Tā kunga svētā nezāle
Anna Skaidrīte Gailīte Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Kaut tikko izgājušai tautās, Annas Skaidrītes Gailītes jaunajai grāmatai “... bet atvases zaļo” jau ir sava, visai dramatiska biogrāfija. Romāna pirmvariantam, kas iznāca 1998.gadā, autore deva nosaukumu “... un tad ienāca postītājs”. Ar “postītāju” bija domātas svešās varas, kas vairāk par pusgadsimtu senā pagātnē ielauzās mūsu tautas mierīgajā, harmoniskajā dzīvē un sagandēja arī autobiogrāfiskajā romānā aprakstītās dzimtas ļaužu likteņus. Diemžēl ar “postītāju” nācies saskarties arī mūsdienās, kad sveša roka pacēlusies pret pašu grāmatu.
Dzīve turpinās
Jaunajā redakcijā romānu laidis
klajā apgāds “Zvaigzne ABC”, un grāmatas atvēršanas svētkos, kas
16.janvārī notika izdevniecības zālē, piedalījās arī Anna
Skaidrīte Gailīte un pēcvārda autore Anda Līce. Apgāda direktore
Vija Kilbloka uzsvēra, ka jaunais nosaukums labāk atbilst
grāmatas būtībai: “Jā, bija postītāji, tika sagandētas cilvēku
dzīves, daudz kas tika pārdzīvots. Būdama žurnāliste, autore ir
mācējusi dokumentālo stāstu par savu dzimtu veidot tā, ka romāns
vēsta nevis par bojāeju, bet gan par dzīves turpināšanos.”
Rakstniece pastāstīja, ka nesen mūžībā aizgājusi viņas māte Anna
(romānā saukta par Almu), kuras dramatiskā dzīvesgājuma tēlojumam
romānā ierādīta ļoti nozīmīga vieta. Jaunajā izdevumā ietverti
daži fragmenti no sarunām, kas autorei (Signei) ar māti (Almu)
risinājušās pēc romāna pirmpublicējuma. Šī grāmata veltīta mātes
piemiņai. Un autore ir vēlējusies tālāk nest arī viņas vārdu:
“Kad padomju laikā saņēmu pasi, divi vārdi netika atzīti un es
izšķīros par Skaidrīti, kā mani mājās parasti sauca. Kad nesen
atkal pienāca laiks mainīt pasi, lūdzu ierakstīt arī Annas vārdu,
kas manā dzimšanas apliecībā vienmēr bijis.”
Spriež tiesa
Pēcvārdā “Par dzīvi un savu
grāmatu ar smago likteni” autore stāsta arī par pēdējā pusotra
gada pārdzīvojumiem sakarā ar likstām, kas piemeklējušas viņas
sarakstīto grāmatu. Vārdi netiek nosaukti, taču no dažādiem
medijiem tie jau sen zināmi. Īsi par lietas būtību. Trimdas
sabiedrībā un arī Latvijā pazīstamais rakstnieks un gleznotājs
Raimonds Staprāns bez autores ziņas un piekrišanas izmantojis
romāna tekstu, pārveidojis to pēc sava prāta un sameistarojis
lugu “Postītājs”. Tā publicēta mēnešrakstā “Jaunā Gaita”, kas
tiek izplatīts visos kontinentos, kur dzīvo latvieši. Anna
Skaidrīte Gailīte to saņēma pagājušajā vasarā, gan ne no Staprāna
kunga, kā varētu sagaidīt, bet no sava novadnieka
literatūrzinātnieka Valdemāra Ancīša, kas šo negadījumu plaši
aprakstījis arī “Senču kalendārā”.
Pilnīgi satriekta par vardarbīgo ielaušanos sava dokumentālā
romāna tēlu dzīvē, rakstniece meklēja palīdzību Autortiesību
aizsardzības aģentūrā, taču te tika paskaidrots, ka aģentūra
aizsargā tikai mantiskās tiesības. Cerot uz dramaturga kā radoša
cilvēka sapratni un atsaucību, viņa aizrakstīja uz Ameriku
vēstuli ar prasību lugu atsaukt. Atbildes vietā pēc laba laika
tika saņemta tēvišķīga pamācība, ka ik grāmata pēc publicēšanas
dzīvo savu neatkarīgu dzīvi un notikušais drīzāk uzskatāms par
lielu komplimentu viņas darbam. Rakstniece pacietīgi gaidīja, ka
kļūdīšanās tomēr tiks atzīta un dramaturgs lugu atsauks. Tas
nenotika. Tā kā šis konflikts bija pievērsis mediju uzmanību, pār
rakstnieces galvu sāka gāzties šantāžas un draudu lavīna. Nekas
cits neatlika kā meklēt savu tiesību aizstāvību tiesā. Gandrīz
vai sabiedriskā kārtā advokāta pienākumus uzņēmās pieredzējušais
jurists Aloīzs Vaznis. Kā tas jau izskanējis plašsaziņas
līdzekļos, tiesa prasību ir apmierinājusi un nospriedusi piedzīt
no Raimonda Staprāna kompensāciju par Skaidrītes Gailītes darba
izmantošanu 10 000 latu apmērā.
Apgāds “Zvaigzne ABC”. 2004. Vākam izmantota Vijas Kilblokas fotografētā ainava ar gaismas solījumu tumšajās debesīs |
Vērtē līdzcilvēki
Pati būdama juriste, Vija Kilbloka
atgādināja visiem grāmatizdevējiem labi zināmos noteikumus:
“Tikai 70 gadus pēc autora nāves katrs var ar viņa darbu darīt,
ko grib. Agrāk bija noteikti 50, tagad ir 70 gadi. Un līdz tam
neviens bez autora mantinieku līdzzināšanas un piekrišanas
nedrīkst ne pirkstu likt klāt viņa darbam, lai tikai mantiniekiem
nerastos kādas nepatīkamas emocijas un nekādi netiktu aizskartas
viņu tiesības. Bet te kāds pagrābj no sveša darba personāžus, aiz
kuriem stāv konkrēti cilvēki, un pat neinformē autoru. Nav
vajadzīga nekāda ekspertīze, lai saprastu, ka šai gadījumā
visrupjākā veidā ir tikušas pārkāptas dzīva rakstnieka
autortiesības.”
Anda Līce īpaši pieminēja šī nodarījuma ētisko pusi: “Mūsu
trimdas tautieši ļoti dažādā veidā piedalās Latvijas dzīvē. Es
strādāju Okupācijas muzejā, kas ir izveidots un jau desmit gadus
darbojas ar viņu ziedojumiem. Tā ir laba līdzdalība, bet te
noticis citādi. Tas, kas rakstniecei bijuši tuvu un dārgu cilvēku
likteņi, viņu dzīves, Staprāna kungam bijis tikai materiāls
lugai. Vieni spēj iejusties otra cilvēka ādā, citi ne. Domāju, ka
arī sabiedrība ir pārāk vienaldzīga. Autore esot pārlieku jūtīga.
Mūsdienu pasaulē emocijām neesot vietas. Bet cilvēks bez savas
jūtu pasaules, bez emocijām taču ir robots. Tāda robotiska pieeja
arī te bijusi vērojama. Kāda vēl ekspertīze! Šajā dokumentālajā
dzimtas romānā ir runa par reāliem cilvēkiem un viņu traģiskajiem
likteņiem. Tas ir rakstnieces celtais piemineklis šiem cilvēkiem
un viņu laikam. Nevienam nav tiesību to izpostīt.”
Tiek pielikts punkts
Pats rūgtākais piliens rakstnieces
sāpju kausā ir viņas mīļotā tēvoča Kazimira piemiņas apgānīšana.
Romāna pirmizdevumā starp daudzajiem fotoattēliem redzams arī
viņa portrets. Skaisti sejas vaibsti, uzticības pilns
skatiens.
Anna Skaidrīte Gailīte saka: “Viņš bija patriots ar dzejnieka
dvēseli, nebaidījās nostāties pret čekistu, aizstāvot sava brāļa
un viņa ģimenes godu. Es savā grāmatā rakstīju, ka pēc četriem
gadu desmitiem Signe tika klāt no čekas arhīviem izvilktajai
Kazimira “lietai” un uzzināja, kādai peklei Kazimirs gājis cauri
savas dzīves pēdējos mēnešos. Pratināts bez gala un bez mēra,
viņš atzinies: “Es tikai gribēju brīvu un neatkarīgu Latviju!”
Par to viņam piespriests augstākais soda mērs – par Dzimtenes
nodevību. Postošās lugas autors nav papūlējies to izlasīt. Lugā
Kazimirs (saglabājot pat īsto vārdu!) pataisīts par lupatu, kas
rāpo uz ceļiem. Vēl briesmīgāk! Viņš padarīts par visneģēlīgāko
nodevēju. Jaunajā izdevumā fotoattēlu nav. Es negribēju vēlreiz
atdot pasaulei šos krietnos, stipros cilvēkus, lai – nedod Dievs!
– kāds atkal iedomātos izdurt viņiem acis un likt dzīvot svešu
dzīvi.”
Rakstniece apliecināja, ka viņa šai lietai pieliek punktu un
turpmāk par to vairs sabiedriski neizteiksies: “Viss tālākais ir
advokāta rokās. Manā sirdī ļaunuma nav. Drīzāk žēlums, ka tas
cilvēks neko nav sapratis. Esmu viņam piedevusi, gribu tikai
dabūt atpakaļ to, kas ir mans. Par manām ciešanām ne ar kādu
naudu nevar samaksāt. Ja kādu naudu saņemšu, tad ne jau sev to
paturēšu. Es sāku rakstīt, stāvēdama uz Nebūtības sliekšņa. Kad
pēkšņi saasinājās jaunībā iemantotā sirdskaite un sākās cīņa
starp “būt” un “nebūt”, kļuva žēl, ka manas domas, atmiņas,
dzīves pieredze un pasaules izpratne tā vienkārši ieslīdēs
Nekurienē, neatstājot nekādas pēdas līdzcilvēkos. Abas pirmās
grāmatas sarakstīju, guļot slimnīcas palātā un nespējot pat
piecelties sēdus. Pēc divām sarežģītām operācijām esmu saņēmusi
dzīves kredītu. Esmu sapratusi, ka mana sūtība ir strādāt
literatūrā. Tēli un domas atnāk paši, man tikai jāpieraksta.
Spēku dod manu mīļo jēkabpiliešu sirsnība, daudzās vēstules, ko
saņemu no visām Latvijas malām un arī no Amerikas un
Austrālijas.”
Dvēsele mūžam dzīvā
Savas dzimtas sāgu Anna Skaidrīte
Gailīte laiž pasaulē ar novēlējumu, lai miers un piedošana pavada
mūžībā aizgājušos, lai cerībā un mīlestībā staro jaunāko paaudžu
dzīve. Kaut gan skarbā laikmeta vētrās tikai divi no mīļotās
vecmāmiņas Paulīnes desmit bērniem paspējuši atstāt dzimtas
turpinātājus, kā teikts grāmatas izskaņā, “dzimta ir atkal
atguvusi līdzsvaru. Atvases aug! Ne vairs tikai atsevišķi
stādiņi, bet vesela jaunaudze zaļoksnēju, dzīvības sulas pilnu
dzinumu stiepjas pretī Saulei un Dzīvei”.
Aizverot pēdējo lappusi, tā vien gribas atgriezties tai vietā,
kur tēvs bailēs no čekistiem ir iesviedis ugunī Kazimira
dienasgrāmatu un dzejoļu klades un Signes brālis Dzintis izmisis
saka: “Pašlaik tu viņu iznīcini. Tagad viņš mirst. Uz visiem
laikiem. Pavisam.” Nu nevar tā būt! Arī viņa mīlestība, sapņi un
sāpes baro šīs dzimtas atvases un dara to stipru.
Tā Kunga svētā nezāle. Dzejnieks Andrejs Eglītis tā teicis par
sīksto, izturīgo un reizē neizdeldējami dzīvīgo latviešu tautu.
Šis apzīmējums īsti labi piederas arī Annai Skaidrītei Gailītei
kā savas stiprās dzimtas veselībā trauslajai un garā tik
stiprajai atvasei.
Aina Rozeniece