Pensijas augs līdz ar algu
2003. gada pavasarī Latvijas
iedzīvotāju apvienības pensionāru sekcijas vadītāja Baiba Pelse
vērsās pie Ministru prezidenta Eināra Repšes ar lūgumu pārskatīt
apvienības, biedruprāt, netaisnīgo pensiju aprēķināšanas kārtību.
Šim nolūkam izveidoja darba grupu, kuru vadīja Valsts kancelejas
Politikas koordinēšanas departamenta direktore Una Klapkalne.
Darba grupa izstrādāja koncepciju “Par nepieciešamo rīcību
trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā”. Vairākus
koncepcijas priekšlikumus atbalstījis Ministru kabinets, vēl tie
jāizskata Saeimai.
Latvijas iedzīvotāju apvienība gan nav apmierināta ar darba
grupas paveikto. Apvienības biedri iebilst pret minimālo pensiju
piesaisti valsts sociālajam pabalstam, kā arī tam, ka no 2003.
gada 1. decembra palielinātas tikai minimālās pensijas, bet tās,
kas lielākas par 52,2 latiem, netika paaugstinātas.
Gan politiķi, gan labklājības jomas eksperti ir vienisprātis, ka
nevar mainīt pensiju likumu, pārskatot mazo pensiju aprēķināšanas
kārtību, kā arī nepiekrīt B. Pelses ierosinājumam pārskatīt jau
likumīgi piešķirtās “lielās” pensijas, tās samazinot. Tas
neizbēgami novestu pie tiesāšanās Satversmes tiesā, kurā valsts
zaudētu.
Diemžēl pensijas ir tieši tik lielas, cik patlaban strādājošie no saviem ienākumiem spēj iemaksāt sociālās apdrošināšanas budžetā. Un tieši tas ir nesaskaņu, pretrunu un emociju pamatā Foto: Normunds Mežiņš, A.F.I. |
Pensijas nevar pārsniegt apdrošināšanas iemaksu apjomu
Kā radās mazās pensijas, cik
taisnīga vai netaisnīga ir pensiju sistēma, par to “LV” stāsta
Labklājības ministrijas valsts sekretāra vietnieks Ingus
Alliks:
“Kad Latvija atguva neatkarību, viens no valsts uzdevumiem bija
izveidot savu sociālās drošības, arī pensiju, sistēmu. Jau
1990.gadā tika pieņemts pirmais likums par valsts pensijām, kurā
ietvertie nosacījumi daudz neatšķīrās no padomju laikā
bijušajiem, tomēr pāreja uz tirgus ekonomiku atklāja, ka tas nav
darbotiesspējīgs, jo valsts finansiālu un ekonomisku apsvērumu
dēļ nespēja pildīt saistības, kuras bija uzņēmusies. Kā
risinājumu pārejas laikā 1993. gadā pieņēma likumu par pensiju
pagaidu aprēķināšanas kārtību, kurš toreiz atbilda tābrīža
situācijai, kad parādījās bezdarbs, bija milzīga inflācija,
notika naudas reforma. Pensijas apmēru noteicošie lielumi bija
tautsaimniecībā nodarbināto vidējā darba alga noteiktā periodā un
katras personas individuālais darba stāžs. Protams, pensiju
apmēri un to atšķirības starp pensionāriem bija salīdzinoši
nelielas. Turklāt šāda sistēma nemotivēja strādājošos maksāt
sociālos maksājumus, kas ir avots pensiju izmaksai.
Jaunais 1995. gada pensiju likums veidots, jau ievērojot visus
demogrāfiskos un ekonomiskos priekšnoteikumus. Tiesa, 1993. gadā
noteiktās pensijas netika pārrēķinātas, jo, izvērtējot situāciju
1996.gadā, kad tika ņemta vērā iepriekšējā – 1995.gada vidējā
alga – 85 lati, tās vairumam pensionāru būtu izrādījušās mazākas
par tobrīd saņemto. Taču jaunajā likumā tā saukta vecajām
pensijām tika paredzēts zināms aizsargmehānisms – indeksācija,
ievērojot patēriņa cenu pieaugumu un kopš 2002. gada arī daļu no
reālā algas pieauguma. Realitātē kopš 1996.gada visas šīs
pensijas ir palielinājušās atkarībā no šiem faktoriem, un arī
patlaban nav būtisku atšķirību starp “veco” un pēc 1996.gada
piešķirto pensiju vidējiem apmēriem. Tomēr pensijas apmērs valstī
ir relatīvi zems, lai gan tas aptuveni atbilst minimālās algas
līmenim. Tas skaidrojams ar iedzīvotāju nelielajiem darba
ienākumiem, no kuriem tiek veiktas sociālās iemaksas un uz kuriem
balstoties tiek rēķinātas pensijas.
Ja arī tagad aprēķinātās pensijas spēj nodrošināt atvietojumu
vismaz 40% no cilvēka darba ienākumiem, kas atbilst Eiropas
valstu labākajiem standartiem, tad zemās darba samaksas dēļ daļai
pensionāru pensijas sanāk tik mazas, ka tiem jāpiešķir garantētā
minimālā pensija. Tādējādi tiek pārdalīti valsts pensiju budžeta
līdzekļi mazturīgo pensionāru labā.
Jaunais pensiju likums tika veidots, lai parādītu sasaisti starp
apdrošināšanas iemaksām un pensijas lielumu jau reformas sākuma
gados, kā arī bija svarīgi, lai cilvēkiem būtu motivācija maksāt
un līdzekļi vispār ieplūstu sociālās apdrošināšanas budžetā.
Tādēļ pensionāriem, kas pensionējās pēc 1999. gada, pensijas tika
aprēķinātas, ņemot vērā viņu veiktās sociālās iemaksas no 1996.
līdz 1999. gadam. Iespējams, ka, paredzot citus faktorus,
pietiekami netika novērtēts cilvēku godaprāts un tas, ka
atsevišķi indivīdi, pārsvarā pašnodarbinātie, ļaunprātīgi
izmantos jauno iespēju un veiks tik lielas un neadekvātas
iemaksas, radot sev tagad asas diskusijas izraisījušās ‘’lielās
pensijas”.
Patlaban minimālās pensijas, pretēji B. Pelses domām, nav un
netiek nonivelētas, tām ir trīs gradācijas atkarībā no darba
stāža.
Kāpēc tomēr pensijas ir tik mazas? Tās ir tieši tik lielas, cik
patlaban strādājošie no saviem ienākumiem spēj iemaksāt sociālās
apdrošināšanas budžetā. Kad pieaugs darba ienākumi, būs arī
lielākas pensijas.”
Valdības atbalstītie risinājumi
Pirmais – valdība ir akceptējusi trīs priekšlikumus: no 2004. gada 1. oktobra veikt pensiju indeksāciju pensijām, kuru apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru (105 lati), piemērojot patēriņa cenu indeksu un 50% no apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma (šobrīd tie ir 25%). U. Klapkalne sacīja, ja pensiju indeksācija pēc šādiem noteikumiem būtu notikusi pagājušā gada rudenī un pensionāri papildus saņemtu divus latus četrdesmit santīmus, šā gada oktobrī summa varētu būt lielāka, jo ir audzis pašu pensiju apjoms, kuru indeksē, tie varētu būt trīs lati, varbūt arī vairāk. Otrais – no 2005. gada 1. janvāra atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem paredzēts noteikt piemaksu pie minētajām pensijām par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1996. gada 1. janvārim. Pensijas apjoms līdz ar piemaksām nedrīkstēs pārsniegt 80 latus. 2005. gadā tas no valsts sociālās apdrošināšanas budžeta varētu prasīt 28 līdz 39 miljonus latu. Tāpat valdība atbalstījusi priekšlikumu no 2005. gada 1. janvāra atcelt obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksu maksimālo apmēru ierobežojumu (šobrīd tie ir 9900 lati), bet noteikt ierobežotu saņemamo sociālās apdrošināšanas pakalpojumu apjomu. Ministru kabinets uzdevis Labklājības ministrijai kopā ar Finanšu ministriju vienoties, kā pakāpeniski dzēst valsts sociālās apdrošināšanas budžeta parādu valsts pamatbudžetam.
Mazās pensijas varētu finansēt no diviem avotiem
Kā finansēšanas avots visiem mazo
pensiju palielināšanai veicamajiem pasākumiem ir paredzēts
sociālās apdrošināšanas budžets, kas veidojas no katra nodokļu
maksātāja veiktajām sociālajām iemaksām un no kura katrs cilvēks
saņem pakalpojumu atbilstoši savām iemaksām. Līdz ar to rodas
jautājums, cik taisnīgi pret šodienas sociālo iemaksu veicējiem
būtu visas pārejas laika pensionāru problēmas risināt tikai ar
valsts sociālās apdrošināšanas budžeta palīdzību.
Labklājības ministrijas parlamentārā sekretāre Ilze
Stobova “LV” atzina, ka godīgāk un arī efektīvāk būtu, ja
valsts pamatbudžets nāktu talkā risināt mazo pensiju
paaugstināšanu. “Protams, mazās pensijas ir jāpaaugstina, tuvinot
vismaz iztikas minimumam. Taču tajā pašā laikā nedrīkst uzlikt
vēl lielāku slogu nodokļu maksātājiem, jo valsts politika ir
nodokļu samazināšana.” I. Stobova uzsvēra, ka labklājības
ministre Dagnija Staķe, stājoties amatā, par vienu no ministrijas
prioritātēm noteica mazo pensiju paaugstināšanu, taču tā var
notikt tikai sociālās apdrošināšanas budžeta iespēju ietvaros vai
arī naudai ir jānāk no valsts pamatbudžeta. Labklājības
ministrijas parlamentārā sekretāre pastāstīja, ka pērnā gada
pavasarī Labklājības ministrija iesniegusi priekšlikumu valdībai,
kā minimālās pensijas varētu paaugstināt par 15 latiem,
sasniedzot 60 latu robežu. Tas no valsts pamatbudžeta prasītu 24
miljonus latu. Pielikumu nevar realizēt no sociālās
apdrošināšanas budžeta, jo tas vienkārši nebūtu godīgi pret
šodienas sociālo iemaksu veicējiem. Līdz ar to šīm pensijām būtu
divi finansēšanas avoti: sociālās apdrošināšanas budžets un
valsts pamatbudžets. Diemžēl valdība šo priekšlikumu
noraidīja.
Ministrija no izstrādātās koncepcijas apstiprinātajiem
priekšlikumiem pilnībā atbalsta to, ka mazo pensiju indeksācija
par 50% tiešām varētu notikt no sociālās apdrošināšanas budžeta
(kā to arī nosaka likums), taču piemaksām par darba stāžu būtu
jānāk no valsts pamatbudžeta, jo apdrošināšanas budžets to nevar
“pacelt”. Lai dzēstu sociālās apdrošināšanas budžetu, valsts
pamatbudžetam būtu jānoraksta 150 miljoni latu (pamatsumma – 86
miljoni latu plus vēl kredītprocenti). Diezin vai valsts to var
atļauties. I. Stobova atzina, ka uz iespēju pilnībā dzēst parādu
vērtē visai skeptiski. Runa varētu būt tikai par kredītprocentu
dzēšanu. I. Stobova arī piebilda, ka sociālās apdrošināšanas
budžets, kurā ir nauda un tā regulāri nāk klāt, ir liels
kārdinājums politiķiem, kas to gribētu izmantot dažādu sasāpējušu
jautājumu risināšanai. Taču tā ir ļoti viegli pazaudēt tik grūti
nākušo cilvēku uzticību apdrošināšanas budžetam.
Par priekšlikumu atcelt “griestus” lielajām algām, bet ierobežot
pretī saņemto pakalpojumu apjomu I. Stobova sacīja, ka tas nav
taisnīgs risinājums, jo, atceļot iemaksu “griestus”, cilvēks
maksās par pakalpojumu, kuru viņš nevarēs saņemt pretī. Ja Saeima
to apstiprinās, būs cilvēku sūdzības Satversmes tiesā un prāvas,
kurās valsts, visticamāk, zaudēs.
Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas priekšsēdētājas biedre
Silva Bendrāte “LV” uzsvēra, ka par valdības
apstiprinātajiem koncepcijas priekšlikumiem būs spraigas debates
Saeimā. Arī viņa atzina, ka pret šodienas nodokļu maksātāju
nebūtu taisnīgi visu atbildību par mazajām pensijām novelt uz
sociālās apdrošināšanas budžetu. Par finanšu avotiem deputāti vēl
diskutēs, bet kā vienu no reālākajiem situācijas risinājumiem S.
Bendrāte saskata iespēju dzēst sociālās apdrošināšanas budžeta
parādu valsts budžetam. Taču deputāte uzsvēra, ka, labi pildoties
budžetam, nav izslēgts, ka mazajām pensijām tiešām varētu būt
divi finansēšanas avoti. S. Bendrāte nevērtēja atzinīgi sociālās
apdrošināšanas iemaksu “griestu” atcelšanu.
Mazo pensiju paaugstināšanas iespējamo finanšu avotu izvēle,
protams, būs politiska izšķiršanās, kas ietekmēs mūs visus,
sociālo iemaksu veicējus. Jo šobrīd pieņemtie lēmumi par sociālās
apdrošināšanas budžetu ietekmēs ne tikai mūs, bet arī mūsu bērnu
un mazbērnu iespējas saņemt vai nesaņemt pensijas.
Rūta Kesnere, “LV”