Atbildes uz deputātu iesniegtajiem jautājumiem 2004. gada 15. janvārī
Sēdi vada Latvijas Republikas
8.Saeimas priekšsēdētājas biedrs Ēriks Jēkabsons.
Sēdes vadītājs.
Godātā ministres kundze! Godātie deputāti! Sākam mūsu darba
sesiju — deputātu jautājumi ārlietu ministrei Sandrai
Kalnietei.
Vārds atbildei uz rakstisko jautājumu Sandrai Kalnietes kundzei.
Lūdzu!
Laiks atbildei piecas minūtes. Paldies.
S.Kalniete (ārlietu ministre).
Godātais Prezidij! Godātie deputāti! Paldies par jautājumiem, jo
tie skar tēmas, kas ir svarīgas mūsu valstij, un es sniegšu uz
tiem atbildes savas kompetences ietvarā.
Es ceru, ka spēšu atbildēt uz visiem jautājumiem pietiekami
izsmeļoši, lai gan varbūt ne visi jautājumi ir adresējami tieši
man.
Tātad pirmais jautājums, kas man bija uzdots: “Vai jūs piekrītat
Latvijas Satversmes 3.pantam, ka Latvijas teritorija ir noteikta
starptautiskos līgumos?” Jā, es tam piekrītu un ne tikai
piekrītu, bet arī kā Latvijas Republikas pilsone neapšaubu
Latvijas Satversmi, protams, ieskaitot arī tās 3.pantu, kas
nosaka, ka Latvijas teritoriju starptautiskos līgumos noteiktās
robežās veido Vidzeme, Latgale, Kurzeme un Zemgale.
Otrais jautājums: “Vai jūs varat nosaukt kādu Latvijas
likumdošanas aktu, kas pasludinātu par neesošu 1920.gada
11.augusta Latvijas un Krievijas miera līgumu?” Latvijas
Republikas likumdošanā tādu aktu nav.
Trešais jautājums: “Vai jums ir zināms, ka PSRS, kuras tiesiskā
mantiniece ir Krievijas Federācija, Augstākā padome nekad nav
ratificējusi nekādas robežizmaiņas starp Latviju un Krieviju?”
Jā, man tas ir zināms. Nekādas robežu izmaiņas starp Krieviju un
Latvijas Republiku PSRS Augstākā padome nekad nav
ratificējusi.
Ceturtais deputātu jautājums: “Kādas starptautiskās organizācijas
un valstis jūs esat iepazīstinājusi ar šo situāciju saskaņā ar
1996.gada 22.augustā Saeimas pieņemto Deklarāciju par Latvijas
okupāciju?” Pirmkārt, ja es pareizi saprotu jautājumu, tad
jautājums attiecas tikai uz mani personiski — ko es tieši
konkrēti emu darījusi. Tajā pašā laikā es gribētu arī piebilst,
ka ikviena no Latvijas Republikas augstākajām amatpersonām,
dodoties ārvalstu vizītēs, izmanto dokumentus, kurus uzziņai
sagatavo Ārlietu ministrija. Tā ka arī šo amatpersonu darbā ir
daļa Ārlietu ministrijas ieguldījuma.
Latvijas Republikas augstākās amatpersonas un diplomāti ir
iepazīstinājuši starptautisko sabiedrību ar Latvijas okupācijas
faktu, pirmkārt, izplatot Saeimas pieņemto Deklarāciju par
Latvijas okupāciju kā oficiālu dokumentu ar Latvijas pastāvīgās
pārstāvniecības ANO palīdzību visām ANO dalībvalstu delegācijām,
kā arī kā oficiālu dokumentu iesniedzot to rezidences valstu
Ārlietu ministrijās, tātad tajās Ārlietu ministrijās, kuru
valstīs Latvijai ir diplomātiskās pārstāvniecības.
Runājot par mani personiski, ko es esmu paveikusi okupācijas
fakta un no tā izrietošās Latvijas Republikas starptautiski
tiesiskās situācijas izskaidrošanas jomā gan starptautiskās
organizācijās, gan arī daudzās valstīs, kur savu diplomātisko
pienākumu vai tagad ārlietu ministres pienākumu dēļ esmu
strādājusi, tad varu teikt, ka šo darbu es jau esmu uzsākusi,
pirms Saeima pieņēma Deklarāciju par Latvijas okupāciju, jo savu
pirmo uzrunu ANO Ģenerālajā asamblejā 47.sesijā tās trešajā
komitejā man bija tas gods teikt 1992.gada 2.decembrī. Un kā
Latvijas pārstāve es ne tikai runāju par Latvijas okupāciju,
padomju režīma represijām un kolonizācijas politiku, bet arī
atspoguļoju to traģiskās sekas manā dzimtenē.
Turpinot. 1993.gada 19.jūlijā ANO Ekonomisko un sociālo lietu
padomes sesijā es kā Latvijas Republikas pārstāve atgādināju par
nelegālo Latvijas aneksiju un norādīju, ka Latvijā minoritātes
jēdziens jāaplūko citādāk — plašās kolonizācijas dēļ, kā arī
runāju par tādu jēdzienu kā apsteidzošās akcijas pielietošanu
Latvijas gadījumā.
1993.gadā Ārlietu ministrija izdeva Terēzes Svilānes un manis
kopīgi sastādīto brošūru “Latvia — Human Right. A Practical
View”. Šī brošūra tika izdota sakarā ar ANO Pasaules
cilvēktiesību konferenci Vīnē. Šajā brošūrā līdzās vispārējam
vēsturiskam apskatam, aplūkojot stāvokli Latvijā dažādās ar
cilvēktiesībām saistītās jomās, ir arī atspoguļotas okupācijas
sekas un arī norādīts uz okupācijas faktu.
Tāpat esmu iepazīstinājusi ar Latvijas Republikas starptautiski
tiesiskās situācijas būtību gan starptautiskās organizācijas —
ANO un tās dažādās aģentūras —, gan arī daudzu valstu valdības
jau tagad, esot ārlietu ministres amatā. Šo svarīgo uzdevumu esmu
veikusi visā savas sabiedriskās un politiskās darbības laikā,
sākot jau ar savu darbību Latvijas Tautas frontē, pēc tam
strādājot ārlietu dienestā, gan esot ministra vietniecei, vēlāk —
vēstniecei un tagad — ārlietu ministrei.
Nākamais deputātu jautājums: “Ja politisku iemeslu dēļ Latvija
piekristu grozīt Latvijas un Krievijas juridisko robežu,
atsakoties no 1920.gada 11.augusta līguma, kurai pusei būtu
jākompensē Latvijas pilsoņu īpašu tiesību zaudējums?” Es gribētu
pievērst uzmanību terminam “īpašu tiesību”, jo es domāju, ka
jautātājs ir kļūdījies un domājis īpašuma tiesības. Tādēļ es savu
atbildi esmu sagatavojusi par īpašuma tiesībām.
Ja Latvijas Republika līgumiskā ceļā piekrīt grozīt Latvijas un
Krievijas juridisko robežu, tad Latvijas pilsoņu īpašumtiesības,
tiesību zaudējums ir jākompensē.
Jautājums pēc būtības ir vairāk tikai teorētisks, jo 1990.gadu
zemes reformas laikā bijušajiem likumīgajiem zemes īpašniekiem un
viņu mantiniekiem bija tiesības pieprasīt un saņemt kompensāciju
par viņu zemes īpašumiem Latvijas teritorijā.
6.jautājums: “Kāda ir Latvijas un trešo valstu pilsoņu kopējo
īpašumu vērtība, ieskaitot arī zemes kadastrālo vērtību, tajā
Latvijas daļā, kas nonāks Krievijas jurisdikcijā?” Šeit man ir
jāsaka, ka es kā ārlietu ministre nevaru komentēt atsevišķu
cienījamu deputātu apgalvojumus par notikumiem, kas notiks
nākotnē. Un vēl jo mazāk — par nekustamo īpašumu vērtību, jo tie
ir jautājumi, kas piekrīt nekustamo īpašumu ekspertiem, kuri
orientējas šajā jomā un šim darbam ir sertificēti.
Un pēdējais rakstiskais jautājums: “Kas, jūsuprāt, būtu jāpanāk
vispirms — vienošanās ar Krieviju par īpašumtiesību
kompensāciju vai jauna likuma par robežu ar Krievijas Federāciju
parakstīšana un ratificēšana?” Es uzskatu, ka ir nepieciešams
risināt jautājumu par tiesībām uz īpašuma kompensāciju. Un šeit
atkal es ceru, ka esmu sapratusi pareizi, nevis likuma par
robežu, bet līguma par robežu ar Krievijas Federāciju
parakstīšanas kontekstā, ņemot vērā Latvijas likumīgās intereses
un balstoties uz attiecīgajām starptautisko tiesību normām.
Cienījamais Prezidij! Cienījamie deputāti! Šīs ir atbildes, kuras
esmu sagatavojusi uz jūsu rakstiskajiem jautājumiem.
Paldies!
Sēdes vadītājs.
Paldies, Kalnietes kundze! Un tagad papildu jautājumi. Atgādinu,
ka no rakstisko jautājumu iesniedzējiem ir sagaidāmi divi
jautājumi un no pārējiem — trīs jautājumi. Lūdzu! (No zāles
deputāts J.Dalbiņš: “Paldies, ministres kundze! Jautājumu
nebūs!”)
Sēdes vadītājs.
Jautājumu nav.
S.Kalniete. Paldies.
Sēdes vadītājs. Paldies.