Īpašu uzdevumu ministrs bērnu un ģimenes lietās
Valsts programma bērna un ģimenes stāvokļa uzlabošanai 2004.gadam
Apstiprināts ar īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās 2004.gada 5.janvāra rīkojumu Nr.1-9.1/1
Bērnu tiesību aizsardzības likuma
65. panta pirmās daļas 1. punkts paredz, ka īpašu uzdevumu
ministrs bērnu un ģimenes lietās apstiprina ikgadējo Valsts
programmu bērna un ģimenes stāvokļa uzlabošanai (turpmāk tekstā —
Valsts programma).
Valsts programma ir rīcības plānošanas dokuments, kura mērķis ir
sekmēt bērnu un ģimenes stāvokļa uzlabošanos, īstenojot
mērķtiecīgus, uz bērnu tiesību nodrošināšanu un aizsardzību
vērstus, pasākumus.
Valsts programma 2004.gadam ir veidota, ņemot vērā nepieciešamību
finansēt tādus pasākumus, kas sniegtu atbalstu tām mērķgrupām,
kurām līdz šim valstī ir pievērsta nepietiekama uzmanība.
ANO Ģenerālā asambleja 2004.gadu ir pasludinājusi par
Starptautiskā ģimenes gada desmitgadi. Sekojot ANO Ģenerālās
asamblejas paustajiem mērķiem, Latvijas valdība 2004.gadu
pasludinājusi par Ģimenes gadu Latvijā. Atbilstoši tam viena no
Valsts programmas prioritātēm 2004.gadā noteikta kā atbalsts
ģimenei ar bērniem.
Aktuāla problēma valstī ir vardarbība pret bērniem un bērnu
atstāšana bez uzraudzības. Līdz ar to viena no Valsts programmas
prioritātēm ir vardarbības pret bērniem novēršana, lai sabiedrībā
veidotu izpratni par vardarbības pret bērnu un bērnu atstāšanu
bez uzraudzības negatīvajām sekām uz bērna fizisko un garīgo
attīstību.
Tā kā 1989.gada ANO Konvencija par bērna tiesībām paredz, ka
bērnam, kuram uz laiku vai pastāvīgi nav savas ģimenes vai kuru,
ievērojot bērna intereses, nedrīkst atstāt šajā vidē, ir tiesības
uz īpašu valsts aizsardzību un palīdzību, kā viena no Valsts
programmas prioritātēm ir atbalsts bez vecāku gādības
palikušajiem bērniem.
Valsts programmas pasākumus īsteno Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariāts vai projektu konkursos noteiktie pasākumu īstenotāji. Realizējot Valsts programmā noteiktos pasākumus, pasākumu īstenotāji ievēro likumu “Par iepirkumu valsts vai pašvaldību vajadzībām”.
Valsts programmas pasākumi:
1. Atbalsts ģimenēm ar bērniem
Mērķis — veicināt ģimenei
draudzīgas vides veidošanos.
Uzdevumi:
pilnveidot palīdzību ģimenei riska un krīzes situācijā;
veidot ģimenes vajadzībām atbilstošu infrastruktūru
pašvaldībās;
popularizēt ģimeni kā vērtību sabiedrībā;
sniegt psiholoģisku atbalstu adoptētājiem, audžuģimenēm,
aizbildņiem un bērniem šajās ģimenēs.
Kopējais finansējums — Ls 175 000
1. 1. Pilotprojekts Liepājas pašvaldībā “Ģimenes
atbalstam”
Pilotprojekts “Ģimenes atbalstam” sākts
2003.gadā (ar īstenošanas termiņu — 2 gadi), lai izpētītu ģimenes
atbalsta problēmas pašvaldībā, kā arī izstrādātu un realizētu
pašvaldības un valsts institūciju sadarbības modeli darbam ar
nelabvēlīgām ģimenēm un vecākiem, kuriem atņemtas aprūpes un
aizgādības tiesības. Pilotprojekts nepieciešams arī, lai
izstrādātu un realizētu modeli alternatīvās aprūpes formu
attīstībai pašvaldībā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem
bērniem, ko varētu ieviest visā valstī.
Finansējums — Ls 7000
Rezultātā:
• darbojas Ģimenes atbalsta centrs Liepājā;
• izstrādāts pašvaldības un valsts institūciju optimāls
sadarbības modelis darbam ar nelabvēlīgām ģimenēm un vecākiem,
kuriem atņemtas aprūpes un aizgādības tiesības, kā arī
alternatīvās aprūpes formu attīstībai pašvaldībā bāreņiem un bez
vecāku gādības palikušiem bērniem.
1.2. Atbalsts ģimenēm ar
bērniem krīzes situācijā
Ģimenei, nonākot krīzes
situācijā, nepieciešams saņemt psihosociālu palīdzību un
atbalstu, kuru sniedz kvalificēti speciālisti. Taču tikai dažās
Latvijas pilsētās un pagastos izveidoti ģimenes atbalsta centri
vai sociālo dienestu nodaļas vai krīzes centri, kas ģimenei
varētu nodrošināt šādu kompleksu palīdzību. Tādēļ nepieciešams
paplašināt ģimenes atbalsta un krīzes centru tīklu valstī.
Finansējums — Ls 40 000
Rezultātā :
• izveidoti vismaz 4 ģimenes atbalsta vai krīzes centri, kas
nodrošina ģimenei kompleksu psihosociālu palīdzību krīzes
situācijā un atbalstu, kuru sniedz kvalificēti speciālisti.
1.3. Bērnu rotaļu un attīstības centru
izveide
Lai pirmsskolas vecuma bērni, kuri neapmeklē
bērnudārzu, laikā, kad vecākiem nav iespēju būt kopā ar bērnu,
nepaliktu bez uzraudzības, nepieciešams veidot bērnu rotaļu un
atpūtas centrus, kuros vecāki varētu atstāt bērnus uz dažām
stundām dienā.
Šādu rotaļu un attīstības centru izveide lielākajās Latvijas
pilsētās nodrošinātu iespēju, ka bērni nepaliktu bez uzraudzības,
kā rezultātā bērnu veselība un dzīvība netiktu apdraudēta un
samazinātos bērnu traumatisms.
Finansējums: — Ls 30 000
Rezultātā:
• izveidoti vismaz 5 bērnu rotaļu un attīstības centri republikas
nozīmes pilsētās.
1.4. Ģimenes gada noslēguma
konference
Gatavojoties Starptautiskā ģimenes gada
desmitgadei 2004.gadā, ANO Ģenerālā asambleja pieņēmusi vairākas
rezolūcijas, kurās izteikts aicinājums dalībvalstīm sociālās
attīstības vecināšanā pievērst lielāku uzmanību ģimenes
dimensijai un Starptautiskā ģimenes gada godināšanu vērst uz
ģimenes kā sabiedrības pamatvērtības lomas akcentēšanu. Latvijā
2004.gadā paredzēts īstenot virkni valsts, pašvaldības
institūciju un nevalstisko organizāciju pasākumu. Ģimenes gada
noslēgumā nepieciešama konference, kurā tiktu izvērtēts
paveiktais, izvirzīti mērķi turpmākajai darbībai, kā arī
apbalvoti konkursu uzvarētāji.
Finansējums — Ls 2000
Rezultātā:
• organizēta konference, kurā piedalās ģimenes atbalsta jomā
strādājošo valsts, pašvaldību institūciju un nevalstisko
organizāciju pārstāvji, kā arī ģimenes gada pasākumu ietvaros
izsludināto konkursu uzvarētāji.
1.5. Vides pielāgošana bērniem ar kustību
traucējumiem
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem,
Latvijā 2002.gadā 11 061 bērnam ir noteikta invaliditāte.
Lielai daļai šo bērnu ir kustību traucējumi, līdz ar to ir
ierobežotas saskarsmes iespējas, jo bieži izglītības, aprūpes,
kultūras, atpūtas un sporta iestādes nav pielāgotas bērniem ar
kustību traucējumiem. Lai nodrošinātu institūciju pieejamību
bērniem ar kustību traucējumiem, nepieciešams veikt telpu
pielāgošanu un pārbūvi.
Finansējums — Ls 30 000
Rezultātā:
• uzlabota vides pieejamība bērniem ar kustību traucējumiem
vismaz 12 institūcijās, kas sniedz pakalpojumus bērniem.
1.6. Bērnu projektu par rotaļu, atpūtas un sporta laukumu
iekārtošanu finansējums
Bērnu tiesību aizsardzības
likuma 16.pants paredz bērna tiesības uz atpūtu un brīvo laiku.
Pašvaldībās bērniem nereti ir ierobežotas iespējas saturīgi
pavadīt brīvo laiku. Latvijā nav pietiekams skaits bērnu rotaļu
un atpūtas laukumu. Ir svarīgi, ka rotaļu, atpūtas un sporta
laukumu projektus izstrādā bērni sadarbībā ar pašvaldību
attiecīgajiem speciālistiem. Nepieciešams izveidot bērnu rotaļu,
atpūtas un sporta laukumus, radot bērniem atpūtai piemērotu vidi
un iespēju pilnvērtīgi pavadīt brīvo laiku.
Lai nodrošinātu iespēju izveidot
rotaļu, atpūtas un sporta laukumus, nepieciešams piešķirt
finansējumu katrai rajona padomei vai republikas pilsētas
domei.
Finansējums — Ls 66 000
Rezultātā:
• realizēti vismaz 33 bērnu projekti, veidojot bērniem un ģimenei
draudzīgu pašvaldību;
• bērni sadarbībā ar pašvaldību speciālistiem piedalījušies
bērniem un ģimenei draudzīgas vides veidošanā.
2. Atbalsts bez vecāku gādības palikušajiem bērniem un riska grupas bērniem
Mērķis — veicināt bez vecāku gadības palikušo bērnu un riska grupas bērnu iekļaušanos sabiedrības dzīvē.
Uzdevumi:
• veicināt iespēju bez vecāku gādības palikušiem bērniem augt
ģimenē;
• nodrošināt iespēju riska grupu bērniem saturīgi pavadīt brīvo
laiku.
Kopējais finansējums — Ls 54 600
2.1. Informatīvā kampaņa „Palīdzi bērnam
izaugt!”
2003.gadā Īpašu uzdevumu ministra bērnu un
ģimenes lietās sekretariāts sāka informatīvu kampaņu „Palīdzi
bērnam izaugt!”. Kampaņas mērķis ir informēt sabiedrību par
adopcijas, aizbildnības, audžuģimenes, atbalsta ģimenes un
uzticības personas institūtu būtību. Lai veicinātu bērnu skaita
samazināšanu ārpusģimenes aprūpes iestādēs, ir nepieciešams
turpināt informatīvo kampaņu „Palīdzi bērnam izaugt!”.
Finansējums — Ls 5000
Rezultātā:
• noorganizēta informatīvā kampaņa „Palīdzi bērnam izaugt!”,
kuras ietvaros izdoti un izplatīti bukleti.
2.2. Apmācība adoptētājiem un konsultācijas adoptētājiem
audžuģimenēm, aizbildņiem un bērniem šajās ģimenēs
Bērna
pilnvērtīgai un harmoniskai attīstībai nepieciešama ģimeniska
vide, sapratnes un mīlestības gaisotne. Ģimene, kura adoptē
bērnu, ir pārmaiņu priekšā. Tādēļ nepieciešama ģimeņu, kuras
vēlas adoptēt bērnus, dažāda veida apmācība, lai vecāki iegūtu
zināšanas, kā palīdzēt bērnam iejusties ģimenē. Ģimenēm, kuras
uzņēmušās rūpes par bez vecāku gādības palikušu bērnu, nereti
nepieciešams psiholoģisks atbalsts, lai palīdzētu uzturēt
sapratnes pilnu noskaņojumu ģimenē. Tādēļ ir svarīgi nodrošināt
adoptētājiem, audžuģimenēm, aizbildņiem un bērniem šajās ģimenēs
psihologu konsultācijas.
Finansējums — Ls 10 000
Rezultātā:
• nodrošināta iespēja saņemt bezmaksas psihologa konsultācijas
adoptētājiem, audžuģimenēm, aizbildņiem un bērniem šajās
ģimenēs;
• sniegta apmācība ģimenēm, kuras adoptējušas bērnus.
2.3. Darba un atpūtas nometnes riska grupu
bērniem
2002. gadā sociālajos dienestos bija reģistrētas
37 720 trūcīgās ģimenes, kurās auga 82 741 bērns,
bāriņtiesu un pagasttiesu uzskaitē 2002.gadā bija 9653
nelabvēlīgās ģimenes, kurās auga 19 177 bērni. Bieži šo
ģimeņu vecāki nespēj nodrošināt bērniem iespējas saturīgi pavadīt
vasaras brīvlaiku, bērni jūtas izolēti un sabiedrībai
nevajadzīgi. Nepieciešams atbalstīt darba un atpūtas nometņu
organizēšanu, kur bērni varēs piedalīties pašvaldības teritorijas
labiekārtošanā vai citos darbos un saturīgi pavadīt brīvo
laiku.
Lai nodrošinātu pašvaldībām iespēju organizēt vasaras nometnes,
nepieciešams piešķirt finansējumu katrai rajona padomei vai
republikas pilsētas domei.
Finansējums — Ls 39 600
Rezultātā:
• noorganizētas vismaz 33 darba un atpūtas nometnes riska grupu
bērniem;
• 1500 – 1800 bērnu lietderīgi pavadījuši laiku vasaras
brīvlaikā;
• veicināta riska grupu bērnu iekļaušanās sabiedrības dzīvē.
3. Vardarbības pret bērnu novēršana
Mērķis — veicināt sabiedrības
izpratni par vardarbības pret bērnu un bērnu atstāšanas bez
uzraudzības negatīvajām sekām.
Uzdevumi:
• apmācīt speciālistus par metodēm darbā ar bērnu, kurš cietis no
vardarbības;
• informēt sabiedrību par vardarbības pret bērnu veidiem un bērna
atstāšanu bez uzraudzības negatīvajām sekām.
Kopējais finansējums — Ls 52 571
3.1. Informatīvā kampaņa vardarbības pret bērnu
novēršanai
Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem,
mūsu valstī pēdējos četros gados vardarbība pret bērniem
pieaugusi 18 reizes. Vardarbībai pret bērniem ir vairāki cēloņi,
viens no tiem ir sabiedrības neizpratne par to, kas ir
vardarbība, un sabiedrībā valdošie mīti par vardarbību.
Apkārtējai sabiedrībai jāsaprot, ka gan fiziskā un seksuālā
vardarbība, gan emocionālā vardarbība un bērna atstāšana bez
uzraudzības apdraud bērna veselību un dzīvību. Lai samazinātu
vardarbību pret bērniem, sabiedrībai ir svarīgi saprast
vardarbības negatīvo ietekmi, ir nepieciešams informēt sabiedrību
par vardarbības veidiem, par iespējamo palīdzību bērnam, kas
cietis no vardarbības.
Finansējums — Ls 27 571
Rezultātā:
• noorganizēta informatīvā kampaņa, kuras ietvaros sagatavoti un
demonstrēti klipi, sagatavoti un izvietoti plakāti;
• informēta sabiedrība par vardarbības veidiem un tās negatīvajām
sekām uz bērna veselību un dzīvību.
3.2. Speciālistu apmācība par atbalstu bērniem krīzes
situācijā
ANO Bērna tiesību konvencija paredz, ka
dalībvalstis veic dažādus pasākumus, lai aizsargātu bērnu pret
vecāku, aizbildņu vai jebkuras citas personas, kas rūpējas par
bērnu, fizisku vai emocionālu, vai seksuālu vardarbību. Katram
bērnam ir tiesības uz pilnīgu aizsardzību no dažāda veida
vardarbības. Valstī arvien pieaug to bērnu skaits, kas cietuši no
vardarbības. Tādēļ nepieciešams apmācīt sociālos darbiniekus,
bāriņtiesu (pagasttiesu) darbiniekus, policistus, pedagogus un
tiesnešus par vardarbības veidiem, kā atpazīt bērnu, kurš cietis
no vardarbības, un kā sniegt nepieciešamo palīdzību.
Finansējums — Ls 25 000
Rezultātā:
• vismaz 250 speciālisti apguvuši nepieciešamās zināšanas par
metodēm darbā ar bērniem, kuri cietuši no vardarbības, un kā
sniegt bērnam nepieciešamo palīdzību;
• izstrādāts un speciālistiem pieejams metodiskais materiāls par
vardarbību pret bērniem.