Frakciju viedokļi
Pēc 2004.gada
15.janvāra sēdes
Latvijas radio tiešajā raidījumā
G.Bērziņš
(Tautas partijas frakcija):
Tautas partija šodien izskatīšanai
iesniedza divus likumprojektus. Gribētu runāt par mūsuprāt
svarīgāko — par grozījumiem iedzīvotāju ienākuma nodoklī un
situāciju, kāda ir izveidojusies pagājušā gadā saistībā ar cenu
pieaugumu jeb, finanšu valodā runājot, inflāciju. Inflācijas
pieaugums 2003.gadā ir lielākais kopš 1997.gada, kad cenu
pieaugums vairāk nekā divas reizes pārsniedza pēdējos trijos
gados vidējo cenu pieauguma rādītāju.
Vēl dramatiskāka situācija ir cenu pieaugumam tā sauktajā preču
iztikas un pakalpojumu grozā, proti, precēm un pakalpojumiem,
kurus cilvēkam nepieciešams iegādāties, lai nodrošinātu
elementāro vajadzību realizāciju un apmierināšanu. Šis iztikas
minimuma grozs gada laikā ir pieaudzis par septiņiem procentiem.
Novembra mēnesī tas sasniedza 94 latus 95 santīmus, gada laikā
pieaugot gandrīz par septiņiem procentiem. Jāatzīst, ka jaunajai
valdībai cenu pieaugumu trūcīgajiem iedzīvotājiem gada laikā ir
izdevies nodrošināt tikpat lielu, cik iepriekšējai Saeimai visos
četros gados. Un šeit laikam ir atbilde tam, ka šobrīd it kā tiek
runāts par pensiju indeksāciju un dažādām citām lietām. Cilvēki
savos maciņos redz, ka naudas ir arvien mazāk un mazāk, bet šī
situācija, man liekas, prasa neatliekamu risinājumu.
Mēs piedāvājām palielināt neapliekamo minimumu ar iedzīvotāju
ienākuma nodokli līdz 40 latiem, kas katram strādājošam,
nemainoties algas lielumam, reāli ļautu saņemt 56 latus gadā
vairāk, un piemērot, sevišķi uz bērniem, pilnu neapliekamo
minimumu. Šobrīd tiek piemērota puse, un, piemērojot arī šo 40
latu minimumu, katram bērnam gadā paliktu 90 latu vairāk. Tas
ļautu vismaz nepasliktināt situāciju cilvēkam ar zemiem
ienākumiem, jo inflācija jeb cenu pieaugums to skar
visvairāk.
Mēs iecerējām arī visu iedzīvotāju ienākuma nodokli paredzēt kā
pašvaldību nodokli. Valdības partijas to neatbalstīja, kaut gan
sapratne jau jūtama valdošās koalīcijas starpā. Un mēs esam
pārliecināti, ka šis likumprojekts gada laikā tiks pieņemts, un
ceram, ka valdošajai koalīcijai izpratne radīsies ātrāk nekā
iepriekšējā gadā, kad likumprojekts bija jāiesniedz septiņas
reizes, lai zālēm samazinātu nodokli.
J.Dobelis
(apvienības “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK frakcija):
Vispirms sirsnīgs sveiciens visiem
Jaunajā gadā! Lai arī mērkaķa gads, bet, cerams, tas būs
veiksmīgs. Cerēsim, ka šis gads būs gaišāks, skatoties uz
Latvijas nākotni, un līdz ar to arī mūs vairāk spārnos
nopietnākai pieejai daudz jautājumu risināšanā.
Patīkami apzināties, ka mūsu latviešu valoda jau skan tālu ārpus
Latvijas robežām, un man bija tas gods tieši vakar Eiropas
Parlamenta plenārsēdē klausīties latviešu valodu. Mums piešķīra
iespēju mūsu tulkiem tulkot no tām valodām, kas jau tur skan
daudzus gadus, un mēs varējām dzirdēt arī latviešu valodu.
Šis gads vēl ir ārkārtīgi svarīgs Latvijas ceļa veidošanai uz
starptautiskajām struktūrām — NATO un Eiropas Savienību.
Palikuši tikai daži mēneši, tāpēc nebrīnīsimies, ka tie, kas
Latvijai neko labu nevēl, centīsies visiem spēkiem kaut kā mūs
patraucēt. Reizēm tas būs kaut kādas tiešas darbības paveids,
piemēram, Izglītības un zinātnes ministrijas durvju dedzināšana
vai kāds cits pushuligānisks vai pilnīgi huligānisks izlēciens.
Reizēm tā būs slēpta izlikšanās, rūpes par kaut kādiem cilvēkiem.
Un arī Saeimā šādas iezīmes parādīsies, ko mēs redzējām arī
šodien. Kārtējā brēkuļošana par nepilsoņiem, kas, desmitiem gadu
Latvijā dzīvodami, nav atraduši par vajadzīgu iemācīties latviešu
valodu. Šādiem cilvēkiem grib dot balsstiesības pašvaldību
vēlēšanās un iespēju strādāt Saeimā; cilvēkiem, kas galīgi to nav
pelnījuši un ir cīnījušies pret Latviju. Mūsu apvienība “Tēvzemei
un Brīvībai”/LNNK kategoriski pret to iebilda. Paldies Dievam, ka
Saeimas vairākums mūs šodien arī atbalstīja.
Acīmredzot šādas aktivitātes būs diezgan biežas, it īpaši līdz šā
gada maijam.
P.Simsons
(Latvijas Pirmās partijas frakcija):
Ir sācies jaunais gads ar jaunām
cīņām parlamentā un jaunām cerībām. Un ir cerība, ka mēs
atradīsim kopīgu valodu arī tādā būtiskā jautājumā kā neapliekamā
minimuma paaugstināšana.
Patīkami, ka Tautas partijas frakcija ir apzinājusies, ka tagad
ir pienācis laiks meklēt ceļus, kā labot un pacelt šo ar nodokli
neapliekamo minimumu, ko savā laikā Šķēles valdība pazemināja.
Atšķirība ir tikai tā, ka Latvijas Pirmā partija piedāvā šo tēmu
risināt pakāpeniski, sākot ar to pilsoņu daļu, kuriem ir
visgrūtākais stāvoklis un kuriem ir apgādājamie, nepilngadīgi
bērni. Tā mēs nonāksim arī pie tā varianta, ko piedāvāja Tautas
partijas frakcija.
Ar gandarījumu varu atzīmēt, ka ir pieņemti grozījumi Alkohola
aprites likumā. Ierosinājums visu diennakti tirgot dzērienus, kas
nav stiprāki par 5,5%, visas saldai limonādei līdzīgās dziras,
tika noraidīts, jo tas ir liels drauds jaunajiem cilvēkiem, kuri
droši vien neiet restorānos tos lietot, bet kuriem līdz ar to
būtu iespēja jebkurā diennakts laikā lietot patīkamus, garšīgus,
vāji alkoholiskus un bīstamus dzērienus.
Gribētu vēl pieminēt pirmajā lasījumā pieņemtos grozījumus
Repatriācijas likumā. Šī tēma ir nopietnāka, nekā mēs to
aptveram, jo lielākā pilsoņu daļa ikdienā nesaskaras ar
repatriācijas problēmu. Kaut arī priekšlikumu iesniegšanas
termiņš likumprojekta otrajam lasījumam ir ļoti īss — līdz
22.janvārim, es ļoti ceru, ka visi deputāti, kuri ir saskārušies
ar šo problēmu, nopietni izlasīs šo likumprojektu un iesniegs
nopietnus priekšlikumus, lai atvieglotu repatriācijas iespēju
Latvijas izcelsmes cilvēkiem, kuri dažādu iemeslu dēļ vēl arvien
nav varējuši atgriezties Latvijā.
Tāpēc es vēlreiz varu uzsvērt to, ka no cīņām mēs
neizvairīsimies, jo viedokļi ir dažādi, bet ir pamats cerībām, ka
šajā gadā mēs padarīsim daudz ko labu un dzīvosim labāk nekā
iepriekšējo gadu.
V.Agešins
(Tautas saskaņas partijas frakcija):
Tautas saskaņas partija uzmanīgi
seko līdzi izglītības reformas diskusijai sabiedrībā. Esam
vairākkārt paziņojuši, ka ir nepieciešama pacietība, lai rastos
dialogs par šo jutīgo jautājumu. Mēs augstu vērtējam Latvijas
nacionālo minoritāšu apņēmību aizstāvēt vienu no cilvēka
pamattiesībām — tiesības iegūt izglītību dzimtajā valodā,
tāpat piekrītam organizācijas LAŠOR koncepcijā
formulētajai prioritātei, kas paredz jauniešiem skolā iemācīt
valsts valodu. Sabiedriska alternatīva reformai jau ir sākusi
nest pirmos augļus. Valdošajiem no likuma ir jāizsvītro
nedemokrātiskā norma, kas reglamentē vidējās izglītības iegūšanu
tikai valsts valodā. Tas, ka valdošā koalīcija līdz šim
neuzdrošinās atvērt likumu, ir pierādījums tam, ka valdošie ir
saskārušies ar lielu nelatviešu iedzīvotāju konsolidētu viedokli,
kuri nav pieņēmuši radikālo reformu. Tautas saskaņas partija
atbalsta pacietīga dialoga turpināšanu starp valsti un
sabiedriskajām organizācijām. Mēs izsakām nožēlu par valdošo
spēku mēģinājumiem rupji to pārtraukt, izmantojot atsevišķus
starpgadījumus.
Tautas saskaņas partija vēlreiz paziņo par savām pozīcijām
izglītības reformas jautājumā.
Pirmais. Mācību valodas izvēle skolā ir vecāku un skolas
kolektīva jautājums.
Otrais. Ikvienas nelatviešu vidusskolas pienākums ir nodrošināt
pilnīgu valsts valodas apguvi skolā.
Un trešais. Valstij ir jāpiešķir subsīdijas jebkurai
nekomerciālai nacionālo minoritāšu vidusskolai tādā pašā līmenī
kā latviešu.
S.Fjodorovs
(Latvijas Sociālistiskās partijas frakcija):
Šodien es runāšu par opozīcijas
iesniegtajiem likumprojektiem.
Nosacīti var izcelt divas grupas. Pirmā — izmaiņas Latvijas
Republikas Satversmē, grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā un
grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes
vēlēšanu likumā. Visi priekšlikumi tika noraidīti. Debates
turpinās gan šodien, gan ilgus gadus. Bet, manuprāt, ir aizmirsti
divi aspekti.
Par Saeimas vēlēšanām. Vadošās partijas baidās no bijušajiem
komunistiem un čekistiem, baidās un neuzticas saviem pilsoņiem.
Ja visu neatkarības laika periodu valsts un sociālā politika būtu
virzīta tautas labā un valsts stiprināšanai, mūsu pilsoņi nekad
nebalsotu par komunistiem un čekistiem. Bet, ja neļauj balotēties
noteiktām personu grupām, tas nozīmē, ka dažas partijas baidās no
tautas lēmuma. Mūsu priekšlikums — atļaut, un lai lemj
pilsoņi. Tad redzēsim, kāds būs nākamais Saeimas sastāvs, kam ir
taisnība un kas labāk saprot tautas problēmas un dzīvi.
Par pašvaldību vēlēšanām. Mūsuprāt, tas būtu normāls solis,
līdzīgi kā kaimiņu valstīs, atļaut vēlēt visiem pastāvīgajiem
iedzīvotājiem. Šis solis būtu pretimnākšana tautai, integrācijai,
taisnībai un motivācijai saņemt Latvijas pilsonību. Laimes un
vieglas dzīves meklētāji jau sen ir aizbraukuši, un valsts
pienākums ir nākt pretim saviem nodokļu maksātājiem un palīdzēt
risināt savu iedzīvotāju problēmas.
Otra grupa — grozījumi likumos par iedzīvotāju ienākuma
nodokli un par pievienotās vērtības nodokli. Arī šie grozījumi
tika noraidīti.
Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. Ļoti žēl, ka opozīcijas
priekšlikums — paaugstināt neapliekamo minimumu līdz 40
latiem — tika noraidīts, kā arī samazināt pievienotās
vērtības nodokli līdz pieciem procentiem grāmatām, avīzēm,
ūdenspiegādei, kanalizācijas pakalpojumiem un sadzīves atkritumu
savākšanai. Nerunājot par citiem likumiem — par pensijām,
pabalstiem, algām, cenām un citu. Tikai no šiem diviem
likumprojektiem var secināt, ka vadošās partijas nerūpējas par
savu tautu un nepilda savus priekšvēlēšanu solījumus. Sevišķi tas
attiecas uz maznodrošinātajiem un pensionāriem.
Tagad ir saprotams, kāpēc ir ierobežojumi Saeimas deputātiem no
kreisajām partijām.
R.Jurķis
(frakcija “Jaunais laiks”):
Šis gads ir gads, kurā mēs
iestāsimies Eiropas Savienībā, kļūsim par pilntiesīgiem Eiropas
Savienības locekļiem. Un arī gads ir iesācies ar zīmīgu
notikumu — Eiropas komisāra nozīmēšanu no Latvijas. Valdība
ir izvēlējusies, manuprāt, vispiemērotāko kandidatūru — mūsu
ārlietu ministri Sandru Kalnieti, kura ir cienīga ieņemt šo
amatu. Visu savu dzīvi viņa ir veltījusi Latvijas neatkarībai un
pārstāvējusi Latvijas intereses godam. Viņai ir pietiekamas
ārlietu zināšanas, valodas prasmes un pieredze. Līdz ar to viņa
varēs mūs pārstāvēt un prezentēt.
Ir izskanējušas bažas par nesaskaņām koalīcijā attiecībā uz
partiju finansēšanas likumu un KNAB likumu. Tās nav nesaskaņas,
bet tas ir darbs, kurā tiek izteikti dažādi viedokļi. Un, kā mēs
to esam pierādījuši jau iepriekšējā gadā, par dažādiem
jautājumiem ir dažādi viedokļi, bet mēs spējam beidzot vienoties
par visiem pieņemamu risinājumu. Un tā es arī domāju, ka mēs
atrisināsim partiju finansēšanas likuma dažādos viedokļus, gan
arī viedokļus par KNAB likumu.
Būtiskākais šodienas sēdē ir izskatītais likumprojekts “Grozījumi
Latvijas Republikas Satversmē”, ar kura stāšanos spēkā mēs dosim
tiesības Eiropas Savienības pilsoņiem, kuri pastāvīgi dzīvos
Latvijā, piedalīties pašvaldību vēlēšanās. Tas ir pienākums
katram iedzīvotājam, kurš šeit dzīvo, — gan mūsu pilsoņiem,
gan Eiropas Savienības pilsoņiem, un arī tiesības piedalīties
pašvaldību vēlēšanās tajās zemēs, kurās viņi dzīvo.
Mēs, protams, noraidījām opozīcijas kreisā spārna ierosinātos
grozījumus par nepilsoņu vēlēšanu tiesībām pašvaldībās. To mūsu
partija neatbalsta, domāju, arī neatbalstīsim.
Vēl noteikti ļoti svarīga bija Gunāra Kūtra iecelšana par
Satversmes tiesas tiesnesi. Viņš ir vispāratzīts jurists ar plašu
pieredzi un zināšanām, kurš turpmāk varēs strādāt Satversmes
tiesā.
N.Kabanovs
(politisko organizāciju apvienības “Par cilvēka tiesībām vienotā
Latvijā” frakcija):
Šodien mūsu sēdē, kā jau teica
kolēģi, bija daudz opozīcijas priekšlikumu. Manuprāt, vērtīgākais
bija priekšlikums par to, lai cilvēkiem, kuri pastāvīgi dzīvo
Latvijā, būtu tiesības vēlēt vietējās pašvaldības, taču
priekšlikums tika noraidīts. Tikai trīs tūkstoši cilvēku no
Eiropas Savienības dzīvo Latvijā, bet pusmiljonam cilvēku, kuri
nebija pilsoņi Latvijas Republikas sākumā un kuri arī balsoja par
Latvijas neatkarību, nav tiesību vēlēt pat pašvaldības. Bet šie
cilvēki maksā nodokļus. Manuprāt, viņiem jābūt tiesībām šos
nodokļus arī izmantot un risināt, kā tos izmantot.
Kas būs ar mūsu valsti šajā gadā? Protams, mēs iesim uz Eiropu,
bet mums jāiet uz Eiropu kā valstij, kura ir eiropeiski
noskaņota. Manuprāt, mūsu piedāvājumi — atcelt ierobežojumus
kandidēt bijušajiem komunistiskās partijas un VDK
darbiniekiem — ir atbilstoši Eiropas standartiem. Tāpēc, ka
nevienā Eiropas valstī tāda ierobežojuma nav. Es domāju, ka
Latvija kā valsts nav vājāka par, piemēram, Ungāriju vai Poliju.
Un mums arī jābūt vienotam likumam visiem.
Man šķiet, ka nebūtu pareizi runāt par to, ka Jānis Ādamsons
pirms pieciem gadiem, kad viņš bija iekšlietu ministrs, nebija
Latvijas patriots. Un pēkšņi viņš kļuva par VDK virsnieku. Visiem
ir saprotams, ka tas ir mēģinājums kaitēt kreisajiem
spēkiem.
Bet kas attiecas uz valdību. Tagad notiek liela diskusija par to,
vai Kalnietes kundze kā komisāre nominēta atbilstoši
demokrātiskajai procedūrai. Man šķiet, ka šī procedūra nebija
īsti demokrātiska. Varbūt patiešām Kalnietes kundze ir
profesionāla diplomāte, bet man šķiet, ka jābūt atklātam
procesam. Jābūt diskusijai parlamentā, tas ir pārāk nozīmīgs
postenis, kas paredz Latviju pārstāvēt Briselē, tādēļ mēs visi to
varam pārrunāt.
Norit sarunas par to, ka nākamais ārlietu ministrs būs frakcijas
“Jaunais laiks” pārstāvis Krišjānis Kariņš. Diemžēl es varu
secināt, ka Krišjānis Kariņš nav pavisam aktīvs deputāts,
piemēram, mūsu Eiropas lietu komisijā, kurā arī es strādāju. Ļoti
bieži mums nav kvoruma tāpēc, ka tieši “Jaunā laika” pārstāvji
neapmeklē šo komisiju un Kariņa kungs arī. Man šķiet, ka Latvijai
jābūt valstij, kura ir balstīta uz mūsu cilvēcisko kapitālu, mums
vajag ticēt Latvijas cilvēkiem, nevis tiem, kas dzīvo
Amerikā.
A.Brigmanis
(Zaļo un Zemnieku savienības frakcija):
Mūsu pirmais šajā gadā iesniegtais
likumprojekts bija tieši veltīts katram mūsu Latvijas
iedzīvotājam, jo mēs katrs saskaramies ar Latvijas pašvaldībām.
Likumprojekts “Pašvaldību likums”, kuru sagatavojusi Latvijas
Pašvaldību savienība un kuru mēs šodien iesniedzām, pateicoties
visiem mūsu kopīgajiem pūliņiem, ir guvis savu tālāko virzību
Saeimā. Likumprojekts ir ļoti būtisks, jo tajā mēs paredzam
noteiktas likumdošanas normas, kas ir aktuālas jebkuram mūsu
Latvijas iedzīvotājam.
Mēs uzskatām, ka pašvaldības ir tās, kas vistuvāk atrodas
jebkuram mūsu Latvijas cilvēkam, lai katrs iedzīvotājs varētu
rast savu vēlmju apmierināšanu vai savu domu apmierināšanu. Mēs
uzskatām, ka pašvaldībām jāatrodas vistuvāk cilvēkiem, un esam
pret novadu piespiedu veidošanu. Uzskatām, ka Pašvaldību likumā
ir jāsaglabā tāds mūsu vēsturisks un teritoriāls veidojums kā
pagasts. Mēs uzskatām, ka šeit ir ļoti dziļi jāseko līdzi visām
demokrātiskajām normām, tāpēc Pašvaldību likums ir viens no ļoti
būtiskiem likumiem.
Otrs jautājums, kas tieši skar lauksaimniekus, ir jautājums par
īpašiem aizsardzības pasākumiem attiecībā pret importu no
Polijas. Un tas arī ir veids tam, lai mūsu cūkgaļas ražotāji
justos droši pret lēto importa cūkgaļu.
Un pēdējā lieta, ko gribēju pateikt, par ko varbūt šīs kaislības
jau uzbangoja, ir par pašreizējo situāciju — par ārlietu
ministra posteni. Zaļo un Zemnieku savienības viedoklis šeit ir
skaidrs un nepārprotams. Tam cilvēkam ir jābūt profesionālam, ir
jābauda nedalīts mūsu sabiedrības atbalsts, jābūt autoritātei
visā mūsu valstī un autoritātei arī starptautiskajā jomā. Mēs
nešķirojam šo cilvēku pēc viņa politiskās piederības. Viņš var
būt arī neitrāls. Izvēloties un balsojot par šo cilvēku, mūsu
apvienība balsos, pirmajā vietā liekot šī cilvēka profesionālo
vērtējumu, nevis kaut kādu politisko piederību.
Saeimas preses dienests