Pašvaldībās jāievieš tiesiskums
Artis Stucka, Mag.iur., RAPLM Juridiskā departamenta direktors, LPA lektors Foto: Arnis Blumbergs, “LV” |
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrija (RAPLM) ir pabeigusi darbu pie
Pašvaldību likuma izstrādes. Jaunā redakcija iesniegta Saeimā,
publicēta presē, ministrijas portālā. Iedzīvotāji ministrijā var
sniegt savus vērtējumus, iebildes un apsvērumus par pašreizējo un
iespējamo jauno kārtību pašvaldībās.
Kurš no abiem likumprojektiem būs labāks, to rādīs laiks un
deputātu izvēle, bet jau tagad gribētos izteikt Pašvaldību
savienībai atzinību par centieniem sakārtot pašvaldību sistēmu,
uzlabojot pašvaldību darbības tiesisko regulējumu un radot
diskusiju par pašvaldību darbā nepieciešamajām pārmaiņām. Esam
gandarīti, ka LPS piekrīt RAPLM norādītajai nepieciešamībai
paplašināt pašvaldības deputātu atbildību par pieņemtajiem
lēmumiem un līdz ar to vairāk kontrolēt pašvaldībām maksāto
nodokļu izlietojumu. Diskusijas vērts, bet, iespējams, pāragrs ir
mēģinājums likumprojektā regulēt reģionālo pašvaldību (apriņķu)
kompetenci, jo reģionālo pašvaldību izveidošana jau daudzus gadus
ir strīda objekts arī citās Eiropas valstīs. Tas saistīts ar
problēmu definēt reģionālo pašvaldību un Eiropas reģionālo
pašvaldību hartas izstrādi. Pozitīvi vērtējams mēģinājums
sakārtot pašvaldības lēmumu sistēmu.
Pašvaldību patstāvība
Pašvaldības pašas uzņemas
atbildību par savu darbību un ir tiesīgas patstāvīgi lemt par
vietējās nozīmes lietām. No otras puses –tās atrodas noteiktā
atkarīgā stāvoklī attiecībās cita ar citu un ar centrālo varu.
Jau pašlaik likuma “Par pašvaldībām” 5.pantā ir noteikts, ka
pašvaldības savas kompetences un likumu ietvaros darbojas
patstāvīgi, bet – vai kāds ir centies atbildēt, kādas ir šīs
patstāvības robežas? Dzīvē tas pastāvīgi izraisa problēmas. RAPLM
izstrādātajā likumprojektā, pamatojoties uz Eiropas vietējo
pašvaldību hartu, beidzot viss ir salikts pa plauktiņiem un
5.pantā noteikts, ka pašvaldības dome patstāvīgi:
1) nosaka pašvaldības institucionālo struktūru;
2) nodrošina autonomo funkciju izpildi;
3) lemj par kārtību, kādā nodrošināma pašvaldībai deleģēto valsts
pārvaldes funkciju un pārvaldes uzdevumu izpilde;
4) pieņem lēmumus;
5) izstrādā un izpilda pašvaldības budžetu.
Pašvaldību kompetence
LPS likumprojektā piedāvātajam
pašvaldību kompetences modelim var saskatīt zināmu līdzību ar
Japānas pašvaldību kompetences modeli, kur pašvaldību funkcijas
ir sadalītas autonomajās funkcijās, deleģētajās funkcijās un
brīvprātīgajās iniciatīvās. LPS piedāvātais modelis ir daudz
sarežģītāks.
RAPLM likumprojektā pašvaldību kompetence sastāv no autonomās
kompetences (autonomās funkcijas un brīvprātīgās iniciatīvas) un
deleģētās kompetences (deleģētās valsts pārvaldes funkcijas un
pārvaldes uzdevumi). Šāds iedalījums vistiešāk saistīts ar
pašvaldību patstāvības jautājumu, un to savā zinātniskajā
pētījumā “Pašvaldību likuma koncepcija” piedāvājis publisko
tiesību speciālists Egils Levits.
Domes lēmumu sistēma
Likumprojektā īpašs tiesiskais
regulējums noteikts pašvaldības saistošajiem noteikumiem.
Saistošie noteikumi tiks pieņemti arī par pašvaldības nolikumu un
par pašvaldības budžetu. Tie stāsies spēkā tikai pēc to
reģistrācijas RAPLM. Saistošajiem noteikumiem par pašvaldības
budžetu ir paredzēta atšķirīga spēkā stāšanās kārtība.
LPS likumprojektā strīdīgs ir jautājums par ieteikumiem, jo nav
informācijas par šo lēmumu būtību.
Tāpat LPS likumprojektā vajadzīgā uzmanība nav pievērsta arī
pašvaldību saistošajiem noteikumiem. Diemžēl praksē katri otrie
pašvaldību saistošie noteikumi, kas tiek izsūtīti reģistrēšanai
(zināšanai) RAPLM, satur prettiesiskas normas. Ir jāpiedāvā
sistēma, kā samērīgi regulēt pašvaldību tiesības izdot saistošos
noteikumus un reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra
tiesības apturēt prettiesisku noteikumu darbību. Tāpēc nevaram
piekrist likumprojekta 47.panta ceturtajā daļā noteiktajam, ka
gadījumā, ja pašvaldības dome tiesā apstrīd reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministra rīkojumu par prettiesisku
pašvaldības saistošo noteikumu darbības apturēšanu, ministra
rīkojums nav spēkā līdz Satversmes tiesas sprieduma
pasludināšanai.
Atbildība un “caurspīdīgums”
Pamatojoties uz Dānijas pašvaldību
pozitīvo pieredzi, RAPLM likumprojektā noteikts: ja amatpersona,
pildot amata pienākumus, ar nodomu vai aiz neuzmanības radījusi
zaudējumus pašvaldībai, tai ir pienākums tos atlīdzināt. Prasību
tiesā par zaudējumu atlīdzināšanu pašvaldības vārdā varēs celt
arī RAPLM, kas šādā gadījumā būs atbrīvota no valsts nodevas
samaksas. Likumprojektā arī noteikts, ka balsošana domes sēdēs ir
atklāta un vārdiska, kā arī ka domes sēdes protokolā tiks
ierakstīts, kuri deputāti balsojuši par vai pret attiecīgo lēmumu
un kuri atturējušies no balsošanas.
Būtisks jaunums ministrijas likumprojektā ir arī publiskās
apspriešanas institūta ieviešana, nodrošinot pašvaldības
iedzīvotāju iesaistīšanu tiem svarīgu lēmumu pieņemšanā. Saskaņā
ar likumprojekta 56.pantu publiskā apspriešana būs jārīko
par:
1) pašvaldības nolikuma pieņemšanu vai par tajā izdarāmiem
grozījumiem;
2) pašvaldības budžeta projektu;
3) pašvaldības administratīvās teritorijas robežas
grozīšanu;
4) pašvaldības attīstības programmu un teritorijas
plānojumu.
Manuprāt, LPS alternatīvais likumprojekts tomēr būtu saucams par
grozījumiem likumā “Par pašvaldībām”, nevis par jaunu
likumprojektu. Uz RAPLM izstrādātā likumprojekta bāzes būtu
jānodrošina tāda likuma pieņemšana, kurš tiešām panāktu efektīvu
pašvaldību darbību un iedzīvotāju interešu nodrošināšanu. Būtībā
LPS savā likumprojektā no likuma “Par pašvaldībām” ir izslēgusi
tikai rajona pašvaldību tiesisko regulējumu un no pavisam 90
pantiem piedāvājusi apmēram 10 jaunus pantus.