Likums “Par pašvaldībām”
Saeimas dok. Nr.1879; likumprojekts Nr.601
Saeimas frakcijas “Jaunais laiks” deputātu (A.Kampars, L.Liepiņa, A.Kušķis, E.Jaunups, A.Krūmiņš) 2004.gada 19.janvārī iesniegts Saeimas izskatīšanai
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
(1) Pašvaldības administrācija – pašvaldības izpildu un rīcības orgāns, kura sastāvā ietilpst pašvaldības institūcijas un pašvaldības darbinieki.
(2) Pašvaldības autonomās
funkcijas – pārvaldes funkcijas, par kuru izpildi atbild
pašvaldība un kuras finansē no pašvaldības budžeta, ja likumā nav
noteikts citādi.
(3) Pašvaldībām deleģētās valsts pārvaldes funkcijas – valsts
pārvaldes funkcijas, kas šī likuma noteiktā kārtībā ir nodotas
izpildei pašvaldībām un kuras pašvaldības pilda Ministru kabineta
vadībā.
(4) Brīvprātīgās iniciatīvas – funkcijas, kuras pašvaldības dome
ar lēmumu pasludina par nepieciešamām un izpilda, lai nodrošinātu
pašvaldības iedzīvotāju intereses un uzlabotu viņu
labklājību.
(5) Saistošie noteikumi – ārēji normatīvie akti, ar kuriem regulē
pašvaldības administratīvajā teritorijā esošu fizisku un
juridisku personu sabiedriskās attiecības, kas netiek regulētas
ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem. Ar saistošajiem
noteikumiem var regulēt sabiedriskās attiecības, kas pēc savas
būtības ir pakļaujamas tiesiskajai regulācijai.
2.pants. Likuma mērķis
(1) Likuma mērķis ir iedzīvotāju
interesēs nodrošināt demokrātisku, tiesisku, efektīvu, atklātu un
sabiedrībai pieejamu pašvaldību darbību.
(2) Pašvaldību darbības jautājumus regulē šis likums, Valsts
pārvaldes iekārtas likums un citi likumi, ciktāl tie pēc būtības
ir piemērojami pašvaldībām.
3.pants. Pašvaldības jēdziens
Pašvaldība ir atvasināta publiskā persona, kas ar ievēlēta lēmējorgāna (domes) un tās izveidotas administrācijas starpniecību savas kompetences ietvaros nodrošina noteiktas administratīvas teritorijas iedzīvotāju vajadzības un tiesiskās intereses.
4.pants. Pašvaldību veidi
Latvijā ir šādas
pašvaldības:
1) pilsētu pašvaldības;
2) novadu pašvaldības.
5.pants. Pašvaldību patstāvība
(1) Pašvaldības savas kompetences
un šī likuma ietvaros darbojas patstāvīgi.
(2) Pašvaldības dome patstāvīgi:
1) nosaka pašvaldības institucionālo struktūru;
2) nodrošina autonomo funkciju izpildi;
3) lemj par kārtību, kādā nodrošina pašvaldībai deleģēto valsts
pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi;
4) pieņem lēmumus;
5) izstrādā un izpilda pašvaldības budžetu.
(3) Pašvaldība atbild par tās izveidoto institūciju darbību, ja
likumos nav noteikts citādi.
(4) Deleģēto valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu
izpildē pašvaldība pārstāv Latvijas Republiku un atrodas Ministru
kabineta padotībā.
(5) Latvijas Republika atbild par konkrētās valsts pārvaldes
deleģētās funkcijas vai pārvaldes uzdevuma tiesisku un lietderīgu
izpildi. Pašvaldību padotības veidu un saturu nosaka normatīvie
akti.
(6) Pašvaldības darbības tiesiskumu pārrauga ar likumu
pilnvarotas institūcijas.
II nodaļa
Pašvaldību kompetence
6.pants. Pašvaldību autonomās funkcijas
(1) Pašvaldību autonomās funkcijas
ir:
1) nodrošināt komunālos pakalpojumus (ūdensapgāde; siltumapgāde;
sadzīves atkritumu apsaimniekošana; notekūdeņu savākšana,
novadīšana un attīrīšana);
2) nodrošināt savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un
sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana
un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai
paredzēto teritoriju apgaismošana; parku, skvēru un zaļo zonu
ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto
dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana);
3) nodrošināt vispārējās izglītības pieejamību;
4) nodrošināt veselības aprūpes pieejamību;
5) nodrošināt sociālos pakalpojumus un sociālo palīdzību;
6) piedalīties sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, apkarot
žūpību un netiklību;
7) organizēt sabiedriskā transporta pakalpojumus;
8) gādāt par aizgādnību, aizbildnību, adopciju un bērnu
personisko un mantisko tiesību un interešu aizsardzību;
9) nodrošināt savas administratīvās teritorijas būvniecības
procesa tiesiskumu;
10) izstrādāt attīstības programmu un teritorijas plānojumu un
nodrošināt to ieviešanu;
11) nodrošināt pašvaldības kultūras institūciju darbību un
saglabāt kultūras vērtības.
(2) Tiesību aktu ietvaros pašvaldība var veikt arī citas
funkcijas, kuras pašvaldības dome ar lēmumu pasludina par
nepieciešamu, lai nodrošinātu pašvaldības iedzīvotāju intereses
un uzlabotu viņu labklājību (brīvprātīgās iniciatīvas).
Brīvprātīgās iniciatīvas nav pieļaujamas jautājumos, kas ir
Latvijas Republikas kompetencē.
(3) Starptautiskajos līgumos, likumos vai Ministru kabineta
noteikumos noteiktajos gadījumos un kārtībā atsevišķu autonomo
funkciju īstenošanā piedalās valsts.
7.pants. Pašvaldībām deleģētās funkcijas
(1) Ar likumu pašvaldībām var
deleģēt atsevišķu valsts pārvaldes funkciju izpildi, nosakot
izpildes kārtību.
(2) Deleģējot valsts pārvaldes funkciju izpildi, vienlaikus
nodrošina to finansēšanas avotus.
8.pants. Pārvaldes uzdevums
(1) Ministru kabinets Valsts
pārvaldes iekārtas likuma noteiktajā kārtībā var deleģēt
pašvaldībai atsevišķu pārvaldes uzdevumu.
(2) Deleģējot pārvaldes uzdevumu, Ministru kabinets nodrošina
pašvaldībām finanšu līdzekļus, kas nepieciešami šī uzdevuma
izpildei.
(3) Ja pašvaldība piekrīt, tā var veikt uzdevumu par saviem
līdzekļiem.
III nodaļa
Pašvaldības domes darba organizācija
9.pants. Pašvaldības dome
(1) Pašvaldības domi veido vēlēti
deputāti.
(2) Domē ievēlēto deputātu skaitu, viņu tiesības un pienākumus
nosaka īpašs likums.
(3) Par domes deputātu pienākumu pildīšanas atlīdzību lemj
dome.
(4) Par priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka pienākumu
pildīšanu domes deputāti saņem atlīdzību Ministru kabineta
noteiktā kārtībā. Ministru kabinets nosaka atlīdzības maksimālo
apmēru.
10.pants. Domes darba nepārtrauktība
(1) Domes darbu vada tās
priekšsēdētājs.
(2) Domes priekšsēdētāja vietnieks aizvieto domes priekšsēdētāju
viņa prombūtnes laikā, kā arī pilda pienākumus, ko uzdevis domes
priekšsēdētājs vai kas noteikti attiecīgās pašvaldības
nolikumā.
(3) Ja domes priekšsēdētājs ir atlaists vai atkāpies no amata pienākumu pildīšanas, priekšsēdētāja vietnieks pilda domes priekšsēdētāja pienākumus līdz jauna domes priekšsēdētāja ievēlēšanai.
11.pants. Domes priekšsēdētāja vēlēšanas
(1) Jaunievēlētās domes pirmo sēdi
sasauc pašvaldības vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs ne vēlāk kā
desmit dienu laikā pēc vēlēšanu rezultātu paziņošanas. Ar
jaunievēlētās domes pirmo sēdi izbeidzas iepriekšējās domes
pilnvaras.
(2) Vēlēšanu komisijas priekšsēdētājs līdz domes priekšsēdētāja
ievēlēšanai vada sēdi un paraksta domes lēmumu par domes
priekšsēdētāja ievēlēšanu.
(3) Domes priekšsēdētāju ievēlē no attiecīgās domes deputātiem,
aizklāti balsojot. Ikvienam domes deputātam ir tiesības izvirzīt
kandidatūru domes priekšsēdētāja amatam.
(4) Domes priekšsēdētājs ir ievēlēts, ja kandidāts saņēmis vairāk
nekā pusi no ievēlēto deputātu balsīm.
(5) Ja neviens no kandidātiem nesaņem nepieciešamo balsu
vairākumu pirmajā kārtā, tiek rīkota atkārtota balsošana par tiem
diviem kandidātiem, kuri saņēmuši visvairāk balsu. Ja arī otrajā
kārtā neviens no kandidātiem nav saņēmis ievēlēšanai nepieciešamo
balsu vairākumu, tiek rīkota balsošana par to kandidātu, kurš
otrajā kārtā saņēmis vairāk balsu.
(6) Ja neviens no kandidātiem otrajā vai trešajā kārtā nav
saņēmis ievēlēšanai nepieciešamo balsu skaitu, tad rīko jaunas
pašvaldības domes priekšsēdētāja vēlēšanas.
(7) Pēc domes priekšsēdētāja ievēlēšanas no attiecīgās domes
deputātiem ievēlē priekšsēdētāja vietnieku (vietniekus) un
pastāvīgās komitejas.
(8) Domes priekšsēdētāja vietnieku (vietniekus) ievēlē ar
ievēlēto domes deputātu balsu vairākumu, ievērojot šī panta
trešās, piektās un sestās daļas noteikumus.
12.pants. Komiteju izveidošana
(1) Komitejas sastāv no ievēlētiem
deputātiem.
(2) Katras politiskās organizācijas vai vēlētāju apvienības
pārstāvju skaitu komitejā nosaka iespēju robežās proporcionāli
katras politiskās organizācijas vai vēlētāju apvienības ievēlēto
deputātu skaitam. Katram deputātam jābūt vismaz vienas komitejas
loceklim.
(3) Pašvaldība izveido finanšu komiteju, kura sagatavo un
iesniedz domei pašvaldības budžeta projektu, kā arī veic citus
pašvaldības nolikumā noteiktus darba organizācijas uzdevumus.
Finanšu komiteju vada domes priekšsēdētājs.
(4) Citas komitejas un to skaitlisko sastāvu nosaka pašvaldības
nolikumā. Komitejas locekļu skaits nedrīkst pārsniegt pusi no
domes deputātu kopskaita, izņemot finanšu komiteju.
13.pants. Komiteju kompetence
Komitejas:
1) sagatavo jautājumus izskatīšanai domes sēdē;
2) sniedz atzinumus jautājumos, kas ir komitejas
kompetencē;
3) veic citus pašvaldības nolikumā noteiktus darba organizācijas
uzdevumus.
14.pants. Komitejas locekļa atbrīvošana
(1) Komitejas locekli var atbrīvot
no darbības komitejā ar domes lēmumu.
(2) Ja kādu deputātu atbrīvo no darbības komitejā, tad attiecīgās
politiskās organizācijas vai vēlētāju apvienības deputāti var
izvirzīt jaunu komitejas locekli.
15.pants. Komitejas priekšsēdētājs
(1) Komitejas priekšsēdētāju,
izņemot finanšu komitejas priekšsēdētāju, no saviem locekļiem
ievēlē, kā arī atbrīvo no pienākumu pildīšanas attiecīgā
komiteja.
(2) Komitejas priekšsēdētājs:
1) sagatavo jautājumus izskatīšanai komitejas sēdē;
2) ne retāk kā reizi mēnesī sasauc un vada komitejas sēdes;
3) nodrošina, lai komitejas lēmumi būtu ierakstīti
protokolā;
4) nodrošina komitejas lēmumu iesniegšanu domes
priekšsēdētājam.
IV nodaļa
Pašvaldības domes un komiteju sēžu organizācija
16.pants. Komiteju sēdes
(1) Komiteju sēdes ir atklātas.
Komitejām ir tiesības uz savu sēdi uzaicināt lietpratējus ar
padomdevēja tiesībām.
(2) Par komiteju sēžu laiku, vietu un darba kārtību domes
deputātus informē pašvaldības nolikuma noteiktajā kārtībā.
(3) Komitejas sēde notiek, ja tajā piedalās vairāk nekā puse no
komitejas locekļiem.
(4) Lēmumu pieņem ar klātesošo komitejas locekļu balsu vairākumu.
Ja balsis sadalās līdzīgi, tad izšķirošā ir komitejas
priekšsēdētāja balss.
(5) Komiteju sēdes protokolē. Protokolu paraksta komitejas
priekšsēdētājs un visi klātesošie komitejas locekļi.
(6) Komiteju organizatorisko un tehnisko apkalpošanu nodrošina
pašvaldības administrācija.
17.pants. Komiteju ārkārtas sēdes
(1) Pēc komitejas vai domes
priekšsēdētāja vai vienas trešdaļas komitejas locekļu
pieprasījuma sasauc komitejas ārkārtas sēdes.
(2) Ārkārtas sēdes sasauc trīs darba dienu laikā pēc pieprasījuma
saņemšanas.
18.pants. Domes sēdes
(1) Dome lēmumus pieņem
sēdēs.
(2) Domes sēdes ir atklātas, ja likumos nav noteikts
citādi.
(3) Domes sēdes notiek, ja tajā piedalās vairāk nekā puse no
domes deputātiem.
(4) Domes lēmumi, kā arī domes sēžu protokoli ir publiski
pieejami.
(5) Ministru kabineta locekļiem vai to pilnvarotiem pārstāvjiem
ir tiesības piedalīties domes sēdēs ar padomdevēja tiesībām.
19.pants. Domes sēžu sasaukšana
(1) Domes kārtējās sēdes sasauc
priekšsēdētājs ne retāk kā reizi mēnesī, nosakot sēdes norises
laiku, vietu un izsludinot darba kārtību.
(2) Domes deputātiem par kārtējās sēdes norises laiku, vietu un
darba kārtību paziņo pašvaldības nolikuma noteiktajā
kārtībā.
(3) Paziņojumu par domes kārtējās sēdes norises laiku, vietu un
darba kārtību ne vēlāk kā trīs dienas pirms kārtējās sēdes
publisko un, ja iespējams, publicē vietējā laikrakstā.
(4) Domes lēmumu projektiem, atzinumiem par tiem un izziņas
materiāliem jābūt pieejamiem visiem domes deputātiem ne vēlāk kā
trīs dienas pirms kārtējās sēdes un ne vēlāk kā trīs stundas
pirms ārkārtas sēdes.
20.pants. Domes ārkārtas sēdes
(1) Domes ārkārtas sēdes sasauc
priekšsēdētājs pēc savas iniciatīvas.
(2) Domes priekšsēdētājs trīs dienu laikā sasauc ārkārtas sēdi,
ja to pieprasa:
1) vismaz viena trešdaļa deputātu;
2) reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrs.
(3) Iesniegumā par ārkārtas sēdes
sasaukšanu norāda sēdes darba kārtību, un tam pievieno domes
lēmuma projektu.
(4) Sasaucot domes ārkārtas sēdi, priekšsēdētājs nosaka sēdes
norises laiku, vietu un izsludina darba kārtību.
21.pants. Deputātu tiesības sasaukt domes ārkārtas sēdi
(1) Ja domes priekšsēdētājs un
priekšsēdētāja vietnieks ir aizkavēti pildīt savus pienākumus un
nepieciešams nodrošināt pašvaldības darba nepārtrauktību, vismaz
viena trešdaļa domes deputātu var ierosināt sasaukt domes
ārkārtas sēdi. Domes ārkārtas sēdi sasauc un vada deputāts, kurš
pirmais parakstījis iesniegumu par ārkārtas sēdes sasaukšanu. Uz
iesniegumu par domes ārkārtas sēdes sasaukšanu un ārkārtas sēdes
sasaukšanas procedūru attiecināmi arī šā likuma 19.panta otrās,
trešās un ceturtās daļas noteikumi.
(2) Sēdes vadītājs savlaicīgi informē reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministru par domes ārkārtas sēdes norises vietu
un laiku.
(3) Šajā sēdē pieņemtos lēmumus paraksta sēdes vadītājs.
22.pants. Domes sēžu darba kārtība
(1) Dome var apspriest jautājumus,
kas iekļauti izsludinātajā sēdes darba kārtībā. Darba kārtību var
papildināt, ja par to nobalso ne mazāk kā divas trešdaļas no
klātesošajiem domes deputātiem.
(2) Apspriežamos jautājumus dome izskata izsludinātajā darba
kārtībā norādītajā secībā. Šo secību var grozīt ar domes
lēmumu.
(3) Domes ārkārtas sēdes darba kārtību dome nedrīkst grozīt.
23.pants. Lēmumu projektu iesniegšana
(1) Domes sēdē izskata lēmumu
projektus, kurus iesniedz:
1) domes priekšsēdētājs;
2) domes komitejas;
3) ne mazāk kā trīs domes deputāti;
4) ārkārtas sēdes ierosinātājs.
(2) Lēmumu projektus iesniedz domes priekšsēdētājam.
(3) Lēmumu projektu virzība izskatīšanai domes sēdēs ir noteikta
pašvaldības nolikumā.
24.pants. Lēmumu pieņemšana
(1) Lēmums ir pieņemts, ja par to
nobalso vairāk nekā puse no klātesošajiem domes deputātiem un ja
likumā nav noteikts citādi.
(2) Ja par lēmuma projektu nav saņemts nepieciešamais balsu
skaits, lēmuma projekts ir noraidīts. Šādā gadījumā lēmuma
projektu var iesniegt domei atkārtotai izskatīšanai pašvaldības
nolikuma noteiktajā kārtībā.
25.pants. Atkārtota kārtējo sēžu sasaukšana
(1) Ja uz domes kārtējo sēdi nav
ieradusies vairāk nekā puse no domes deputātu skaita, šajā sēdē
paredzēto jautājumu izskatīšanai domes priekšsēdētājs ne agrāk kā
pēc septiņām un ne vēlāk kā pēc 14 dienām sasauc atkārtotu sēdi,
ja nepieciešams, papildinot sēdes darba kārtību.
(2) Ja uz domes atkārtotu sēdi nav ieradusies vairāk nekā puse no
domes deputātu skaita, domes priekšsēdētājs informē par to
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru triju dienu
laikā pēc dienas, kurā vajadzēja notikt atkārtotai sēdei, kā arī
paziņo domes nākamās sēdes dienu.
26.pants. Atkārtota ārkārtas sēžu sasaukšana
(1) Ja uz domes ārkārtas sēdi nav
ieradusies vairāk nekā puse no domes deputātiem, šajā sēdē
paredzēto jautājumu izskatīšanai sēdes vadītājs ne vēlāk kā
nākamajā dienā sasauc atkārtotu ārkārtas sēdi, negrozot sēdes
darba kārtību.
(2) Ja uz domes atkārtotu ārkārtas sēdi nav ieradusies vairāk
nekā puse no domes deputātu skaita, sēdes vadītājs informē par to
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru šī likuma
25.panta otrajā daļā noteiktajā termiņā.
27.pants. Sēdes protokols
(1) Domes sēdes gaitu
protokolē.
(2) Protokolā ieraksta:
1) kur, kurā gadā, mēnesī, dienā un stundā sēde sasaukta, īpaši
norāda, ja tā ir ārkārtas sēde;
2) kad sēdi atklāj un slēdz;
3) sēdes darba kārtību;
4) sēdes vadītāja un domes darbinieka – sēdes protokolētāja –
vārdu un uzvārdu;
5) sēdē piedalījušos un klāt neesošo deputātu vārdus un
uzvārdus;
6) sēdē klāt neesošo deputātu neierašanās iemeslus;
7) to personu vārdu un uzvārdu, kurām sēdē dots vārds;
8) iesniegtos priekšlikumus, pieprasījumus, kā arī sēdes vadītāja
rīkojumus;
9) pieņemtos lēmumus, norādot, kādā veidā un ar cik balsīm lēmums
pieņemts;
10) kuri deputāti balsojuši par vai pret attiecīgo lēmumu un kuri
atturējušies no balsošanas;
11) to deputātu vārds un uzvārds, kuri, izpildot likumā “Par
interešu konflikta novēršanu valsts un pašvaldību amatpersonu
darbā” paredzētos lēmumu pieņemšanas ierobežojumus, nav
piedalījušies attiecīgā lēmuma pieņemšanā;
12) to deputātu vārds un uzvārds, kuri ierosinājuši aizklātu
balsošanu.
(3) Ikviens domes deputāts var pieprasīt, lai viņa izteiktais
viedoklis tiktu ierakstīts protokolā. Ja kāds no domes deputātiem
nepiekrīt ierakstam protokolā, viņam nākamajā domes kārtējā sēdē
ir tiesības prasīt precizēt ierakstu.
(4) Protokolu paraksta sēdes vadītājs un domes darbinieks – sēdes
protokolētājs. Protokolu paraksta ne vēlāk kā piektajā dienā pēc
sēdes.
(5) Domes pieņemtos lēmumus paraksta sēdes vadītājs.
28.pants. Balsošanas kārtība
(1) Balsošana domes sēdēs ir
atklāta un vārdiska.
(2) Aizklāta balsošana notiek, vēlējot domes priekšsēdētāju, viņa
vietniekus un atceļot tos no amata, kā arī anulējot deputāta
mandātu. Citos gadījumos aizklāta balsošana notiek, ja to
pieprasa ne mazāk kā trīs ceturtdaļas no domes deputātiem.
V nodaļa
Domes lēmumi
29.pants. Domes lēmumi
Dome savas kompetences ietvaros
var pieņemt:
1) saistošos noteikumus;
2) pašvaldības iestāžu nolikumus un citus iekšējos normatīvos
aktus atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likumam;
3) pārvaldes lēmumus atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas
likumam;
4) citus lēmumus.
30.pants. Saistošie noteikumi
(1) Dome var pieņemt saistošos
noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un
brīvprātīgo iniciatīvu izpildi.
(2) Pildot deleģētās valsts pārvaldes funkcijas un pārvaldes
uzdevumus, dome var pieņemt saistošos noteikumus tikai tad, ja
tas paredzēts likumā vai Ministru kabineta
noteikumos.
(3) Pašvaldības nolikumu, kā arī
pašvaldības budžetu dome pieņem saistošo noteikumu formā.
(4) Saistošie noteikumi drīkst noteikt nodevas un citus
maksājumus no iedzīvotājiem, kā arī paredzēt administratīvu sodu
par to nepildīšanu tikai likumā paredzētos gadījumos.
31.pants. Saistošo noteikumu tiesiskuma pārbaude
(1) Saistošos noteikumus trīs
dienu laikā pēc to parakstīšanas nosūta Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai reģistrācijai. Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija veic noteikumu reģistrāciju vai
arī sniedz motivētu atteikumu to darīt ne vēlāk kā 30 dienu laikā
pēc noteikumu reģistrācijas pieteikuma saņemšanas.
(2) Pašvaldība divu nedēļu laikā pēc saistošo noteikumu
reģistrācijas publicē tos oficiālajā laikrakstā un vietējā
laikrakstā vai bezmaksas izdevumā, kā arī izliek redzamā vietā
pašvaldības domes ēkā un pakalpojumu centros.
(3) Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to
publicēšanas oficiālajā laikrakstā, ja šajos noteikumos nav
noteikts cits spēkā stāšanās laiks.
32. pants. Saistošie noteikumi par pašvaldības
budžetu
(1) Saistošie noteikumi par pašvaldības budžeta
apstiprināšanu un budžeta grozījumiem stājas spēkā nākošajā dienā
pēc to parakstīšanas, ja tajos nav noteikts cits spēkā stāšanās
laiks.
(2) Saistošos noteikumus par pašvaldības budžeta apstiprināšanu
un budžeta grozījumiem pašvaldība trīs dienu laikā nosūta
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai
reģistrācijai.
(3) Pašvaldība pēc saistošo noteikumu spēkā stāšanās izliek tos
redzamā vietā domes ēkā un pakalpojuma centros, kā arī publicē
oficiālajā laikrakstā.
33.pants. Saistošo noteikumu darbības apturēšana
(1) Prettiesisku saistošo
noteikumu vai citu normatīvo aktu vai to atsevišķu punktu darbību
ar motivētu rīkojumu aptur reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrs. Rīkojumā norāda konkrēto saistošo noteikumu vai
cita normatīvā akta punktus, kuri atceļami kā prettiesiski, vai
norāda, ka atceļami saistošie noteikumi vai cits normatīvais akts
kopumā. Rīkojumu triju dienu laikā pēc tā izdošanas publicē
oficiālajā laikrakstā un nosūta attiecīgās domes priekšsēdētājam,
kas atbild par tā izpildi.
(2) Domes priekšsēdētājs divu nedēļu laikā pēc reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojuma saņemšanas
sasauc domes ārkārtas sēdi, kurā izskata jautājumu par attiecīgo
saistošo noteikumu vai cita normatīvā akta vai to atsevišķu
punktu atcelšanu. Domes ārkārtas sēdes laiku un norises vietu
savlaicīgi paziņo reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministram.
(3) Ja dome nepieņem lēmumu par attiecīgo saistošo noteikumu vai
cita normatīvā akta vai to atsevišķu punktu atcelšanu, tā mēneša
laikā pēc domes ārkārtas sēdes iesniedz Satversmes tiesā
pieteikumu par reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra
rīkojuma atcelšanu, paziņojot par to reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministram. Šajā gadījumā reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministra rīkojums par domes saistošo
noteikumu vai cita normatīvā akta vai to atsevišķu punktu
darbības apturēšanu saglabā savu spēku līdz Satversmes tiesas
sprieduma pasludināšanai.
(4) Ja dome vai tās priekšsēdētājs nepilda šā panta trešās daļas
noteikumus, prettiesiskie saistošie noteikumi vai cits
normatīvais akts vai to atsevišķs punkts atzīstams par spēku
zaudējušu. Par to reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrs paziņo oficiālajā laikrakstā.
34.pants. Pašvaldības nolikums
Pašvaldības nolikumā nosaka:
1) pilsētu, novada pilsētu (novada pilsētu ar lauku teritoriju),
novada pagastu teritorijas iedalījumu;
2) pašvaldības administrācijas struktūru,
3) domes komitejas, to skaitlisko sastāvu, kompetences un darba
organizāciju;
4) domes un tās komiteju lēmumu pieņemšanas procedūru;
5) kārtību, kādā izpilddirektors rīkojas ar pašvaldības mantu un
finanšu resursiem;
6) kārtību, kādā rīko publisko apspriešanu;
7) citus jautājumus, kas attiecas uz domes vai administrācijas
darbu un kuri saskaņā ar šo likumu ir jānosaka pašvaldības
nolikumā.
35.pants. Administratīvie akti
(1) Administratīvos aktus pieņem
dome.
(2) Deleģētās kompetences jomā tiesības izdot administratīvus
aktus dome var deleģēt pašvaldības administrācijai.
36.pants. Administratīvo aktu apstrīdēšana
(1) Pašvaldības autonomās
kompetences jomā izdotie administratīvie akti tiek apstrīdēti
pašvaldības ietvaros. Amatpersonu vai struktūrvienību, kas lemj
par apstrīdēto administratīvo aktu, nosaka pašvaldības
nolikumā.
(2) Ja normatīvos aktos nav noteikts citādi, pašvaldībai
deleģētās kompetences jomā izdotos administratīvos aktus apstrīd
tajā tiešās pārvaldes iestādē, kuras padotībā pašvaldības dome,
pildot attiecīgo funkciju vai uzdevumu, atrodas.
37.pants. Atbildība par pieņemtajiem lēmumiem
(1) Par domes lēmumu tiesiskumu
atbild deputāti, kas balsojuši par lēmuma pieņemšanu.
(2) Pašvaldības administrācijas darbinieki atbild par viņu
pieņemtiem lēmumiem Valsts pārvaldes iekārtas likumā un citos
likumos noteiktā kārtībā.
(3) Domes priekšsēdētājs atbild par pieņemto rīkojumu tiesiskumu.
Domes priekšsēdētāja rīkojumi ir publiski pieejami.
VI nodaļa
Pašvaldības dome
38.pants. Domes kompetence
Tikai domes kompetencē ir:
1) pārvaldīt pašvaldības autonomās kompetences jomu;
2) pieņemt pašvaldības nolikumu;
3) lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu,
ieķīlāšanu un iegādi;
4) noteikt pašvaldības administrācijas struktūru, pieņemt
pašvaldības iestāžu nolikumus;
5) apstiprināt amatā un atbrīvot no tā pašvaldības
izpilddirektoru un viņa vietnieku;
6) apstiprināt pašvaldības budžetu;
7) lemt par pašvaldības pirmpirkuma tiesību izmantošanu;
8) iecelt amatā un atbrīvot no tā pašvaldības institūciju
vadītājus.
39.pants. Pašvaldības domes atlaišana
Saeima ar likumu var atlaist
pašvaldības domi, ja tā:
1) nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru kabineta
noteikumus, nepilda tiesas spriedumus vai nenodrošina pašvaldības
institūciju darbības tiesiskumu;
2) divu mēnešu laikā pēc sanākšanas uz pirmo sēdi vai pēc
attiecīgo amatpersonu atlaišanas vai atkāpšanās nav ievēlējusi
domes priekšsēdētāju, viņa vietnieku, finanšu komiteju un
pašvaldības izpilddirektoru;
3) nav spējīga pieņemt lēmumus sakarā ar to, ka trīs sēdēs pēc
kārtas nepiedalās vairāk nekā puse no domes deputātu
kopskaita.
40.pants. Pagaidu pārvalde
(1) Pieņemot likumu par domes
atlaišanu, Saeima ieceļ attiecīgajā administratīvajā teritorijā
pagaidu pārvaldi. Ja līdz kārtējām domes vēlēšanām ir palikuši
mazāk nekā 15 mēneši, jaunas domes vēlēšanas nenotiek.
(2) Pagaidu pārvalde pilda likumos paredzētās domes funkcijas un
darbojas līdz dienai, kad uz pirmo sēdi sanāk jaunievēlētā dome
un ievēlē domes priekšsēdētāju.
41.pants. Domes priekšsēdētāja pilnvaras
(1) Domes priekšsēdētājs un
priekšsēdētāja vietnieks pilnvaras iegūst ar ievēlēšanas
brīdi.
(2) Domes priekšsēdētājs:
1) reprezentē pašvaldību, izpilda domes lēmumus par publisko
tiesību līgumu slēgšanu;
2) vada domes sēdes un domes darbu, koordinē jautājumu
izskatīšanu komitejās;
3) bez īpaša pilnvarojuma pārstāv domi tiesā un valsts pārvaldes
institūcijās;
4) pārrauga pašvaldības izpilddirektora darbu;
5) atbild par tiesas spriedumu izpildi lietās, kurās viena no
pusēm ir pašvaldība;
6) veic citus pienākumus, kas paredzēti likumos, Ministru
kabineta lēmumos, pašvaldības nolikumā un domes lēmumos.
(3) Domes lēmumus priekšsēdētājs paraksta piecu darba dienu laikā
no to pieņemšanas dienas.
(4) Ja domes priekšsēdētājs atsakās šajā termiņā lēmumus
parakstīt, viņam ir pienākums sasaukt domes ārkārtas sēdi, kurā
attiecīgais lēmums tiek atkārtoti izskatīts. Šīs tiesības domes
priekšsēdētājs nevar izmantot attiecībā uz domes lēmumu, ar kuru
tiek atcelts domes priekšsēdētāja rīkojums vai arī ar kuru domes
priekšsēdētājs tiek atbrīvots no amata šā likuma 44.pantā
noteiktajā kārtībā.
42.pants. Tiesības atkāpties no amata
Domes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks var atkāpties no ieņemamā amata, rakstveidā paziņojot par to domei. Šādā gadījumā domes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks turpina pildīt savus pienākumus līdz nākamajai domes sēdei, kad viņa pilnvaras izbeidzas neatkarīgi no tā, vai šajā sēdē tiek ievēlēts jauns domes priekšsēdētājs vai viņa vietnieks.
43.pants. Priekšsēdētāja atbrīvošana no amata pienākumu pildīšanas
(1) Ja domes priekšsēdētājs
nepilda likumā vai attiecīgās pašvaldības nolikumā noteiktos
pienākumus, domes lēmumus, tiesas spriedumus, neievēro likumus
vai Ministru kabineta noteikumus, nenodrošina pašvaldības domes
darbu, dome, aizklāti balsojot, var atbrīvot viņu no amata, ja to
pieprasa:
1) vismaz viena trešdaļa domes deputātu;
2) reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs.
(2) Priekšsēdētājs ir atbrīvots no amata, ja par to nobalso
vairāk nekā puse no ievēlēto domes deputātu kopskaita.
(3) Gadījumos, kad saņemts priekšlikums par domes priekšsēdētāja
atbrīvošanu no amata, priekšsēdētājs sasauc domes ārkārtas sēdi
ne vēlāk kā divu nedēļu laikā no priekšlikuma saņemšanas dienas,
ja šajā laikā nav paredzēta domes kārtējā sēde. Ja domes
priekšsēdētājs noteiktā laikā sēdi nav sasaucis, to dara
priekšsēdētāja vietnieks.
(4) Jautājuma izskatīšanu sēdē vada domes priekšsēdētāja
vietnieks.
(5) Priekšsēdētāja vietnieku atbrīvo no amata šajā pantā
noteiktajā kārtībā.
44.pants. Priekšsēdētāja atstādināšana no amata pienākumu pildīšanas
(1) Ja dome vai domes
priekšsēdētājs nepilda vai pārkāpj Satversmi, likumus, Ministru
kabineta noteikumus vai nepilda tiesas spriedumus, reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrs pēc tam, kad ir saņemts
attiecīgā domes priekšsēdētāja paskaidrojums, ar motivētu
rīkojumu var atstādināt viņu no amata pienākumu pildīšanas.
Rīkojumu triju dienu laikā pēc tā pieņemšanas publicē oficiālajā
laikrakstā. Domes priekšsēdētājs uzskatāms par atstādinātu no
amata pienākumu pildīšanas ar dienu, kad oficiālajā laikrakstā
publicēts reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra
rīkojums par domes priekšsēdētāja atstādināšanu no amata.
(2) Domes priekšsēdētājam triju dienu laikā pēc tam, kad saņemts
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra pieprasījums,
ir pienākums sniegt rakstveida paskaidrojumu par pieļautajiem
Satversmes, likumu un Ministru kabineta noteikumu pārkāpumiem vai
arī par tiesas sprieduma nepildīšanas iemesliem. Paskaidrojuma
neiesniegšana noteiktā termiņā atzīstama par atteikšanos sniegt
paskaidrojumu.
(3) Domes priekšsēdētājam divu nedēļu laikā pēc reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministra rīkojuma publicēšanas ir
tiesības vērsties tiesā ar iesniegumu par reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministra rīkojuma atcelšanu. Ja domes
priekšsēdētājs nav izmantojis šīs tiesības, viņš pēc divu nedēļu
termiņa izbeigšanās uzskatāms par atlaistu. Ja tiesa noraida
domes priekšsēdētāja iesniegumu, domes priekšsēdētājs uzskatāms
par atlaistu ar dienu, kad stājas spēkā tiesas spriedums.
(4) Ja ar tiesas spriedumu reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministra rīkojums tiek atcelts, domes priekšsēdētājs par
laika posmu, kurā viņš bija atstādināts no amata pienākumu
pildīšanas, no pašvaldības budžeta līdzekļiem saņem domes
priekšsēdētāja amatalgu.
45.pants. Ierobežojums atkārtoti ieņemt amatu
Šā likuma 44.panta kārtībā no amata atlaisto domes priekšsēdētāju nevar atkārtoti ievēlēt par šā sasaukuma domes priekšsēdētāju.
46.pants. Lēmumu pieņemšanas ierobežojumi
Domes priekšsēdētāja, viņa vietnieka, deputāta un izpilddirektora komercdarbības, ienākumu gūšanas, amatu savienošanas, darbu pildīšanas, kā arī ar tiem saistītos citus ierobežojumus un pienākumus nosaka likums “Par interešu konflikta novēršanu valsts un pašvaldību amatpersonu darbā”.
VII nodaļa
Pašvaldības administrācija
47.pants. Izpilddirektora pilnvaras
(1) Pēc domes priekšsēdētāja
priekšlikuma dome ieceļ pašvaldības izpilddirektoru, kurš ir
pašvaldības administrācijas vadītājs un pakļauts domei.
(2) Pašvaldības izpilddirektors:
1) nodrošina domes lēmumu, deleģēto funkciju un pārvaldes
uzdevumu izpildi;
2) vada pašvaldības administrācijas darbu, dod rīkojumus
administrācijas darbiniekiem;
3) atceļ administrācijas pieņemtus prettiesiskus lēmumus;
4) domes noteiktā kārtībā pieņem darbā un atbrīvo no darba
administrācijas darbiniekus;
5) iesniedz domei priekšlikumus par pašvaldības iestāžu un citu
institūciju izveidošanu, reorganizēšanu un likvidēšanu;
6) domes noteiktajā kārtībā rīkojas ar pašvaldības mantu un
finanšu resursiem, veic saimnieciskus darījumus;
7) nodrošina teritorijas attīstības programmas projekta,
teritorijas plānojuma projekta un budžeta projekta izstrādāšanu,
kā arī saimnieciskā un gada publiskā pārskata sagatavošanu;
8) domes priekšsēdētāja nomaiņas gadījumā organizē lietvedības un
dokumentu nodošanu jaunajam domes priekšsēdētājam;
9) atbilstoši savai kompetencei pieņem pārvaldes lēmumus un
īsteno kontroli pār pašvaldības administrācijas pieņemto
pārvaldes lēmumu tiesiskumu;
10) organizē domes un komiteju organizatorisko un tehnisko
apkalpošanu;
11) veic citus pienākumus, kas paredzēti attiecīgās pašvaldības
nolikumā un domes lēmumos.
(3) Izpilddirektors domes nomaiņas gadījumā nodrošina pašvaldības
darba nepārtrauktību.
48.pants. Pakalpojumu centri
(1) Lai nodrošinātu pašvaldības
sniegto pakalpojumu pieejamību novada pagastos un novada
pilsētās, kurās neatrodas pašvaldības administratīvais centrs,
pašvaldības dome izveido pakalpojumu sniegšanas centru.
(2) Pakalpojumu centrs:
1) nodrošina pašvaldības kompetencē esošo izziņu izsniegšanu un
sniedz informāciju par pašvaldības kompetencē esošajiem
jautājumiem;
2) pieņem valsts noteikto nodokļu un nodevu maksājumus, kuru
iekasēšana ir uzdota pašvaldībai, kā arī novada domes noteikto
nodevu maksājumus un maksājumus par pašvaldības sniegtajiem
pakalpojumiem;
3) nodrošina pašvaldības sociālo pabalstu izmaksas Sociālo
pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteiktajā
kārtībā;
4) pieņem iesniegumus, sūdzības un priekšlikumus no attiecīgajā
teritorijā dzīvojošajiem iedzīvotājiem un tajā reģistrētajām
juridiskajām personām, organizē atbildes sagatavošanu
iesniedzējiem;
5) veic civilstāvokļa aktu reģistrāciju, civilstāvokļa aktu
reģistra atjaunošanu un grozīšanu un atkārtotu laulības,
dzimšanas vai miršanas apliecību izsniegšanu likumā “Par
civilstāvokļa aktiem” noteiktajā kārtībā;
6) nodrošina informācijas pieejamību par domes pieņemtajiem
lēmumiem.
(3) Pašvaldības dome var izveidot vienā novada pagastā vai novada
pilsētā vairākus pakalpojumu centrus. Ar reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministra atļauju attiecīgās pašvaldības novada
pilsētā un novada pagastā vai divos novada pagastos izveido
kopīgu pakalpojumu centru.
49.pants. Valdes, komisijas, konsultatīvās padomes un darba grupas
(1) Atsevišķu pašvaldības funkciju
pildīšanai dome no attiecīgās pašvaldības iedzīvotājiem var
izveidot valdes, komisijas, konsultatīvās padomes vai darba
grupas.
(2) Šo valžu, komisiju, konsultatīvo padomju un darba grupu
izveidošanas nepieciešamību nosaka likumi vai domes lēmumi, un
darbam tajās var pieaicināt speciālistus, kuriem no pašvaldības
ieņēmumiem var apmaksāt radušos izdevumus.
(3) Valdes, komisijas, konsultatīvo padomju un darba grupas
darbojas saskaņā ar domes apstiprināto nolikumu.
VIII
nodaļa
Pašvaldības darbības kontrole
50.pants. Pašvaldību pārraudzība
(1) Pašvaldību darbības atbilstību
šī likuma nosacījumiem pārrauga Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija.
(2) Valsts pārvaldes iestādēm un amatpersonām, kuras likumos
paredzētajos gadījumos un noteiktajā kārtībā pārrauga pašvaldību
darbības tiesiskumu un konstatē, ka pašvaldības dome, tās
priekšsēdētājs vai pašvaldības administrācija nepilda vai pārkāpj
Satversmi, likumus, Ministru kabineta noteikumus vai arī nepilda
tiesas nolēmumus, ir pienākums par to ziņot Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijai.
51.pants. Pašvaldībai nodarītie zaudējumi
(1) Ja pašvaldības amatpersona,
pildot amata pienākumus, ar nodomu vai aiz neuzmanības ir
radījusi zaudējumus pašvaldībai, tai ir pienākums tos
atlīdzināt.
(2) Prasību tiesā par zaudējumu atlīdzināšanu pašvaldības vārdā
var celt arī Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu
ministrija. Šajā gadījumā Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrija ir atbrīvota no valsts nodevas samaksas.
52.pants. Finanšu revīzija
(1) Dome nodrošina finanšu
revīziju veikšanu, lai:
1) kontrolētu pašvaldības finanšu līdzekļu izlietošanu atbilstoši
apstiprinātajam budžetam un tāmēm;
2) pārbaudītu pašvaldības amatpersonu finansiālās darbības
likumību un lietderību;
3) kontrolētu, vai pašvaldības finanšu līdzekļi un manta tiek
apsaimniekota atbilstoši domes lēmumiem un iedzīvotāju
interesēm.
(2) Finanšu revīziju veikšanai, revīzijas pārskatu sagatavošanai
un atzinuma sniegšanai par saimnieciskā gada pārskatu dome ne
retāk kā reizi gadā uzaicina auditorfirmas vai zvērinātus
revidentus, kuru darbu apmaksā no attiecīgās pašvaldības budžetā
paredzētajiem līdzekļiem.
(3) Finanšu revīziju ir tiesīga veikt arī Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija.
53.pants. Publiskais pārskats
(1) Dome nodrošina gada publiskā
pārskata sagatavošanu un ziņojuma par to publicēšanu un tā
pieejamību.
(2) Pašvaldības gada publiskais pārskats ietver informāciju
par:
1) divos iepriekšējos gados izpildīto un kārtējam gadam pieņemto
budžetu, tai skaitā par saistību un garantiju apjomiem;
2) pašvaldības nekustamā īpašuma novērtējumu divos iepriekšējos
gados;
3) pašvaldības kapitāla vērtību kapitālsabiedrībās un
paredzētajām tā izmaiņām;
4) iepriekšējos divos gados veiktajiem, kā arī kārtējā gadā
plānotajiem pasākumiem teritorijas attīstības īstenošanā, tai
skaitā par:
a) publiskajām investīcijām infrastruktūrā pašvaldības
administratīvajā teritorijā,
b) privātajām investīcijām pašvaldības administratīvajā
teritorijā,
c) iedzīvotāju un uzņēmumu līdzdalību pašvaldības attīstības
programmas un teritorijas plānojuma apspriešanā un
pilnveidošanā;
5) zvērināta revidenta atzinumiem par pašvaldības, tās iestāžu un
kapitālsabiedrību saimniecisko darbību, kā arī pašvaldības
iepriekšējā gada saimniecisko pārskatu;
6) domes lēmumu par iepriekšējā saimnieciskā gada pārskatu;
7) Valsts kontroles revīzijas atzinumiem un domes veiktajiem
pasākumiem atklāto trūkumu novēršanai;
8) pašvaldības līdzdalību sadarbības projektos, iestādēs un
kapitālsabiedrībās;
9) veiktajiem pasākumiem pašvaldības iestāžu un kapitālsabiedrību
vadības pilnveidošanai;
10) pasākumiem, lai veicinātu iedzīvotāju informētību par
pašvaldības darbību un viņu iespējām piedalīties lēmumu
apspriešanā;
11) pašvaldības nodevām un to likmēm, maksas pakalpojumiem un to
izcenojumiem.
(3) Pašvaldības gada publiskajam pārskatam var pievienot arī citu
informāciju.
(4) Vienu pašvaldības gada publiskā pārskata eksemplāru dome
nosūta Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai.
54.pants. Revīzijas komisija
Dome var izveidot revīzijas komisiju, kura darbojas saskaņā ar domes apstiprinātu nolikumu.
55.pants. Pašvaldību budžetu sastādīšana un finanšu pārvaldīšana
Pašvaldību budžetu sastādīšanu un finanšu pārvaldīšanu, kā arī pašvaldību tiesības savu ienākumu veidošanā nosaka speciāli likumi.
56.pants. Publiskā apspriešana
(1) Publiskā apspriešana jārīko
par:
1) pašvaldības nolikuma pieņemšanu vai par tajā izdarāmiem
grozījumiem;
2) pašvaldības budžeta projektu;
3) pašvaldības administratīvās teritorijas robežas
grozīšanu;
4) pašvaldības attīstības programmu un teritorijas
plānojumu.
(2) Pēc pašvaldības iedzīvotāju, domes vai tās priekšsēdētāja iniciatīvas var tikt organizētas iedzīvotāju aptaujas par citiem jautājumiem.
IX nodaļa
Pašvaldības un Ministru kabinets
57.pants. Vispārējās pašvaldību intereses
(1) Ministru kabinets ar
pašvaldībām saskaņo jautājumus, kas skar visu pašvaldību
intereses:
1) likumprojektus un Ministru kabineta noteikumu projektus, kas
attiecas uz pašvaldībām;
2) kārtējā saimnieciskajā gadā pašvaldībām piešķiramo dotāciju un
mērķdotāciju apmērus;
3) pašvaldību finanšu resursu izlīdzināšanas kārtību, ja tā nav
noteikta likumā;
4) šā likuma 7.pantā paredzēto funkciju finansēšanas
avotus;
5) citus pašvaldību darbības jautājumus, par kuriem Ministru
kabinets katru gadu pirms saimnieciskā gada sākuma vienojas ar
pašvaldībām.
(2) Pašvaldības saskaņošanas procesā pārstāv pašvaldību
sabiedriskā organizācija, kas izveidota atbilstoši šā likuma
59.panta prasībām.
(3) Ministru kabinetu saskaņošanas procesā pārstāv attiecīgās
nozares ministrs vai viņa pilnvarota persona.
(4) Kārtību, kādā Ministru kabinets saskaņo ar pašvaldībām šī
panta pirmajā daļā minētos jautājumus, nosaka Ministru
kabinets.
58.pants. Atsevišķās pašvaldību intereses
(1) Jautājumus, kas skar
atsevišķas pašvaldības intereses un nav izskatāmi šī likuma
57.panta kārtībā, izskata Ministru kabinetā saskaņā ar Ministru
kabineta Kārtības rulli.
(2) Šajos jautājumos attiecīgo pašvaldību pārstāv tās domes
priekšsēdētājs vai viņa pilnvarota persona.
59.pants. Pašvaldību sabiedriskā organizācija
Pašvaldību sabiedriskā organizācija, kurā likumā un tās statūtos noteiktajā kārtībā par biedriem ir iestājusies vairāk nekā puse no visām pilsētu pašvaldībām un vairāk nekā puse no visām novadu pašvaldībām, ir tiesīga pārstāvēt pašvaldības to sarunās ar Ministru kabinetu.
60.pants. Sarunu protokols
(1) Sarunu rezultātus par šā
likuma 57.pantā minētajiem jautājumiem noformē protokola
veidā.
(2) Ministru kabinets, nosūtot Saeimai likumprojektu, kas
attiecas uz pašvaldībām, tam pievieno Ministru kabineta sēdes
protokola izrakstu, kurā fiksēti ar pašvaldībām saskaņotie
jautājumi un domstarpības.
(3) Sarunu protokolu par domstarpībām jautājumos, kas ietilpst
Ministru kabineta vai ministriju kompetencē, izskata Ministru
kabinetā.
61.pants. Priekšlikumi
Ierosinājumus par likumdošanas iniciatīvām pašvaldību sabiedriskās organizācijas vai atsevišķas pašvaldības iesniedz Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai.
62.pants. Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana
Pašvaldībām ir tiesības vērsties Ministru kabinetā ar ierosinājumu par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu likumā noteiktajā kārtībā par labu attiecīgajai pašvaldībai, ja šis īpašums nepieciešams ceļu, ielu, laukumu, ietvju, estakāžu, viaduktu, kā arī ostas piestātņu būvei. Īpašuma atsavināšanas kārtību nosaka atsevišķs likums.
63.pants. Pašvaldību pirmpirkuma tiesības
(1) Pašvaldībai ir pirmpirkuma
tiesības, ja tās administratīvajā teritorijā atsavina nekustamo
īpašumu, kas nepieciešams pašvaldības funkciju īstenošanai.
(2) Pašvaldība, kas ieguvusi nekustamo īpašumu uz pirmpirkuma
tiesību pamata, piecu gadu laikā nedrīkst to pārdot.
(3) Pirmpirkuma tiesību īstenošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets.
64.pants. Līgums ar galvaspilsētas pašvaldību
(1) Ministru kabinets par
atsevišķu valsts pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpildi
slēdz ikgadēju līgumu ar galvaspilsētas pašvaldību.
(2) Līguma noslēgšanas pamatprincipus nosaka Ministru
kabinets.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos
spēku zaudē likums “Par pašvaldībām” (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 16.nr.; 1995, nr.14.; 1996,
nr.13.; 1997, nr.5., nr.23., nr.24.; 1998, nr.6., nr.15, nr.22.;
2000, nr.2., nr.14.; 2001, nr.3.; 2002, nr.14.; 2003, nr.9.,
nr.14).
2. Ministru kabinets līdz 2004.gada 1.novembrim (mēnesim)
izstrādā un iesniedz Saeimai nepieciešamos grozījumus spēkā
esošajos likumos, lai saskaņotu tos ar Pašvaldību likuma
noteikumiem.
3.Ministru kabinets:
1) līdz 2005.gada 14.martam izdod šā likuma 9.panta ceturtajā
daļā paredzētos noteikumus;
2) līdz 2005.gada 14.martam izdod šā likuma 56.panta ceturtajā
daļā paredzētos noteikumus;
3) līdz 2005.gada 14.martam izdod šā likuma 62.panta trešajā daļā
paredzētos noteikumus;
4) līdz 2005.gada 14.martam izdod šā likuma 63.panta otrajā daļā
paredzētos noteikumus.
Likums pieņemts 2004.gada ....
Likums stājas spēkā 2005.gada 14.martā.