīdzīgu atbalstu, un tādējādi nav iespējams, ka vienā valstī kāds konkrēts lauksaimniecības produkts tiktu saražots būtiski lētāk nekā citviet. M.Manika norāda, ka pašreizējā situācija ar lētākām lauksaimniecības precēm no Lietuvas vairs nebūs aktuāla pēc iestāšanās ES, jo Lietuvas zemnieki saņems tādu pašu atbalstu kā Latvijas. Līdz šim tāda situācija veidojās tāpēc, ka lauksaimniecībai Lietuvā bija lielāks valsts atbalsts un viņiem izdevās lētāk saražot produkciju.
Jau laikus jāiepazīstas ar gaidāmo
Pēc iestāšanās ES Latvijā būs
spēkā Savienības piemērotie tirgus aizsardzības pasākumi pret
trešajām valstīm (ārpus ES esošajām valstīm). Tas nozīmē, ka
uzņēmējiem jau laikus jāgatavojas situācijai, kurā drīz nāksies
strādāt. Īpaši tas var skart uzņēmējus, kuri importē preces no
ārpus ES esošajām valstīm ražošanas vajadzībām. Ekonomikas
ministrijas mājaslapā norādīts, ka šie nosacījumi varētu
vairākkārt sadārdzināt atsevišķu preču importu, ja Latvija līdz
šim ir importējusi preces ar izdevīgākiem nosacījumiem (zemāks
tarifs, nav tirgus aizsardzības). Tas attiecas galvenokārt uz
izejvielu importu no Krievijas un Ukrainas, piemēram, amonija
nitrāta, dzelzs vai tērauda cauruļu u.c. ievešanu.
Ekonomikas ministrijas mājaslapā pieejama informācija par precēm,
pret kurām ES ieviesusi tirgus aizsardzības pasākumus.
Informatīvajā materiālā pieejams kombinētās nomenklatūras kods,
valstis, kuras skar minētais pasākums, laiks, līdz kuram tas būs
spēkā kā piemērojamās nodevas lielums, un Latvijas importa apjomi
konkrētās preču grupās.
Ilze Sedliņa, “LV”