Arī viens deputāts spēj ietekmēt Eiropas politiku
Pērs Stenmarks, Eiropas Parlamenta Eiropas Tautas partiju un Eiropas Demokrātu grupas deputāts no Zviedrijas, – “Latvijas Vēstnesim”
Eiropas Parlamenta Eiropas Tautas partiju un Eiropas Demokrātu grupas deputāts no Zviedrijas Pērs Stenmarks Eiropas Parlamenta foto |
Eiropas Parlaments darbojas citādi
– Pirms Zviedrijas
pievienošanās Eiropas Savienībai (ES) jūs vairākus gadus esat
bijis deputāts Zviedrijas nacionālajā parlamentā. Ar ko atšķiras
darbs Eiropas Parlamentā (EP)?
– Pirms ievēlēšanas EP es
16 gadus biju deputāts Zviedrijas nacionālajā parlamentā. Ņemot
vērā šo parlamentāro pieredzi, domāju, ka labi zinu, kā darbojas
parlaments, bet, nokļūstot šeit, visu nācās mācīties no jauna.
Manuprāt, ikvienam, kas šeit nokļūst, jāiziet cauri garam
izpratnes un apmācību procesam. Šeit strādā 15 dažādu valstu
pārstāvji, un parlamenta darbības principi ir visai atšķirīgi no
nacionālajiem parlamentiem. Tieši tādēļ arī dzima iniciatīva par
novērotājiem no kandidātvalstīm, lai topošo dalībvalstu pārstāvji
vēl pirms oficiālās pievienošanās ES varētu apgūt un izprast, kā
strādā EP. Mēs, Zviedrijas deputāti, ienācām šeit pēkšņi un jau
kā deputāti. Jāatzīst, ka tas bija visai grūti.
– Tātad jums, pirms tikāt ievēlēts par deputātu, nebija
iespēju iepazīties ar EP darbu.
– Jā, mūsu iespējas
iepazīties ar EP darbu pirms tam bija visai ierobežotas.
Personīgi es EP pabiju tikai trīs reizes plenārsēdes laikā
Strasbūrā, bet mums nebija iespēju piedalīties komisiju un darba
grupu sēdēs.
Novērotājiem no Latvijas un citām topošajām dalībvalstīm ir dotas
lielas iespējas iesaistīties visos procesos un darboties gandrīz
kā pilnvērtīgiem Eiroparlamenta deputātiem.
Eiroparlamentā nav pozīcijas un opozīcijas
– Kāda ir galvenā atšķirība
starp darbu EP un nacionālajā parlamentā?
– Sākotnēji EP
bija kā viens liels diskusiju klubs, bet gadu gaitā tā pilnvaras
pakāpeniski palielinājušās. Ar katru nākamo līgumu parlamenta
loma likumdošanas izstrādē un budžeta pieņemšanas procesā ir
augusi.
Galvenā atšķirība ir darbības pamatprincipos. Šeit nav normālas
opozīcijas, nav normālas valdības. Strādājot nacionālajā
parlamentā, esmu strādājis kopā ar valdību pozīcijā, dažkārt pret
valdību opozīcijā. Šeit ir citādi. Tā vairāk ir cīņa starp ES
institūcijām. Bieži EP darbojas vienā pusē, Eiropas Komisija –
pretējā un Eiropas Savienības Padome – vēl trešajā pusē. Reizēm
mēs cīnāmies vienā frontē ar Padomi, bet dažkārt kopā ar Eiropas
Komisiju. ES ir dīvaina sistēma.
– Tātad Eiropas Parlamentā nav tradicionālā dalījuma pozīcijā
un opozīcijā. Bet kā noris sadarbība starp politiskajām
grupām?
– Gandrīz katrā politiskajā grupā darbojas
deputāti no visām piecpadsmit dalībvalstīm, un nereti vienā
politiskajā grupā pārstāvētas vairākas partijas no vienas
dalībvalsts. Tādēļ pirmām kārtām ikvienā jautājumā jāpanāk
vienošanās politiskās grupas ietvaros.
Svarīgi ir arī tas, ka nevienai politiskajai grupai nav vairākuma
EP, tādēļ jebkurā jautājumā ir jāmeklē partneri, kas domā
līdzīgi. Mēs, Eiropas Tautas partijas un Eiropas Demokrātu grupas
(EPP–ED) pārstāvji, lielākoties dodamies pie liberāļu grupas un,
ja mūsu pozīcijas sakrīt, tad mēs esam jau tuvu vairākumam. Dažos
jautājumos mūsu partneri ir citi.
Sadarbība noris politiskajās grupās
– Latvija būs viena no
mazākajām ES dalībvalstīm, līdz ar to arī mūsu deputātu skaits
Eiroparlamentā būs neliels. Ko jūs atbildētu tiem Latvijas
iedzīvotājiem, kas apgalvo, ka mūsu valsts ietekme tik lielā
parlamentā būs niecīga un visu tik un tā izlems lielās
dalībvalstis?
– Arī Zviedrija ir maza valsts ES
sistēmā. Mūsu valstī dzīvo tikai deviņi no gandrīz 400 miljoniem
Savienības iedzīvotāju. Tādēļ šis ir jautājums, ko man visai
bieži uzdevuši arī Zviedrijā.
Man nereti jautā, vai es bieži strādāju kopā ar citiem zviedru
deputātiem, cīnoties par Zviedrijas interešu aizstāvību. Es
atbildu: jums vajadzētu būt pateicīgiem, ka mēs to nedarām, jo
tad panākt mums izdevīgu vairākumu būtu gandrīz
neiespējami.
Darbojoties EP, es cenšos sastrādāties ar citu dalībvalstu
deputātiem savas politiskās grupas ietvaros un, tikai tad, ja
gūstu viņu atbalstu, es varu cerēt uz vairākuma atbalstu visā
parlamentā. Tas ir veids, kā būtu jāstrādā arī Latvijas
deputātiem šeit, Eiropas Parlamentā.
– Vai tomēr ir kādi jautājumi, kad visi zviedru deputāti nāk
kopā un meklē vienotu pozīciju?
– Jā, notiek, bet ļoti,
ļoti reti. 1995. gadā, kad Zviedrija kļuva par dalībvalsti, mēs,
zviedri, tikāmies visai bieži, bet ar laiku tas notiek arvien
retāk. Mēs visi esam sapratuši, ka daudz vieglāk ir panākt
risinājumu, labā spārna politiķiem sadarbojoties ar citiem labējo
partiju deputātiem, bet kreisajiem ar kreisajiem, nevis pēc
nacionalitātes. Tomēr dažkārt mēs strādājam kopā un meklējam arī
sabiedrotos no citām valstīm pēc teritoriālā principa. Piemēram,
transporta komitejā mums bieži ir kopīga pozīcija ar citām
perifērijas valstīm – Portugāli, Grieķiju. Arī Latvijai pēc
pievienošanās ES varētu veidoties līdzīga sadarbība atsevišķos
jautājumos.
Svarīgi ir deputātu personiskie kontakti
– Jūs esat viens no 232 EPP–ED
politiskās grupas deputātiem, bet parlamentā kopumā jūs esat
viens no 626. Kādas ir jūsu kā individuāla politiķa iespējas ko
ietekmēt?
– Tas nav viegli. Paiet zināms laiks, kamēr
izveido kontaktus, paplašina paziņu loku, iegūst zināmu vietu
daudzo deputātu kolektīvā. Protams, jāsaprot, ka jaunajam
deputātam nebūs liela ietekme tūlīt pēc darba uzsākšanas Eiropas
Parlamentā. Līdzīgi kā nacionālajā parlamentā, paiet zināms
laiks, divi trīs gadi, kamēr jaunie deputāti nostiprina savas
pozīcijas, kļūst atpazīstami un iegūst kādus amatus.
Sākotnēji es kļuvu par ES un Lietuvas apvienotās parlamentārās
komitejas vadītāja vietnieku. Vēlāk vadīju EP delegāciju ES un
Igaunijas apvienotajā parlamentārajā komitejā. Šobrīd es darbojos
apvienotajās parlamentārajās komitejās ar Igaunijas un Latvijas
parlamentiem. Tādējādi varētu teikt, ka biju ieguvis zināmu
ietekmi uz paplašināšanās procesu tieši Baltijas valstīs. Ilgu
laiku darbojos arī transporta komitejā, bet pagājušajā gadā,
neraugoties uz to, ka esmu deputāts no mazas valsts, biju
atbildīgs par lielu daļu no ES budžeta projekta.
Svarīgi ir arī katra deputāta personiskie kontakti un pazīšanās. Ne vienmēr balsojums notiek saskaņā ar piederību pie politiskajām grupām, tādēļ nereti, lai gūtu atbalstu, jādodas individuāli pie citu grupu deputātiem. Tad ir ļoti svarīgi katra deputāta personiskie kontakti.
Pozīcija un opozīcija darbojas kopā
– EP dažkārt veidojas
situācija, kad partijas, kas nacionālajā līmenī darbojas pretējās
frontēs (pozīcijā un opozīcijā), šeit, EP, strādā kopā vienā
politiskajā grupā. Vai šāda situācija nerada problēmas EP
darbībai?
– Šāda situācija, protams, var radīt zināmas
grūtības, bet, kā rāda līdzšinējā pieredze, partijas, kas
nacionālajā līmenī strādā pretējās frontēs, nokļūstot šeit, EP,
tomēr spēs sastrādāties.
Arī Latvijai pēc pievienošanās ES varētu veidoties šāda
situācija, jo šobrīd EPP–EP politiskajā grupā kā novērotāji no
Latvijas parlamenta darbojas pavisam triju partiju deputāti.
“Jaunais laiks” un Latvijas Pirmā partija veido valdību, kamēr
Tautas partija strādā opozīcijā. No mana redzespunkta ir visai
grūti saskatīt nozīmīgas politiskās atšķirības starp “Jauno
laiku” un Tautas partiju arī nacionālajā līmenī, un, cik man
zināms, viņi visi šeit spēj sekmīgi sastrādāties. Tomēr
nedrīkstētu aizmirst, ka nacionālajā līmenī tās darbojas pretējās
pusēs.
Kā nacionālajiem parlamentiem iesaistīties ES sistēmā
– Zviedrija, līdzīgi kā Somija
un Dānija, ir pazīstama ar to, ka tā veido visai ciešu sadarbību
starp EP un nacionālo parlamentu, kamēr vairākās dienvidu
dalībvalstīs sadarbība starp parlamentiem nacionālajā un Eiropas
līmenī gandrīz nenotiek. Kurš, jūsuprāt, ir labākais šo
institūciju sadarbības modelis?
– Man grūti atbildēt,
kurš sadarbības modelis veiksmīgāks un efektīvāks. Arī mēs
Zviedrijā esam izmēģinājuši vairākus atšķirīgus sadarbības
modeļus, un es nevaru apgalvot, ka mums vienmēr būtu veicies ļoti
labi.
Viens sadarbības variants ir sadarbība partijas ietvaros, kad
vienas partijas EP deputāti cenšas uzturēt ciešu kontaktu un
veidot aktīvu sadarbību ar saviem partijas biedriem nacionālajā
parlamentā. Es esmu Zviedrijas Moderātu partijas delegācijas
vadītājs šeit, EP, un cenšos piedalīties arī visās savas partijas
sanāksmēs Zviedrijā. Cenšos informēt partijas biedrus par
diskusijām EP un vienlaikus uzklausīt diskusijas tur, nacionālajā
līmenī, un paust šo pozīciju EP. Tāpat es cenšos veidot kontaktus
dažādu nozaru komisiju starpā. Mūsu kontakti ir visai cieši. Var
minēt arī to, ka pērn vairāki deputāti no Zviedrijas parlamenta
ieradās šeit iepazīšanās vizītē ar mērķi izprast, kā īsti
darbojas EP.
– Dažādās dalībvalstīs nacionālie parlamenti ES politikas
veidošanā iesaistās diezgan atšķirīgi. Vai, jūsuprāt, būtu
jāveido kāda vienota procedūra vai institucionāla sistēma, caur
kuru nacionālajiem parlamentiem iesaistīties ES lēmumu
pieņemšanas procesā?
– Manuprāt, katrai dalībvalstij
pašai jādod iespēja izvēlēties veidu un instrumentus, kā
iesaistīties lēmumu pieņemšanā. Katrai valstij pašai jāmeklē tai
pieņemamākā sadarbības forma.
Zviedrijas parlamentā darbojas Eiropas lietu komisija, kas ir
konsultējoša institūcija gandrīz ikvienā jautājumā, ja tas skar
mūsu valsts līdzdalību ES. Ik reizi, kad ES Ministru padomē tiek
izlemts kāds jautājums, attiecīgais ministrs ierodas uz Eiropas
lietu komisijas sēdi un izklāsta pozīciju, kādu gatavojas
aizstāvēt. Komisijas deputāti sniedz savu viedokli par šo
pozīciju. Eiropas lietu komisijas iesaistīšanos šajā procesā var
vērtēt kā diezgan sekmīgu, bet vēl efektīvāks risinājums būtu
šajā procesā iesaistīt ne vien Eiropas lietu komisiju, bet visas
nacionālā parlamenta nozaru komisijas. Piemēram, kad tiek izlemts
kāds jautājums, kas skar transporta nozari, tiktu iesaistīta arī
transporta komisija.
Tas ir mehānisms, uz kuru tiecas Zviedrijas parlaments. Līdzīgu
sadarbības kārtību es varētu ieteikt arī Saeimai.
Svarīgākais ir saikne ar vēlētājiem
– Parlamentārajā darbā nozīmīga
deputāta darba sastāvdaļa ir uzturēt saikni ar saviem vēlētājiem.
Kā jums tas izdodas, strādājot šeit, Strasbūrā un Briselē, kas ir
visai tālu no Zviedrijas?
– Jā, strādājot par deputātu
EP uzturēt kontaktus ar vēlētājiem ir krietni sarežģītāk.
Pirmkārt, šķērslis ir lielais attālums, otrkārt, fakts, ka
vēlēšanu iecirknis ir visa valsts, nevis kāds noteikts apgabals.
Tomēr mums jācenšas uzturēt šo saikni ar vēlētājiem un jānes viņu
viedoklis uz EP. Manuprāt, jāveido dažādi informācijas
kanāli.
Jau ilgāku laiku darbojos EP transporta lietu komisijā. Sākotnēji
centos ik gadu trīs četras reizes organizēt tikšanās ar
Zviedrijas transporta nozares pārstāvjiem, lai izzinātu viņu
nostāju jautājumos, kurus mēs apspriežam EP. Vēlāk sāku veidot
ziņu lapu, kuru regulāri pēc EP transporta komitejas sēdes
izsūtīju Zviedrijas transporta nozares pārstāvjiem. Pēc tam
ieguvu viņu viedokļus, komentārus un attiecīgi reaģēju.
Tie ir tikai pāris veidi, kā sastrādāties ar saviem vēlētājiem un
informēt viņus par šeit notiekošo.
– Ko jūs vēlētu Latvijas parlamentāriešiem, kas tuvākajā laikā
jau kā pilntiesīgi deputāti dosies strādāt uz EP?
–
Galvenais – neaizmirst savus vēlētājus, jo tikai tādējādi ES spēs
sekmīgi attīstīties un kļūt tuvāka un saprotamāka tautai.
Pirmo reizi nokļūstot šeit, tiekoties un diskutējot ar
deputātiem, es secināju, ka daudzi no viņiem darbojas kā brīvi
lidojoši satelīti, bez jebkādas saiknes ar saviem vēlētājiem. Es
nolēmu: ja pats kļūšu par EP deputātu, tad šādi nestrādāšu.
Centīšos veidot ciešus kontaktus ar saviem vēlētājiem.
Nonākot šeit, nevajag mēģināt jau no pirmās dienas kļūt par ļoti
ietekmīgu un pazīstamu deputātu, bet gan mēģināt dibināt ciešus
kontaktus ar tiem, kas jūs šeit ievēlējuši.
Artis Nīgals,
“LV”
artis.nigals@vestnesis.lv