Viedokļu tuvināšanās process
Māris Pūķis, Latvijas Universitātes docents, Latvijas Pašvaldību savienības vecākais padomnieks Foto: Vitālijs Stīpnieks |
Jauna pašvaldību likuma izstrādes
ieceres pamatā bija Valdības deklarācija ( 22.2.2), kurā
paredzēts, ka likumā “Par pašvaldībām” skaidri un precīzi
jāformulē pašvaldībām deleģētās funkcijas un uzdevumi, jānosaka
to veikšanai atbilstošs finansējums.
Kaut arī diskusijas par likumprojekta izstrādi darba grupā bija
asas, jāatzīst, ka ir arī pozitīvi rezultāti. Daudzos
konceptuālos jautājumos RAPLM ir atkāpusies no sākotnējās
pozīcijas un pieņēmusi LPS viedokli.
Valdības deklarācijas izpilde
Abos likumprojektos nav izpildīts punkts par funkciju un uzdevumu precīzāku sasaisti ar finansējumu. LPS variantā piedāvāta apriņķa pašvaldību funkciju sistēma, kas būtu pamats diskusijai par valdības funkciju decentralizāciju. Te LPS variants vairāk atbilst valdības deklarācijai nekā RAPLM sagatavotais.
Reģionālās attīstības veicināšana
RAPLM likumprojekts paredz tikai vietējās pašvaldības. LPS sagatavotajā ir noteiktas arī apriņķu pašvaldības un sīki aprakstītas to funkcijas. Piedāvāta arī formula, kas novērstu iespējamos vietējo pašvaldību iebildumus. Paredzēts, ka vietējās un reģionālās pašvaldības nav savstarpēji pakļautas un neatrodas pārraudzībā. Vietējo un reģionālo pašvaldību kompetence, budžeti un manta ir nošķirti. Apriņķu izveidošana būtiski palielinātu reģionu līdzsvarotas attīstības izredzes jau nākamajā ES budžeta ciklā no 2007.gada.
Valsts un pašvaldību atbildības nodalīšana
LPS likumprojektā ir daudz vairāk
autonomo funkciju, ko savā vārdā veic un par kurām atbild
pašvaldība. Šo funkciju statusā ir gan pašvaldību pastāvīgās
funkcijas, gan citos likumos pašvaldībām noteiktās funkcijas, gan
brīvprātīgās iniciatīvas.
Turpretī RAPLM likumprojekts par autonomajām atzīst tikai likumā
“Par pašvaldībām” uzskaitītās pastāvīgās funkcijas, turklāt
ievērojami samazinot to loku. Centralizācijas tendences RAPLM
likumprojektā izpaužas tieši funkciju pārdalē. Sekas tam būtu
būtiski samazinātas iedzīvotāju iespējas ietekmēt publiskos
pakalpojumus savā teritorijā.
Pašvaldību atbildības palielināšana
Abi likumprojekti satur jaunas
idejas atbildības palielināšanai, tomēr saredzamas atšķirīgas
pieejas. LPS likumprojekts paredz palielināt atbildību
iedzīvotājiem, bet RAPLM likumprojekts – atbildības palielināšanu
galvenokārt centrālajai valdībai.
Abos projektos lēmumus lielākoties pieņems vārdiskā balsošanā,
kas līdz šim tika lietota tikai pēc pieprasījuma. Tādēļ deputāti
kļūs personīgi atbildīgi par savu balsojumu. Tā būs vairāk
politiskā atbildība, taču atsevišķos gadījumos balsojumam varēs
piemērot arī administratīvo vai kriminālo atbildību. Īpašos
gadījumos paredzēta aizklātā balsošana.
Abos likumprojektos saglabāts pašvaldības darbības atklātums.
Domes un komiteju sēdes būs atklātas, katram iedzīvotājam būs
tiesības iepazīties ar jebkuru pašvaldības lēmumu. Saistošie
noteikumi stāsies spēkā tikai pēc to publicēšanas. Lēmumu
pārsūdzības kārtība pilnībā atbildīs administratīvajam
procesam.
LPS sagatavotais likumprojekts palielina domes lomu un atbildību
pret iedzīvotājiem. Pašvaldība varēs administratīvo aktu izdošanu
deleģēt savai administrācijai. Turpretī RAPLM likumprojekts
paredz domes tiesības deleģēt administrācijai tikai valsts
deleģēto funkciju administrēšanu.
Kaut arī RAPLM pamatā pārņēmusi LPS likumprojekta modeli, par
primāri atbildīgo nosakot domi, nevis administrāciju, tomēr
tiešās pārvaldes iestāžu iesaistīšana administratīvajā procesā ir
pārmērīga. Tā novestu pie lielākas birokrātijas un vietējo
politiķu atbildības mazināšanās.
LPS likumprojektā pašvaldības atbildības palielināšanai ir
veidota stabilāka domes priekšsēdētāja institūcija. Lai
priekšsēdētāju atceltu, vairs nav nepieciešams formāls likuma
pārkāpums, pietiek ar balsojumu. Taču vajag vairāk nekā divu
trešdaļu deputātu balsu.
Atbilstība publiskās pārvaldes likumiem
Nav taisnības apgalvojumā, ka
RAPLM likumprojekts saskaņots ar jaunākajām izmaiņām likumos, bet
LPS likumprojekts šīs izmaiņas neņem vērā. Tieši otrādi – LPS
likumprojekts pilnīgāk ievēro 7.Saeimas laikā un 8.Saeimas
darbības sākumposmā izveidoto jauno publiskās pārvaldes
kārtību.
Pašvaldības atbildības nodrošināšanai ir svarīgi procedūras
pilnībā saskaņot ar Administratīvā procesa likumu. LPS
likumprojektā saglabāta demokrātiskā norma par domes tiesībām
pieņemt administratīvos aktus. RAPLM likumprojektā
administrācijai var deleģēt administratīvo aktu pieņemšanu tikai
valsts deleģēto funkciju jomā.
Jāpanāk arī saskaņa ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, kurā
norādīta pašvaldības īpašība, ka tā ir atvasināta publiskā
persona un funkciju dalījumam lietota jauna terminoloģija –
atvasinātā persona pilda autonomās un deleģētās funkcijas.
Pakļautības apjomu valsts deleģēto funkciju jomā nosaka
pašvaldību likums un deleģējošie likumi. LPS alternatīvajā
“Pašvaldību likuma” redakcijā piedāvātas konkrētas autonomās un
valsts deleģētās funkcijas. Pie autonomajām funkcijām pieder gan
pastāvīgās, gan citos likumos pašvaldībai noteiktās funkcijas,
gan pašvaldību brīvprātīgās iniciatīvas. Atbilstoši Eiropas
vietējo pašvaldību hartai precizēts, ka valsts var uzdot
pašvaldībām pildīt funkcijas un veikt uzdevumus tikai likumā
paredzētos gadījumos.
RAPLM likumprojekts definē pašvaldības kā “atvasinātas publiskās
personas”, bet LPS likumprojekts pamatā balstās uz Eiropas
vietējo pašvaldību hartu.
Lai panāktu atbilstību citiem jaunajiem likumiem – “Par
sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem”, Reģionālās attīstības
likuma, Publisko aģentūru likumam – LPS likumprojektā saglabāta
nodaļa par pašvaldību sadarbību – par kopīgām iestādēm un
sadarbības apvienībām. RAPLM likumprojektā šādas nodaļas nav.
Pašvaldību ekonomiskais pamats
Pašvaldību finanšu un īpašuma autonomijas normas ir saglabājamas attīstības veicināšanai. Ja Satversmē būtu noteiktas pilsoņu tiesības uz pašvaldību un pašvaldību ekonomiskās garantijas, varētu pārdomāt nodaļas “Ekonomiskais pamats” izslēgšanu, kā tas izdarīts RAPLM sagatavotajā likumprojektā. Tāpēc LPS variantā esošā nodaļa saglabāta un papildināta ar normu, ka bezsaimnieka manta pāriet pašvaldības īpašumā.
Pašvaldības lēmumu publiskā apspriešana
Apsveicama ir RAPLM likumprojekta iniciatīva, iekļaujot likumā publisko apspriešanu. Tomēr divas lietas – nolikumu un budžeta projekta apspriešana – nav raksturīgas Latvijas kārtībai. Piemēram, Satversmē ir aizliegti referendumi par budžetu.
Iespēja salīdzināt tekstu
LPS likumprojektā saglabāta spēkā esošā likuma struktūra. Viegli atrast gan jauno, gan no spēkā esošā likuma izslēgto. Skatot RAPLM likumprojektu, atbilstošās vecā likuma normas grūti pazīt. Grūti arī konstatēt normas, kas vairs nebūs spēkā.
Zaida
Kalniņa
zaida.kalnina@vestnesis.lv