Speciālisti Latvijā: par daudz un par maz
Ieva Jaunzema, Latvijas Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore
Ieva Jaunzema: “Izglītība nav Dieva dāvana, bet smaga darba auglis” Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
– Latvijai, iestājoties Eiropas
Savienībā (ES), būs jāreformē savs darba tirgus. Tiek runāts par
orientēšanos uz tādu produktu ražošanu, kam ir augsta pievienotā
vērtība, par zinātņietilpīgu ražošanu. Uz ko tad šai darba tirgus
reformai jābūt vērstai?
– Par darba tirgu nevar runāt
atrauti no tautsaimniecības attīstības, kurā liela nozīme ir
jaunajām tehnoloģijām un ar tām strādāt protošiem darbiniekiem.
Tādēļ Darba devēju konfederācija par vienu no būtiskākajiem
priekšnoteikumiem tautsaimniecības sekmīgai attīstībai uzskata
atbilstošu speciālistu sagatavošanu. 12.janvārī Tautsaimniecības
vienotās stratēģijas un attīstības padomes sēdē darba devēju
pārstāvji atkārtoti uzsvēra, ka diemžēl ir nepietiekama sasaiste
starp Latvijā iegūstamo izglītību, tautsaimniecības vajadzībām un
darba tirgus pieprasījumu. Piemēram, sadaļās par rūpniecības
attīstības pamatnostādnēm un mazo un vidējo uzņēmumu attīstību ir
minēts par augsto pievienoto vērtību, zinātnes attīstību un citām
stratēģiskām lietām, taču nav pateikts, kā to varētu sasniegt, kā
ekonomiku pārorientēt uz produktu ar augstu pievienoto vērtību
ražošanu. Kas to radīs, kas ražos? Ir jādomā, kā jauniešus
motivēt studēt ne tikai jurisprudenci un ekonomiku, bet arī
inženiertehniskās zinātnes. Nepietiekama ir arodskolu materiāli
tehniskā bāze, daudz kas turas tikai uz šo skolu direktoru
entuziasma. Ja direktors prot sadarboties ar uzņēmējiem, tad
skolai ir nepieciešamā infrastruktūra, ja sadarbības nav, cieš
skolēni. Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvju atbilde ir
vienkārša: par to lai domā darba devēji, viņiem tas
vajadzīgs.
Izglītības sistēma nespēj apmierināt darba tirgus pieprasījumu
– Ko darba devēji sagaida no Izglītības un zinātnes ministrijas?
– Vispirms jau ministrijai arī
vajadzētu iepazīties ar tautsaimniecības attīstības stratēģiju,
pamatnostādnēm, par kurām jau tika runāts. Izglītības sistēma un
piedāvātās mācību programmas ir jāplāno atbilstoši valdības
akceptētajiem programmatiskajiem dokumentiem. Diemžēl šobrīd tā
nenotiek. Kamēr ir spēkā pašreizējais augstskolu finansēšanas
princips, es lielus uzlabojumus neparedzu. Mūsuprāt, valstij ir
jāfinansē nevis augstskolas, bet gan jānodrošina, lai nauda seko
studentam tāpat kā medicīnā nauda seko pacientam. Taču Augstākās
izglītības padomē ir tikai četri uzņēmēji, un lēmumi tiek
pieņemti balsojot...
Neraugoties uz valdības apņēmību tautsaimniecību pārorientēt uz
produktu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu un zinātņietilpīgu
ražošanu, grozījumos likumā par augstskolu finansēšanu ir
samazināts finansējums zinātnes infrastruktūrai.
– Vai būtu nepieciešams valsts pasūtījums
izglītībā?
– Jā, jo valdības akceptētie programmatiskie
dokumenti jāīsteno visām ministrijām, turklāt ne tikai vārdos,
bet arī darbos. Laba lieta ir skolās ieviestās projektu nedēļas,
kas radina skolēnus pie patstāvīga pētnieciska darba. Savukārt
lielākā kļūda mūsu izglītības sistēmā bija eksakto zinību apguves
pārvēršana par izvēles priekšmetu. Šobrīd, kad nav valsts
pasūtījuma izglītībā, augstskolu beidzēju starpā vislielākais
bezdarbs ir tieši juristiem un grāmatvežiem. Tās ir sekas tam, ka
desmit gadus neapdomīgi producētas pāris specialitātes.
Stereotipi par bagātiem juristiem un ekonomistiem diemžēl ir
pārāk iesakņojušies sabiedrībā.
– Kurās nozarēs visvairāk trūkst speciālistu?
– Tie
noteikti ir darba aizsardzības speciālisti, kuriem pēc iestājas
ES būs jābūt katrā uzņēmumā. Tā ir metālapstrāde,
inženierzinātnes, enerģētika, telekomunikācijas. Problēmas būs ar
speciālistiem būvniecībā, jo lielākā daļa struktūrfondu līdzekļu
ir paredzēti infrastruktūras projektiem, kas nozīmē, ka
būvniecības tirgus divkāršosies un vajadzēs daudz vairāk
strādājošo, īpaši būvdarbu vadītāju.
– Kā valsts varētu motivēt studējošos pievērsties tieši
tautsaimniecībai nepieciešamajām specialitātēm?
– Man
bija saruna ar Metālapstrādes asociācijas vadītāju un Rīgas
Tehniskās koledžas pārstāvjiem. Skolai ir viena problēma – nav,
kas māca un mācās, lai gan skolai ir laba materiāli tehniskā
bāze. Mēs nonācām pie secinājuma, ka jauniešiem par metālapstrādi
un darba iespējām tajā nav informācijas, jo nozare 70% savas
produkcijas eksportē, Latvijā mēs to nemaz neredzam. Izglītības
un zinātnes ministrijai būtu jādomā par skolēnu profesionāli
tehnisko orientāciju, jau skolā rīkojot informatīvus pasākumus
par specialitātēm, kuru valstij trūkst, par to, ka mums ir
ražojoši uzņēmumi, darba vietas tajos un normālas algas. Šobrīd
tas atstāts pašplūsmai. Profesionāli tehniskās orientācijas
attīstībai naudu būs iespējams piesaistīt arī no Eiropas
struktūrfondiem. Profesionālā izglītība ir viena no fondu
prioritātēm, un Izglītības un zinātnes ministrijai ir jādomā, kā
piesaistīt līdzfinansējumu.
– Kā darba devējus apmierina Latvijā iegūstamās izglītības
kvalitāte?
– Tā ir laba. Inženiertehniskajās zinātnēs
problēma ir tā, ka darba devēji rautin rauj strādāt jau trešo
kursu studentus, kas pasliktina izglītības kvalitāti. Izglītības
sistēmas galvenā problēma ir speciālistu trūkums, nevis
izglītības kvalitāte.
Jāmācās būs visu mūžu
– Kas darba ņēmējiem būtu
jāzina par darba tirgus attīstības tendencēm?
– Latvijā
cilvēkiem ir grūti saprast un pieņemt, ka vairs nav un nebūs
viena darbavieta uz visu mūžu. Uzņēmumi attīstās ļoti strauji,
pārprofilējas, maina savu specifiku, ienāk jaunas tehnoloģijas.
Darba ņēmējam ir jāspēj atbilst jaunajai situācijai, jābūt
gatavam visu darba mūžu mācīties, apgūt jauno. Darba tirgus
reforma lielā mērā balstās uz darba ņēmēju tālākizglītības
principiem. Mums ir stabila darba likumdošana, darbinieku
tiesības ir labi aizsargātas, ja vien viņu kvalifikācija ir
atbilstoša. Un jārēķinās, ka tā nemitīgi būs jāpaaugstina, lai
“neizkristu no aprites”. Izglītība nav Dieva dāvana, tas ir smaga
darba auglis. Jā, cilvēks var ilgu laiku strādāt vienā uzņēmumā,
taču viņa pienākumi tomēr mainīsies.
– Eiropas Sociālā fonda prioritāte ir bezdarbnieku
pārkvalifikācija, lai tie atbilstu darba tirgus pieprasījumam.
Taču -- vai ir veikts pētījums, par ko šos cilvēkus
pārkvalificēt, turklāt ilgtermiņā, lai pēc pāris gadiem atkal
nebūtu par valsts līdzekļiem jāpārmācās?
– Jā, darba
devējiem ir bijušas diskusijas ar Nodarbinātības valsts aģentūru
par šo jautājumu. Galvenā problēma ir tā, ka vairums bezdarbnieku
nevēlas apgūt tās specialitātes, kuras tiek pieprasītas. Nevienu
ar varu arī nevar piespiest apgūt metālapstrādi, kurā šobrīd ir
100 vakances un pieteicies viens cilvēks. Jautājums ir ļoti
nopietns – vai bezdarbniekam ļaut brīvi izvēlēties, par ko
pārkvalificēties. Vienas atbildes nav. Taču valsts šo izvēli var
atvieglot, skaidri pasakot spēles noteikumus: kurās profesijās ir
vakances un kurās ir risks darbu neatrast. Nodarbinātības valsts
aģentūra ir vienīgā institūcija, kas regulāri divreiz gadā veic
darba devēju aptauju par darba tirgus pieprasījumu. Taču būsim
godīgi: aģentūras klientus nebūs iespējams pārkvalificēt par
inženieriem, enerģētikas speciālistiem un augsto tehnoloģiju
pārzinātājiem. Visvairāk bezdarbnieku ir ar pamata un vidējo
izglītību. Es kā Darba devēju konfederācijas ģenerāldirektore
gribu godīgi jauniešus brīdināt – Latvijā ar vidējo izglītību
atrast darbu ir grūti, un nākotnē būs vēl grūtāk. Laba izeja
tiem, kas negrib studēt augstskolā, ir pirmā līmeņa augstākā
izglītība – koledža. Eiropā runā par bezdarbnieku attālumu līdz
darba tirgum, kuru nosaka viņa prasmes. Būtu svarīgāk vispirms
palīdzēt tiem, kas ir vistuvāk nodarbinātībai, jo katrs gads bez
darba cilvēku attālina no darba tirgus.
– Kādas ir jūsu prognozes par darba tirgus attīstību
pārskatāmā nākotnē?
– Pēc desmit gadiem Latvijā aktuāls
būs nevis bezdarbs, bet darbaspēka trūkums. Tās ir manas
prognozes, ņemot vērā demogrāfiskās tendences un prognozēto
straujo ekonomikas attīstību. Latvijai darbaspēks būs
jāimportē.
Rūta Kesnere,”LV”