Ceļavējš uz turību – lauku tūrisms
4.Pievilcība slēpjas dažādībā
Aug pieprasījums pēc veselīgā un dabīgā, izvēloties senlaicīgas ēkas, kas celtas un iekārtotas no dabīgiem, cilvēkam nekaitīgajiem materiāliem (pieprasa guļbaļķu ēkas ar niedru jumtiem, tradicionālas koka pirtiņas un linu palagus). Foto: Aigars Jansons, A.F.I. |
Pētījuma nobeigums. Sākumu skat. 14.janvāra “LV” Nr.6, B6.lpp.; 15.janvāra “LV” Nr.7, B6.lpp. un 16.janvāra “LV” Nr.8, B7.lpp.
Tuvāk pie dabas un ūdeņiem
Veicot investīcijas lauku tūrisma
attīstībā, jāpatur prātā vispārējas iezīmējušās tendences no
patērētāju viedokļa.
Klienti atpūtu laukos izvēlas, lai izjustu pārmaiņas no pilsētas
dzīves. Gandrīz katrs ceļotājs kā vienu no noteicošiem faktoriem
savas atpūtas vietas izvēlei min tieši mieru un klusumu, neskartu
dabu un relatīvi mazapdzīvotu apkaimi. Cilvēki vēlas atpūsties
lauku mājās, kur viņu rīcībā tiek nodota ēkas daļa ar atsevišķu
ieeju, vai pat visa viesu māja, baudot klusumu un mieru, lai
nebūtu jātiekas ar īpašuma saimniekiem un citiem atpūtniekiem.
Vispopulārākais atpūtas veids gadu gaitā ir un paliek atsevišķas
viesu mājas, kurās ģimene vai neliels draugu pulciņš var
netraucēti atpūsties.
Arī servisa ziņā lauku tūristi kļūst arvien prasīgāki – biežāk
izvēlas tās mājas, kur pieejams pilns mūsdienīgo ērtību
komplekss: silts ūdens, duša vai vanna un tualete pie katras
guļamistabas. Attiecībā uz ēdināšanu cilvēki vairs nevēlas
brīvdienās sevi noslogot ar ēdienu gatavošanu, tādēļ pasūta
atpūtas vietu saimniekiem pilnu pansiju: brokastis, pusdienas un
vakariņas no turpat audzētiem veselīgiem produktiem. Aug
pieprasījums pēc veselīgā un dabīgā, izvēloties senlaicīgas ēkas,
kas celtas un iekārtotas no dabīgiem, cilvēkam nekaitīgajiem
materiāliem (pieprasa guļbaļķu ēkas ar niedru jumtiem,
tradicionālas koka pirtiņas un linu palagus).
Vispieprasītākās ir atpūtas vietas dabīgu vai mākslīgi veidotu
ūdens krātuvju tuvumā, turpat jābūt pirtij. Cilvēki, kas vēlas
vienkārši baudīt ūdens priekus, visbiežāk meklē atpūtas vietu pie
jūras. Savukārt makšķernieki labprātāk izvēlas atpūtu pie
privātiem zivju dīķiem vai ezeru tuvumā (ar laivu un makšķernieku
piederumu nomu).
Lauku mājas un viesu nami joprojām ir iecienītas vietas dažādu
svinību – dzimšanas dienu, darba kolektīvu izbraukumu, kāzu un
ballīšu – rīkošanai. Bez minētās pirts un ēdināšanas izvēlē
noteicošās ir plašas telpas, kamīns, kā arī dažādi sporta spēļu
laukumi un inventārs atrakciju rīkošanai un speciālo pakalpojumu
piedāvājumi (izjādes ar zirgiem u.c).
Vērtējot ieguldīto investīciju efektīvāku saimniecisku
izmantošanu, var rēķināties ar tūrisma plūsmu pieaugumu nākotnē.
Vispirms tie būs valsts vietējie iedzīvotāji, galvenokārt
pilsētnieki, tie var būt 70–80 procenti no visiem lauku
atpūtniekiem, galvenokārt vecumā no 30 līdz 45 gadiem – ģimenes
ar bērniem, lielāko pilsētu iedzīvotāji, kam ienākumi sasniedz
vidējo līmeni, tā sauktais vidusslānis. Jādomā, ka būs vairāk
apmeklētāju, kas sasnieguši 45 gadu vecumu un vecāki (šobrīd to
īpatsvars ir tikai tādi procenti, kas nav raksturīgi vairumam
citu valstu). Pagaidām vietējo tūrismu ierobežo arī Latvijas
iedzīvotāju zemā pirktspēja, nepietiekami plašs ir vidēji turīgo
iedzīvotāju slānis. Jācer, ka pie saprātīgas tautsaimniecības un
nodokļu politikas šā vidusslāņa īpatsvars pieaugs. Latvijas
iedzīvotāji jāmudina atvaļinājuma laiku pavadīt Latvijā,
izmantojot vispusīgās lauku tūrisma iespējas, nevis braukt uz
ārzemēm.
Otra plūsma – ārzemju tūristi no Eiropas Savienības dalībvalstīm
un kandidātvalstīm, vispirms no Igaunijas un Lietuvas, Vācijas,
Zviedrijas, Somijas, Lielbritānijas. Potenciāli būtisks tirgus ir
Japāna. Tūrisma tendences pēdējos gados rāda, ka vairums
eiropiešu, kas ir 58 procenti no visu ceļotāju skaita, izvairās
doties uz attālām valstīm.
Pēc iestāšanās Eiropas Savienībā un robežšķērsošanas
vienkāršošanas sagaidāms būtisks tūristu pieaugums, palielinoties
interesei sakarā ar dabiskāku vidi, kā arī saglabājot ēdināšanas
servisu ar lauku saimniecību tiešajiem ražojumiem. Arī biznesa
cilvēki no citām valstīm, kas Latvijā uzturas ilgāku laiku darba
darīšanās, bieži izmanto nedēļas nogales atpūtai laukos. Krietni
pieaugošs tūristu pieplūdums var būt arī no NVS valstīm.
Krievijas potenciālie tūristi ir lielāko pilsētu maksātspējīgie
iedzīvotāji.
Vērojams, ka lauku tūrismā pakāpeniski pieaug ārzemju viesu
skaits. No visiem ārzemniekiem Latvijas laukos visvairāk naktis
pavadījuši vācieši – 42 procenti, tad no Nīderlandes (9%),
Francijas (7%), Zviedrijas (7%), Krievijas (6%), Somijas (4%),
ASV (4%) un Lielbritānijas (4%). Ārzemnieku uzturēšanās laiks –
3,5 diennaktis, bet vietējo – 1,3 diennaktis. Ārzemnieki ir
svarīga mērķauditorija, jo šie tūristi uzņēmējiem nes lielāku
peļņu. Šādas veiksmes nodrošināšanai piedāvājumam jābūt viegli
pieejamam klientiem (precīza informācija un mārketings internetā,
e-pasts, operatīva un droša rezervēšana).
Ādere valsts tautsaimniecības attīstībai
Tūrismam ir būtiska nozīme katras
valsts labklājības celšanā un jaunu darba vietu radīšanā. Tas
valstīm nodrošina lielu ieņēmumu no nodokļiem un sniedz
ievērojamu pienesumu to iekšzemes kopproduktā. Eiropas Savienībā
tas nodrošina 5,5 procentus iekšzemes kopprodukta un 6 procentus
kopējās nodarbinātības. Tūrisms ES pēdējā laikā vidēji gadā
pieaug par 5 procentiem, bet pārējā ekonomika vismaz divreiz
lēnāk. Tūrisms sekmē liela apjoma ieguldījumus infrastruktūras
izveidē, kopumā apmierinot gan ceļotāju prasības, gan uzlabojot
vietējo iedzīvotāju dzīves apstākļus. Pēc Pasaules tūrisma
organizācijas vērtējuma, nākamajos divdesmit gados sagaidāma
tūrisma apjoma divkāršošanās. Tūrisma industrija pretendē uz
vienu no vadošajām vietām pasaules ekonomikā, veidojot ap 10
procentus pasaules nacionālā produkta, kā arī nodrošina katru
desmito darba vietu pasaulē.
Dažādojoties tūrisma produkta pieprasījumam, par lielāko pasaules
tūrisma galamērķi kļūs Eiropa (ap 720 miljoni tūristu gadā), kurā
jūtami pieaugs ekonomiski īpaši aktīvā Baltijas jūras reģiona,
tai skaitā arī Latvijas, nozīme. Arī Latvijā tūrisms ir uzskatāms
par vienu no valsts attīstības stratēģiskajām iespējām un
prioritātēm, tautsaimniecības orientācijai uz pakalpojumiem ar
lielu pievienoto vērtību. Tautsaimniecības padomes izstrādātajā
nozares raksturojumā teikts, ka tūrisma pakalpojumu īpatsvars
iekšzemes kopproduktā 2002.gadā Latvijā bija 1,9 procenti (ES
valstīs 2,5–7,5%, vidēji 4,2%). Ārvalstu tūristu atstātā nauda
2002. gadā Latvijā bija 144 miljoni eiro, Lietuvā – 594 miljoni
eiro un Igaunijā 767 miljoni eiro, bet vienas personas vidējais
tēriņš dienā Latvijā bija 30 eiro, Lietuvā – 50 un Igaunijā – 60
eiro. Diemžēl tikai nepilni desmit procenti no visiem ārvalstu
tūristiem, kas ierodas Latvijā, kā galveno motīvu uzrāda atpūtu,
bet vairāk nekā trešdaļa tūristu Latvijā ir tranzītceļotāji,
vairāk nekā 20 procenti ieradušies veikt darījumus, un ap 20
procenti apmeklē radiniekus vai draugus.
Palielinot tūrisma īpatsvaru līdz 5 procentiem no iekšzemes
kopprodukta (IKP), (Ekonomikas ministrija paredz 5–7 procentus
tuvāko piecu gadu laikā) un attiecīgi tūrisma pakalpojumu apjomu
2,5–3 reizes, Latvijai ir iespējas palielināt IKP arī uz ar
tūrismu saistīto nozaru rēķina, kas dotu kopējo IKP pieaugumu no
tūrisma un ar tūrismu saistīto nozaru pieaugumu par 3,5
procentiem.
Ministru kabinets 2001.gada 4.decembrī akceptēja “Latvijas
tūrisma attīstības nacionālo programmu 2001.–2010.gadam”.
Programmas īstenošana paredz vismaz divkāršot tūrisma un ar
tūrismu saistīto nozaru saražoto pievienoto vērtību, panākt
ceļotāju skaita pieaugumu no 2001. līdz 2010. gadam caurmērā par
150 tūkstošiem gadā (vidēji 8% gadā ar zemāku pieaugumu perioda
sākumā) līdz 3,3 miljoniem ārvalstu ceļotāju gadā pēc programmas
ieviešanas. Tāpat tiek cerēts, ka ārvalstu ceļotāju izdevumi
Latvijā palielināsies, lai tie līdzsvarotos ar Latvijas ceļotāju
izdevumiem ārvalstīs.
Palielinot nodarbinātību tūrismā un citās nozarēs (tūrisma multiplikatīvais efekts nodarbinātībā ir apmēram 1:3), samazināsies bezdarbs un sociālā spriedze. Palielinoties izdevumiem ekskursijām, iepirkumiem, izklaidei un citiem pasākumiem, Nacionālās programmas īstenošanas rezultātā varētu tikt radīts 5000 līdz 26 000 jaunu darba vietu. Uz attīstītas tūrisma nozares bāzes sekmīgi attīstītos saistītās nozares – transports, tirdzniecība, kultūra, pārtikas ražošana u.c. Tūrisma attīstībā ieguldītais lats ierosina ekonomisko aktivitāti citās nozarēs ne mazāk kā par trim latiem.
Dr. habil. oec. Arnis Kalniņš