Uz deputātu jautājumiem rakstiski iesniegtās atbildes
2004. gada 15. janvārī
Ministrs J.Lujāns
Uz jaut.Nr.21–dok. Nr.1917
Par valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pārpildes izlietošanas kārtību
Finanšu ministrija atbilstoši Ministru prezidenta 2004.gada 15.janvāra rezolūcijai Nr.45/SAN–220 ir izskatījusi LR Saeimas Tautas saskaņas partijas frakcijas deputātu jautājumu Nr.21 “Par valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pārpildes izlietošanas kārtību” un sadarbībā ar Labklājības ministriju sniedz šādu informāciju par jūsu vēstulē izteiktajiem jautājumiem.
1. Kā izveidojies valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta “parāds” un vai par šo “parādu” pamatbudžetam (Valsts kasei) tiek maksāti aizdevuma procenti?
Informējam, ka valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta ietvaros aizņēmumu no valsts
pamatbudžeta izmanto valsts pensiju speciālais budžets un
invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets.
Pārpalikums valsts pensiju speciālajā budžetā tekošajā gadā
pēdējo reizi pirms deficīta izveidošanās bija 1997.gadā, bet
laikā no 1998. līdz 2002.gadam katru gadu budžeta izdevumi
pārsniedza ieņēmumus, palielinot budžeta deficītu, kas laika
posmā no 1998.gada līdz 2002.gadam valsts pensiju speciālajā
budžetā sasniedza aptuveni 86 miljonus latu.
Lai finansētu valsts pensiju speciālā budžeta un invaliditātes,
maternitātes un slimību speciālā budžeta finansiālo deficītu,
1999., 2000., 2001. un 2002.gadā tika veikti aizņēmumi no valsts
pamatbudžeta. Tā nolūkā BO VAS “Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūra” (turpmāk – BO VAS VSAA) ar Valsts kasi atbilstoši
gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzētajam aizņēmumam no
valsts pamatbudžeta apmēram slēdza aizdevumu līgumus, kuros tika
noteikti aizdevuma procenti un to piemērošanas kārtība.
Saskaņā ar likumu “Par budžetu un finanšu vadību” tikai finanšu
ministrs drīkst kārtot valsts aizņēmumu vai aizdevumu lietas
gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktajos ietvaros, kā arī
valsts budžeta izpildītājiem attiecībā uz speciālo budžetu ir
tiesības noslēgt vienošanos ar Valsts kasi par speciālā budžeta
līdzekļu atlikuma ieguldīšanu depozītu veidā, kā arī ieguldīt šo
līdzekļu atlikumu Latvijas valsts vērtspapīros finanšu ministra
noteiktajā kārtībā. Finanšu ministrs ir pilnvarojis Valsts kasi
veikt resursu aizņemšanos finanšu tirgū, lai finansētu valsts
budžeta deficītu.
Lai finansētu valsts budžeta deficītu, t.sk. nodrošinātu arī
valsts speciālo budžetu finanšu deficīta finansēšanu, Valsts kase
veic finanšu resursu aizņemšanos finanšu tirgos, piemēram,
emitējot valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīrus. Līdz ar to valsts
speciālajam budžetam izsniedzamo aizdevumu procentu likme tiek
cieši saistīta ar to finanšu resursu cenu, par kādu resursus
finanšu tirgos aizņemas Valsts kase.
Aizdevumu izsniegšanas un apkalpošanas nosacījumus un aizdevumu
procentu likmes noteikšanas kārtību nosaka atbilstoši Finanšu
ministrijas 1998.gada 10.septembra rīkojuma Nr.517
apstiprinātajai Valsts budžeta aizdevumu izsniegšanas un
apkalpošanas kārtībai. Saskaņā ar minētās kārtības 2.4.punkta
nosacījumiem procentu likme tiek noteikta pēc pēdējās atbilstošā
termiņa valsts iekšējā aizņēmuma vērtspapīru izsolē noteiktās
vidējās peļņas likmes, kurai pieskaitīta maksa par aizdevuma
apkalpošanu. Valsts speciālajiem budžetiem, veicot aizņemšanos no
valsts pamatbudžeta, ir jāmaksā aizdevuma procenti, kuri tiek
ieskaitīti valsts pamatbudžeta ieņēmumos, lai Valsts kase varētu
veikt procentu maksājumus par ņemtajiem aizņēmumiem no finanšu
tirgus dalībniekiem.
Informējam, ka atbilstoši noslēgtajiem līgumiem valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta aizņēmuma kopējā summa uz
2004.gada 1.janvāri ir Ls 63 361 086,46, t.sk. valsts pensiju
speciālajam budžetam Ls 47 899 761,93 un invaliditātes,
maternitātes un slimību speciālajā budžetā Ls 15 461 324,53.
2. Kas un kad pieņēmis lēmumu sākt valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta “parāda” atdošanu valsts pamatbudžetam un kādiem mērķiem tiks izlietota atgūtā nauda?
Informējam, ka valsts pensiju
speciālā budžeta un invaliditātes, maternitātes un slimību
speciālā budžeta aizņēmuma atmaksa pamatbudžetam tiek veikta
atbilstoši gadskārtējā valsts budžeta likumā apstiprinātajam
aizņēmuma no pamatbudžeta atmaksas apmēram.
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2003.gadam” valsts pensiju
speciālais budžets 2003.gadā atmaksāja aizņēmumu pamatbudžetam 18
600 000 latu apmērā, un pirmstermiņa atmaksātie aizdevuma
līdzekļi 2003.gadā tika izmantoti valsts parāda saistību apmaksai
un parāda pārfinansēšanai.
Saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2004.gadam” valsts sociālās
apdrošināšanas speciālais budžets plānots ar pozitīvu finansiālo
bilanci 24,6 milj.latu apmērā (valsts pensiju speciālā budžeta
finansiālā bilance plānota 23,1 milj.lati), paredzot atmaksāt
valsts pamatbudžetam 21 milj. latu no valsts pensiju speciālā
budžeta un 2 milj.latu no invaliditātes, maternitātes un slimības
speciālā budžeta. Kredītprocentos paredzēts nomaksāt 5,6
milj.latu (par valsts pensiju speciālā budžeta aizņēmumu –
4,1 milj.latu).
3. Ministru kabinets pēdējās
dienās ir pieņēmis lēmumu palielināt “mazās” pensijas līdz
noteiktam līmenim. Kādi papildu finanšu līdzekļi 2004.gadā tiks
izlietoti šim mērķim un vidēji kādā apmērā tiks palielinātas šīs
“mazās” pensijas?
4. Ar kādu summu varētu palielināt šis “mazās” pensijas, ja
valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pārpildes
rezultātā iegūtie līdzekļi tiktu izlietoti nevis “parāda”
dzēšanai pamatbudžetam, bet gan “mazo” pensiju
palielināšanai?
Izdevumi pensiju palielinājumam,
kas saistīti ar šobrīd spēkā esošo likumdošanu (pensiju
indeksācija u.c.), ir iekļauti likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”, kā arī Ministru kabinets ir pieņēmis lēmumu par
pensiju palielinājumu atbilstoši koncepcijai “Par nepieciešamo
rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas
īstenošanā”.
Informējam, ka likumā “Par valsts budžetu
2004.gadam”paredzēts:
• Pensijas minimālā apmēra paaugstināšanai valsts pensiju
speciālajā budžetā 2004.gadā plānots izdevumu palielinājums 3
559,5 tūkst.latu apmērā, lai nodrošinātu vecuma pensijas un
pensiju apgādnieka zaudējuma gadījumā minimālā apmēra
paaugstināšanu saistībā ar valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta
palielināšanu līdz 35 latiem atbilstoši Ministru kabineta
2003.gada 19.novembra noteikumiem Nr.651 “Grozījums Ministru
kabineta 2003.gada 29.jūlija noteikumos Nr.430 “Noteikumi par
valsts
sociālā nodrošinājuma pabalsta un
apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu
piešķiršanas un izmaksas kārtību”. Izdevumu palielinājums plānots
vecuma pensijas minimālā apmēra paaugstināšanai atbilstoši likuma
“Par valsts pensijām” pārejas noteikumu 34.punktam, saskaņā ar
kuru vecuma pensijas minimālais apmērs nedrīkst būt mazāks par
valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kuram piemēroti šādi
koeficienti personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav lielāks par
20 gadiem – 1,1; personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir lielāks
par 20 gadiem, bet nav lielāks par 30 gadiem – 1,3;
personām, kuru apdrošināšanas stāžs ir lielāks par 30 gadiem –
1,5. Minimālās pensijas apmērs atbilstoši darba stāžam 2004.gadā
būs:
– ar darba stāžu 10–20 gadi – Ls 38,5 (26,6
tūkst.personas);
– ar darba stāžu 20–30 gadi – Ls 45,5 (13,1
tūkst.personas);
– ar darba stāžu lielāku par 30 gadiem – Ls 52,5 (69,1
tūkst.personas);
Invaliditātes, maternitātes un slimību speciālajā budžetā plānots
izdevumu palielinājums 361,4 tūkst.latu apmērā, lai nodrošinātu
invaliditātes pensijas minimālā apmēra palielināšanu saistībā ar
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta palielināšanu.
• Valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā plānoti
izdevumi 2003.gada 1.oktobra pensiju indeksācijai (2003.gadā
izdevumu periods – 3 mēneši, 2004.gadā izdevumu periods – 12
mēneši) un 2004.gada 1.oktobra pensiju indeksācijai.
Izdevumi 2004.gada pensiju indeksācijai plānoti, piemērojot
prognozēto indeksu 1,0383. Indeksācijā tiks piemērots faktiskais
patēriņa cenu indekss un 25% no apdrošināšanas iemaksu algas
reālā pieauguma indeksa. Vecuma pensijas vidējais pieaugums
2004.gada indeksācijas rezultātā prognozēts 2,61 lats.
Invaliditātes pensijas vidējais pieaugums 2004.gada indeksācijas
rezultātā prognozēts 2,34 lati.
2004.gada pensiju indeksācijas nodrošināšanai valsts sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā plānoti papildu izdevumi 4
718,9 tūkst.latu apmērā.
Ministru kabineta š.g. 13.janvāra sēdē tika pieņemts Ministru
kabineta rīkojums “Par koncepciju “Par nepieciešamo rīcību
trūkumu novēršanai valsts pensiju politikas īstenošanā””
(Ministru kabineta 2004.gada 14.janvāra rīkojums Nr.23 “Par
koncepciju “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts
pensiju politikas īstenošanā””), kurā tika atbalstīti koncepcijas
“Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai valsts pensiju
politikas īstenošanā” (turpmāk tekstā – Koncepcija) kopsavilkumā
ietvertie risinājuma varianti, kas paredz:
– no 2004.gada 1.oktobra veikt pensiju indeksāciju pensijām, kuru
apmērs nepārsniedz trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsta apmēru, piemērojot patēriņa cenu indeksu un 50% no
apdrošināšanas iemaksu algu summas reālā pieauguma (šobrīd
indeksācijā tiek ņemti vērā 25% no apdrošināšanas iemaksu algu
summas reālā pieauguma).
Atbilstoši Labklājības ministrijas pēdējiem precizētajiem
aprēķiniem sagaidāms, ka pensijas (25% vietā piemērojot 50%)
papildus varētu pieaugt vidēji par 73 santīmiem. No tā izriet, ka
kopumā algu pieauguma daļa (50%) pensiju indeksā varētu dot
pensijas pieaugumu aptuveni Ls 1,50 apmērā. Ņemot vērā prognozēto
patēriņa cenu indeksu (budžeta aprēķinos plānots – 3,04%),
sagaidāms, ka kopējais indekss pensijām, kurām 2004.gada pensiju
indeksācijā piemēros gan patēriņa cenu, gan algu indeksu, varētu
būt 5,29% (vai vēl vairāk, ja algu vai inflācijas pieaugums būs
lielāks), kā rezultātā 2004.gada oktobrī pensijas šai pensionāru
kategorijai varētu palielināties vairāk nekā par 3 latiem,
2003.gada oktobra indeksācijā attiecīgi piemērojamais indekss
bija 4,1%.
Pensiju indeksācija, ņemot vērā 50% no algu pieauguma kopumā
2004.gadā, varētu prasīt papildus Ls 1,4 milj. (kopējie 2004.gadā
plānotie izdevumi indeksācijai – Ls 4,6 milj., kopējie
prognozētie 2004.gada izdevumi, ņemot vērā indeksa izmaiņas – Ls
6 milj.).
– no 2005.gada 1.janvāra atbilstoši sociālās apdrošināšanas
speciālajā budžetā plānotajiem līdzekļiem noteikt piemaksu pie
pensijas par katru apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz
1996.gada 1.janvārim, ievērojot, lai pensija kopā ar piemaksu
2005.gadā nepārsniegtu 80 latu, un turpmāk šo ierobežojumu
pārskatīt katru gadu (mērķis – tā pakāpeniska atcelšana).
Atbilstoši minētajai Koncepcijai papildus nepieciešamais
finansējums 2005.gadā – 28–39 milj. latu (atkarībā no
sociālā apdrošināšanas speciālā budžeta uzkrātā pārpalikuma),
vidējais pensijas apmēra pieaugums – 6–8 latu apmērā.
Atbilstoši minētajam rīkojuma projektam Labklājības ministrijai
jāsagatavo priekšlikumi pensiju apmēra palielināšanai no
2005.gada 1.janvāra un tie jāiesniedz Finanšu ministrijā
2005.gada valsts budžeta projekta sastādīšanai. Atbilstoši
likumam par budžetu un finanšu vadību gadskārtējais valsts
budžeta likuma projekts (budžeta likumprojekta pakete) tiks
sagatavots un pēc izskatīšanas Ministru kabinetā tiks iesniegts
Saeimā.
Valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta pamatprincips ir
pašfinansēšanās, jo sociālās apdrošināšanas likumdošana paredz
visciešāko saikni starp veiktajām iemaksām un izmaksām: pensijām,
pabalstiem. Ja finansējuma pietrūkst, nepieciešams aizņēmums. Tā
kā valsts speciālais budžets ir ar iezīmētu ieņēmumu daļu, kas
tiek piešķirta konkrētai funkcijai jeb mērķim, tad arī maksājumi
par aizņēmumiem jāveic no šiem īpašiem mērķiem iezīmētiem
ieņēmumiem. Līdz ar to nav pieļaujama valsts sociālās
apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumu segšana un procentu
maksājumu kompensēšana no valsts pamatbudžeta, jo pretējā
gadījumā zūd sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
nepieciešamība.
5. Kas būtu nepieciešams, lai Ministru kabinets pieņemtu šādu politisku lēmumu par valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta “pārpildes” izlietošanu “mazo” pensiju palielināšanai, nevis citiem mērķiem?
Kā jau tas atzīmēts atbildē uz
4.jautājumu – ir izstrādāta koncepcija attiecībā uz līdzekļiem
“mazo” pensiju paaugstināšanai.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2004.gada 14.janvāra rīkojuma Nr.23
“Par koncepciju “Par nepieciešamo rīcību trūkumu novēršanai
valsts pensiju politikas īstenošanā”” 3.3.punktu Labklājības
ministrijai kopīgi ar Finanšu ministriju ir jāizstrādā un
noteiktā kārtībā līdz 2004. gada 1.jūlijam jāiesniedz Ministru
kabinetā koncepcija par pakāpenisku valsts sociālās
apdrošināšanas speciālo budžetu aizņēmumu segšanu un procentu
maksājumu par valsts sociālās apdrošināšanas speciālo budžetu
aizņēmumiem kompensāciju.
Tikai pēc tam, kad būs izvērtētas finanšu resursu iespējas, tiks
risināts jautājums par turpmākām “mazo” pensiju paaugstināšanas
iespējām un apmēriem. Šo problēmu risināšana jāturpina
gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta izstrādes procesā un
tā pieņemšanas procesā Saeimā.
Tā kā koncepcijas pasākumu īstenošana prasa papildu līdzekļus,
tad, lai vēl vairāk nepalielinātu valsts speciālā sociālās
apdrošināšanas budžeta noslodzi, būtu nepieciešams izvērtēt
jautājumu par valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
finansiālo situāciju ilgtermiņā.
Līdz ar to informējam, ka demogrāfiskās situācijas attīstības
tendences liecina par nākotnē ārkārtīgi strauji pieaugošo nodokļu
maksātāju noslodzi ar pensionāriem. Iestājoties Eiropas
Savienībā, pie brīvas darbaspēka kustības nosacījumiem (pieņemot,
ka ievērojami darbaspēka resursi var aizplūst no Latvijas)
situācija valsts pensiju speciālā budžetā var kļūt katastrofāla.
Tā pat pie bāzes varianta prognozēm ar mērenu darbaspēka
migrāciju ir sagaidāms, ka ap 2060.gadu uz 1 nodokļu maksātāju
būs 1 pensionārs. Līdz ar to svarīga ir valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu racionāla izmantošana.
Situāciju nākotnē sarežģī vēl tas apstāklis, ka jau ar 2010.gadu
saskaņā ar “Valsts fondēto pensiju likumu” iemaksu likme valsts
vecuma pensijām (20%) personām, kuras piedalās gan pirmā, gan
otrā līmeņa pensiju shēmā, tiks sadalīta divās vienādās daļās –
10% paliek valsts pensiju budžetā un 10% – valsts fondēto pensiju
shēmai. Tajā pašā laikā valsts pensiju budžetam jānodrošina visu
saistību izpilde, neskatoties uz rīcībā esošo ieņēmumu būtisku
samazināšanos. Līdz ar to valsts pensiju 1.līmeņa shēma var
funkcionēt vienīgi pie nosacījuma, ka valsts sociālās
apdrošināšanas speciālajā budžetā tiek uzkrāti līdzekļi. Būtība
ir tā, ka no iemaksām atkarīgajā pensiju shēmā naudas līdzekļu
pārpalikums veidojas vienīgi sakarā ar proporciju atšķirību starp
iemaksu veicējiem un pensionāriem. Pašreiz Latvijā demogrāfisko
procesu rezultātā darba tirgū ieiet daudzskaitliskā
astoņdesmitajos gados dzimušo kohorta, bet pensijas vecumu
sasniedz kara un pēckara laikā dzimušo mazskaitliskās kohortas,
taču tuvākajos
gados sagaidāms, ka valsts
sociālās apdrošināšanas budžetā sistemātiski veidosies
pārpalikums. Bet tieši šī uzkrātā nauda būs nepieciešama, jau
sākot ar 2012.gadu, kad iedzīvotāju struktūra pārbīdīsies un
nodokļu maksātāju slogs sāks palielināties. Tad kārtējā gada
ieņēmumi pensiju budžetā nespēs nosegt izdevumus. Tieši šim
mērķim nepieciešams aizsargāt naudas līdzekļu rezerves, tādējādi
atslogojot tā brīža nodokļu makātājus.
Vēršam uzmanību arī uz to, ka Starptautiskais valūtas fonds un
starptautiskās kredīta reitinga aģentūras (Fitch, Moodies,
Standard&Poors) regulāri pieprasa atskaitīties par naudas
līdzekļu optimālu izlietojumu sociālās apdrošināšanas budžetā un
šo organizāciju prasība ir nodrošināt pensiju sistēmas darbības
finansiālu stabilitāti ilgtermiņā ar nosacījumu, ka sociālās
apdrošināšanas budžeta parāds tiek atmaksāts maksimāli īsā laikā.
Turklāt, iestājoties Eiropas Savienībā, Latvijai ik gadu būs
jāsniedz nacionālās stratēģijas ziņojums par pensiju sistēmas
darbību kopējo ES mērķu īstenošanā, kur viens no aspektiem ir
jautājums – vai izdevumi pensijām nedraud ar citu pabalstu un
pensiju samazināšanu vai nodokļu likmes paaugstināšanu, un kā
tiek nodrošināta pensiju sistēmas ilgtermiņa finanšu
stabilitāte.
Finanšu ministra vietā – ekonomikas ministrs J.Lujāns