Mednieks, medību un dzīvnieku gleznotājs, latviešu rakstnieks un zemnieku draugs
|
Tā šo vīru, kura 250 gadu jubilejas izstāde nule skatāma Valsts Mākslas muzejā, titulēja gleznotāja laikabiedri. Pirms gadsimta ceturkšņa šai pašā muzejā vācbaltu māksliniekam Johanam Heinriham Baumanim notika varbūt pati pirmā personālizstāde, gan pieticīgāka izmēros, un pats meistars tad bija tikpat kā nepazīstams. Pašreizējā ekspozīcija ir krietni papildināta ar vairāku muzeju un privātkolekciju darbiem, un kuplais apmeklējums liecina par šī talanta augsto vērtējumu. Jāpiemin vēl arī svinīgā izstādes atklāšanas noskaņa ar sveču gaismu, medību taures skaņām un mežragu melodijām, kā arī ar triju skaistu vēja suņu promenādi pa izstādes zāli.
Paša jubilāra ienākšana mūsu
kultūras dzīvē aizsākās ar latviešu teātra simtgades svinībām,
kur jubilejas uzvedumā bija iekļauta J.H.Baumaņa apdarinātā luga
“Lustīgais nerris uz tirgus plača”. Talantīgā gleznotāja, reizē
arī literāta un mednieka dzīves ceļš sācies Jelgavā, mūžs
noslēdzies kādā no Pierīgas muižiņām, apbedīts Katlakalna
kapos.
Augstākās garīdzniecības – ģenerālsuperintendanta ģimenes atvasei
tiek gatavota pavisam cita karjera nekā muižtura nemierīgais
darba lauks, kurā pa starpām glezniecībai vēlāk nācās
nodarboties. Iestājoties Erfurtes universitātē studēt teoloģiju,
bija grūti paredzēt, ka vairāk vilinās zīmējuma un krāsainības
vingrinājumi. Izredzi kļūt par viduvēju dvēseļu ganu pārvarējis
mākslinieka un dēkaina mednieka aicinājums.
Trūkst ziņu par kaut cik nopietnām mākslas studijām, bet ir
norādes par skološanos turpat Erfurtē pie vidēji pazīstama vācu
kluso dabu un dzīvnieku gleznotāja J.S.Beka, kurš savā laikā
viesojies Kurzemē un te atstājis savas gleznas (tāpat sava
audzēkņa portretu, kas redzams arī šai izstādē).
Johana Heinriha Baumaņa darbības gadi bija rosmes pilns laiks
Vidzemes un Kurzemes vēsturē. Dzimtniecības sairums, zemnieku
brīvlaišana, kapitālistisku attiecību veidošanās ražošanā, pirmo
zemnieku nemieru laikmets. Šī laika bērni ir arī Garlībs Merķelis
(1769–1850) un Johans Kristaps Broce (1742–1823). Arī vācu
feodālo un birģelisko tradīciju nosacītajā sabiedrības dzīvē
valdīja zināma rosība un kustīgums. Dibinājās literatūras vai
senatnes pētīšanas biedrības, spēcīgāk iezīmējās mākslas
attīstība. Feodālās kultūras nekustīgumā aizvien skaidrāk
iezīmējās pilsoniskās sabiedrības elementi. Kopējā laikmeta ainā
J.H.Baumaņa gleznotāja un literāta darbība iezīmējās kā svaiga
parādība.
Vācbaltu izcelsmes mākslinieku plejādē, kurā ieraugāmi arī daži
spoži vārdi, J.H.Baumaņa glezniecība izceļas ar rakstura
viengabalainību un pārdzīvojuma patiesīgumu. Grūti atrast citu
lokālās skolas meistaru ar tik noturīgu pievēršanos dabas un
dzīvnieku tematikai.
Uz 18. un 19.gadsimta mijas oficiālās mākslas fona, kad cieņā
bija akadēmiskās skolas tradīcijas, klasicisma sižeti un
tēlainības sistēma, J.H.Baumaņa gleznas varēja tikt uztvertas kā
neskolots provinciālisms, kā ārpus cildenajām kategorijām stāvoša
mazsvarīga māksla. Sižetu parastība (suņi, vārnas, nereti vistas
vai kazas) un dažu izteiksmes elementu it kā nemākulība varēja
vedināt izsmalcināto un manierīgo publiku vērtēt viņu kā
nekorektas gaumes paraugu. Taču mākslinieka darbi iekaroja plašu
publiku un bija sastopami gandrīz katrā muižā. Savā mūžā viņš
uzgleznojis 1713 audeklus, tie visi rūpīgi uzskaitīti atsevišķā
rēķinu grāmatā. Pārdoti par mērenu naudu – lētākie – četri,
dārgākie – divpadsmit dālderi gabalā. Tas varēja būt viegli
pieejams rotājums muižu pilīm un birģeru apartamentiem.
J.H.Baumaņa glezniecībā vēl daudz 18.gadsimta krāsu mākslas
tradīciju, ar krāsaina gruntējuma vai paotējuma izmantošanu, ar
lazējoša, caurspīdīga krāsu slāņu klājumu, kas vedina atcerēties
vecmeistarisku krāsu mirdzumu. Kolorīta variācijās labākajos
darbos daudz smalkuma, kas runā par dzejisku pasaules
uztveri.
Dažkārt darbos manāma atvieglota pieeja apdarei un zināma
stūrainība, it kā tīša zīmējuma primitivizācija, ko grūti
izskaidrot. Varbūt tā ir bijusi steiga, varbūt apzināta
stilistikas izvēle vai vienkārši kaprīze, tāpat kā dažu gleznu
parakstīšana ar 17.gadsimta datējumu.
Naivās mākslas elementi J.H.Baumaņa glezniecībā mūs var interesēt
šodienīgā vērtējumā. Pasaules mākslas centros naivā vai tā dēvētā
spontānā māksla allaž ir pieprasīta. Kā izskaidrot interesi par
izskatā it kā nemākulīgo, bieži parupjiem izteiksmes līdzekļiem
veidoto mākslu? Acīmredzot šajos darbos mūsdienu skatītāju saista
ne tik daudz ārēja forma, cik pārdzīvojuma spēks un svaigums, kas
izlejas vienkāršā, smagnējā, toties neviltotā izteiksmē. Te
sastopamies ar intensīvu radīšanas prieku, kas izteic cilvēka
būtības dziļāko jausmu.
Šo mākslinieku grūti saistīt ar kādu vienu skolu vai virzienu.
Citādi būtu grūti izskaidrot viņa piederību Pēterburgas mākslas
akadēmijai, kur viņam 1786.gadā par gleznu “Ainava ar zaķi”
piešķirts augsts tituls. Arī izstādē redzamie darbi daudzkārt
pierāda profesionālismu labākajā nozīmē.
Ir daudz gleznu ar medību ainām un klusajām dabām ar
medījumu.
Tomēr jaušams, ka māksliniekam netīk lielās medību parādes ar
taurētājiem un dzinējiem, ar liela dzīvnieku skaita slaktiņu.
Gleznotāja medību izjūta drīzāk nosaucama par tikšanos un
tuvināšanos ar dabu.
Mūsdienu cilvēks dzīvniekiem pievēršas jaunā izpratnē. Daudzi
pētījumi, grāmatas un kinofilmas apliecina nedalītu tieksmi
dziļāk izprast mūsu “mazāko brāļu” dabu. To visu atceramies,
tuvojoties J.H.Baumaņa glezniecībai.
J.H.Baumaņa pievēršanos rakstniecībai var uzskatīt par ģimenes
tradīciju, jo tajā darbojies arī gleznotāja tēvs. Bet daļēji
rakstu mākslas nodarbes varētu būt nodeva modei, jo
enciklopēdistu gars atbalsojies arī šajā provincē. Mīlēt cēlās
mākslas, aizrauties ar zinātni, būt pētniekam, sacerēt literārus
opusus – tas viss iederējās tālaika inteliģences raksturā.
Īpaša vieta J.H.Baumanim ierādāma kā agrīno latviešu lugu
autoram. Viņa lokalizētās vai paša sarakstītās lugas savā laikā
izrādītas kā Rīgā, tā provincē. Gleznotājs darbojies arī
valodniecībā. 1831.gadā izdoti viņa pētījumi par darbarīkiem un
darba procesu latviskiem apzīmējumiem zvejniecībā. Kaut gan tās
bija tikai empīriskas studijas, tās apliecina pieteikami rūpīgu
iedziļināšanos. Tā pārskats par navigācijas terminiem tiek
ilustrēts ar līdzību un tai sekojošu morāli: “Kad tu savā
dzīvības takā tavu laiviņu allaž ar derīgu vēju esi stūrējis un
kad tad varen maktīgā vējā tavi zēģeļi stipri uzpampuši: tad tu
prātīgi tavu zēģeli satin; tad tu nelaimē netiksi; tad viesuls
jeb auka tavu laimīgu ceļu nesamaitās.”
Tomēr J.H.Baumaņa mantojuma paliekošākā daļa ir viņa gleznas.
Laikabiedriem tās varbūt šķita tikai patīkama izklaidēšanās
piedeva, bet mūsdienu estētikas skatījumā te var ieraudzīt arī
dziļākas vērtības.
Pēteris Savickis