Ar orientālista un teologa spalvu
Austrumpētnieki nekad nav varējuši iztikt bez pamatīgām reliģiju studijām. Kristietība taču ir radusies Austrumos, un Vecā Derība satur vairāku seno tautu gudrības. Droši vien tāpēc erudītajam orientālistam, Indonēzijas valodu pratējam Leonam Gabrielam Taivanam samērā vienkārši izdevies dziļi ieiet kristietības dažādo konfesiju un sektu vēsturē. Teoloģijas fakultātē savas zināšanas var likt lietā arī arābists Jānis Sīkstulis. Nelaiķis teologs Visvaldis Klīve savukārt pamatīgi pazina Indiju un bija arī filozofs.
Apgāds “RaKa”, 2003. Vāka zīmējums: Katrīna Taivāne–Kalsere |
Leons Taivans ir teoloģijas
profesors, lasa kursus LU Teoloģijas fakultātē. 1988.gadā Maskavā
(Rīgā tas tolaik nebija iespējams) viņš izdeva grāmatu “Pa
Latgali”, kurā īpaši labi tiek stāstīts par šī novada skaistajām
baznīcām. 1995.gadā parādījās viņa grāmata “Teologijas vēsture.
Pirmskristīgo laikmets”, un 2003.gadā latviešu lasītāju sasniedza
kā ēst nepieciešamā grāmata “Reliģiju vēsture”, ko mūsu
orientālists un teologs sarakstījis kopā ar meitu Elizabeti
Taivāni – šīs pašas fakultātes doktoranti. Tajā varam atrast
informāciju par visām galvenajām pasaules ticībām un
izplatītākajām sektām jeb tā dēvētajām jaunajām reliģijām. Tas ir
ļoti saturīgs, vienkāršā valodā uzrakstīts apcerējums par stipri
atšķirīgām reliģiskām parādībām. Visai šai mozaīkai, kas
vienlaikus ir mācību grāmata un nopietns pētījums, kopīgs ir
gudru cilvēku godīgs stāstījums.
Latvijas nelielajai, bet ar augstiem zinātniskiem grādiem un
nosaukumiem apveltītajai vidējā un vecākā gadagājuma orientālistu
saimei un daudzajiem studentiem, Austrumu civilizāciju
apguvējiem, Leons Taivans ir liela autoritāte kā
Dienvidaustrumāzijas pētnieks. Sevišķi labi viņš pazīst Filipīnas
(par tām Maskavā 1980.gadā izdota grāmata) un Indonēziju. Viņa
pētījumi ir plaši atzīti arī ārzemju speciālistu vidū. Droši vien
daudzi atceras: astoņdesmitajos gados Leons Taivans, būdams PSRS
Zinātņu akadēmijas Austrumpētniecības institūta zinātniskais
sekretārs, arī Latvijas avīzēs publicēja ļoti saturīgus un no
oficiālās informācijas viedokļa visai ķecerīgus rakstus par
Āziju. Viņš atgriezās Latvijā un sākoties Atmodas kustībai, arī
pats tajā aktīvi iekļāvās.
Leons Taivans joprojām nav pazaudēts austrumpētniecībai arī tādā
veidā, ka māca kursus Orientālistikas maģistrantūrā, ir iecerējis
latviešu valodā izdot plašu darbu par Dienvidaustrumāziju. Laikam
neviens neapvainosies, ja teikšu, ka Latvijā ir maz zināms par
235 miljonu lielo tautu – indonēziešiem, kuru vēsturi ilgus gadus
pētījis Leons Taivans. Maskavā 2001.gadā izdota viņa grāmata
“Austrumu mistērija. Politija indonēziešu reliģiskajā apziņā”.
Latvijai nav mazsvarīgi citvalodās publicētie latviešu autoru
darbi, Latviešu humanitāro nozaru zinātnieki nevar iegūt pat
pieticīgu starptautisku atzīšanu, izdodot savus darbus tikai
dzimtajā valodā, un savukārt latviešu lasītājiem domātus
nopietnus pētnieciskus apcerējumus nav iespējams bez pamatīgas
piestrādāšanas pārtulkot svarīgākajās svešvalodās.
No monogrāfijas uzzinām, ka 19.–20.gs. Indonēzija – īpaši Bali un
arī valsts likteņus visvairāk noteicošā Javas sala – attīstās uz
visai raiba fona: tur pastāv sena mitoloģija, vairākas reliģijas,
ne vienmēr ar prātu izskaidrojami aizspriedumi un pat
burvestības. Islams tur sadzīvo ar pamatīgām hinduisma un budisma
paliekām. Krietna iedzīvotāju daļa (ap 25 miljoniem) ir
kristiešu, un viņiem ir grūti laiki – viņi ne tikai zaudē agrāk
izcīnītās stiprās pozīcijas politiskajā un ekonomiskajā dzīvē,
bet arī saduras ar musulmaņu fundamentālistu uzbrukumiem. Šur tur
tiek nodedzinātas baznīcas, nereti ir lieli cilvēku upuri. Valsts
islamizācija ir strauji gājusi uz priekšu. Bet vēl nesen, kā to
ļoti pārliecinoši parāda Leons Taivans, pat vairuma turienes
eiropeiski izglītoto cilvēku domāšanā valdīja reliģisks
sinkrētisms. Tā būtība ir labi redzama kādreizējā valsts
prezidenta Sukarno izteikumos, ko autors citē. Piemēram: “Tēvs
man deva teosofiju un islamu. Māte mani izaudzināja par hinduistu
un budistu.” Meitai, kas pašlaik ir valsts prezidente, dots
izteikti indiski skanošs vārds un uzvārds: Megavati Sukarnoputrī.
Cilvēki nāca pie prezidenta Sukarno kā pie dieva, bet Bali salas
ļaudis ticēja, ka viņš ir vēl viens Višnu iemiesojums. Arī pats
politiķis sevī jutis pārdabiskas spējas: “Kad es pēdējo reizi
ierados Bali, tur bija sausums. Man vajadzēja tikai parādīties,
un debesu dzīles atvērās.”
Leons Taivans pārliecinoši parāda, ka valsts politikas virzība
bijusi saistīta ar pastāvošām vai izdomātām reliģiskām doktrīnām,
ar it kā tikai Āzijai un Indonēzijai raksturīgiem ētiskiem
principiem.
Droši vien neviens vairs nevar īsti pateikt, cik lielā mērā
cilvēku uzvedību pašlaik noteic reliģiju sajaukums tūkstoš salu
un daudzo tautību zemē. Tās nāca cita pēc citas: hinduisms un
budisms gandrīz vienlaikus 4.–10.gadsimtā, kristietība pāris
gadsimtus vēlāk, bet islams – sākot ar 14.–15.gadsimtu. Eiropiešu
bruņotas varas atbalstīta – un arī ne pirmsākumos– izplatījās
tikai kristietība. Hinduisms ienāca līdz ar lielu izceļotāju
skaitu no Indijas. Šajā juceklī līdz pat 20.gadsimtam saglabājās
arī daudzi pirmatnēji ticējumi.
Leons Taivans domā, ka šai grāmatai pietrūks lasītāju, pat ja to
izdosies izdot latviešu valodā. Man šķiet, ka, saīsinot daļas,
kurās ir daudz svešu nosaukumu un atsauču uz līdzīgiem citu
autoru darbiem, pārējās ļoti daudzi varētu lasīt ar neatslābstošu
interesi. Piemēram, apakšnodaļu “Karš kā rituāls”, kas stāsta par
īstiem un neizdomātiem Austrumu brīnumiem. Tas ir saturīgs un
labi uzrakstīts darbs par patiesi pastāvošiem Austrumiem
atšķirībā no grāmatām par “Austrumu garīgumu”. Mums ir jāsāk krāt
zināšanas par Indonēziju, kas pirms ieilgušās krīzes jau tika
pieskaitīta pie Āzijas ekonomiskajiem tīģeriem. Tā katrā ziņā
atkopsies un pasaulē visai drīz būs ne mazāk nozīmīga kā viena
otra pašreizējā tā dēvētā lielvalsts Eiropā.
Viktors Ivbulis