Volfganga Dārziņa jautrās notis
Humors un asprātība ir visraksturīgākā iezīme Volfganga Dārziņa publikācijās.
Bēgļu nometnēs Vācijā (1945–1950)
iznākuši ap 200 periodisko izdevumu, un tajos dažkārt atrodas
jauki pārsteigumi.
Viens no tiem – komponista Volfganga Dārziņa publikācijas
Eslingenē iznākušajā laikrakstā “Latviešu Ziņas” un žurnālā
“Ilustrētais Vārds”.
Vispirms – esejiskas pārdomas “Pa dzintarkrasta smiltīm”, kas ir
slavas dziesma dzintaram:
“Vecie rīkļurāvēji foiniķieši it labi zināja, kāpēc viņi airējās
to trako gaisa gabalu ap visu Eiropu. .. kaut kur smilšainā
krastā mita ļaudis, kas mirdzināja zeltainu akmeni, kādu nevarēja
sameklēt nekur citur.”
Apcerējis dzintara nokrāsas un iedzintarināto skudru, kura ir tik
veca, ka “Sibīrijas tundrā iesalušais mamuts apgrieztos uz otriem
sāniem no skaudības”, komponists izsaka cerību par nākotnes
iespēju meklēt dzintaru Papes un Nīcas jūrmalā.
Humors un asprātība ir visraksturīgākā iezīme Dārziņa
publikācijās. Rakstot par bērnības drauga Anšlava Eglīša 40 gadu
jubileju, viņš piemin jubilāra neveiksmes futbolā, panākumus
kārtslēkšanā ar ilkss resnuma kārti, viņa universālās zināšanas,
kas izmantotas darbos, un tur vis nebūs kļūdas kā Zentai Mauriņai
un pat Šekspīram.
Apceri “Pseidonīmi un virsraksti” autors nosaucis par didaktisku
feļetonu. Ir jautras norādes, kādi pseidonīmi un arī pašu īstie
vārdi varētu būt visderīgākie un kādi ne. Autors atzīst, ka
visļaunākajā situācijā ir Volfgangs Dārziņš, jo dubultā slavenība
uzliek pārāk lielus pienākumus.
Atmiņās par Latvijas māksliniekiem brīvvalsts laikā komponists
piemin divus pretstatus – Romānu Sutu un Eduardu Kalniņu. Suta kā
mākslinieks klusējis nedēļām un mēnešiem, bet tad “viņa burtiski
stihiskā fantāzija kā geizeris izšļāca gaisā veselus plūdus.
Vienā dienā vai naktī radās desmitiem un pat simtiem dekorāciju
vai kostīmu metu, šķīvju zīmējumu vai grāmatu ilustrāciju, bija
paradums lieko krāsu noslaucīt piedurknēs.”
Eduards Kalniņš – estētisks pedants, kas vienmēr vēlējies apkārt
redzēt akurātību un kārtību, bet no iesāktas klusās dabas ar puķu
pušķi drīz vien iznācis burinieks un makšķernieks.
Leonīds Vīgners sevi ilgstoši nevarējis piespiest komponēt, tāpēc
vairākkārt atlicis sen iecerēto kompozīciju vakaru, pats būdams
ar sevi nemierā. Tad viņš atradis līdzekli – Dārziņš atceras, kā
Vīgners licis nodrukāt un izlīmēt afišas, un tad arī steidzīgi
ķēries pie komponēšanas.
Ar smaidu pieminētas dažas dzejnieku Kārļa Krūzas un Kārļa
Skalbes dīvainības.
Ir publikācijas par slavenajiem Latvijas basketbolistiem un
makšķerniekiem.
Visbeidzot – četras jaukas impresijas “Baltais kucēns”, “Baltā
zoss”, “Baltā vista”, “Baltā kaza” – kādreiz pieredzēti notikumi
attēloti ar gaišu smaidu, arī pašam par sevi.
Liekas, tieši šāda noskaņa bijusi vajadzīga nestabilajā un
neskaidrajā nometņu laikā.
Velga Kince
Smaids sirdij
Volis – Annas Dārziņas skice |
Par slavenā komponista un pianista
darbošanos viņa parastajā lauciņā savukārt varam izlasīt
periodiskā rakstu krājuma “Latvju mūzika” 1973.gada janvāra
laidienā publicētajā Knuta Lesiņa apcerē par Volfganga Dārziņa
(1906-1962) skanīgo mantojumu. Autors atgādina, ka oficiālais
vārds, ko izvēlējies tēvs Emīls Dārziņš, kas ļoti mīlējis Mocarta
mūziku, gan bijis redzams vien presē un programmās. Parasti viņš
saukts par Voli. Plašo pārskatu par Dārziņa instrumentālo mūziku,
tautas meldiju pētījumiem un tautasdziesmu apdarēm, virtuozo
klavierspēli, mūzikas pedagoga un recenzenta darbību Knuts Lesiņš
nobeidz ar atziņu: “Volfgangam Dārziņam ir izcila vieta mūsu
mūzikā. Viņš pierādījis, ka latviskais nav vienmēr meklējams
tautiskā atmodas laikmeta saukļos vai mūzikas vēlā romantisma
laikmeta atbalsīs, bet gan ka tas joprojām var būt ļoti
dažāds.”
“Tava vēstule bij manai sirdij smaids. Tā lītin nolija kā pavasar
lietus uz karstiem akmeņiem.” – Tā sākas viena no Voļa vēstulēm,
ko viņš parasti rakstījis uz nošu papīra. Ar smaidu un visdziļāko
nopietnību viņš stādījis adresātam priekšā savus jaunākos
“verķus”, rakstījis par savu darbu un pārdomām: “Tā saucamais
modernisms nav līdzekļu, bet jaunu ideju, jaunas domāšanas
rezultāts. (..) Es vēl arvienu izmisīgi nopūlos tikt vaļā no
visa, ko esmu iemācījies Konservatorijā. Cik dīvaini tas arī
nebūtu, bet tas laikam ir vienīgais ceļš: papriekšu iemācīties
komponēt jau dotā, nospraustā stilā un tad sagrabināt pietiekami
patstāvīgas domāšanas, lai tiktu no tā vaļā.”
Īsts Skanošais kalns
Anšlava Eglīša zīmējums ar pildāmspalvu |
Brīnišķīgu Volfganga Dārziņa
portretu vārdos un līnijās uzbūris Anšlavs Eglītis grāmatā
“Neierasta Amerika”, kas 1954.gadā izdota Stokholmā Daugavas
apgādā. Viņi diendienā sastapušies jau no agras bērnības, kad
dzīvojuši vienā namā. Rīgā un Siguldā, Berlīnē un vēlāk Amerikā
allaž iznācis dzīvot netālu vienam no otra.
Anšlavs Eglītis raksta: “Līdzko iedomājos Dārziņu, domas tūdaļ
skrien atpakaļ uz labajiem laikiem, kad mēs vēl gājām 2. pilsētas
vidusskolā un plecu pie pleca cīnījāmies sporta laukumos. Un man
allaž jābrīnās par dīvainu lietu: toreiz Dārziņš bija par mani
drusku garāks, bet es biju krietni plecīgāks un svēru dažus
kilogramus vairāk. Dzīvodams puslīdz vienādos apstākļos un
apmēram tajās pašās vietās, kur Dārziņš, dažos gadu desmitos es
esmu nosmailinājies par labām piecdesmit procentēm tievāks,
kurpretim viņš izvērties īstā milzī. Spokenas amerikāņu paziņas
viņu dēvē par “Skanošo kalnu”. Klavieres kļūst gluži mazas, kad
Dārziņš, plats, biezs un ļoti stalts, uznāk uz koncerta estrādes
un paklanās tā, ka kuplie, gaišpelēkie mati nokrīt pāri pierei un
acīm. Man patīk novērot, ar kādu milzīgu sparu, enerģiju un
piepūli Dārziņš apstrādā klavieres. Pēc koncerta viņš ir slapjš,
kā no mārka izvilkts – uz mata tāds pats, kāds esot bijis
Paganīni pēc vijoļkoncerta.”