Analizē dzīvesvietas deklarēšanas norisi
Diskusiju par dzīvesvietas deklarēšanas līdzšinējo pieredzi un iespējām labot radušās problēmas vakar ar pašvaldību pārstāvju piedalīšanos rīkoja Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP).
Dzīvesvietas deklarēšanas aktualitātes skaidro Saeimas deputāts Jānis Lagzdiņš, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas pārstāvis Ivars Kalniņš, PMLP priekšnieks Vilnis Jēkabsons un Iedzīvotāju reģistra direktora pienākumu izpildītāja Olita Magone Foto: Māris Kaparkalējs, “LV” |
Sešu mēnešu laikā, kopš stājies
spēkā novecojušo pieraksta sistēmu aizstājošais Dzīvesvietas
deklarēšanas likums, iesniegts vairāk nekā 145 000 deklarāciju.
Dzīvesvietas reģistrācijas ziņas anulētas 3874 personām, kurām
zudis tiesiskais pamats (pieraksts) iepriekšējā dzīvesvietā. 309
deklarācijas anulētas nepatiesi sniegtu ziņu dēļ. Kā norāda PMLP,
tas uzskatāms par salīdzinoši nelielu skaitu, un šo problēmu
iespējams risināt, pilnveidojot atsevišķus normatīvos
aktus.
Pusgada prakse parādījusi arī virkni nepilnību, kuru novēršanai
pašlaik Ministru kabinetā (MK) iesniegti likuma grozījumi. Tie
paredz vienkāršot deklarēšanas procesu personām, kuras nevar
ierasties deklarēšanas iestādē, radot tām iespēju ar deklarāciju
saistītos jautājumus atrisināt ar pasta starpniecību vai
elektroniski. Likumprojektā mainīta arī norma, nosakot, ka
nepilngadīga bērna dzīvesvieta jādeklarē tikai pie vecākiem,
svītrota norma par valsts nodevas iekasēšanu, jo MK nodevas
apmēru noteicis Ls 0.00 apmērā. Būtiski, ka atbilstoši
grozījumiem persona kā papildu adresi varēs norādīt gan nekustamā
īpašuma adresi, gan kontaktinformāciju – e-pastu vai faksu. Tiek
lemts par to, ka dzīvesvietu varētu uzrādīt ne tikai dzīvoklī vai
dzīvojamajā mājā, bet arī, piemēram, birojā vai vasarnīcā.
Pašvaldību pārstāvji diskusijā norādīja, ka Dzīvesvietas
deklarēšanas likuma ieviešana radījusi vairākas problēmas.
Galvenokārt tās saistītas ar finanšu aprites jautājumiem saistībā
ar dažādu sociālo pabalstu izmaksu. Proti, cilvēki dzīvesvietu
cenšas deklarēt pašvaldībās, kur tas ir izdevīgāk. Piemēram,
vecie lauku pagastu ļaudis reģistrējas pilsētās, kur iespējas
saņemt pašvaldību sociālos pabalstus ir lielākas. Tāpat vietām
nav skaidra pašvaldību struktūru administratīvo funkciju un
kompetences sadale, ir nepietiekama informācijas apmaiņa.
Kā diskusijā atzina Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrijas Pašvaldību informatizācijas departamenta direktors
Ivars Kalniņš, pašvaldību informatizācijai, kas ir Latvijā vēl
nebijuša mēroga projekts, nav pietiekamu datu pārraides iespēju
un trūkst valdības finansiāla atbalsta. Savukārt par pašlaik
pastāvošajām iespējām likumu ļaunprātīgi ignorēt I.Kalniņš
paskaidroja, ka tas ir rakstīts cilvēkiem, kas vēlas būt iestādēm
sasniedzami, nevis tiem, kas slēpjas. Ievērojama diskusijas
dalībnieku viedokļu apmaiņa radās jau minētajā jautājumā par
sociālo palīdzību. Vairāki pašvaldību pārstāvji norādīja uz
virkni neskaidrību, kas izveidojušās gan pabalstu izmaksās
skolēniem un citām iedzīvotāju kategorijām, gan saistībā ar
iedzīvotāju ienākuma nodokļa nomaksu, civiltiesiskajām
attiecībām, vēlēšanu organizēšanu. Diskusijas noslēgumā PMLP
priekšnieks Vilnis Jēkabsons atzina, ka vēl ir iespējas likumu
precizēt, un pauda, ka PMLP ir atvērta turpmākiem jautājumiem un
diskusijām, jo kopumā dzīvesvietas deklarēšanas procesa
attīstības pamatprincips ir padarīt to iespējami vienkāršāku un
ērtāku iedzīvotājiem.
Guntars Laganovskis, “LV”
guntars.laganovskis@vestnesis.lv