
Valsts sekretāru 22.janvāra sanāksmē
Nobeigums.
Sākums – “LV” Nr.12, 23.01.2004.
Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu “Par
novadu izveidošanu 2004. un 2005.gadā”.
Administratīvi
teritoriālās reformas (ATR) likumā noteiktie uzdevumi, kas
saistīti ar vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās
reformas pirmo posmu, ir izpildīti. Pēc vietējo pašvaldību
iniciatīvas ir izveidoti 19 novadi. Ir veikta administratīvo
teritoriju izpēte. Ņemot vērā Administratīvi teritoriālās
reformas padomes apstiprināto metodiku, eksperti izstrādājuši
novadu izveidošanas projektu, kuru Ministru kabinets pieņēmis par
pamatu administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai. ATR
likumā nav noteikta kārtība, kādā realizēt administratīvi
teritoriālās reformas otro posmu pēc 2003.gada 31.decembra visā
Latvijas Republikas teritorijā, tāpēc nepieciešams likums, kurā
būtu noteikta kārtība un uzdevumi administratīvi teritoriālās
reformas pabeigšanai.
Likumprojekts nosaka kārtību, kādā izveido novadu administratīvās
teritorijas, un kārtību, kādā šajās teritorijās darbu sāk novadu
pašvaldības. Likumprojektā ir noteikts, ka no valsts budžeta
finansē valsts atbalsta programmu novadu infrastruktūras
attīstībai.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas
lietās sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Reģionālās attīstības finansējuma piešķiršanas
kārtība”.
Reģionālās attīstības likumā noteikts, ka
Ministru kabinets nosaka reģionālās attīstības finansējuma
piešķiršanas kārtību un Eiropas Savienības struktūrfondu
finansējuma vadības kārtību.
Noteikumu projektā noteikta reģionālās attīstības finansējuma
pieprasījuma iesniegšanas, projektu izvērtēšanas, finansējuma
piešķiršanas un finansējuma izlietojuma uzraudzības kārtība.
Finansējumu reģionālajai attīstībai piešķir no Reģionālā fonda un
valsts budžeta mērķdotācijām. Reģionālais fonds darbojas kā
reģionālās attīstības instruments, kura uzdevums ir sniegt tiešo
finanšu atbalstu pašvaldību un īpaši atbalstāmo teritoriju
uzņēmējdarbības attīstības projektiem.
Eiropas Savienības struktūrfondu
finansējuma vadības kārtību nosaka Ministru kabineta 2003.gada
2.septembra noteikumi Nr.500 “Noteikumi par Eiropas Savienības
struktūrfondu vadības, uzraudzības, kontroles un novērtēšanas
institucionālo sistēmu”.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Kultūras, Labklājības, Satiksmes, Vides ministrijā, Korupcijas
novēršanas un apkarošanas birojā, Latvijas Pašvaldību savienībā,
Nacionālajā trīspusējās sadarbības padomē, Valsts kontrolē,
Valsts kancelejā;
– pieteica izskatīšanai
Ministru kabinetā likumprojektu “Par apdzīvoto vietu
statusu”.
Likums “Par Latvijas Republikas administratīvo
teritoriju izveidošanu un apdzīvoto vietu statusa noteikšanu”
nosaka, kādas apdzīvotās vietas ir Latvijā, kā izveido un likvidē
apdzīvotās vietas, kā arī piešķir tām nosaukumus, veic to
uzskaiti. Lai realizētu administratīvi teritoriālo reformu
Latvijā līdz 2005. gada pašvaldību vēlēšanām, ir izstrādāts
likumprojekts “Par novadu izveidošanu 2004.un 2005.gadā”. Lai
nerastos pretruna ar iepriekšminēto likumu un likumprojektu “Par
novadu izveidošanu 2004. un 2005.gadā”, ir izstrādāts
likumprojekts “Par apdzīvoto vietu statusu”.
Šī likumprojekta būtība ir noteikt, kādas apdzīvotas vietas ir
Latvijā, kā apdzīvotām vietām piešķir un pārdēvē nosaukumus, veic
to uzskaiti un reģistrāciju.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Labklājības, Satiksmes, Veselības, Vides ministrijā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
Īpašu uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts
kancelejā.
Tieslietu ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Valsts ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeoinformācijas sistēmu
likums”.
Latvijas ģeodēzijas, kartogrāfijas un
ģeoinformācijas sistēmu darbību normatīvie akti pietiekami
neregulē. Šīs darbības tiek veiktas, tikai pamatojoties uz
1992.gada 15.decembra likumu “Par Valsts zemes dienestu” un
Valsts zemes dienesta nolikumā noteiktajām tiesībām izdot
minētajās jomās instrukcijas u.c. normatīvos aktus, kuri ir
obligāti valsts un pašvaldību institūcijām, fiziskajām un
juridiskajām personām. Pamatojoties uz minēto, ar Valsts zemes
dienesta 1999.gada 9.februāra rīkojumu Nr. 37 tika apstiprināti
“Norādījumi par valsts ģeodēzisko un kartogrāfisko darbu
veikšanu”. Esošā ģeodēzijas, kartogrāfijas darbības un
Ģeoinformācijas sistēmas reglamentācija neatbilst Valsts
pārvaldes likumam.
Likums radīs juridisku pamatu valsts ģeodēziskās, kartogrāfiskās
un ģeoinformācijas sistēmu darbības sakārtošanai valstī, noteiks
galvenos pamatprincipus un vienotu kārtību, kura jāievēro, veicot
darbību minētajās jomās un sagatavojot informāciju
(produkciju).
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Aizsardzības, Ārlietu,
Ekonomikas, Iekšlietu, Izglītības un zinātnes, Kultūras,
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Satiksmes, Veselības,
Vides, Zemkopības ministrijā, Ministru prezidenta biedra birojā,
Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās sekretariātā,
Valsts kancelejā.
Vides ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu
“Grozījumi Ūdens apsaimniekošanas likumā”.
Likumprojekta
uzdevums ir precizēt atsevišķas Ūdens apsaimniekošanas likuma
normas. Tiek precizēts virszemes un pazemes ūdeņu iedalījums
kvalitātes klasēs, lai to skaits atbilstu citās ES dalībvalstīs
izmantotajam un datus par ūdeņu stāvokli būtu iespējams
savstarpēji salīdzināt.
Likumā precizēts termiņš uzdevumu izpildei. Jau pašlaik divi
tiesību akti nosaka prasības peldūdeņu monitoringam, un izmaiņas
šajās prasībās būs nepieciešamas tikai pēc jaunās peldūdeņu
direktīvas pieņemšanas Eiropas Savienībā. Minēto direktīvu
plānots pieņemt 2004. gada beigās, dodot dalībvalstīm divus gadus
tās prasību iestrādei nacionālajā likumdošanā. Tāpēc
likumprojekts paredz izstrādāt jaunus nosacījumus par peldūdeņu
un peldvietu monitoringu līdz 2006.gada beigām.
Atbilstoši Administratīvā procesa likumam tiek papildināts likuma
pants par ūdens resursu lietošanas atļauju izsniegšanu. Tā kā
pašreiz lēmuma pieņemšanas kārtību un termiņus ūdens resursu
lietošanas atļauju izsniegšanai, kas pēc būtības ir
administratīvais akts, nosaka noteikumi, bet pēc Administratīvā
procesa likuma spēkā stāšanās citādus termiņus var paredzēt tikai
ar likumu, tad ir nepieciešams noteikumos ietverto termiņu
regulējumu paredzēt likumā. Rezultātā izstrādātie grozījumi
nodrošinās atļauju izsniegšanas procedūru juridisku saskaņošanu
ar administratīvā procesa regulējumu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības
ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Latvijas Pašvaldību savienībā, Valsts kancelejā,
saskaņojumi jāsniedz līdz 29.janvārim.
Zemkopības ministrija
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Augu karantīnas noteikumi”.
Šobrīd Latvijā ir spēkā
Ministru kabineta 1999.gada 19.oktobra noteikumi Nr.355 “Augu
karantīnas noteikumi”, šajos noteikumos nepieciešams iestrādāt
normas, lai pabeigtu tiesību aktu saskaņošanu augu karantīnas
jomā un noteikumos kopš to pieņemšanas nav veikti nekādi
grozījumi, bet Latvijas Republikas un arī Eiropas Savienības
likumdošanā šajā laika posmā notikušas pārmaiņas. Tā kā
nepieciešamo grozījumu skaits ir liels, tika izstrādāti jauni
Ministru kabineta noteikumi.
Noteikumu projekts izstrādāts, lai pašreiz spēkā esošos
noteikumus saskaņotu ar Eiropas Savienības likumdošanā
noteiktajām prasībām attiecībā uz augu karantīnu, paredzot
ieviest: aizsargājamo zonu noteikšanas un uzturēšanas kārtību,
robežkontroles punktu iekārtošanas prasības, informācijas
sniegšanas kārtību Eiropas komisijai. Noteikumu projektā
iekļautas arī normas, kas precizē pašreizējos noteikumos
iekļautās normas, kuras regulē augu pasu izsniegšanu.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ārlietu,
Ekonomikas, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu, Veselības,
Vides ministrijā, Īpašu uzdevumu ministra bērnu un ģimenes lietās
sekretariātā, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojā, Valsts
kancelejā;
– pieteica izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu
“Meliorācijas sistēmu ekspluatācijas un uzturēšanas
noteikumi”.
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši
Meliorācijas likuma pilnvarojumam, saskaņā ar to Ministru
kabinetam jāizdod meliorācijas sistēmu ekspluatācijas un
uzturēšanas noteikumi, reglamentējot prasības, kuras zemes
īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam jāievēro meliorācijas
sistēmu izmantošanā, kopšanā un saglabāšanā.
Noteikumu sagatavošanas nepieciešamību raksturo tas, ka ar
Meliorācijas likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums “Par
meliorāciju” un saskaņā ar to Zemkopības ministrijas izdotā
“Meliorācijas sistēmu būvju un ierīču ekspluatācijas
instrukcija”. Ministru kabineta noteikumu projektā saglabātas
instrukcijā noteiktās meliorācijas sistēmu ekspluatācijas un
uzturēšanas prasības.
Projekts nodots saskaņošanai Finanšu, Tieslietu, Ekonomikas,
Satiksmes, Vides ministrijā un Latvijas Pašvaldību savienībā.
Valsts kancelejas Komunikācijas departaments