Kāds ir ideālais KNAB padomes modelis
16.janvārī Sabiedriskās politikas centrs (SPC) “Providus” bija aicinājis politiķus un ekspertus diskutēt par to, kāds būtu vispiemērotākais Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) padomes tiesiskais regulējums, lai biroja vadītāja rokās nekoncentrētos pārmērīga un vienpersoniska vara, taču vienlaikus tam būtu pietiekami plašas pilnvaras, lai no šīs amatpersonas varētu prasīt atbildību par visas iestādes darbu.
Valts Kalniņš Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I. |
Vineta Muižniece Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I |
Ainars Latkovskis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Indulis Emsis Foto: Gatis Dieziņš, A.F.I |
Diskusija “Kādai būt KNAB
padomei?” notika dienu pēc tam, kad Saeima bija noraidījusi
Ministru kabineta iesniegtos grozījumus KNAB likumā, kas
paredzēja paplašināt biroja priekšnieka pilnvaras. Saskaņā ar
tiem biroja padomei būtu konsultatīvas funkcijas. Savukārt
16.janvāra rītā intervijā Latvijas Radio Valsts prezidente Vaira
Vīķe-Freiberga sacīja: ja tik svarīgai iestādei nav leģitīma,
likumīgi iecelta vadītāja, bet tikai vietas izpildītājs, turklāt
ilgstoši, tas neatbilst likuma garam un par plānotajiem
grozījumiem KNAB likumā varētu runāt tikai tad, kad KNAB būtu
atrasts priekšnieks, kas gan pēc likuma burta, gan gara atbilstu
tam, ko prasa likumdošana, – balsojumam un apstiprinājumam
Saeimā.
“Tikai tādā brīdī šis vadītājs būs atbilstošs likuma prasībām, un
pirms tam būtu pāragras jebkādas spriedelēšanas par pilnvaru
palielināšanu,” teica Valsts prezidente.
Tajā pašā dienā KNAB apmeklēja Saeimas priekšsēdētājas biedrs
Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas vadītājs Ēriks
Jēkabsons, kurš tikās ar biroja priekšnieka pienākumu izpildītāju
Jutu Strīķi. Pārrunāti jautājumi, kas skar preventīvos pasākumus
korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī ikdienas darbu
korupcijā iesaistīto personu aizturēšanā. Diskusija izvērtusies
arī par KNAB uzraudzības padomes funkcijām un kā arī optimālo
biroja uzraudzības modeli, analizējot gan parlamentārās, gan
sabiedriski konsultatīvās padomes priekšrocības biroja uzdevumu
pilnvērtīgā veikšanā.
Līdz ar to pagājušās nedēļas nogalē KNAB bija sabiedrības
uzmanības degpunktā, un, ņemot vērā problēmjautājumu loka
aktualitāti, likumsakarīgi, ka SPC “Providus” rīkoto diskusiju
“Kādai būt KNAB padomei?” apmeklēja daudzi žurnālisti. Savu
skatījumu par, viņuprāt, racionālāko KNAB padomes modeli bija
aicināti izklāstīt politiķi un eksperti. Diskusijā, kuru vadīja
“Providus” direktore Vita Tērauda, piedalījās KNAB priekšnieka
pienākumu izpildītāja Juta Strīķe, Saeimas Korupcijas,
kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas
uzraudzības komisijas priekšsēdētājs Ainars Latkovskis (“Jaunais
laiks”), Saeimas deputāti Vineta Muižniece (Tautas partija) un
Indulis Emsis (Zaļo un Zemnieku savienība), Latvijas
Universitātes lektore Jautrīte Briede, SPC pētnieki Valts Kalniņš
un Ilze Gredzena, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
novēršanas dienesta priekšnieka vietnieks Aldis Lieljuksis,
sabiedrības par atklātību “Delna” valdes priekšsēdētāja Inese
Voika, KNAB Korupcijas analīzes un pretdarbības metodikas
izstrādes nodaļas vadītājs Aleksejs Loskutovs, kā arī Latvijas
Bankas padomes locekle Valentīna Zeile.
Kopsaucēju meklējot
Diskusiju ievadīja politologs
V.Kalniņš, vispārīgi ieskicējot iespējami dažādu, daudzveidīgu
koleģiālo institūciju lomu jebkuras pretkorupcijas iestādes darbā
un iztirzājot četras būtiskākās koleģiālas institūcijas
iespējamās darbības jomas, kā arī rosinot diskusijas dalībniekus
apsvērt ārējās padomes nepieciešamību. SPC “Providus” pētnieks
norādīja, ka galvenā ārējās padomes priekšrocība ir tā, ka tiek
nodrošināta pastāvīga, regulāra pretkorupcijas iestādes saikne
arī ar citām pretkorupcijā ieinteresētajām personām. Viņš arī
akcentēja nepieciešamību iesaistīt plašāku sabiedrību korupcijas
novēršanas darbā, jo tam būtu pozitīva atdeve.
Uzraudzības padome, KNAB iekšējā padome un sabiedriski
konsultatīvā padome – tās ir dažādas institūcijas, kas no
juridiskā aspekta jāvērtē atsevišķi, uzsvēra J. Strīķe. Runājot
par ārējo uzraudzības padomi, KNAB priekšnieka pienākumu
izpildītāja norādīja, ka birojs taču nedarbojas ārpus pastāvošās
tiesību sistēmas un tā darbu regulē likumi. Tātad ir
kontrolmehānisms, kā izvērtēt KNAB darbību. Proti, biroja
pieņemtos juridiskos lēmumus un arī operatīvos pasākumus uzrauga
vairākas institūcijas, kas ļauj pārliecināties par darba
likumību. Turklāt, ja šādas padomes sastāvā tiktu pārstāvēti
politiskie spēki, birojam būtu apgrūtināta politisko partiju
finansēšanas kontroles īstenošana, jo tad kļūtu iespējama
likumīga informācijas noplūde. Izvērtējot KNAB iekšējās padomes
lomu, J.Strīķe argumentēja iesniegtos likumprojekta grozījumus,
uzsverot, ka tas darīts, lai sakārtotu KNAB funkcionēšanu,
novēršot pretrunas likumā. “Juridisko bāzi nepieciešams sakārtot,
pirms vēl radušās problēmas,” tā J.Strīķe. Savukārt par
lietderīgu viņa novērtēja ieceri nākotnē izveidot sabiedriski
konsultatīvo padomi, kurā, piemēram, tiktu apvienoti sabiedrībā
pazīstami un cienījami cilvēki.
Arī A.Latkovskis diskusijā atzina, ka neredzot argumentāciju, lai tiktu dibināta speciāla biroja uzraudzības padome, kuras sastāvā būtu politiķi: “Šādi mēs tikai grautu KNAB neatkarību.” Saeimas Korupcijas, kontrabandas un organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas uzraudzības komisijas priekšsēdētājs atzina, ka viņa vadītā komisija savā ziņā jau veic uzraudzības funkcijas, un pozitīvi novērtēja sabiedriski konsultatīvās padomes izveides nepieciešamību. Viņaprāt, tās sastāvā varētu tikt pārstāvēti, piemēram, juristi, uzņēmēji, kā arī pretkorupcijas pētnieki, tātad sabiedrības pārstāvji, kuri KNAB spētu norādīt uz sasāpējušiem jautājumiem, kas skar Latvijas iedzīvotājus. “Aicināšu koalīciju atbalstīt sabiedrības iesaistīšanu pretkorupcijas cīņā.”
Aldis Lieljuksis Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Valentīna Zeile Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Uzmanības lokā – arī biroja statuss
“Diskutējot par iespējamiem
padomes variantiem, nedrīkst aizmirst par biroja statusu,” sacīja
V.Muižniece, uzsverot, ka diskusijā pirmām kārtām vēlētos dzirdēt
viedokļus, kā panākt, lai KNAB būtu pilnībā politiski
neietekmējams. Deputātes redzējumā, pašreizējo problēmu sakne ir
tieši biroja statuss. Tikai atrisinot šo jautājumu, viņasprāt, ir
jēga apspriest uzraudzības modeļus.
Savukārt I.Emsis, pieminot ZZS priekšlikumus par KNAB uzraudzības
padomes izveidi un motivējot ārējās padomes nepieciešamību,
skaidroja, ka birojs, nonākdams premjera pārraudzībā, ir zaudējis
politisko neitralitāti, tādēļ arī iesniegti minētie priekšlikumi.
Viņa skatījumā, uzraudzības padome birojam kļūtu par palīgu un
veicinātu politisko neatkarību.
A.Lieljuksis, atgādinādams klātesošajiem par to, cik smagos un
sarežģītos apstākļos savulaik tapis KNAB likums, kritiski vērtēja
pašreizējo situāciju, piemēram, par lielo administratīvo
darbinieku štatu birojā. Savukārt, atbildot uz diskusijas
jautājumu, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas
dienesta priekšnieka vietnieks atzina, ka iekšējam padomes
mehānismam ir sava noteikta loma, tēlaini sakot, tam ir
Juta Strīķe Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
lēmumu cementējošas funkcijas, bet
ārējā padome nebūtu nepieciešama – biroja vadītājs sev
interesējošos jautājumos var pieaicināt konsultantus. Tomēr
pamatjautājums ir KNAB neatkarība.
Diskusijas dalībnieki īpaši ieinteresējās par V.Zeiles stāstīto
pieredzi, darbojoties Latvijas Bankas padomē. Eksperte sniedza
arī vairākus būtiskus ieteikumus. Viens no tiem – padome
divdesmit cilvēku sastāvā, kāda šobrīd ir KNAB iekšējā padome,
nevar būt darbspējīga. Optimālais skaits – seši, astoņi padomes
locekļi. V.Zeile arī norādīja, ka pirms pāris dienām iepazinusies
ar KNAB likumu un viņai radies iespaids – tas esot samudžināts un
neļaujot biroja pirmajai personai pilnvērtīgi strādāt. Rezumējumā
eksperte ieteica: “Jāveido darba grupa un jāpārskata likums. Var
uztaisīt labu likumu, bet šo procesu nedrīkst vilkt
garumā. Taču galvenais ir izšķirties par biroja neatkarības
pakāpi.”
Arī pārējie diskusijas dalībnieki sniedza impulsu veselīgā
viedokļu apmaiņā. Ja arī kopīga vīzija par iespējamo ideālo
padomes modeli uzreiz netika rasta, tomēr atklātā un spraigā
diskusijā izkristalizējās vairākas pamatnostādnes, kuras
izvērtējot iespējams turpināt meklēt kopsaucēju.
Ilze Apine, “LV”
.