Kod kurā pirkstā gribi, visi sāp
2004. gada 1.
janvārī Latvijas cietumos atradās 8231 ieslodzītais, tajā
skaitā 3269 apcietinātie un 4962 notiesātie. Penitenciārais
koeficients – 355 (ieslodzīto skaits uz 100 tūkstošiem
iedzīvotāju), kas salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm ir
augsts. IeVP dati |
Cietumu rūpju lokā – izglītība, apmācība, nodarbinātība
Cietumu sistēma Latvijā. Norises brīvības atņemšanas iestādēs ir sabiedrības spogulis visā tās sasāpējušo problēmu daudzveidībā. Situāciju cietumos un aktuālākos jautājumus, kuriem steidzami nepieciešams risinājums, “Latvijas Vēstnesim” skaidro Ieslodzījuma vietu pārvaldes (IeVP) priekšnieks Dailis Lūks.
Foto: Arnis Blumbergs, “LV |
Latvijas cietumu sistēmu veido
IeVP un tās pakļautībā esošās piecpadsmit brīvības atņemšanas
iestādes. Cietumu sistēmas izveides pamatā ir progresīvās soda
izpildes principi ar iestāžu un ieslodzīto iedalījumu pēc
drošības kritērijiem un ieslodzīto iespējām uzlabot savu stāvokli
brīvības atņemšanas soda izciešanas laikā. “Būtiski, no kāda
atskaites punkta vērtējam cietumus Latvijā. Ja no 1991.gada, tad
progress ir acīmredzams. Pērn, piemēram, pilnībā pārgājām uz
profesionālo apsardzi. Ja no tā, kādas perspektīvā ir ieceres, –
esam patālu no vēlamā. Proti, ieslodzījuma vietas nav no citas
realitātes un situācija tajās atkarīga no sociālekonomiskā
stāvokļa valstī. Piemērs. Populāras ieslodzīto sūdzības ir par
ēdienu. Bijušas prasības pusdienās piedāvāt zivi, vistu un gaļu,
lai katrs var izvēlēties sev tīkamāko. Kāpēc ne? Nebūtu slikti...
Bet, samērojot šīs prasības ar kopējo situāciju valstī, to
izpilde ir utopija,” teic D.Lūks.
Smagā finansiālā situācijā cietumi atrodas jau ilgu laiku – ik
gadu finanšu resursu deficīts pārsniedz 30 procentus no vajadzīgā
apjoma, līdz ar to nav iespējas pilnībā izpildīt likumu un
normatīvo aktu prasības. Bet cenas (piemēram, elektroenerģijai,
siltumapgādei, ūdenim un kanalizācijai, degvielai un saimniecības
materiāliem) pieaug, tātad cietumu uzturēšanas, ieslodzīto
higiēnas un gultas piederumu iegādes finansējums ir nepietiekams.
Divpadsmit gados nav atrisināta arī notiesāto apgāde ar apģērbu.
“Ja salīdzina ar 1999.gadu, šogad cietumu uzturēšanai piešķirti
tikai 70 procenti no tā finansējuma, kāds bija toreiz.
Investīcijās šogad nulle. Tātad neko necelsim. Centrālcietuma
slimnīcas rekonstrukcijas projekts izstrādāts, bet tas arī viss.
Rekonstrukcijai naudas nav, un slimnīca joprojām ir katastrofālā
stāvoklī. Taču izmantot citu ārstniecības iestāžu pakalpojumus ir
apgrūtinoši, jo sabiedrībai ir bīstama liela skaita ieslodzīto
konvojēšana uz publiskajām medicīnas iestādēm. Ilgtermiņa
projekta – Olaines tuberkulozes slimnīcas celtniecība –
īstenošana arī apstājusies. Cerēsim, ka nākamgad... Taču
jāatceras – IeVP ir izpildītāji. Ja valdība, saņēmusi pilnīgu
informāciju par situāciju cietumu sistēmā, uzskata, ka piešķirtie
līdzekļi ir pietiekami, mums ar tiem jāiztiek,” skaidro IeVP
priekšnieks. “Ja naudas iedalīts tikai tik daudz, lai knapi spētu
eksistēt, strādājam budžeta ietvaros. Taču ir virkne likumu,
kuros noteikts, ka jābūt tam, tam un tam. Vai šie likumi nav
jāpilda? Ir. Taču šo normu izpildei finansiālā seguma nav. Līdz
ar to atrodamies diezgan interesantā situācijā.”
Uz mūžu ieslodzīto izmitināšana
Apturēti arī Jelgavas cietuma
bijušā ražošanas korpusa rekonstrukcijas darbi. Tajā bija
paredzēts izvietot tos ieslodzītos, kuriem piespriests mūža
ieslodzījums. Tā saukto mūžinieku skaita ikgadējais pieaugums
radījis nepieciešamību steigšus risināt viņu izmitināšanas
jautājumu. Jāņem vērā, ka atsevišķu notiesāto psiholoģiskā
stāvokļa dēļ tos nevar ievietot divvietīgā kamerā. Jau šobrīd nav
iespējams uz mūžu ieslodzītos izvietot pilnībā atbilstoši Sodu
izpildes kodeksa prasībām.
Latvijā ir 29 uz mūžu ieslodzītie (12 personām spriedums vēl nav
stājies spēkā). D.Lūks skaidro situāciju: “Pēdējā laikā vidēji
gadā viņu skaits pieaug par desmit cilvēkiem. Un nākotnē uz mūžu
notiesāto būs vēl vairāk. Jelgavas cietumā speciālā korpusa
izbūve iekonservēta, šogad Daugavpils cietumā pielāgosim vienu
stāvu, lai tur varētu izvietot daļu uz mūžu ieslodzīto. Taču pēc
dažiem gadiem arī Daugavpils cietums kļūs par šauru. Ideālā
variantā šādām vietām vajadzētu būt vairākām. Viens no iemesliem
– nosēdēt visu atlikušo mūžu vienās un tajās pašās sienās ir
psiholoģiski ļoti nomācoši. Bet tā – būtu iespēja pārvest uz citu
cietumu. Ārvalstu kolēģi atzinuši, ka arī pie viņiem pastāv šāda
problēma. Psiholoģiski smags darbs ir apsargiem, kuriem jāuzmana
uz mūžu ieslodzītie. Vienmēr jāpatur prātā notiesāto filozofija –
otru mūža ieslodzījumu vairs neiedos, tātad...”
Narkomānijas izplatība
Sabiedrībā aktuālā narkomānijas problēma pēdējos gados samilzusi arī cietumos. Pirms četriem gadiem brīvības atņemšanas iestādēs bija aptuveni septiņi procenti narkotiku lietotāju, šobrīd jau aptuveni ceturtā daļa ieslodzīto uzskatāmi par lietotājiem. IeVP priekšnieks neslēpj, ka daļa no viņiem ir bezcerīgi – morāli un fiziski sagrauti: “Nopietni izvērtēsim iespēju cietumos izveidot narkoloģiskos dienestus, kas pārprasto cilvēktiesību dēļ deviņdesmito gadu sākumā tika likvidēti, motivējot likvidāciju ar to, ka cilvēkam tiesības izvēlēties – ārstēties vai ne. Taču arī sabiedrībai ir tiesības dzīvot drošā vidē. Bet tai nākas ciest, kad narkomāni iziet no ieslodzījuma vietām un atkal no jauna sāk iegūt līdzekļus narkotiku iegādei noziedzīgā ceļā. Narkotikas – tās ir dzinulis nebeidzamam aplim – cietums, brīvība, cietums. Un cik cilvēku cieš šajā riņķadancī?”
Trīs pamatproblēmas
Ieslodzītie lieliski pārzina
cietumu sistēmas trūkumus, un daži no viņiem tos izmanto kā
trumpjus, uz kuru bāzes balstīt savas sūdzības dažādām instancēm.
Taču neviena sistēma nekad nav bijusi perfekta un tā jāvērtē
reālo pilnveidošanās iespēju kontekstā. IeVP priekšnieks kā
būtiskākās min trīs problēmas, kuras vismaz daļēji atrisinot,
tiktu sperts būtisks solis uz priekšu:
“Galvenās problēmas ir tās pašas, kas deviņdesmito gadu sākumā, –
nodarbinātība, medicīniskā aprūpe un izglītība. Cietumu sistēma
valstī ir visunikālākā – tai jārūpējās ne tikai par
iepriekšminētajām jomām, kas ārpus brīvības atņemšanas iestādēm
ir konkrētu ministriju rūpju loks, bet arī jānodrošina
saimnieciskā apgāde, mācītāju pieejamība, jāveic operatīvais
darbs un tā tālāk. Mums jādara viss. Ja tīri formāli definētu
cietumu administrācijas pienākumu loku, tai būtu vien
jānodrošina, lai ieslodzītais cilvēcīgos apstākļos nosēž no zvana
līdz zvanam tādā režīmā, kā noteikusi tiesa. Taču iepriekšminētās
problēmas nedrīkstam no sevis novelt, jo neviens cits tās
nerisinās. Un TUR taču sēž dzīvi cilvēki. Šī situācija
cietumu priekšniekus padara par ķīlniekiem – IeVP principā
spiesta labot kļūdas, ko pieļāvušas citas sistēmas, un tai
jācīnās ar sekām. Īpaši izglītībā, medicīnā, nodarbinātībā.
Šobrīd brīvības atņemšanas iestādēs nokļūst cilvēki ar piecām
sešām hroniskām slimībām vai ielaistām kaitēm. Nokļūst ne tikai
tādi, kuriem nav pamatizglītības, bet pat pilnīgi analfabēti. Par
arodu prasmēm pat nerunāsim. Ja šāda sabiedrības daļa
sakoncentrēta vienkopus, protams, tālredzīgāk būtu to izārstēt,
izglītot, apmācīt kādā profesijā un nodarbināt. Ne tikai
ieslodzīto pašu labad – iegūs visa sabiedrība. Taču šo problēmu
risināšanai katastrofāli trūkst līdzekļu. Naudas nav. Un te vietā
senais teiciens – skopais maksā divreiz. Neatrisinot notiesāto
vispārējās un profesionālās izglītības iespējas cietumos, tas
negatīvi ietekmē ieslodzīto sociālās uzvedības korekciju.
Bijušais ieslodzītais atgriežas brīvībā faktiski
nekonkurētspējīgs darba tirgū. Pēc neilga laika viņš ir atpakaļ
cietumā. Bet īsajā laika sprīdī šis cilvēks, ja viņš sirgst ar
kādu slimību, jau paguvis inficēt daudzus citus. Tādējādi,
ekonomējot līdzekļus šajā jomā, valsts pēc tam zaudē ievērojami
vairāk.”
Ieslodzīto veselības stāvokļa ziņā situācija ir bēdīga. HIV
inficēto skaits pieaudzis, daudz notiesāto sirgst ar aktīvo
tuberkulozes formu, kas rezistenta pret daudzām līdz šim
efektīvām zālēm. Turklāt pieaug to slimnieku skaits, kuriem
konstatēta kombinētā HIV un tuberkulozes infekcija. Jārēķinās arī
ar tādu cilvēku kategoriju, kuri mērķtiecīgi ar devīzi “Man no
valsts pienākas!” centušies nokļūt cietumā, lai uzlabotu
veselības stāvokli. Piemēram, par brīvu ieliktu zobu protēzes,
kas brīvībā izmaksātu pāris simtu latu. Arī bezpajumtnieku
problēma skar brīvības atņemšanas iestādes – šie cilvēki apzināti
vēlas nokļūt cietumos, lai izmantotu tos par ziemas mītni.
Bāze, kas ļauj notiesātajam uzlabot savu stāvokli cietumā, ir
sakārtota – šo iespēju nodrošina progresīvā soda izciešanas
sistēma. Taču ieslodzītais jāsagatavo arī dzīvei brīvībā.
Aptuveni viena trešā daļa notiesāto ir tādi, kuri patiesi vēlētos
savu dzīvi mainīt, teic IeVP priekšnieks, uzsverot, ka valstij
šādiem cilvēkiem jāpalīdz. Piespiedu kārtā nevienu nevar apmācīt
un izglītot, taču, ja ieslodzītais atvērts pozitīvām pārmaiņām,
tam obligāti jādod iespēja. Tuvākajā nākotnē IeVP centīsies
panākt, lai visos cietumos būtu vienādas iespējas iegūt izglītību
un notiktu profesionālā apmācība. Pretējā gadījumā situācija ir
neloģiska – piemēram, Valmieras cietumā ieslodzītais mācījies
vidusskolā, bet, kad pārcelts uz citu cietumu ar citu režīmu,
viņš nevar mācības turpināt. Vai ieguldītais darbs nav
vējā?
Bijušo ieslodzīto integrācija sabiedrībā ir ļoti aktuāla. Ja vide
cilvēku nepieņem, tas atkārtoti nokļūst cietumā. Piemērs, kas
raksturo problēmas būtību. Notiesātais apguvis galdnieka arodu un
kļuvis par labu amatnieku. Atgriežoties brīvībā, darbā viņu
neviens nepieņem. Cilvēks vairākas dienas nosēž pie cietuma
vārtiem, lūdzot, lai to ielaiž atpakaļ. Galu galā liek lietā
draudus – ja nelaidīs cietumā, viņš, lai sasniegtu savu mērķi,
kādu piekaušot.
Ieslodzīto parāds – miljoni
Notiesāto nodarbinātības nepieciešamība jāvērtē arī no civilprasību apmierināšanas cietušajiem aspekta. Pērnā gada aplēses, sasummējot tiesu izpildrakstos noteiktās zaudējumu atlīdzības, liecina, ka kopumā ieslodzītie cietušajiem nav samaksājuši vismaz 2,5 miljonus latu (no tiem neapmaksātā summa valstij – 353 541 lats). “Dažkārt rodas iespaids, ka Latvijā tikai uz vienu kategoriju iedzīvotāju attiecas cilvēktiesības. Un tie ir ieslodzītie. Noslepkavoto tuviniekiem, piekautajiem, aplaupītajiem, apzagtajiem – tiesību nav. Vai šiem cietušajiem ir jelkādas cerības saņemt kompensāciju, ko noteikusi tiesa, apmierinot civilprasību? Lielākā daļa ieslodzīto, kuri, starp citu, rupji pārkāpuši citu cilvēku pamattiesības, nestrādā un naudas tiem nav. Sirmgalve, 2.grupas invalīde, tieslietu ministram bija uzrakstījusi lūgumu, lai viņas dēla slepkavu liek pie darba. Motivācija – tad ieslodzītais varētu segt bēru izdevumus. Proti, pensionāre ciematā no kaimiņiem aizņēmusies naudu, bet nav taču ko atdot! Un visi viņu saukā par bezgodi. Šis piemērs raksturo sistēmas nepilnību. Notiesātais dzīvo pilnā valsts apgādībā, pārtikdams no nodokļu maksātāju naudas, bet cietušajam, kurš arī maksā nodokļus, nav garantēta iespēja saņemt atlīdzību par tam nodarītajiem materiālajiem zaudējumiem. Bet tiem, kuriem ir dota retā iespēja strādāt, tiek maksāta minimālā alga. Un šajā ziņā, salīdzinot ar citām valstīm, gan esam pirmrindnieki... Taču cietums nedrīkst būt peļņas avots,” par nodarbinātību brīvības atņemšanas vietās stāsta D. Lūks. Būtisks vēl viens aspekts – ar darbu nenodrošinātie ieslodzītie ir atkarīgi no naudas līdzekļiem, kurus tie var saņemt no cilvēkiem brīvībā. Līdz ar to aktuālāka kļūst mantiskā nevienlīdzība, kas rada sarežģījumus, piemēram, var veicināt noziegumu izdarīšanu cietumos un organizētās noziedzības pārstāvjiem dod iespēju manipulēt ar citiem notiesātājiem.
Risinājums – Probācijas dienests
Eiropas cietumu noteikumos
reglamentētajām normām atbilstošos apstākļos mūsu cietumos
uzturēti 70 procentu notiesāto. Ieslodzīto, kuri izdarījuši
smagus un sevišķi smagus noziegumus, ik gadu kļūst vairāk. Šobrīd
aptuveni 75 procenti notiesāto atrodas slēgta tipa cietumos,
tātad visstingrākajā režīmā. Vidējais brīvības atņemšanas termiņš
– 4,5 gadi. Pasliktinās arī kriminogēnais raksturs. Ja salīdzina
ar piecpadsmit, divdesmit gadu senu pagātni, nosacīti kvalitatīvā
ziņā kontingents kļuvis sliktāks. Penitenciārais koeficients mūsu
valstī – augsts. “Ieslodzīto skaita ziņā statistika ir bēdīga.
Tomēr tas ir formāls rādītājs. Situācija jāvērtē kopumā no valsts
kriminālsodu izpildes politikas, sociālekonomiskajiem apstākļiem,
tiesu kapacitātes. Nevar, neizanalizējot katras valsts situāciju,
salīdzināt datus ar ārvalstu statistiku – katrā zemē ir sava
vēsturiskā attīstība un sociālekonomiskās attīstības pakāpe,
likumdošana, tiesu prakse un filozofija kriminālsodu izpildē.
Atšķirības ieslodzīto kontingentā precīzi apliecina, ka nevar
salīdzināt nesalīdzināmas lietas. Piemēram, Norvēģijas cietumā,
kurā uz vienu notiesāto ir pieci brīvības atņemšanas iestādes
darbinieki un kurā sēžot vislielākie valsts ienaidnieki, lūdzu
raksturot kādu no bīstamākajiem noziedzniekiem. Viens no tiem –
24 gadus vecs lietuvietis, students, kas pieķerts, ievedot valstī
septiņus blokus cigarešu. Un pretstatiet šim noziedzniekam gados
jauno vīrieti, kuru Latvijā drīz tiesās par vairāk nekā 30
slepkavībām, kas izdarītas mantkārīgā nolūkā! Katrā valstī ir
individuāla situācija, kuras izvērtēšanā nedrīkst balstīties
tikai uz vispārīgiem kritērijiem.
Liels pluss ir tas, ka darbu sācis jaunizveidotais Probācijas
dienests, uz kuru nākotnē liekam lielas cerības. Godīgi sakot,
valstij ir lētāk un izdevīgāk piešķirt līdzekļus, lai novērstu
iedzīvotāju nokļūšanu cietumos, nekā uzturēt ieslodzītos,
vairojot recidīvu. Protams, cietumi nekad nebūs tukši, bet
problēmas būtība ir – cik un kas tajos atradīsies nākotnē.
Cerams, pēc pāris gadiem varēs izjust Probācijas dienesta atdevi.
Šī dienesta sūtību – atvieglot darbu visām institūcijām, arī
pašvaldībai. Ieguvēji būs visi. Kad Probācijas dienests spēs
aktīvi strādāt visā Latvijā, tas samazinās cietumos nonākušo
skaitu. Krimināllikumā taču paredzēti alternatīvi sodi brīvības
atņemšanai. Turklāt nosacīti notiesātajiem jāizjūt kontrole pār
sevi, lai viņi saprastu, ka saņēmuši sodu. Līdz šim nosacītais
sods pārsvarā netiek uztverts nopietni, īpaši nepilngadīgie
uzskata, ka viņi izsprukuši sveikā, un tas viņos vairo
visatļautības apziņu. Piemērs veiksmīgam Probācijas dienesta
darbam ir Igaunija. Kad 2000.gadā aktualizēju jautājumu par šādas
institūcijas izveides nepieciešamību Latvijā, rūpīgi iepazinos ar
tā modeli kaimiņvalstī. Igaunijā dienests darbu sāka ar spēju
lēcienu savā attīstībā. Darbiniekiem bija noteiktas labas algas,
pašam dienestam normāls finansējums, un tā lieta aizgāja ar
vērienu. Un rezultāti ir labi, piemēram, samazinājies
recidīvs.
Kopā ar Probācijas dienestu lielas cerības liekam uz Eiropas
Savienības sociālajiem fondiem. Nākotnē, izmantojot šīs iespējas,
spēsim sakārtot sasāpējušos jautājumus, piemēram, uzlabot
profesionālās apmācības iespējas un veicināt notiesāto
integrāciju sabiedrībā,” savu skatījumu par perspektīvām rezumē
D.Lūks.
Risinājumi, kā palīdzēt tiem ieslodzītajiem, kuri savu dzīvi
vēlas ievirzīt sabiedrībai nekaitīgā līdzāspastāvēšanas gultnē,
tiek aktīvi meklēti. Pagaidām gan situāciju brīvības atņemšanas
iestādēs IeVP priekšnieks spiests raksturot kodolīgi: “Kod kurā
pirkstā gribi, visi sāp.”
Ilze Apine, “LV”