Ko diena nākamā mums sola?
2004. gada pasaules ekonomikas attīstības prognozes
3. Eiropas Savienības lēnā, bet drošā attīstība
Laikam katrs no mums labprāt uzzinātu, kas viņu gaida rīt un parīt. Šajā sakarībā ievērosim, ka esam noteiktas sabiedrības locekļi, konkrētās valsts iedzīvotāji. Latvija ar 2004. gada 1. maiju kļūst par Eiropas Savienības (ES) pilntiesīgu locekli. Šīs integrētās apvienības panākumi un likstas turpmāk aizvien vairāk tieši un pastarpināti iespaidos Latvijas likteni, tās nākotni. Kaut vai tāpēc, ka mūsu valsts eksports arvien vairāk orientēsies uz 24 ES dalībvalstīm (ap 65% no kopējā eksporta). Gaidīt gaidītas ir ES uzņēmēju investīcijas kā nozīmīgs attīstības dzinējspēks. Visai nepieciešama ir arī ES finansiālā palīdzība (tieši atkarīga no apvienības ekonomikas augšupejas). Latvijas tautai nevar būt vienaldzīgi ES kopējās attīstības rezultāti! Savukārt arī Latvija sniegs savu artavu Eiropas Savienības kopējā lādē.
1. tabula
Prognoze: IKP pieauguma temps 2004. gadā, %
Valsts |
% |
Grieķija |
4,2 |
Īrija |
3,7 |
Spānija |
2,9 |
Lielbritānija |
2,8 |
Somija |
2,5 |
Zviedrija |
2,2 |
Dānija |
2,0 |
Luksemburga |
1,9 |
Austrija |
1,9 |
Beļģija |
1,8 |
Francija |
1,7 |
Vācija |
1,6 |
Itālija |
1,5 |
Portugāle |
1,0 |
Nīderlande |
0,6 |
Jauno dalīb- |
3,8 |
2.tabula
Valsts izdevumi pētniecībai, gada vidējie pieaugumi 1997.–2003.g., procentos1
Valstis |
% |
Spānija |
13,0 |
Zviedrija |
5,7 |
Itālija |
5,5 |
ASV |
5,5 |
Japāna |
4,7 |
Francija |
3,2 |
Polija |
2,2 |
Nīderlande |
1,8 |
Lielbritānija |
1,1 |
Vācija |
0,5 |
Iekšzemes
kopprodukta
pieaugums
Aizvadītajā gadā ES ekonomikas
attīstības temps bija gaužām pieticīgs. Bruņurupuča kustības
ātrums. Iekšzemes kopprodukta (IKP) pieaugums zem viena procenta
(0,9%), trīs reizes lēnāks nekā ASV, divas reizes gausāks nekā
Japānā. ES ģenerāldirekcija saimniecībai un finansēm prognozē, ka
apvienības ekonomika šogad sarosīsies un IKP, domājams, pieaug
par 2,1%. (Runa ir par 25 ES dalībvalstīm.) Nopietnas grūtības un
bažas pamatos paliks pagātnē, un gandrīz visas ES dalībvalstis
drošāk soļos pretī raženākai nākotnei. Visstraujāk attīstīsies
Grieķija un Īrija. Relatīvi augsts pieauguma temps būšot
jaunuzņemto dalībvalstu grupai.
Tikai nedaudz no stagnācijas skavām atraisīsies Nīderlande. Kāds
ir dažādu ES dalībvalstu prognozējamais attīstības soļa platums,
to rāda 1. tabula.
1. tabula liecina, ka saskaņā ar ES atbildīgās institūcijas
prognozi Eiropas Savienības līdzšinējo dalībvalstu vairākums
2004. gadā ar strauju izaugsmi lepoties nespēs. Progress
salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, kad virknei valstu bija
raksturīga stagnācija un pat iezīmējās recesijas draudi, ir
būtisks: turpmākā attīstība būšot stabila, droša. Mūs visai
interesē IKP pieauguma tempi jauno dalībvalstu grupā. Visai
ticami, ka tieši Latvija 2004. gadā spēs izcīnīt 25 valstu kopā
čempiones titulu ar visaugstāko ekonomikas izaugsmes rādītāju –
vairāk nekā sešiem procentiem. Nedaudz atpalikšot Lietuva.
Lielākā atstarpē sekošot Igaunija. No citām valstīm visstraujāk
ritēšot Polijas attīstība – IKP pieauguma temps ap 5%. Saprotams,
prognoze tikai norāda uz iespēju, raksturo varbūtību.
Vai Vācija saglabās
vadošo lomu ES?
Vairākus gadu desmitus Vācija
(VFR) bija ES nepārprotama līdere: visplašākā teritorija,
visvairāk iedzīvotāju, vislielākais ekonomiskais potenciāls,
augsta resursu atdeve, visizvērstākais eksports, teicama
produkcijas kvalitāte, stabili augšupejošs temps, minimāla
inflācija, visefektīvākā sociālā aprūpe, visbrangākie naudas
noguldījumi, rēķinot uz vienu iedzīvotāju. Vācija – sociālās
tirgus saimniecības paraugu paraugs. Esošos mīnusus pārsniedza
daudzi plusi.
Gāja gadi. 21.gs. sākumā ekonomikas barometra rādītājs no atzīmes
“skaidrs” pārvietojās uz atzīmi “apmācies” un tad uz trauksmes
signālu “vētra”. Pat pārliecinātiem optimistiem un sociālo
iekarojumu sargātājiem nācās atzīt, ka nav saules bez ēnas.
Medicīnas progress vairo veco cilvēku skaitu, aug pensionāru
saime. Tehnikas progress sekmē bezdarbu. Labklājības un
izglītības līmeņa pieaugums, partneru attiecības oficiāli
reģistrēto laulību vietā iegrožo dzimstību. Mazākam strādājošo
skaitam jāuztur lielāks skaits apgādājamo (bezdarbnieku,
pensionāru). Ievērojamais IKP apjoms ierobežo tā pieauguma
tempu.
Pasaules konjunktūras svārstības (augšupeju nomaina kritums)
smagi skāra Vācijas ekonomiku. Iepriekšējie panākumi daļēji
iemidzināja gan vācu uzņēmējus, gan ierēdņus. Vājinājās vērība
pret inovācijām, visjaunākajiem tehniskajiem risinājumiem,
mazinājās produkcijas konkurētspēja sāncensības saasināšanās
apstākļos. Izrādījās, ka Vācijā ir nepietiekams skaits
zinātnieku, kas līdzina ceļu zinātnes tehnoloģiskajam progresam.
Visa iepriekšminētā rezultātā kritās Vācijas IKP pieauguma temps,
bet 2003. gadā tās ekonomikai jau bija raksturīga stagnācija ar
recesijas (apjoma mazināšanās) iezīmēm (-0,1%).
Likumsakarīgi, ka mazinājās nodokļu ievākums, valsts kopbudžeta
ieņēmumi. Lai finansētu atbalstu virknei nozaru, sociālajām
programmām, karspēka kontingenta uzturēšanai Afganistānā,
pasākumus pret terorisma draudiem, Vācijas valdība bija spiesta
parlamentam piedāvāt budžetu, kura deficīts šogad sasniegs 4% no
valsts IKP. Vācijas ziedu laikos tieši šī valsts visai aktīvi
prasīja, lai pieņemtu stabilitātes un attīstības paktu, kas ES
dalībvalstīm noteica stingru kritēriju: budžeta deficīts nekādos
apstākļos nedrīkst pārsniegt 3% no konkrētās valsts IKP. Tagad
Vācija ar Francijas atbalstu panākusi, ka ES pievēra acis uz
stabilitāti un, rūpēdamās par attīstību, atļāva šīm valstīm 2004.
gadā pārkāpt trīsprocentīgo robežlielumu.
Vienlaikus pieņemti likumdošanas akti, kas mazina budžeta
izdevumus sociālajām programmām (medicīniskajai palīdzībai,
bezdarbnieku pabalstiem, pensijām).
Tas viss mazina Vācijas kā ES līdervalsts svaru. Tomēr šī
atbildīgā loma Vācijai paliek. Vienkārši nav citas ES dalībvalsts
ar līdzīgu ekonomisku spēku.
Starp cerībām
un šaubām
1. tabulā minētajai ES
ģenerāldirekcijas prognozei ne visi speciālisti piekrīt. Ir arī
citas gan optimistiskas, gan pesimistiskas prognozes. To
uzskatāmi apliecina vērtējumu dažādība attiecībā uz Vācijas IKP
pieauguma tempu.
No trijām Vācijas lielbankām divu banku – “Comercbank” un
“Dresdener Bank” – analītiķi prognozē, ka Vācijas IKP pieaugums
2004. gadā līdzināšoties 2,0%, “Deutsche Bank” speciālisti –
tikai 1,7%. Piesardzīgāki savās prognozēs ir zinātnisko
institūciju eksperti: Vācijas IKP pieauguma temps tiek prognozēts
1,8%–1,4% robežās. Līdzīgas ir arī starptautisko institūciju
nebūt ne vienādās prognozes. Saprotams, atšķirīgs ir arī dažādu
speciālistu vērtējums par Eiropas Savienības tautsaimniecības
attīstību: varbūtējais kopējais IKP pieaugšot 2004. gadā no 1,8%
līdz 2,4%. Visi ir vienisprātis, ka šī izaugsme būšot
stabila.
Atšķirīgas prognozes ir cerību un šaubu atspulgs. Vieni uzskata
(cer), ka ES dalībvalstu pasākumi savas attīstības paātrināšanai
dos gaidītos rezultātus. Tā, piemēram, Vācijā nodokļu
samazinājums par 7,8 miljardiem eiro atļaušot kāpināt IKP
pieaugumu par 0,4% un noturēšot bezdarbnieku skaitu zem 5 miljonu
robežas. Ir analītiķi, kas šaubās, vai šāds nodokļu mazinājums un
bezdarba iegrožošanas pasākumi dos iecerēto efektu. Cerības un
šaubas saistās arī ar ES iespēju (vai neiespēju) īstenot eksporta
izvēršanu uz ASV šā gada otrajā pusgadā, ar 10 jauno dalībvalstu
paātrinātās attīstības realitāti. Dažādi ir speciālistu vērtējumi
par gaidāmiem investīciju apmēriem. Bet investīcijas ir izaugsmes
motors.
2004. – inovāciju gads
It visi eksperti ir vienisprātis,
ka tikai inovācijas dos nepieciešamo impulsu tautsaimniecības
straujākai attīstībai, eksporta kāpinājumam. Vācijas iniciatīva
2004.gadu izsludināt par inovāciju gadu atrada dzirdīgas ausis
visā ES plašajā saimē. Mērķtiecīgi pasākumi jāīsteno izglītībā,
pētniecībā, attīstībā, jāsekmē attiecīgās investīcijas.
2. tabula rāda, ka ES locekļu līdzšinējais valstiskais
finansiālais atbalsts pētniecībai ir visai atšķirīgs. Situācija
prasa izmaiņas.
Nav nejaušība, ka tieši Spānija 2004. gadā no visām ES
dalībvalstīm attīstīsies visstraujāk, bet Vācija samērā gausi.
Inovācijas aptver biotehnoloģiju (gēnu inženieriju), informācijas
tehnoloģijas, transporta nozari, ķīmisko un farmaceitisko
rūpniecību, daudzas citas jomas. Perspektīvais Ķīnas tirgus kļūst
arvien izvēlīgāks; tas atsakās pieņemt produkciju, ieviest
tehnoloģijas, kas balstās uz vakardienas risinājumiem, pieprasīts
ir tikai visjaunākais.
Ja Latvija ES sastāvā vēlas turpināt cīņu par čempiona titulu IKP
pieauguma tempu jomā, tai jāīsteno efektīva inovāciju ieviešanas
stratēģija. Nepieciešamais pētnieciskais potenciāls Latvijai
ir.
Georgs Lībermanis, Dr. h.c., Latvijas valsts emeritētais zinātnieks
1 Capital, 2/2004, 26.lpp.