Odesa, Hamburga, Rīga…
Antons Vjaters Foto: Andris Kļaviņš |
Šogad Latvijas Jūrniecības savienība
atzīmēs 15 gadu pastāvēšanas jubileju. Tas būs atskats vēsturē,
pieminot vecos latviešu jūras vilkus, kuriem, kā sacījis kāds no
viņiem, – asinīs limfa sajaukusies ar jūras ūdeni vienā sāļumā.
Tiks arī domāts par Latvijas kā jūras valsts kuģotāju slavas
atjaunošanu, par Latvijas kuģu atgriešanu zem pašu valsts
karogiem. Šie jautājumi ir degpunktā arī sarunā ar Latvijas
Jūrniecības savienības (LJS) priekšsēdētāju Antonu
Vjateru.
– Kādam mērķim kalpo Latvijas
Jūrniecības savienība (LJS), kādi ir tās galvenie uzdevumi un kas
var būt par tās biedru?
– Savienību nodibināja lielajos
pārmaiņu laikos 1989. gadā. Jūrnieku sirdīs un statūtos
ierakstītais pamatmērķis bija “Latvijas jūrniecības tradīciju
atjaunošana, visu jūrniecības nozaru tālāka attīstība, pievēršot
tai Latvijas pamatiedzīvotājus”. Par savienības pirmo
priekšsēdētāju ievēlēja iniciatīvas grupas vadītāju Gunāru
Šteinertu. Uzdevumos ietilpa jūrniecības izglītības atjaunošana
latviešu valodā, jo runās jau tika plānota Jūras akadēmijas
dibināšana, kā arī pirmskara valdemāriešu tradīciju atjaunošana.
Nedrīkstēja aizmirst arī vecos jūrniekus, kas bija cietuši no
padomju varas Sibīrijā un kam svētkos vismaz tradicionālā ruma
pudele pienākas. Gadus desmit šos pienākumus veica Latvijas
Jūrniecības fonds, tagad tos savu iespēju robežās, ir pārņēmusi
LJS. Par LJS biedriem uzņēma jūrskolu beigušos, visus, kas gājuši
jūrā, kā arī par savienības biedru var kļūt jebkurš, kas atbalsta
LJS pamatmērķus.
– Cik stipra ir valde? Vai tajā ir tikai tālbraucēju kuģu
kapteiņi – veterāni, kuri, Egona Līva vārdiem runājot, pīpē jūras
putu pīpi un dod padomus?
– Mēs esam sabiedriska
organizācija, bet, tā kā valstī nav atsevišķas jūras lietu
ministrijas, bet tikai departaments Satiksmes ministrijā, tad
būtībā LJS ir sabiedriski politiska organizācija. Valdē ir
trīsdesmit biedru – visu vadošo jūrniecības nozaru pārstāvji. Tā
kā tajā ir gan lielo ostu pārvaldnieki, gan mazo ostu asociācijas
pārstāvji, atsevišķu ostu kapteiņi, gan Jūras administrācijas un
citu struktūru pārstāvji, valde ir visas jūrniecības politikas
veidotāja.
Jūrnieks
no Latgales puses
– Jūs par LJS valdes
priekšsēdētāju ievēlēja 1999. gadā. Kādas bijušas jūsu jūrnieka
gaitas?
– Nāku no Latgales puses. Interesi par jūras
lietām es aizguvu no vecākajiem brāļiem, kuri beidza jūrskolas.
Mācoties jūrskolā, prakses laikā tika pamanītas manas
organizatora spējas. Pēc skolas diezgan ātri saņēmu dažādus
amatus, pat vadošos, zvejas ekspedīcijās Latvijas Zivju
rūpniecības pārvaldē. Darbs bija interesants, ļoti atbildīgs, jo
vajadzēja plānot un izrīkot ap
Ka tie ir Latvijas kuģi, kas piestājuši Ventspils ostā, liecina kuģu vārdi, tomēr bieži vien mūsu jūrnieki iztiku pelna zem dažādiem karogiem Foto: Andris Kļaviņš |
divdesmit lielu kuģu zvejas
ekspedīcijas uz nozvejas rajoniem dažādās pasaules jūrās. Kad
mani pārcēla uz Galveno zivsaimniecības pārvaldi, darba apjomi
kļuva vēl plašāki. Nostrādājis gadus divpadsmit, guvu lielu
pieredzi saimnieciski ekonomiskajā darbā, cik nu tā ekonomiska
tajos laikos bija, par to var būt atsevišķa saruna.
– Bet zvejnieku kolhozi tomēr bija ļoti bagāti. Jūs strādājāt
krastā vai uz bāzes kuģiem?
– Protams, zvejnieku
kolhozos ļaudis dzīvoja salīdzinoši bagāti. Mūsu paaudze zina, ka
klubus, stadionus, pat veselas pilsētiņas, kā Roju vai
Salacgrīvu, uzcēla zvejnieki. Mans darbs ritēja ekspedīcijās uz
bāzes kuģiem no viena zvejas rajona uz citu, no Ziemeļjūras uz
Dienvidāfriku, no Džordža sēkļa uz Ziemeļāfriku, pa riņķi vien.
Ekspedīciju ilgums svārstījās no pusgada līdz četrarpus mēnešiem.
Man patika darba vēriens, es redzēju kopsakarības, redzēju lielās
impērijas potenciālās iespējas šajā nozarē, bet mani šokēja
stulbie politiskie lēmumi, kas gāja kopsolī ar milzīgo
nesaimnieciskumu un nekaunīgo vienaldzību pret pasaules dabu.
Bijām tikai
sistēmas zobratiņi
– Kā tas izpaudās tāljūras
zvejā?
– Lai labvēlīgi noskaņotu kādas Āfrikas valsts
promaskavisko valdību, nereti saņēmām pavēli no Maskavas
seštūkstoštonnīgam kuģim ieiet kādā nelielā ostā un stāvēt tur
mēnešiem, pildot tādu kā ledusskapja lomu, lai barotu tālos
draugus, pašiem ciešot milzu zaudējumus.
Kāpēc pieņēma starptautisku lēmumu par 200 jūdžu piekrastes
zvejas zonu? Galvenokārt šīs barbariskās attieksmes dēļ pret
dabu, jo piecūkoja Norvēģijas fjordus, Ziemeļjūru, visus rajonus,
kur zvejoja PSRS zivsaimnieki. Zvejas tehnika tajos gados nebija
mūsdienu līmenī. Ja zvejoja ar driftertīkliem, tad viena jeda
sastāvēja no apmēram simt trīsdesmitmetrīgiem tīkliem. Kuģim
dreifējot ar šādu milzu asti siļķēm bagātā rajonā, vienā tīkla
metrā iekļuva ap simt kilogramu zivju. Tas vien jau ir trīs
tonnas, bet viena tīkla nestspēja bija ap pustonnu, tāpēc
tīkli
Lai labvēlīgi noskaņotu kādas Āfrikas valsts promaskavisko valdību, nereti saņēmām pavēli no Maskavas seštūkstoštonnīgam kuģim ieiet kādā nelielā ostā un stāvēt tur mēnešiem, pildot tādu kā ledusskapja lomu, lai barotu tālos draugus, pašiem ciešot milzu zaudējumus. |
bieži sāka grimt, draudot noraut
dzelmē visu jedu. Izcelt tādu smagumu nevarēja, tāpēc nereti
tīklus nogrieza un meta jaunus. Ja vienā zvejas rajonā strādāja
ap trīssimt kuģu un katrs nogremdēja kaut pa vienai tīklu
sasaitei, var iedomāties, kas notika ar Norvēģijas fjordu
kristāldzidro ūdeni. Piedevām visi kuģi turpat izgāza arī savus
atkritumus.
Pēc driftertīkliem ap sešdesmitajiem gadiem nāca zveja ar
traļiem, tā bija nedaudz civilizētāka, bet tad sekoja riņķvadu
ēra. Un sākās viss no gala. Kad ar hidroakustikas aparatūru bija
atrasts zivju bars, riņķvadus izmeta lokā apmēram kilometra
garumā un astoņdesmit metru dziļumā. Savelkot tīklu apakšējās
malas, kā ar milzīgu bļodveida sietu varēja kāst jūras un
okeānus, zivis no tā izsūknējot uz klāja ar spēcīgiem sūkņiem. Šo
tehnoloģiju galvenokārt lietoja Āfrikas piekrastē. No fjordiem
bijām padzīti, nu piecūkojām “melnā” kontinenta okeānus.
– Un ne bāzes kuģu vadība, ne kuģu kapteiņi nevarēja
iebilst?
– Mēs bijām sistēmas zobratiņi. Padomju
ekonomikas pamatā bija plānveida saimniekošana. Piemēram, kuģim
jānozvejo 1000 tonnu zivju, no tām bāzes kuģim jānodod 900 tonnu
pirmās šķiras produkcijas, pārējo mala miltos, par tiem
zvejniekiem maksāja mazāk. Latvijas ekspedīcijā bija ap
piecpadsmit zvejas un divi bāzes kuģi. Ja nāca zivis, zvejas kuģi
stāvēja rindā pie bāzes kuģiem, jo tie “aizrijās “ – nespēja
pārstrādāt. Kapteiņi rēķināt prata. Āfrikas karstumā tīklu
baseinā iesprostotās zivis sāka peldēt ar vēderiem pret sauli,
tātad aizies samalšanai miltos, algas komandai samazināsies. Rāva
tīkliem galus vaļā, meta no jauna, tāpat jāgaida dienas trīs, jo
rinda pie bāzes aizņemta.
– Vai rietumnieki tāpat izrīkojās?
– Viņiem bija
citas tehnoloģijas, jo stavridas, sardinellas, pat sardīnes viņi
pārstrādāja zivju miltos. Rietumu zvejas kompānijām bija lielas
jaudas bāzes kuģi, piemēram, norvēģu “Astra” varēja pārstrādāt
800 tonnu miltu diennaktī, kam vajadzēja piecas sešas reizes
vairāk tonnu izejvielu. Latvijas bāzes kuģi varēja pārstrādāt ap
100 tonnu diennaktī.
Par katru kļūdu
jāmaksā
Diemžēl nav sakārtots jūrnieku statuss. Tas
nedarbosies, jo attiecas tikai uz jūrniekiem, kuri iet jūrā
ar kuģi, kam Latvijas karogs. Mums ir ap divdesmit tūkstoši
aktīvo jūrnieku, bet ar Latvijas karogu jūrā iet tikai
divdesmitā daļa. Tikai šī divdesmitā daļa maksā nodokļus mūsu
valsts kasē. No otras puses, naudu, ko nopelnījuši mūsu
jūrnieki, ejot jūrā “zem citu valstu karogiem”, tērē viņu
ģimenes pie mums, un tās nav mazas summas. |
– Par spīti nesaimnieciskumam un latviešu atbīdīšanai no jūras lietām, zvejnieki padomju laikos dzīvoja labi. Vai nevarēja no
tā laika kooperācijas modeļa
paņemt to labāko un turpināt veiksmīgi saimniekot, zvejot, ražot,
jo pie jūras palikām un pašiem nu tā teikšana?
–
Kooperācija sākās jau pirmskara laikā. Latvijas zvejnieku kolhozu
savienība 1991. gadā piedzīvoja garo metamorfozes ceļu līdz
pašreizējai akciju sabiedrībai “Zvejnieku savienība”. Privatizēt
vajadzēja, bet nedrīkstēja šo procesu sasteigt, pieļaujot tik
daudz kļūdu.
– Vai tika pieļautas kļūdas arī transporta kuģu privatizācijā,
ja ar Latvijas karogu reti kāds kuģis vēl peld?
– Pie tā
noveda mūsu likumi, kāpēc mūsu kuģi brauc ar Libērijas, Panamas
un Kipras karogiem. Ja jāmaksā nodokļi, kurus prasa mūsu likumi,
kuģi starptautiskajā tirgū nav konkurētspējīgi. Latvijas
Jūrniecības savienība bija viena no organizācijām, kura aktīvi
piedalījās likumdošanas sakārtošanā, t.i., tapa Jūras kodekss,
Jūrnieku pārvaldes un jūras drošības likums u.c. Kuģošanas
politikas pamatā jābūt vēlmei atgriezt mūsu kuģus zem
nacionālajiem karogiem.
– Skan kā aicinājums latviešu strēlniekiem Pirmajā pasaules
karā!?
– Jā. Tas ir nopietni, un 2002. gadā pieņemtie
likumi veicina šo vēlmi. Tas attiecas uz kuģiem. Diemžēl nav
sakārtots jūrnieku statuss. Tas nedarbosies, jo attiecas tikai uz
jūrniekiem, kuri iet jūrā ar kuģi, kam Latvijas karogs. Mums ir
ap divdesmit tūkstoši aktīvo jūrnieku, bet ar Latvijas karogu
jūrā iet tikai divdesmitā daļa. Tikai šī divdesmitā daļa maksā
nodokļus mūsu valsts kasē. No otras puses, naudu, ko nopelnījuši
mūsu jūrnieki, ejot jūrā “zem citu valstu karogiem”, tērē viņu
ģimenes pie mums, un tās nav mazas summas.
– Kāpēc jūrnieku likumus nevarēja sakārtot līdz ar kuģu likumu
labojumiem?
– Latvijas Jūrniecības savienība ir
neskaitāmas reizes griezusies gan Finanšu ministrijā, gan citās
institūcijās, bet pagaidām rezultātu nav. Saduramies ar
daudzpusīgām interesēm – jūrniekiem tās ir vienas, kuģu
īpašniekiem citas, jūrnieku darbā iekārtošanas birojiem savas,
tad vēl arodbiedrības. Lai valsts iekasētu nodokļus no
jūrniekiem, kontroles institūciju darbs izmaksātu vairāk.
Darba uz kuģiem pietiek
– Daudz viļņu aizvēlies kopš
Latvijas Jūras akadēmijas pirmo studentu imatrikulācijas 1989.
gadā. Kā veicas ar vienu no galvenajiem LJS uzdevumiem –
nacionālās jūrniecības atjaunošanu?
– Latvijas Jūras
akadēmijā (LJA) beidzot visu priekšmetu mācības notiek latviešu
valodā. LJS neiejaucas, bet cieši sadarbojas ar akadēmiju, jo
sevišķi profesionālajā audzināšanā. Esam iztirzājuši mācību
programmas, ieteikuši savus priekšlikumus. Tagad LJA ievēlēts
jauns rektors profesors Jānis Brūnavs. Viņš arī LJS valdē un
profesoru padomē ilgi darbojies. LJA absolventi iekarojuši
autoritāti ne tikai uz mūsu kuģiem un Jūras administrācijā, bet
arī starptautiskajā tirgū. Piemēram, grupa studentu mācās ar
Norvēģijas atbalstu, un viņi zina, ka pēc LJA beigšanas viņi
strādās pie norvēģu kuģu īpašniekiem. Ir virkne problēmu ar
prakses vietām, ar jūrnieku darbā iekārtošanas birojiem, kas
savairojušies kā karpas dīķī, lai varētu sacīt, ka latvietim
darbu kuģniecībā atrast nav problēmu. Augstāka ranga speciālisti
– kapteiņi un stūrmaņi – tiek pieprasīti gan Hamburgā, gan Odesā
un Rīgā.
Andris Kļaviņš