Pašvaldību likums
Saeimas dok. Nr.1829; likumprojekts Nr.581
Saeimas deputātu grupas (A.Brigmanis, J.Strazdiņš, L.Ozoliņš, O.Kastēns, A.Ulme) 2004.gada 8.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1. pants. Šis likums
reglamentē Latvijas pašvaldību darbības vispārīgos noteikumus un
ekonomisko pamatu, pašvaldību kompetenci, domes un tās
institūciju, kā arī domes priekšsēdētāja tiesības un pienākumus,
pašvaldību attiecības ar Ministru kabinetu un ministrijām, kā arī
pašvaldību savstarpējo attiecību vispārīgos noteikumus.
2. pants. Latvijā ir divu veidu pašvaldības:
1) vietējās — pilsētu, novadu un pagastu
pašvaldības;
2) reģionālās — apriņķu pašvaldības.
Vietējās un reģionālās pašvaldības nav savstarpēji pakļautas un
neatrodas savstarpējā pārraudzībā. Vietējo un reģionālo
pašvaldību kompetence, budžeti un manta ir nošķirti.
3. pants. Pašvaldība ir teritoriālās kopienas vara, kas ar
pilsoņu vēlētas pārstāvniecības — domes — un tās
izveidoto institūciju un iestāžu starpniecību patstāvīgi likuma
ietvaros pārvalda un reglamentā būtisku publiskās atbildības daļu
attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotāju
interesēs.
Teritoriālo kopienu veido pašvaldības teritorijā dzīvojošie
iedzīvotāji, kā arī citu teritoriju iedzīvotāji, kuriem
pašvaldības teritorijā pieder nekustamais īpašums.
4. pants. Realizējot publisko varu, pašvaldības likuma
ietvaros ir publisko tiesību subjekts, bet privāttiesību jomā
pašvaldībām ir juridiskās personas tiesības.
5. pants. Pašvaldības savas kompetences un likumu ietvaros
darbojas patstāvīgi.
Pašvaldību darbību šā likuma ietvaros pārrauga Ministru kabineta
noteiktā institūcija.
Valsts pārvaldes iestādēm un amatpersonām, kuras likumos
paredzētajos gadījumos un noteiktajā kārtībā pārrauga pašvaldību
darbības likumību un konstatē, ka pašvaldības dome vai tās
priekšsēdētājs nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru
kabineta noteikumus vai arī nepilda tiesas spriedumus, ir
pienākums par to ziņot Ministru kabineta noteiktajai
institūcijai.
II nodaļa
Pašvaldību kompetence
6. pants. Publisko tiesību
jomā pašvaldību kompetencē ir:
1) šajā likumā noteiktās autonomās funkcijas, kuras pašvaldības
pilda pastāvīgi (7.pants);
2) citos likumos noteiktās autonomās funkcijas, kuras pašvaldības
pilda nenoteiktu vai noteiktu laika posmu (8.pants);
3) valsts pārvaldes funkcijas, kuru izpilde šajā likumā
noteiktajā kārtībā ir nodota attiecīgajai pašvaldībai
(9.pants);
4) citu pašvaldību kompetencē ietilpstošās funkcijas, kuru
izpilde šajā likumā noteiktajā kārtībā ir nodota attiecīgajai
pašvaldībai (10.pants);
5) vienreizēji uzdevumi, kuru izpildi valsts pārvaldes iestādes
šajā likumā noteiktajā kārtībā ir uzdevušas pašvaldībām
(11.pants);
6) autonomās funkcijas kas tiek īstenotas kā brīvprātīgās
iniciatīvas (12.pants).
7. pants. Vietējo pašvaldību pastāvīgās autonomās
funkcijas ir noteiktas šā likuma 15.pantā, bet apriņķa pašvaldību
pastāvīgās autonomās funkcijas šā likuma 16.pantā.
Pastāvīgo funkciju izpildi organizē un par to atbild pašvaldības.
Pašvaldība var patstāvīgi noteikt šo funkciju izpildes kārtību,
ja tā nav noteikta likumos. Šo funkciju izpilde tiek finansēta no
attiecīgās pašvaldības budžeta, ja likumā nav noteikts
citādi.
Nododot pašvaldībām jaunas pastāvīgās autonomās funkcijas, kas
saistītas ar izdevumu palielināšanos, likumā, ar kuru uzdota šo
funkciju izpilde, vienlaikus jānosaka pašvaldībām jauni ienākumu
avoti. Uzdodot pašvaldībām pildīt jaunu pastāvīgu autonomo
funkciju, jāgroza šā likuma attiecīgi 15.pants vai
16.pants.
8. pants. Ar likumu pašvaldībām var uzdot pildīt noteiktu
vai nenoteiktu laika posmu autonomās funkcijas, kas nav
paredzētas šajā likumā, vienlaikus attiecīgajā likumā nosakot
papildu finansēšanas avotus, ja funkciju izpilde saistīta ar
izdevumu palielināšanos.
Šajā pantā minēto funkciju izpildi
organizē un par to atbild pašvaldības. Pašvaldība var patstāvīgi
noteikt šo funkciju izpildes kārtību, ja tā nav noteikta
likumos.
9. pants. Valsts pārvaldes iestādes, ja tas paredzēts
likumos, var pilnvarot pašvaldības pildīt atsevišķas valsts
pārvaldes iestāžu funkcijas, nosakot to izpildes kārtību un
uzraugot šo funkciju izpildi.
Nododot valsts pārvaldes iestāžu funkciju izpildi pašvaldībām,
tām nodrošināmi līdzekļi, kas paredzēti attiecīgo valsts
pārvaldes iestāžu budžetā šo funkciju veikšanai.
Pašvaldībām nodoto valsts pārvaldes iestāžu funkciju izpildi
organizē attiecīgā pašvaldība, bet par to izpildi ir atbildīga
valsts pārvaldes iestāde, kas šīs funkcijas nodevusi
pašvaldībai.
10. pants. Pašvaldības pēc savstarpējas vienošanās var
nodot cita citai atsevišķu to kompetencē esošo funkciju izpildi.
Lēmumu par funkciju izpildes nodošanu pieņem attiecīgās
pašvaldības dome. Pamatojoties uz šo lēmumu, tiek noslēgts
rakstveida līgums, kurā paredzēti funkciju izpildes finansēšanas
avoti.
Par šā panta pirmajā daļā minēto funkciju izpildi ir atbildīga un
to izpildi uzrauga tā dome, kurai ar likumu uzdots pildīt šīs
funkcijas.
Citām pašvaldībām nevar deleģēt funkcijas, kas ir attiecīgās
domes ekskluzīvajā kompetencē un noteiktas šā likuma 21.pantā, kā
arī šā likuma 9.pantā noteiktajā kārtībā pašvaldībām nodotās
funkcijas.
Pašvaldībām lēmums par deleģētās
funkcijas atsaukšanu jāpieņem ne vēlāk kā trīs mēnešus pirms
saimnieciskā gada sākuma, un tas stājas spēkā saimnieciskā gada
sākumā.
11. pants. Ministru kabinets likumā paredzētos gadījumos
var uzdot pašvaldībām veikt atsevišķus vienreizējus
uzdevumus.
Uzdodot veikt vienreizējus uzdevumus, Ministru kabinetam
vienlaikus jānodod pašvaldībām finansu līdzekļi, kas nepieciešami
šo uzdevumu izpildei. Ja pašvaldības piekrīt, tās var veikt
vienreizējus uzdevumus arī par saviem līdzekļiem.
Pašvaldībām uzdoto vienreizējo uzdevumu izpildi organizē
attiecīgā pašvaldība.
12. pants. Pašvaldības attiecīgās administratīvās
teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi realizēt savas
iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tas nav Saeimas, Ministru
kabineta, ministriju, citu valsts pārvaldes iestāžu, tiesas vai
citu pašvaldību kompetencē vai arī ja šāda darbība nav aizliegta
ar likumu.
13. pants. Valsts pārvaldes iestādēm nav tiesību uzdot
pašvaldībām pildīt tādas funkcijas un uzdevumus, kuru finansēšana
nav nodrošināta.
Ja, pieņemot likumus vai Ministru kabineta lēmumus, netiek
ievēroti šā likuma 8.un 11.panta noteikumi, kas attiecas uz
pašvaldību pagaidu funkciju un tām uzdodamo vienreizējo uzdevumu
finansēšanu, pašvaldības likumā noteiktajā kārtībā var ierosināt
attiecīgo likumu vai Ministru kabineta lēmumu atcelt un prasīt
atlīdzināt izdevumus, kas radušies pašvaldībām, pildot attiecīgās
funkcijas vai uzdevumus.
14. pants. Pildot savas funkcijas, pašvaldībām likumā
noteiktajā kārtībā ir tiesības:
1) veidot pašvaldību iestādes, pašvaldības aģentūras un
pašvaldību sadarbības aģentūras un ar saviem līdzekļiem
piedalīties komercsabiedrībās;
2) iegūt un atsavināt kustamo un nekustamo mantu, privatizēt
pašvaldību īpašuma objektus, slēgt darījumus, kā arī veikt citas
privāttiesiska rakstura darbības;
3) ieviest vietējās nodevas un noteikt to apmērus, lemt par
nodokļu likmēm un atbrīvošanu no nodokļu maksāšanas;
4) iesniegt prasības tiesā un sūdzības administratīvajās
iestādēs;
5) saņemt informāciju no valsts iestādēm.
Lai izpildītu savas funkcijas, pašvaldībām likumā noteiktajā
kārtībā ir
pienākums:
1) izstrādāt pašvaldības attīstības programmu un teritorijas
plānojumu, nodrošināt pašvaldības attīstības programmas
realizāciju un teritorijas plānojuma administratīvo
pārraudzību;
2) izstrādāt un apstiprināt pašvaldības budžetu;
3) lietderīgi apsaimniekot pašvaldības kustamo un nekustamo
mantu;
4) iekasēt nodokļus un nodevas;
5) atbilstoši paredzētajām saistībām realizēt sadarbībā ar citiem
publiskās varas subjektiem un privātajiem partneriem veicamos, kā
arī valsts investīciju programmā iekļautos projektus;
6) atbilstoši apstiprinātajam pašvaldības budžetam lietderīgi
izlietot pašvaldības finanšu līdzekļus;
7) sniegt Ministru kabinetam un ministriem informāciju
jautājumos, kas saistīti ar attiecīgās pašvaldības darbību.
8) uzkrāt, izmantot un saglabāt līdz nodošanai valsts arhīvā
dokumentus, kas radušies pašvaldību darbībā.
Savu autonomo funkciju izpildes nodrošināšanai likuma ietvaros
pašvaldības izdod saistošus noteikumus.
15. pants. Vietējo pašvaldību pastāvīgās autonomās
funkcijas ir šādas:
1) organizēt iedzīvotājiem sabiedriskos pakalpojumus (ūdensapgāde
un kanalizācija; siltumapgāde; sadzīves atkritumu
apsaimniekošana; notekūdeņu savākšana, novadīšana un attīrīšana)
neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds;
2) gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un
sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana
un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai
paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu
ierīkošana un uzturēšana; industriālo atkritumu savākšanas un
izvešanas kontrole; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto
dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
3) noteikt kārtību, kādā izmantojami publiskā lietošanā esošie
meži un ūdeņi, ja likumos nav noteikts citādi;
4) gādāt par iedzīvotāju izglītību (iedzīvotājiem noteikto
tiesību nodrošināšana pamatizglītības un vispārējās vidējās
izglītības iegūšanā; pirmsskolas un skolas vecuma bērnu
nodrošināšana ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs;
organizatoriska un finansiāla palīdzība ārpusskolas mācību un
audzināšanas iestādēm un izglītības atbalsta iestādēm
u.c.);
5) rūpēties par kultūru un sekmēt tradicionālo kultūras vērtību
saglabāšanu un tautas jaunrades attīstību (organizatoriska un
finansiāla palīdzība kultūras iestādēm un pasākumiem, atbalsts
kultūras pieminekļu saglabāšanai u.c.);
6) nodrošināt veselības aprūpes pieejamību, kā arī veicināt
iedzīvotāju veselīgu dzīvesveidu;
7) nodrošināt iedzīvotājiem sociālo palīdzību (sociālo aprūpi)
(sociālā palīdzība maznodrošinātām ģimenēm un sociāli
mazaizsargātām personām, bāreņu un bez vecāku gādības palikušo
bērnu nodrošināšana ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs,
bezpajumtnieku nodrošināšana ar naktsmītni u.c.);
8) kārtot aizbildnības, aizgādnības un adopcijas lietas, kā arī
ar audžuģimenēm saistītos jautājumus;
9) sniegt palīdzību iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu
risināšanā;
10) sekmēt uzņēmējdarbību attiecīgajā administratīvajā
teritorijā, rūpēties par bezdarba samazināšanu;
11) izsniegt atļaujas un licences uzņēmējdarbībai, ja tas
paredzēts likumos;
12) gādāt par sabiedrisko kārtību, apkarot žūpību un
netiklību;
13) saskaņā ar attiecīgās pašvaldības teritorijas plānojumu
noteikt zemes izmantošanas un apbūves kārtību;
14) pārzināt būvniecību attiecīgajā administratīvajā
teritorijā;
15) veikt civilstāvokļa aktu reģistrāciju;
16) savākt un sniegt valsts statistikai nepieciešamās
ziņas;
17) organizēt tiesu piesēdētāju vēlēšanas un veikt nepieciešamos
pasākumus pašvaldības domes vēlēšanās;
18) piedalīties civilās aizsardzības pasākumu
nodrošināšanā;
19) veikt attiecīgajā
administratīvajā teritorijā dzīvojošo bērnu uzskaiti;
20) īstenot bērnu tiesību aizsardzību attiecīgajā
administratīvajā teritorijā.
16. pants. Apriņķa pašvaldību pastāvīgās autonomās
funkcijas ir šādas:
1) apriņķa attīstības programmas izstrāde, pieņemšana,
papildināšana vai grozīšana, saskaņojot to ar atbilstošām
vietējām, nacionālajām programmām un Eiropas Savienības
programmām;
2) apriņķa plānojuma izstrāde, pieņemšana un aktualizācija
atbilstoši reģiona attīstības programmai;
3) apriņķa investīciju politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
attīstības programmai (vajadzību noteikšana, vadlīniju
sagatavošana, līdzfinansēšana, projektu vadība un
uzraudzība);
4) ceļu un transporta politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
attīstības programmai (apriņķa pašvaldības autoceļu būvniecība,
rekonstruēšana un uzturēšana, sabiedriskā transporta atbalsts un
regulēšana);
5) tūrisma attīstības veicināšana atbilstoši apriņķa attīstības
programmai (tūrisma iespēju popularizēšana, rūpes par tūrisma
objektu saglabāšanu, tūrisma informācijas centru izveidošana un
uzturēšana);
6) kultūrpolitikas īstenošana atbilstoši apriņķa attīstības
programmai (profesionālās mākslas attīstības un pieejamības
veicināšana, profesionālo mūzikas kolektīvu dibināšana un
uzturēšana, tautas mākslas un kultūras iestāžu metodiskā vadība
un to darbinieku tālākizglītības organizēšana un nodrošināšana,
reģionālas nozīmes kultūras norišu organizēšana, apriņķa
kultūrvēsturisko objektu reģistra izveidošana un
uzturēšana);
7) sabiedrības veselības politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
attīstības programmai (veselīga dzīvesveida popularizācija,
sporta skolu un sporta bāzu izveidošana un uzturēšana, interešu
izglītības iestāžu izveidošana un uzturēšana);
8) sociālās aprūpes nodrošināšana (veco ļaužu namu izveidošana un
līdzfinansēšana, sociālās aprūpes un rehabilitācijas pasākumu
nodrošināšana personām ar garīga rakstura traucējumiem,
pansionātu personām ar garīga rakstura traucējumiem un bāreņu
aprūpes centru izveidošana un uzturēšana);
9) apriņķa vispārējās izglītības politikas īstenošana atbilstoši
apriņķa attīstības programmai (ieteikumi izglītības iestāžu
optimizācijai, internātskolu, izglītības atbalsta iestāžu
dibināšana un uzturēšana, pedagoģisko darbinieku tālākizglītības,
profesionālās ievirzes izglītības un izglītības metodiskā darba
nodrošināšana);
10) profesionālās izglītības politikas īstenošana atbilstoši
apriņķa attīstības programmai (bērnu un jauniešu profesionālā
orientācija, pamata un vidējās profesionālās izglītības
organizēšana, pieaugušo tālāk izglītības organizēšana, speciālās
un profesionālās izglītības iestāžu, mācību un pāraudzināšanas
iestāžu izveidošana un uzturēšana);
11) nodarbinātības politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
attīstības programmai;
12) ārstniecības politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
attīstības programmai (primārās un sekundārās veselības aprūpes
koordinācija, apriņķa slimokasu izveidošana un uzturēšana,
sekundārās veselības aprūpes organizācija);
13) vides aizsardzības politikas īstenošana atbilstoši apriņķa
vides aizsardzības programmai (reģionālo sadzīves atkritumu
uzglabāšanas poligonu izveidošana, sadzīves bīstamo atkritumu
pagaidu uzglabāšanas sistēmu izveide un uzturēšana, ūdens tilpņu,
kas atrodas vairāku pašvaldību teritorijās vai robežojas ar tām,
ekspluatācijas noteikumu pieņemšana);
14) piedalīšanās civilās aizsardzības pasākumu
nodrošināšanā.
17. pants. Papildus 15.pantā noteiktajām funkcijām
galvaspilsētas Rīgas pašvaldība pilda ikgadējā līgumā ar Ministru
kabinetu noteiktas galvaspilsētas funkcijas.
Galvaspilsētas funkciju finansēšanas kārtība tiek noteikta līgumā
ar Ministru kabinetu.
III nodaļa
Pašvaldību dome
18. pants. Pašvaldības domi
veido vēlēti deputāti. Pašvaldības domē ievēlējamo deputātu
skaitu nosaka Pašvaldību vēlēšanu likums.
Pašvaldības deputāta statusu nevar savienot ar darbu pašvaldības
administrācijā.
Pašvaldības domes deputātu tiesības un pienākumus nosaka šis
likums un likums “Par pašvaldības domes deputāta statusu”.
Par piedalīšanos pašvaldības domes un komiteju sēdēs un par citu
deputāta pienākumu pildīšanu pašvaldības domes deputāti saņem
atlīdzību.
19. pants. Jaunievēlētās pašvaldības domes pirmo sēdi
sasauc pašvaldību vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs ne vēlāk kā
desmit dienu laikā pēc vēlēšanu rezultātu paziņošanas. Ar
jaunievēlētās vietējās pašvaldības domes pirmo sēdi izbeidzas
iepriekšējās pašvaldības domes pilnvaras.
Vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs līdz pašvaldības domes
priekšsēdētāja ievēlēšanai vada sēdi un paraksta pašvaldības
domes lēmumu par pašvaldības domes priekšsēdētāja
ievēlēšanu.
Pašvaldības domes priekšsēdētāju ievēlē no attiecīgās pašvaldības
domes deputātiem, aizklāti balsojot. Ikvienam pašvaldības domes
deputātam ir tiesības izvirzīt kandidatūru pašvaldības domes
priekšsēdētāja amatam.
Pašvaldības domes priekšsēdētājs ir ievēlēts, ja kandidāts
saņēmis vairāk nekā pusi no ievēlēto pašvaldības domes deputātu
balsīm.
Ja neviens no kandidātiem nesaņem nepieciešamo balsu vairākumu
pirmajā kārtā, tiek rīkota atkārtota balsošana par tiem diviem
kandidātiem, kuri saņēmuši visvairāk balsu. Ievēlēts ir tas
kandidāts, kurš saņēmis ievēlēšanai nepieciešamo balsu skaitu. Ja
arī otrajā kārtā neviens no kandidātiem nav saņēmis ievēlēšanai
nepieciešamo balsu vairākumu, tiek rīkota balsošana par to
kandidātu, kurš otrajā kārtā saņēmis vairāk balsu.
Ja neviens no kandidātiem trešajā kārtā nav saņēmis ievēlēšanai
nepieciešamo balsu skaitu, tiek rīkotas jaunas pašvaldības domes
priekšsēdētāja vēlēšanas.
20. pants. Pēc pašvaldības domes priekšsēdētāja
ievēlēšanas no attiecīgās pašvaldības domes deputātiem ievēlē
priekšsēdētāja vietnieku un pastāvīgās komitejas.
Pašvaldības nolikums var paredzēt, ka domes priekšsēdētājam ir
vairāki vietnieki, nosakot arī pamatpienākumu sadalījumu starp
tiem.
Pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieku ievēlē ar klātesošo
pašvaldības domes deputātu balsu vairākumu, ievērojot šā likuma
19.panta piektās un sestās daļas noteikumus.
21. pants. Pašvaldības dome var izskatīt jebkuru
jautājumu, kas ir attiecīgās pašvaldības pārziņā, turklāt tikai
pašvaldības dome var:
1) apstiprināt pašvaldības nolikumu;
2) apstiprināt pašvaldības budžetu, budžeta grozījumus un
pārskatus par budžeta izpildi, kā arī saimniecisko un gada
publisko pārskatu;
3) apstiprināt pašvaldības attīstības programmu un teritorijas
plānojumu;
4) lemt par attiecīgās administratīvās teritorijas likvidēšanu,
tās robežu grozīšanu vai nosaukuma maiņu;
5) apstiprināt pašvaldības teritoriālo dalījumu un tā pārvaldes
struktūru;
6) noteikt pašvaldības simboliku, saskaņojot to ar Latvijas
valsts heraldikas komisiju;
7) izveidot, reorganizēt un likvidēt pašvaldības iestādes un
uzņēmumus, apstiprināt pašvaldības iestāžu nolikumus un
pašvaldības uzņēmumu statūtus;
8) iecelt amatā un atbrīvot no amata pašvaldības iestāžu un
uzņēmumu
vadītājus, kā arī citas amatpersonas likumā un pašvaldības
nolikumā
paredzētajos gadījumos;
9) ievēlēt vai atlaist (atbrīvot no pienākumiem) pašvaldības
domes priekšsēdētāju, priekšsēdētāja vietnieku, pastāvīgo
komiteju locekļus un revīzijas komisijas locekļus;
10) iecelt amatā un atbrīvot no amata izpilddirektoru;
11) noteikt atlīdzību par deputāta pienākumu pildīšanu, kā arī
šīs
atlīdzības izmaksāšanas un ar deputāta darbību saistīto
izdevumu
atlīdzināšanas kārtību;
12) noteikt pašvaldības domes priekšsēdētāja, viņa vietnieku,
izpilddirektora, kā arī pašvaldības iestāžu vadītāju algu
likmes;
13) noteikt, ja tas nav aizliegts
vai noteikts ar likumiem vai Ministru
kabineta noteikumiem, maksu par:
a) pašvaldības zemes, cita nekustamā un kustamā īpašuma
lietošanu
(iznomāšanu),
b) pašvaldības dzīvojamā un nedzīvojamā fonda īri (nomu),
c) licenču (atļauju) izsniegšanu,
d) citiem pakalpojumiem, ko sniedz pašvaldības iestādes un
uzņēmumi;
14) pieņemt saistošus noteikumus par pašvaldības nodevu ieviešanu
un likumā noteiktajos gadījumos noteikt nodokļu apmērus;
15) apstiprināt saistošus noteikumus un noteikt administratīvo
atbildību par to pārkāpšanu;
16) lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu,
ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas
iegūšanu pašvaldības īpašumā;
17) noteikt kārtību, kādā veicami darījumi ar pašvaldības kustamo
mantu, kā arī kārtību, kādā notiek dāvinājumu un novēlējumu
pieņemšana un pārzināšana, aizdevumu, aizņēmumu un citu
ekonomisko saistību uzņemšanās pašvaldības vārdā;
18) apturēt un atcelt pašvaldības iestāžu vadītāju lēmumus;
19) atcelt pašvaldības domes priekšsēdētāja rīkojumus;
20) lemt par kārtību, kādā izpildāmas šā likuma attiecīgi
15.pantā, 16.pantā un 17.pantā minētās funkcijas un nosakāmas par
to izpildi atbildīgās amatpersonas, kā arī sniedzami pārskati par
šo funkciju izpildi;
21) ievēlēt pašvaldības pārstāvjus un locekļus pašvaldības vai
valsts
komitejās, komisijās, valdēs un darba grupās;
22) pieņemt Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktajā kārtībā
lēmumus, kas saistīti ar vēlēšanu un tautas nobalsošanas
organizēšanu;
23) pieņemt lēmumus citos gadījumos, ja tas likumā paredzēts
pašvaldības domes ekskluzīvā kompetencē.
Tikai vietējās pašvaldības dome var:
1) lemt par pirmpirkuma tiesību izmantošanu uz attiecīgajā
administratīvajā teritorijā pārdodamo nekustamo īpašumu;
2) piešķirt nosaukumus ielām, parkiem un laukumiem, kā arī
pārdēvēt tos;
3) ievēlēt tiesu piesēdētājus, pagasttiesu, bāriņtiesu
priekšsēdētājus un
locekļus.
Šā panta pirmās daļas 8., 18. un 21.punktā, kā arī šā panta otrās
daļas 1.punktā minēto jautājumu izskatīšanu Rīgas dome var
deleģēt Rīgas domes izveidotai pašvaldības institūcijai.
IV nodaļa
Pašvaldības domes darba organizācija
22. pants. Pašvaldības
domes darbs notiek sēdēs un pastāvīgajās komitejās.
23. pants. Pašvaldības domes darba organizāciju nosaka
attiecīgās pašvaldības nolikums, kas izstrādāts saskaņā ar šo
likumu.
24. pants. Pašvaldības nolikumā jāparedz:
1) pašvaldības pārvaldes struktūra, kā arī izpilddirektora,
pašvaldības iestāžu un aģentūru savstarpējās tiesiskās
attiecības;
2) pašvaldības teritoriālais dalījums;
3) pašvaldības domes priekšsēdētāja un viņa vietnieku, kā arī
izpilddirektora tiesības, pienākumi un atbildība;
4) pašvaldības domes komitejas, to skaitliskais sastāvs,
izveidošanas kārtība, tiesības un pienākumi;
5) kārtība, kādā sagatavojami jautājumi izskatīšanai pašvaldības
domes un pastāvīgo komiteju sēdēs;
6) kārtība, kādā pašvaldības dome un tās komitejas apspriež
pašvaldības domes lēmumu projektus un jautājumus, kuri attiecas
uz pašvaldības iestāžu darbību;
7) citi pašvaldības darbības jautājumi.
25. pants. Pašvaldības domes darbu vada tās
priekšsēdētājs.
Pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks aizvieto pašvaldības
domes priekšsēdētāju viņa prombūtnes laikā, kā arī pilda
pienākumus, ko uzdevis pašvaldības domes priekšsēdētājs vai kas
noteikti attiecīgās pašvaldības nolikumā.
Ja pašvaldības domes priekšsēdētājs ir atlaists vai atkāpies no
amata pienākumu pildīšanas, pašvaldības domes priekšsēdētāja
vietnieks pilda pašvaldības domes priekšsēdētāja pienākumus līdz
jauna pašvaldības domes priekšsēdētāja ievēlēšanai.
Pašvaldības domes lēmumu izpildi nodrošina vietējās pašvaldības
domes ievēlētas vai ieceltas amatpersonas, pašvaldības iestādes,
uzņēmumi un to darbinieki. Pašvaldības domes organizatorisko un
tehnisko apkalpošanu nodrošina pašvaldības administrācijas
darbinieki.
Pašvaldības domes nomaiņas gadījumā pašvaldības administrācijas
darbinieku darba attiecības netiek pārtrauktas.
26. pants. Pašvaldības dome lēmumus pieņem sēdēs.
Pašvaldības domes sēdes ir atklātas.
Pašvaldības nolikumā var norādīt jautājumus, kuru izskatīšanai
rīkojamas pašvaldības domes slēgtas sēdes. Slēgtas sēdes nevar
rīkot jautājumos, kas minēti šā likuma 21.panta 2.—7.punktā un
11.—20.punktā.
Uz pašvaldības domes sēdēm, pamatojoties uz vietējās pašvaldības
domes lēmumu, var uzaicināt paskaidrojumu sniegšanai arī
personas, kuras nav pašvaldības domes deputāti.
Pašvaldības domes lēmumiem, priekšsēdētāja rīkojumiem, kā arī
pašvaldības domes atklāto sēžu protokoliem jābūt publiski
pieejamiem, lai attiecīgās pašvaldības administratīvajā
teritorijā dzīvojošās vai strādājošās personas, kā arī masu
saziņas līdzekļu žurnālisti varētu bez maksas iepazīties ar šiem
dokumentiem.
Pašvaldības dome nosaka kārtību, kādā tiek nodrošināta šā panta
piektajā daļā minēto dokumentu publiska
pieejamība.
27. pants. Pašvaldības
domes kārtējās sēdes sasauc priekšsēdētājs ne retāk kā reizi
mēnesī, nosakot sēdes norises laiku, vietu un izsludinot darba
kārtību.
Pašvaldības domes deputātiem par kārtējās sēdes norises laiku,
vietu un darba kārtību tiek paziņots pašvaldības nolikumā
noteiktajā kārtībā.
Paziņojums par pašvaldības domes kārtējās sēdes norises laiku,
vietu un darba kārtību ne vēlāk kā trīs dienas pirms kārtējās
sēdes izliekams redzamā vietā pašvaldības domes ēkā vai pie tās
un, ja iespējams, publicējams vietējā laikrakstā.
28. pants. Pašvaldības
domes ārkārtas sēdes sasauc priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas.
Pašvaldības domes priekšsēdētājam ir pienākums sasaukt ārkārtas
sēdi, ja to pieprasa:
1) vismaz viena trešdaļa deputātu;
2) Ministru kabineta pilnvarots ministrs;
3) Ministru kabinets.
Iesniegumā par ārkārtas sēdes sasaukšanu jānorāda sēdes darba
kārtība, un tam jāpievieno pašvaldības domes lēmuma
projekts.
Sasaucot pašvaldības domes ārkārtas sēdi, priekšsēdētājs nosaka
sēdes norises laiku, vietu un izsludina darba kārtību.
Pašvaldības domes ārkārtas sēdes sasaucamas ne vēlāk kā triju
dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas, izņemot šā likuma
47. un 62.pantā paredzētos gadījumus.
29. pants. Ja pašvaldības domes priekšsēdētājs un
priekšsēdētāja vietnieks ir aizkavēti pildīt savus pienākumus un
nepieciešams nodrošināt pašvaldības darba nepārtrauktību, vismaz
viena trešdaļa vietējās pašvaldības domes deputātu var ierosināt
sasaukt ārkārtas sēdi. Šādu ārkārtas sēdi sasauc deputāts, kurš
pirmais parakstījis iesniegumu par ārkārtas sēdes sasaukšanu,
viņš arī vada šo sēdi. Uz iesniegumu par ārkārtas sēdes
sasaukšanu un ārkārtas sēdes sasaukšanas procedūru attiecināmi
arī šā likuma 28.panta otrās, trešās un ceturtās daļas
noteikumi.
Sēdes vadītājam ir pienākums informēt Ministru kabineta
pilnvaroto ministru par ārkārtas sēdes norises vietu un
laiku.
Ārkārtas sēde noturama šajā likumā noteiktajā kārtībā. Šajā sēdē
pieņemtos lēmumus paraksta sēdes vadītājs.
30. pants. Pašvaldības domes sēdi vada pašvaldības domes
priekšsēdētājs vai viņa vietnieks.
31. pants. Pašvaldības domes lēmumu projektiem, atzinumiem
par tiem un izziņas materiāliem jābūt pieejamiem visiem
pašvaldības domes deputātiem ne vēlāk kā trīs dienas pirms
kārtējās sēdes un ne vēlāk kā trīs stundas pirms ārkārtas
sēdes.
32. pants. Pašvaldības dome var apspriest tikai tos
jautājumus, kas iekļauti izsludinātajā sēdes darba kārtībā.
Izņēmumi pieļaujami vienīgi tad, ja tam piekrīt ne mazāk kā divas
trešdaļas no klātesošajiem pašvaldības domes deputātiem.
33. pants. Apspriežamos jautājumus pašvaldības dome
izskata izsludinātajā darba kārtībā norādītajā secībā. Šo secību
var grozīt ar vietējās pašvaldības domes lēmumu.
Ārkārtas sēdes darba kārtību pašvaldības dome nedrīkst
grozīt.
34. pants. Pašvaldības domes sēdē izskata lēmumu
projektus, kurus iesniedz:
1) pašvaldības domes priekšsēdētājs;
2) pašvaldības domes komitejas;
3) pašvaldības domes deputāti;
4) ārkārtas sēdes ierosinātājs.
Lēmumu projekti iesniedzami pašvaldības domes
priekšsēdētājam.
Lēmumu projektu iesniegšanu reglamentē pašvaldības nolikums, kurā
jāparedz kārtība, kādā lēmumu projekti izskatāmi pašvaldības
domes pastāvīgajās komitejās un saskaņojami ar pašvaldības
iestādēm vai to darbiniekiem.
Pašvaldības domes priekšsēdētājs, saņemot lēmuma projektu, nosaka
komiteju, kurā tas izskatāms.
35. pants. Pašvaldības domes sēde var notikt, ja tajā
piedalās vairāk nekā puse no pašvaldības domes deputātiem.
Lēmums ir pieņemts, ja par to nobalso vairāk nekā puse no
klātesošajiem vietējās pašvaldības domes deputātiem un ja likumā
nav paredzēts citādi.
Ja par lēmuma projektu nav saņemts nepieciešamais balsu skaits,
lēmuma projekts ir noraidīts. Šādā gadījumā lēmuma projektu var
iesniegt pašvaldības domei atkārtotai izskatīšanai, ievērojot šā
likuma 34.panta noteikumus.
36. pants. Ja uz pašvaldības domes kārtējo sēdi nav
ieradies šā likuma 35.pantā minētais pašvaldības domes deputātu
skaits, šajā sēdē paredzēto jautājumu izskatīšanai pašvaldības
domes priekšsēdētājs ne agrāk kā pēc septiņām un ne vēlāk kā pēc
četrpadsmit dienām sasauc atkārtotu sēdi, ja nepieciešams,
papildinot sēdes darba kārtību.
Ja uz pašvaldības domes atkārtotu sēdi nav ieradies šā likuma
35.pantā minētais pašvaldības domes deputātu skaits, vietējās
pašvaldības domes priekšsēdētājs informē par to Ministru kabineta
pilnvaroto ministru triju dienu laikā pēc dienas, kurā vajadzēja
notikt atkārtotai sēdei, kā arī paziņo pašvaldības domes nākamās
sēdes dienu.
37. pants. Ja uz pašvaldības domes ārkārtas sēdi nav
ieradusies vairāk nekā puse no visiem pašvaldības domes
deputātiem, šajā sēdē paredzēto jautājumu izskatīšanai
pašvaldības domes priekšsēdētājs ne vēlāk kā nākamajā dienā
sasauc atkārtotu ārkārtas sēdi, negrozot sēdes darba
kārtību.
Ja uz pašvaldības domes atkārtotu ārkārtas sēdi nav ieradies šā
likuma 35.pantā minētais pašvaldības domes deputātu skaits,
pašvaldības domes priekšsēdētājs informē par to Ministru kabineta
pilnvaroto ministru šā likuma 36.panta otrajā daļā noteiktajā
termiņā.
38. pants. Pašvaldības domes sēdes gaita tiek protokolēta.
Protokolā ierakstāms:
1) kur, kurā gadā, mēnesī, dienā un stundā sēde sasaukta, norādot
īpaši, ja tā ir ārkārtas sēde;
2) kad sēdi atklāj un slēdz;
3) sēdes darba kārtība;
4) sēdes vadītāja un pašvaldības domes darbinieka — sēdes
protokolētāja — vārds un uzvārds;
5) sēdē piedalījušos un klāt neesošo deputātu vārds un
uzvārds;
6) sēdē klāt neesošo deputātu neierašanās iemesls;
7) to personu vārds un uzvārds, kurām sēdē dots vārds;
8) iesniegtie priekšlikumi, pieprasījumi, kā arī sēdes vadītāja
rīkojumi;
9) kādā veidā un ar cik balsīm lēmums pieņemts;
10) to deputātu vārds un uzvārds, kuri, izpildot Interešu
konfliktu novēršanas likumā paredzētos lēmumu pieņemšanas
ierobežojumus, nav piedalījušies attiecīgā lēmuma
pieņemšanā;
11) citas ziņas, kuras saskaņā ar šo likumu ir jāieraksta
protokolā.
Ikviens pašvaldības domes deputāts var pieprasīt, lai viņa
izteiktais viedoklis tiktu ierakstīts protokolā.
Protokolu paraksta sēdes vadītājs un pašvaldības administrācijas
darbinieks — sēdes protokolētājs.
Protokols ir jāparaksta ne vēlāk kā piektajā dienā pēc sēdes. Ja
kāds no pašvaldības domes deputātiem nepiekrīt ierakstam
protokolā, viņam ir tiesības prasīt tā apstiprināšanu nākamajā
pašvaldības domes kārtējā sēdē.
Pašvaldības domes lēmumus paraksta pašvaldības domes
priekšsēdētājs. Ja pašvaldības domes sēdi vadījis priekšsēdētāja
vietnieks, viņš paraksta šajā sēdē pieņemtos pašvaldības domes
lēmumus.
39. pants. Pašvaldības domju priekšsēdētāju, viņu
vietnieku, deputātu un izpilddirektoru uzņēmējdarbības, ienākumu
gūšanas, amatu savienošanas, darbu pildīšanas, kā arī ar tiem
saistītos citus ierobežojumus un pienākumus nosaka likums
“Parinterešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu
darbībā”.
40. pants. Balsošana pašvaldības domes sēdēs ir atklāta un
vārdiska. Šādas balsošanas gadījumā domes sēdes protokolā tiek
norādīts, kuri deputāti balsojuši par vai pret attiecīgo lēmumu
un kuri atturējušies vai nav piedalījušies balsošanā.
Aizklāta balsošana notiek, vēlējot pašvaldības domes
priekšsēdētāju, viņa vietniekus un atceļot tos no amata, kā arī
anulējot deputāta mandātu. Citos gadījumos aizklāta balsošana
notiek, ja to pieprasa ne mazāk kā viena trešdaļa no pašvaldības
domes deputātiem.
Pašvaldības domes sēdes protokolā ierakstāmi to deputātu vārdi,
kuri ierosina aizklātu balsošanu.
Aizklātu balsošanu nevar ierosināt, pieņemot lēmumus jautājumos,
kas paredzēti šā likuma 21.panta 2.—7. un 11.—20.punktā.
41. pants. Pašvaldības dome lēmumus pieņem kā ārējos
normatīvos aktus, iekšējos normatīvos aktus, ieteikumus,
politikas dokumentus, administratīvos aktus un vadības
lēmumus.
Ārējos normatīvos aktus pieņem saistošu noteikumu veidā.
Iekšējos normatīvos aktus pieņem noteikumu, nolikumu un
instrukciju veidā.
Ieteikumus pieņem rezolūciju un rekomendāciju veidā.
Politikas dokumentus pieņem pamatnostādņu, programmu, plānu un
koncepciju veidā.
Administratīvos aktus pieņem izdarot ierakstu sēdes protokolā,
kuram pielikumā tiek pievienots attiecīgā lēmuma attiecībā uz
fizisku vai juridisku personu teksts, un datē ar to pieņemšanas
dienu.
Vadības lēmumus pieņem, izdarot ierakstu sēdes protokolā, kuram
pielikumā tiek pievienots attiecīgā lēmuma vai līguma
teksts.
Pašvaldības domes lēmumiem jāatbilst Satversmei, Eiropas vietējo
pašvaldību hartai un citiem likumiem.
42. pants. Pašvaldības domes lēmumiem, kuru izpilde ir
saistīta ar izdevumiem, jābūt nodrošinātiem ar pašvaldības
materiālu un finanšu resursiem.
Nelikumīgu pašvaldības domes lēmumu rezultātā nodarītie zaudējumi
jāatlīdzina no pašvaldības budžeta.
43. pants. Saistošie noteikumi ir obligāti visām
fiziskajām un juridiskajām personām attiecīgajā administratīvajā
teritorijā.
Saistošie noteikumi triju dienu laikā pēc to parakstīšanas
rakstiskā un elektroniskā veidā nosūtāmi Ministru kabineta
pilnvarotajam ministram, kas nodrošina šo noteikumu reģistrāciju
un publikāciju internetā.
Saistošie noteikumi divu nedēļu laikā pēc to parakstīšanas
publicējami oficiālajā laikrakstā un vietējā laikrakstā vai
bezmaksas izdevumā, kā arī izliekami redzamā vietā pašvaldības
domes ēkā un pakalpojumu centros.
Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to
publicēšanas oficiālajā laikrakstā, ja šajos noteikumos nav
noteikts cits vēlāks spēkā stāšanās laiks.
44. pants. Pašvaldību domju
lēmumi par attiecīgās pašvaldības budžeta apstiprināšanu un
budžeta grozījumiem tiek noformēti kā noteikumi.
Noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to parakstīšanas, ja
tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās laiks.
Pašvaldības iestāžu darbības reglamentēšanai pašvaldības dome
izdod nolikumus, bet pašvaldības iestāžu vadītāju un citu
amatpersonu darbības reglamentēšanai — instrukcijas.
Instrukcijas un nolikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to
parakstīšanas, ja tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās laiks.
Instrukcijas pret parakstu izsniedzamas attiecīgās iestādes
vadītājam, citai amatpersonai vai darbiniekam.
Pašvaldības domes rezolūcijas ir vērtējumi, bet
rekomendācijas — priekšlikumi par citu institūciju politiku
pašvaldības ietekmējošos jautājumos. Tie nosūtāmi attiecīgo
ieteikumu adresātiem.
Pašvaldības domes ieteikumi un lēmumi par maksas pakalpojumu
noteikšanu izliekami redzamā vietā pašvaldības domes ēkā vai pie
tās un, ja iespējams, publicējami vietējā laikrakstā.
45. pants. Jautājumos, kas attiecas uz atsevišķām
fiziskajām vai juridiskajām personām, pašvaldības dome pieņem
administratīvos aktus.
Administratīvo aktu pieņemšanu pašvaldības nolikumā paredzētajos
gadījumos var deleģēt pašvaldības administrācijai.
Šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā pieņemtie lēmumi
protokola izraksta veidā ne vēlāk kā piecu dienu laikā nosūtāmi
personām, uz kurām tie attiecas.
Ja ārējā normatīvajā aktā vai pašā administratīvajā aktā nav
noteikts citādi, administratīvais akts stājas spēkā ar brīdi, kad
tas paziņots adresātam.
Šā panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā pieņemtus nelikumīgus
lēmumus attiecīgā fiziskā vai juridiskā persona var pārsūdzēt
tiesā likumā noteiktajā kārtībā. Lēmumus, kas deleģēti
pieņemšanai pašvaldības administrācijā, vispirms pārsūdz
pašvaldības domē.
46. pants. Pašvaldības domes lēmumi priekšsēdētājam
jāparaksta piecu dienu laikā no to pieņemšanas dienas.
Ja pašvaldības domes priekšsēdētājs atsakās šajā termiņā lēmumus
parakstīt, viņam ir pienākums sasaukt pašvaldības domes ārkārtas
sēdi, kurā attiecīgais lēmums tiek atkārtoti izskatīts.
Tiesības neparakstīt pašvaldības domes lēmumus un šā jautājuma
atkārtotai izskatīšanai sasaukt pašvaldības domes ārkārtas sēdi
ir tikai pašvaldības domes priekšsēdētājam. Šīs tiesības
pašvaldības domes priekšsēdētājs nevar izmantot attiecībā uz
pašvaldības domes lēmumu, ar kuru tiek atcelts pašvaldības domes
priekšsēdētāja rīkojums vai arī ar kuru pašvaldības domes
priekšsēdētājs tiek atbrīvots no amata šā likuma 65.pantā
noteiktajā kārtībā.
47. pants. Nelikumīgu pašvaldības domes izdoto saistošo
noteikumu vai citu normatīvo aktu vai to atsevišķu punktu
darbību, izņemot šā likuma 45.panta kārtībā pieņemto lēmumu
darbību, ar motivētu rīkojumu aptur Ministru kabineta
pilnvarotais ministrs. Rīkojumā jānorāda konkrēto saistošo
noteikumu vai cita normatīvā akta punkti, kuri atceļami kā
nelikumīgi, vai jānorāda, ka atceļami saistošie noteikumi vai
cits normatīvais akts kopumā.
Rīkojums triju dienu laikā pēc tā izdošanas publicējams
oficiālajā laikrakstā un nosūtāms attiecīgās pašvaldības domes
priekšsēdētājam, kas ir atbildīgs par tā izpildi.
Pašvaldības domes priekšsēdētājam divu nedēļu laikā pēc Ministru
kabineta pilnvarotā ministra rīkojuma saņemšanas jāsasauc
vietējās pašvaldības domes ārkārtas sēde, kurā jāizskata
jautājums par attiecīgo saistošo noteikumu vai cita normatīvā
akta vai to atsevišķu punktu atcelšanu. Pašvaldības domes
ārkārtas sēdes laiks un norises vieta laikus jāpaziņo Ministru
kabineta pilnvarotajam ministram.
Ja pašvaldības dome nepieņem lēmumu par attiecīgo saistošo
noteikumu vai cita normatīvā akta vai to atsevišķu punktu
atcelšanu, tai jāiesniedz Satversmes tiesā pieteikums par
Ministru kabineta pilnvarotā ministra rīkojuma atcelšanu. Šajā
gadījumā Ministru kabineta pilnvarotā ministra rīkojums par
pašvaldības domes saistošo noteikumu vai cita normatīvā akta vai
to atsevišķu punktu darbības apturēšanu nav spēkā līdz Satversmes
tiesas sprieduma pasludināšanai.
Ja pašvaldības dome vai tās priekšsēdētājs nepilda šā panta otrās
vai trešās daļas noteikumus, nelikumīgie saistošie noteikumi vai
cits normatīvais akts vai to atsevišķs punkts atzīstams par spēku
zaudējušu. Par to Ministru kabineta pilnvarotais ministrs paziņo
oficiālajā laikrakstā.
V nodaļa
Pastāvīgās komitejas
48. pants. Pašvaldības dome
no pašvaldības domes deputātiem ievēlē pastāvīgās komitejas,
kuras:
1) sagatavo jautājumus izskatīšanai pašvaldības domes sēdē;
2) sniedz atzinumus jautājumos, kas ir komitejas
kompetencē;
3) pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā kontrolē pašvaldības
iestāžu un uzņēmumu darbu;
4) izskata pašvaldības iestāžu un uzņēmumu budžeta projektus un
iesniedz tos finanšu komitejai;
5) apstiprina un kontrolē pašvaldības iestāžu un uzņēmumu
izdevumu tāmes;
6) veic citus pienākumus atbilstoši pašvaldības nolikumam.
49. pants. Pašvaldība izveido finanšu komiteju un sociālo,
izglītības un kultūras jautājumu komiteju.
50. pants. Ja ne mazāk kā viena ceturtdaļa no attiecīgās
pašvaldības administratīvajā teritorijā reģistrētajiem
iedzīvotājiem ir ārvalstnieki un bezvalstnieki, pašvaldības dome
izveido ārvalstnieku un bezvalstnieku lietu komiteju, ja to
pārstāvji ierosina šādu priekšlikumu.
Citas pastāvīgās komitejas pašvaldības dome izveido atbilstoši
pašvaldības nolikumam.
51. pants. Pēc ārvalstnieku un bezvalstnieku lietu
komitejas priekšlikuma pašvaldības dome nosaka, kādu jautājumu
izskatīšanā komiteju sēdēs pieaicināmi ārvalstnieki un
bezvalstnieki.
52. pants. Katras politiskās organizācijas vai vēlētāju
apvienības pārstāvju skaitu komitejā nosaka iespēju robežās
proporcionāli no katras politiskās organizācijas vai vēlētāju
apvienības ievēlēto deputātu skaitam.
Komitejas locekļu skaits nedrīkst būt mazāks par trijiem.
Komitejas locekļu skaits nedrīkst pārsniegt pusi no pašvaldības
domes deputātu kopskaita, izņemot finanšu komiteju.
53. pants. Katram deputātam jābūt vismaz vienas
pašvaldības domes komitejas loceklim.
Komitejas loceklis var izbeigt savu darbību komitejā tikai tad,
ja pašvaldības dome pieņēmusi lēmumu par viņa atbrīvošanu no
pienākumu pildīšanas pēc minētā komitejas locekļa rakstveida
iesnieguma saņemšanas.
Ja pilnvaru laikā kāds no deputātiem tiek atbrīvots no darbības
komitejā, attiecīgās politiskās organizācijas vai vēlētāju
apvienības deputāti var izvirzīt jaunu komitejas locekli.
54. pants. Komiteju darbs notiek atklātās sēdēs. Komitejām
ir tiesības uz savu sēdi uzaicināt speciālistus, kuriem ir
padomdevēja tiesības.
Komitejas sēde var notikt, ja tajā piedalās vairāk nekā puse no
komitejas locekļiem. Lēmumu pieņem ar klātesošo komitejas locekļu
balsu vairākumu. Ja balsis sadalās līdzīgi, izšķirošā ir
komitejas priekšsēdētāja balss.
Par komiteju sēžu laiku, vietu un darba kārtību jāinformē visi
attiecīgās pašvaldības domes deputāti pašvaldības nolikumā
noteiktajā kārtībā.
Komiteju sēdes tiek protokolētas. Protokolu paraksta komitejas
priekšsēdētājs un visi klātesošie komitejas locekļi. Komiteju
organizatorisko un tehnisko apkalpošanu nodrošina pašvaldības
administrācijas darbinieki.
55. pants. Pēc komitejas vai pašvaldības domes
priekšsēdētāja vai vienas trešdaļas komitejas locekļu
pieprasījuma tiek sasauktas komitejas ārkārtas sēdes.
Ārkārtas sēdes sasauc 24 stundu laikā pēc pieprasījuma
saņemšanas.
56. pants. Komitejas priekšsēdētāju, izņemot finanšu
komitejas priekšsēdētāju, no saviem locekļiem ievēlē, kā arī
atbrīvo no pienākumu pildīšanas attiecīgā komiteja. Komitejas
priekšsēdētājs nedrīkst būt tās pašvaldības iestādes, uzņēmuma
vai to struktūrvienības vadītājs, kuras darbu saskaņā ar
pašvaldības nolikumu kontrolē attiecīgā komiteja.
Komitejas priekšsēdētājs sagatavo, sasauc un vada komitejas sēdes
un raugās, lai komitejas lēmumi tiktu ierakstīti protokolā, kā
arī kontrolē komitejas lēmumu izpildi.
Komitejas locekļiem ir tiesības
iesniegt komitejas priekšsēdētājam jautājumus izskatīšanai
komitejas sēdēs, un priekšsēdētāja pienākums ir par tiem informēt
komitejas locekļus.
57. pants. Komitejas loceklim jāatturas no piedalīšanās
lēmuma projekta sagatavošanā un lēmuma pieņemšanā, ja lēmums skar
šā komitejas locekļa personiskās, viņa ģimenes, pirmās, otrās vai
trešās pakāpes radinieku vai to personu intereses, kuru
likumīgais pārstāvis ir attiecīgais deputāts.
58. pants. Finanšu komiteju vada pašvaldības domes
priekšsēdētājs.
Finanšu komiteja:
1) dod atzinumu par budžeta projektu;
2) dod atzinumu par budžeta grozījumiem, kā arī par prioritātēm
līdzekļu sadalījumā, ja netiek izpildīta budžeta ieņēmumu
daļa;
3) dod atzinumu par projektiem, kas saistīti ar finanšu resursu
izlietošanu, kā arī par pašvaldības domes lēmumu projektiem, ja
šo lēmumu izpilde saistīta ar budžetā neparedzētiem izdevumiem
vai grozījumiem budžeta ieņēmumu daļā;
4) dod priekšlikumus par pašvaldības īpašuma
apsaimniekošanu;
5) dod priekšlikumus un atzinumus par pašvaldības nekustamā
īpašuma atsavināšanu;
6) veic citus šā likuma 48.pantā un pašvaldības nolikumā
noteiktos pienākumus.
59. pants. Atsevišķu pašvaldības funkciju pildīšanai vai
pašvaldības administratīvās teritorijas pārvaldīšanai pašvaldības
dome no pašvaldības domes deputātiem un attiecīgās pašvaldības
iedzīvotājiem var izveidot valdes, komisijas vai darba
grupas.
Šo valžu, komisiju un darba grupu izveidošanas nepieciešamību
nosaka atsevišķi likumi vai pašvaldības domes lēmumi, un darbam
tajās var pieaicināt speciālistus, kuriem par darbu maksā no
pašvaldības ieņēmumiem.
Valdes, komisijas un darba grupas darbojas saskaņā ar pašvaldības
domes apstiprinātajiem nolikumiem.
VI nodaļa
Pašvaldības domes priekšsēdētājs
60. pants. Pašvaldības
domes priekšsēdētājs un priekšsēdētāja vietnieks pilnvaras iegūst
ar ievēlēšanas brīdi.
Pašvaldības domes priekšsēdētājs:
1) vada pašvaldības domes darbu, koordinē jautājumu izskatīšanu
komitejās;
2) pārstāv pašvaldību attiecībās ar valsti un citām
pašvaldībām;
3) bez īpaša pilnvarojuma pārstāv pašvaldības domi tiesā;
4) pašvaldības domes vārdā izdod pilnvaras, paraksta līgumus un
citus juridiskos dokumentus;
5) vada finanšu komitejas darbu;
6) dod saistošus rīkojumus pašvaldības domes darbiniekiem;
7) ierosina jautājumu izskatīšanu pašvaldības domē un
komitejās;
8) sagatavo izskatīšanai pašvaldības domes sēdēs valsts iestāžu
amatpersonu iesniegumus;
9) atbild par tiesas spriedumu izpildi lietās, kurās viena no
pusēm ir vietējās pašvaldības dome;
10) var ierosināt attiecīgajā administratīvajā teritorijā esošo
vietējo valsts pārvaldes iestāžu vadītāju vai šo iestāžu
amatpersonu atlaišanu no ieņemamā amata;
11) veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru
kabineta lēmumos, attiecīgās pašvaldības nolikumā un pašvaldības
domes lēmumos.
61. pants. Pašvaldības
domes priekšsēdētāja amats ir algots.
Pašvaldības dome var lemt par citu pašvaldības domes algotu amatu
noteikšanu.
Pašvaldības domes priekšsēdētāja amatalgu un piemaksu apmēru
nosaka dome.
62. pants. Pašvaldības dome, aizklāti balsojot, var
atbrīvot no amata pašvaldības domes priekšsēdētāju, ja to
pieprasa:
1) vismaz viena trešdaļa pašvaldības domes deputātu;
2) Ministru kabineta pilnvarotais ministrs.
Priekšsēdētājs ir atbrīvots no amata, ja par to nobalso vairāk
nekā divas trešdaļas no ievēlēto pašvaldības domes deputātu
kopskaita.
Gadījumos, kad saņemts priekšlikums par pašvaldības domes
priekšsēdētāja atbrīvošanu no amata, priekšsēdētājam ir jāsasauc
vietējās pašvaldības domes ārkārtas sēde ne vēlāk kā divu nedēļu
laikā no priekšlikuma saņemšanas dienas, ja šajā laikā nav
paredzēta pašvaldības domes kārtējā sēde. Ja pašvaldības domes
priekšsēdētājs noteiktā laikā sēdi nav sasaucis, to dara
priekšsēdētāja vietnieks. Jautājuma izskatīšanu sēdē vada
pašvaldības domes priekšsēdētāja vietnieks.
63. pants. Pašvaldības domes priekšsēdētājs vai viņa
vietnieks var atkāpties no ieņemamā amata, rakstveidā paziņojot
par to pašvaldības domei. Šādā gadījumā pašvaldības domes
priekšsēdētājs vai viņa vietnieks turpina pildīt savus pienākumus
līdz nākamajai pašvaldības domes sēdei, kad viņa pilnvaras
izbeidzas neatkarīgi no tā, vai šajā sēdē tiek ievēlēts jauns
pašvaldības domes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks.
64. pants. Pašvaldībās, kurās iedzīvotāju skaits ir mazāks
par pieciem tūkstošiem, domes priekšsēdētājs var veikt arī
izpilddirektora pienākumus.
VII nodaļa
Izpilddirektors
65. pants. Pēc pašvaldības
domes priekšsēdētāja priekšlikuma pašvaldības dome ieceļ
izpilddirektoru, kas pašvaldības nolikumā noteiktajā kārtībā ir
atbildīgs par pašvaldības iestāžu un uzņēmumu darbu.
Izpilddirektors nedrīkst būt pašvaldības domes deputāts, izņemot
šā likuma 64.pantā paredzēto gadījumu.
Izpilddirektors nodrošina pašvaldības iestāžu un uzņēmumu darba
nepārtrauktību pašvaldības domes nomaiņas gadījumā.
66. pants. Pašvaldības izpilddirektors:
1) organizē pašvaldības domes izdoto saistošo noteikumu un citu
normatīvo aktu izpildi;
2) dod rīkojumus pašvaldības iestāžu vadītājiem;
3) sagatavo priekšlikumus pašvaldības domei par attiecīgās
pašvaldības iestāžu nelikumīgu un nelietderīgu lēmumu
atcelšanu;
4) ierosina pašvaldības domei iecelt amatā vai atbrīvot no amata
pašvaldības iestāžu un uzņēmumu vadītājus, domes nolikumā
noteiktajā kārtībā pieņem darbā un atbrīvo no darba pašvaldības
administrācijas darbiniekus;
5) iesniedz pašvaldības domei priekšlikumus par pašvaldības
iestāžu un uzņēmumu izveidošanu, reorganizēšanu un
likvidēšanu;
6) pašvaldības domes noteiktajā kārtībā un ietvaros rīkojas ar
pašvaldības mantu un finanšu resursiem, slēdz saimnieciskus
darījumus ar juridiskajām un fiziskajām personām;
7) organizē teritorijas attīstības programmas projekta,
teritorijas plānojuma projekta un budžeta projekta izstrādāšanu,
kā arī saimnieciskā un gada publiskā pārskata sagatavošanu;
8) veic citus pienākumus, kas paredzēti attiecīgās pašvaldības
nolikumā un pašvaldības domes lēmumos.
VIII
nodaļa
Pašvaldības finanšu un saimnieciskās darbības kontrole
67. pants. Pašvaldības dome
nodrošina finanšu revīziju veikšanu, lai:
1) kontrolētu pašvaldības finanšu līdzekļu izlietošanu atbilstoši
apstiprinātajam budžetam un tāmēm;
2) pārbaudītu pašvaldības iestāžu un uzņēmumu vadītāju un
amatpersonu finansiālās darbības likumību un lietderību;
3) kontrolētu, vai pašvaldības finansu līdzekļi, kustamā un
nekustamā manta tiek apsaimniekota atbilstoši pašvaldības domes
lēmumiem un iedzīvotāju interesēm.
68. pants. Finanšu revīziju veikšanai, revīzijas pārskatu
sagatavošanai un atzinuma sniegšanai par saimnieciskā gada
pārskatu pašvaldības dome ne retāk kā reizi gadā uzaicina
auditorfirmas vai zvērinātus revidentus, kuru darbu apmaksā no
attiecīgās pašvaldības budžetā paredzētajiem līdzekļiem.
69. pants. Pašvaldības dome nodrošina gada publiskā
pārskata sagatavošanu un ziņojuma par to publicēšanu.
Pašvaldības gada publiskais pārskats ietver informāciju
par:
1) divos iepriekšējos gados izpildīto un kārtējam gadam pieņemto
budžetu, tai skaitā par saistību un garantiju apjomiem;
2) pašvaldības nekustamā īpašuma novērtējumu divos iepriekšējos
gados;
3) pašvaldības kapitāla vērtību uzņēmumos un paredzētajām tā
izmaiņām;
4) iepriekšējos divos gados veiktajiem, kā arī kārtējā gadā
plānotajiem
pasākumiem pašvaldības attīstības plāna īstenošanā, tai skaitā
par:
a) publiskajām investīcijām infrastruktūrā pašvaldības
administratīvajā
teritorijā,
b) privātajām investīcijām pašvaldības administratīvajā
teritorijā,
c) iedzīvotāju un uzņēmumu līdzdalību pašvaldības teritorijas
attīstības programmas un teritorijas plānojuma apspriešanā un
pilnveidošanā;
5) zvērināta revidenta atzinumiem par pašvaldības, tās iestāžu un
uzņēmumu saimniecisko darbību, kā arī pašvaldības iepriekšējā
gada saimniecisko pārskatu;
6) pašvaldības domes lēmumu par iepriekšējā saimnieciskā gada
pārskatu;
7) Valsts kontroles revīzijas atzinumiem un pašvaldības
domes
veiktajiem pasākumiem atklāto trūkumu novēršanai;
8) pašvaldības līdzdalību sadarbības projektos, iestādēs un
uzņēmumos;
9) veiktajiem pasākumiem pašvaldības iestāžu un uzņēmumu vadības
pilnveidošanai;
10) pasākumiem, lai veicinātu iedzīvotāju informētību par
pašvaldības darbību un viņu iespējām piedalīties lēmumu
apspriešanā.
Pašvaldības gada publiskajam pārskatam var pievienot arī citu
informāciju.
70. pants. Pašvaldības dome var izveidot revīzijas
komisiju, kura darbojas saskaņā ar pašvaldības domes apstiprinātu
nolikumu.
71. pants. Valsts kontrole savas kompetences ietvaros
uzrauga pašvaldību rīcību ar finanšu līdzekļiem un mantu.
IX nodaļa
Ekonomiskais pamats
72. pants. Pašvaldību
ekonomiskais pamats ir manta, tai skaitā finanšu resursi, kas
veidojas no:
1) juridisko un fizisko personu nodokļu maksājumiem pašvaldības
budžetā;
2) valsts budžeta dotācijām un mērķdotācijām;
3) kredītiem;
4) vietējām nodevām un citiem maksājumiem pašvaldības
budžetā;
5) pašvaldības budžetā ieskaitāmajiem naudas sodiem;
6) ieņēmumiem no pašvaldības īpašuma apsaimniekošanas un
pašvaldības iestāžu saimnieciskās darbības;
7) juridisko un fizisko personu brīvprātīgiem maksājumiem
noteiktu mērķu sasniegšanai;
8) citiem ieņēmumiem.
Bezsaimnieka manta pāriet attiecīgās vietējās pašvaldības
īpašumā.
73. pants. Pašvaldības
īpašums ir nodalīts no valsts īpašuma un no citu tiesību subjektu
īpašuma. Pašvaldības pārvalda, lieto savu īpašumu un rīkojas ar
to likuma ietvaros.
Pašvaldības īpašums izmantojams attiecīgās administratīvās
teritorijas iedzīvotāju vajadzību apmierināšanai, gan nododot to
publiskā lietošanā (ceļi, ielas, laukumi, parki), gan veidojot
iestādes un uzņēmumus, kas nodrošina iedzīvotāju tiesības un
sniedz tiem nepieciešamos pakalpojumus (pārvaldes iestādes,
sociālās un veselības aprūpes, izglītības, kultūras, sporta un
citas iestādes).
To īpašuma daļu, kas nav nepieciešama iepriekšminētajiem
nolūkiem, pašvaldība var izmantot, lai saimnieciskā kārtā gūtu
ienākumus iedzīvotāju vajadzību apmierināšanai vai arī lai likumā
noteiktajā kārtībā to privatizētu vai atsavinātu.
Valsts, citu juridisko personu, kā arī fizisko personu mantiskie
strīdi ar pašvaldībām izšķirami tiesā.
74. pants. Vietējām pašvaldībām ir pirmpirkuma tiesības,
ja pašvaldības administratīvajā teritorijā tiek atsavināts
nekustamais īpašums. Pirmpirkuma tiesības neattiecas uz:
1) nekustamo īpašumu, ko iegūst valsts;
2) nekustamo īpašumu, ko iegūst ārvalstis savu diplomātisko vai
konsulāro iestāžu vajadzībām.
Pašvaldība, kas ieguvusi nekustamo īpašumu uz pirmpirkuma tiesību
pamata, piecu gadu laikā var pārdot to tikai atklātā
izsolē.
75. pants. Pašvaldībām ir tiesības griezties Ministru
kabinetā ar ierosinājumu par nekustamā īpašuma piespiedu
atsavināšanu likumā noteiktajā kārtībā par labu attiecīgajai
pašvaldībai, ja šis īpašums nepieciešams publiskai lietošanai,
tas ir, ceļu, ielu, laukumu, ietvju, estakāžu, viaduktu, kā arī
ostas piestātņu būvei. Īpašuma atsavināšanas kārtību nosaka
atsevišķs likums.
76. pants. Pašvaldību budžetu sastādīšanu un finanšu
pārvaldīšanu, kā arī pašvaldību tiesības savu ienākumu veidošanā
nosaka atsevišķi likumi.
XI nodaļa
Pašvaldības un Ministru kabinets
77. pants. Ministru
kabinets ar pašvaldībām saskaņo jautājumus, kas skar visu
pašvaldību intereses:
1) likumprojektus un Ministru kabineta noteikumu projektus, kas
attiecas uz pašvaldībām;
2) kārtējā saimnieciskajā gadā pašvaldībām piešķiramo dotāciju un
mērķdotāciju apmērus;
3) pašvaldību finanšu resursu izlīdzināšanas kārtību, ciktāl tā
nav noteikta likumā;
4) šā likuma 8.pantā paredzēto funkciju finansēšanas
avotus;
5) citus pašvaldību darbības jautājumus, par kuriem Ministru
kabinets katru gadu pirms saimnieciskā gada sākuma vienojas ar
pašvaldībām.
Pašvaldības saskaņošanas procesā pārstāv pašvaldību sabiedriskā
organizācija, kas izveidota atbilstoši šā likuma 86.panta
prasībām.
Ministru kabinetu saskaņošanas procesā pārstāv attiecīgās nozares
ministrs vai viņa pilnvarota persona.
78. pants. Jautājumi, kas skar atsevišķas pašvaldības
intereses un nav izskatāmi šā likuma 77.panta kārtībā, tiek
izskatīti Ministru kabinetā saskaņā ar Ministru kabineta kārtības
rulli.
Šajos jautājumos attiecīgo pašvaldību pārstāv tās domes
priekšsēdētājs vai viņa pilnvarota persona.
79. pants. Sarunu rezultāti par šā likuma 77.pantā
minētajiem jautājumiem tiek noformēti protokola veidā.
Ministru kabinets, nosūtot Saeimai likumprojektu, kas attiecas uz
pašvaldībām, tam pievieno Ministru kabineta komitejas sēdes
protokola izrakstu, kurā fiksēti ar pašvaldībām saskaņotie
jautājumi un domstarpības.
Sarunu protokols par domstarpībām jautājumos, kas ietilpst
Ministru kabineta vai ministriju kompetencē, izskatāms Ministru
kabinetā.
80. pants. Ja likumi, Ministru kabineta noteikumi vai citi
normatīvie akti, kas reglamentē pašvaldību darbību, ir pretrunā
ar Satversmi, Eiropas vietējo pašvaldību hartu, citiem
starptautiskajiem līgumiem, citiem likumiem, pašvaldības likumā
noteiktajā kārtībā var ierosināt to atcelšanu.
81. pants. Priekšlikumus par grozījumiem likumos
pašvaldību sabiedriskās organizācijas vai atsevišķas pašvaldības
iesniedz Ministru kabinetam.
XII nodaļa
Pašvaldības domes un tās priekšsēdētāja atlaišana
82. pants. Saeima var
atlaist pašvaldības domi, ja tā:
1) atkārtoti nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru
kabineta noteikumus vai arī nepilda tiesas spriedumus;
2) atkārtoti pieņem lēmumus un veic darbības jautājumos, kas ir
Saeimas, Ministru kabineta, ministriju, citu valsts pārvaldes
iestāžu vai tiesas kompetencē;
3) divu mēnešu laikā pēc sanākšanas uz pirmo sēdi vai pēc
attiecīgo amatpersonu vai institūciju atkāpšanās nav ievēlējusi
pašvaldības domes priekšsēdētāju, viņa vietnieku vai pastāvīgās
komitejas;
4) nav spējīga pieņemt lēmumus sakarā ar to, ka trīs sēdēs pēc
kārtas nepiedalās vairāk nekā puse no attiecīgās pašvaldības
domes deputātu kopskaita.
83. pants. Pašvaldības dome tiek atlaista ar likumu, kura
projektu Saeimai iesniedz Ministru kabinets.
Likumprojektu par pašvaldības domes atlaišanu Ministru kabinets
iesniedz pēc savas iniciatīvas vai pēc ģenerālprokurora
priekšlikuma.
Saeima, pieņemot likumu par pašvaldības domes atlaišanu, pēc
Ministru kabineta priekšlikuma ieceļ attiecīgajā administratīvajā
teritorijā pagaidu administrāciju un nosaka, kādā termiņā
jānotiek jaunām vietējās pašvaldības domes vēlēšanām. Ja līdz
kārtējām pašvaldības domes vēlēšanām ir palikuši mazāk nekā 12
mēneši, jaunas vietējās pašvaldības domes vēlēšanas
nenotiek.
Pagaidu administrācija pilda likumos paredzētās pašvaldības domes
funkcijas un darbojas līdz dienai, kad uz pirmo sēdi sanāk
jaunievēlētā pašvaldības dome.
84. pants. Ja pašvaldības domes priekšsēdētājs nepilda vai
pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus vai
nepilda tiesas spriedumus, Ministru kabineta pilnvarotais
ministrs pēc tam, kad ir saņemts attiecīgā pašvaldības domes
priekšsēdētāja paskaidrojums, ar motivētu rīkojumu var atstādināt
viņu no amata pienākumu pildīšanas. Rīkojums triju dienu laikā
pēc tā pieņemšanas publicējams oficiālajā laikrakstā. Pašvaldības
domes priekšsēdētājs uzskatāms par atstādinātu no amata pienākumu
pildīšanas ar dienu, kad oficiālajā laikrakstā publicēts Ministru
kabineta pilnvarotā ministra rīkojums par pašvaldības domes
priekšsēdētāja atstādināšanu no amata.
Pašvaldības domes priekšsēdētājam triju dienu laikā pēc tam, kad
saņemts Ministru kabineta pilnvarotā ministra pieprasījums, ir
pienākums sniegt rakstveida paskaidrojumu par pieļautajiem
Satversmes, likumu un Ministru kabineta noteikumu pārkāpumiem vai
arī par tiesas sprieduma nepildīšanas iemesliem. Paskaidrojuma
neiesniegšana noteiktā termiņā atzīstama par atteikšanos sniegt
paskaidrojumu.
Pašvaldības domes priekšsēdētājam divu nedēļu laikā pēc Ministru
kabineta pilnvarotā ministra rīkojuma publicēšanas ir tiesības
griezties tiesā ar iesniegumu par Ministru kabineta pilnvarotā
ministra rīkojuma atcelšanu. Ja pašvaldības domes priekšsēdētājs
nav izmantojis šīs tiesības, viņš pēc divu nedēļu termiņa
izbeigšanās uzskatāms par atlaistu.
Ja tiesa noraida pašvaldības domes priekšsēdētāja iesniegumu,
pašvaldības domes priekšsēdētājs uzskatāms par atlaistu ar dienu,
kad stājas spēkā tiesas spriedums.
Ja ar tiesas spriedumu Ministru kabineta pilnvarotā ministra
rīkojums tiek atcelts, pašvaldības domes priekšsēdētājs par laika
posmu, kurā viņš bija atstādināts no amata pienākumu pildīšanas,
saņem vietējās pašvaldības domes priekšsēdētāja amatalgu.
XIII
nodaļa
Pašvaldību sadarbība
85. pants. Lai risinātu
uzdevumus, kuros ir ieinteresētas visas vai vairākas pašvaldības,
tām ir tiesības sadarboties, kā arī dibināt pašvaldību
sabiedriskās organizācijas vai iestāties šādās
organizācijās.
Pašvaldību sadarbības līgumi slēdzami pašvaldības budžeta
ietvaros, ja ir pieņemts attiecīgs domes lēmums vai arī to
noslēgšanas kārtība paredzēta pašvaldības nolikumā.
Pašvaldības var veidot sabiedriskās organizācijas, kuru
dibināšanas, reģistrācijas, darbības un likvidēšanas noteikumus
nosaka šis likums un likums “Par sabiedriskajām organizācijām un
to apvienībām”.
Lēmumu par pašvaldību sabiedriskās organizācijas dibināšanu vai
iestāšanos tajā, kā arī par izstāšanos no pašvaldību sabiedriskās
organizācijas pieņem attiecīgās pašvaldības dome.
Pašvaldības to dibinātajās sabiedriskajās organizācijās pārstāv
attiecīgās domes priekšsēdētājs vai viņa pilnvarota
persona.
86. pants. Pašvaldību sabiedriskā organizācija, kurā
likumā un tās statūtos noteiktajā kārtībā par biedriem ir
iestājusies vairāk nekā puse no vietējām pašvaldībām un vairāk
nekā puse no apriņķu pašvaldībām, ir tiesīga pārstāvēt
pašvaldības to sarunās ar Ministru kabinetu.
87. pants. Pašvaldības un to izveidotās sabiedriskās
organizācijas var
sadarboties ar citu valstu pašvaldībām un to apvienībām, ja šāda
sadarbība nav pretrunā ar sadarbības valstu likumdošanas aktiem
un atbilst šo valstu savstarpēji noslēgtajiem nolīgumiem.
88. pants. Pašvaldībām, kuru pārziņā nav nepieciešamo
infrastruktūras objektu, ir pienākums slēgt līgumus ar citām
pašvaldībām, lai nodrošinātu likumā paredzēto funkciju izpildi.
Pašvaldību savstarpējo norēķinu kārtību nosaka Ministru
kabinets.
89. pants. Kopīgu uzdevumu risināšanai pašvaldības,
savstarpēji vienojoties, var izveidot kopīgas iestādes. Šādas
iestādes darbojas uz attiecīgo domju apstiprināta nolikuma
pamata. Nolikums nosaka pašvaldību kopīgās iestādes kompetenci,
dibinātāju atbildību, tās finansēšanas un uzraudzības kārtību, kā
arī citus pašvaldību kopīgās iestādes darbības jautājumus.
Ja nolikums to paredz, tad iestāde valsts funkciju veikšanai no
valsts budžeta finansējama tieši.
90. pants. Sadarbības apvienība ir iestāde, kuru
pašvaldības izveido, noslēdzot sadarbības līgumu. Lai noslēgtu
sadarbības līgumu, katras pašvaldības dome pieņem lēmumu par
sadarbības līguma noslēgšanu.
Sadarbības līgumā norāda:
1) sadarbības mērķi;
2) sadarbības formu;
3) katras pašvaldības finansiālo un mantisko līdzdalību kopīga
mērķa
sasniegšanā;
4) sadarbības padomes izveidošanas kārtību un kompetenci, ja
attiecīgo pašvaldību domes šādas padomes izveidošanu uzskata par
nepieciešamu;
5) sadarbības līguma izbeigšanas kārtību;
6) citus jautājumus, kurus attiecīgo pašvaldību domes uzskata
par
nepieciešamiem.
Sadarbības padome nevar pieņemt lēmumus, kas ir pašvaldības domes
ekskluzīvā kompetencē.
Pārejas noteikumi
1. Šis likums stājas spēkā pēc
2005.gada pašvaldību vēlēšanām.
2. 2005.gada pašvaldību vēlēšanas notiek saskaņā ar Pašvaldību
vēlēšanu likumu. Ministru kabinetam šā likuma projekts jāiesniedz
Saeimā līdz 2004.gada 1.septembrim.
3. Līdz apriņķa pašvaldību izveidošanai reģionālo pašvaldību
funkcijas veic rajonu pašvaldības to līdzšinējo funkciju
apjomā.
4. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums “Par
pašvaldībām”, izņemot likuma “Par pašvaldībām” 15.pantā noteiktās
rajona pašvaldības funkcijas.
5. Apriņķa pašvaldību izveidošanas kārtību, tai skaitā šā likuma
16.panta spēkā stāšanās laiku, nosaka īpašs likums.